Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Kacírstvo

Kto nechce mučiť, je zatvrdilo konzervatívny a neverí v pokrok

Keď si anglický filozof a politológ John Gray zvolil názov pre svoju knihu Slamení psi s podtitulom O ľuďoch a iných zvieratách, zreteľne ním odkázal na taoizmus ako zdroj filozofických úvah. "Nebesá a zem neprejavujú ľudomilnosť, tvorstvo je pre nich toľko čo slamený pes." (Tao-Te-Ťing, 5. kapitola). Na ľudstve neschopnom vyliečiť sa zo zhubných ilúzií - hlavne z ilúzie o svojej nadradenosti - nenechal suchú ani nitku.

Gray nám v Slamených psoch predpovedá nové geologické obdobie - eremozoikum. Obdobie samoty, kedy na Zemi nezostane takmer nič okrem premnoženého ľudstva a protetického prostredia, ktoré ho bude udržiavať pri živote. Na rozdiel od tárania o svetlých zajtrajškoch, v ktorých raj komunizmu kam len oko dovidí vystriedal nový mesiáš - celosvetová demokracia amerického typu, vie Gray svoju víziu eremozoika racionálne odôvodniť. Ľudia budú stále potrebovať jesť, piť a rozmnožovať sa. Fyzický svet nepustí.

V ďalšej knihe pod názvom Kacírstvo, vydanej v roku 2004, Gray v pesimistických úvahách pokračuje. Kniha je zbierkou esejí publikovaných prevažne v roku 2003, zameraných aj na geopolitiku. Jej preklad do čestiny sa dostal k ľuďom lenivým čitať originál až teraz. O to zaujímavejšie je porovnať Grayove predpovede dôsledkov vojny v Iraku, ale aj (prekvapujúco odôvodnenú) predpoveď nástupu krajnej pravice v Európe, so skutočnosťou.

Ťažko povedať, čo spôsobilo Grayov posun od taoistického ne-teizmu ku kresťanstvu (od Slamených psov ku Kacírstvu), konkrétne k odkazu svätého Augustína. On k nemu vlastne prihlásil celú Európu, kým americkú kultúru a politiku podľa Graya modeluje pelagianizmus. Pelagius bol britský teológ z asi polovice 4. storočia. Do dejín filozofie je zapísaný útokmi na učenie Augustína, ktoré obsahovalo racionálny argument, že zlo je neoddeliteľnou súčasťou ľudskej povahy, spoločnosť aj vlády budú vždy nedokonalé a treba sa s tým naučiť žiť. Pelagius bol, naopak, presvedčený, že zlo sa dá vyhubiť. A tak v duchu Pelagiovej viery Američania apokalypticky vytiahli do boja proti zlu, za jeho totálne porazenie. Ako učia dejiny, to nikdy nekončí dobre. Dôsledkom najušľachtilejších sociálnoinžinierskych experimentov sú najväčšie katastrofy.

Keďže Kacírstvo nie je kompaktná kniha, ale eseje z obdobia niekoľkých rokov, objavila sa tam jedna vskutku zábavná nekonzistentnosť. Kým všade inde Gray nemilosrdne kope do viery v pokrok príznačnej pre liberálny humanizmus, ktorý označuje za nové náboženstvo podstatne horšie ako kresťanstvo, v kapitole venovanej legalizácii mučenia sa u neho tak mocne ozval inkvizičný sentiment, že na podporu legalizácie mučenia sa odvoláva na pokrok: treba mučiť v mene pokroku. "Na rozdiel od mučiteľov, ktorí porušovali ľudské práva na pokyn tyranov, vyšetrovatelia, ktorí použijú svoje zručnosti na teroristoch dneška, sú predvojom ľudského pokroku. Mučiteľom sa musí umožniť, aby sa považovali za obetavých pracovníkov pre vec pokroku." Nie, nemyslel to ironicky. Zároveň pľuvol na Európu, ktorá mučiť nechce a označil to za zatvrdilý konzervativizmus. "Ako keby Európania prestávali veriť v pokrok."   

Ako hovorí klasik, môže mať hyena dokonalú masku leva, ale raz zašteká.

Každopádne nie je Kacírstvo márna kniha. Každá inteligentná provokácia stojí za pozornosť.     

(Ukážka z knihy Kacírstvo z 1. časti - Viera v pokrok: Viera v Matrix)

Keď už sme spomenuli Slamených psov od Lao-c´aj od Graya, môžeme do tretice ešte jedných - skvelý film Straw dogs režiséra Peckinpaha. Ale o ňom niekedy inokedy.

(Ďalšia z Ivanovych fotografií, ktoré dal k dispozícii na zverejňovanie na tomto blogu. Tentokrát je z domácej pôdy - petržalskej hrádze).                                                    

Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. S Johnom Grayom
    som sa stretol pred par rokmi osobne. Celkom mily a priatelsky chlapik, ktory sa nedal pokazit slavou, co zaziva v akademickej obci (ano, aj intelektuali maju svoje superstars:-). A kedze sme dva tyzdne stravili na tom istom mieste, pri jednej z flasiek Sangiovese di Toscana som sa dozvedel, preco tak nenavidi liberalizmus. John Gray je totiz prislusnikom rasy apostatov, ten prislovecny poturcenec, co je horsi od Turka. Ked bol mladsi, pisal nadsene liberalne uvahy. Ako sa stava ludom, ktori si s vyssim vekom zacnu uvedomovat vlastnu smrtelnost, aj John Gray zavrhol svoju mladicku vieru a zacal vyznavat konzervativne hodnoty. Musim uznat, ze jeho kritika liberalizmu je dost trefna. Na druhej strane rozcarovanie jednou ideologiou vyvazuje nekritickym zapalom pre druhu. A jeho filozoficky pesimizmus nie je podla mna ani tak vysledkom reflexie, ako osobnym postojom cloveka, co stratil svoju predoslu vieru.
    publikované: 25.06.2006 00:04:52 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Andrej, historicky videné
    pesimisti vždy napáchali najmenej škôd, lebo pesimista sa z princípu nestane sociálnym inžinierom. Lenže po mučivej eseji som o Grayovom pesimizme zapochybovala.

    O Grayovom živote sa veľa nevie, a tak vďaka za informáciu, že sám Gray svojimi mentálnymi dispozíciami v minulosti prispel k tomu, aby sa liberálny humanizmus stal vierou. To je vždy sranda, keď rodičia brutálne kritizujú decko, ktoré sami vychovali.

    Inak, je zaujímavé, že jeho návrat k tradičným hodnotám, ktoré však považuje za moderné (ako si len voľká, že s kresťanskými filozofmi sa dá pokecať oveľa inteligentnejšie ako s filozofmi liberálneho humanizmu, no veď iste, keď sa baví s kolegami - akademickými drístalmi) je spojený s oslavou silného štátu.

    A tiež som zapochybovala o jeho politologickej kompetencii. US zahraničnej politike s jej irackou avantýrou síce pririekol mystický rozmer, ale s úľavou konštatuje, že zároveň ide o obyčajný boj o zdroje a svet sa tým pádom vracia k normálnu. Lenže svet nikdy nebol nenormálny a všetko, skutočne všetko je boj o zdroje. Od mikroúrovne po politiky štátov. Vrátane takého nenásilného úkazu ako je výkup najlepších mozgov - intelektu bohatými štátmi.
    publikované: 25.06.2006 09:28:23 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. tak on si spomenul na Stanislava Lema?
    Skvelé! Myslel som si že je to na Západe zabudnutý autor.
    Dielo Summa technologiae sa pokúsim zohnať.
    S Johnom Grayom sa dá len a len súhlasiť...
    publikované: 25.06.2006 09:44:39 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Pesimizmus moze byt nebezpecny,
    lebo pesimizmus v politickej filozofii zvycajne znamena vieru, ze ludska prirodzenost je principialne zla. Aby spolocnost prezila, musi jednotlivca sputat socialnymi instituciami, ako napr. zakony, policia a cirkev. Ked sa clovek zamysli, ono je to v podstate pravda. Ale ked sa tento konzervativny pristup aplikuje v skutocnom svete, ludia umieraju rovnako ako pri socialnych experimentoch "optimistov". Aj Franko a Pinochet boli konzervativni pesimisti.

    Co sa mi na Grayovi paci, su skor jeho uvahy nad degradaciou zivotneho prostredia. Tam sa jeho intelekt prejavil rozhodne viac, nez v ospravedlnovani mucenia.
    publikované: 25.06.2006 12:46:29 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Našiel by sa aj príklad
    liberálnych pesimistov?
    publikované: 26.06.2006 10:40:30 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Liberalni pesimisti?
    Tak tento opis by sa mozno hodil na mna:-)

    Liberali by mali verit v pokrok, v to, ze ludska prirodzenost je bud dobra, alebo je ju mozne prinajhorsom zlepsovat (napr. vzdelavanim, ucastou na volbach, budovanim obcianskej spolocnosti). To je vrcholne optimisticky program.

    Mimochodom, podobnu naivnu vieru zdielali aj ranni komunisti, kym sa z nich nestali senilni konzervativci sediaci v UV. Krvave revolucne hnutie sa zmenilo na pevny hierarchicky poriadok braniaci sa akymkolvek zmenam a pokroku. Tento priklad naznacuje, ze liberalni pesimisti neexistuju mozno len preto, ze ich vzdy niekto odstavi od moci este kym su plni neopodstatneneho mladickeho optimizmu.
    publikované: 26.06.2006 11:02:58 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Optimista ohrozujúci okolie
    je každý, kto lezie do politiky a ako taký by mal byť bezodkladne zastrelený.
    publikované: 26.06.2006 11:28:48 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. konečne začínam aj ja rozumieť
    tejto predtým takej intelektuálskej debate, kde lietali cudzie výrazy ako liberalizmus a konzervativizmus. A konečne sa začínam s ňou aj stotožňovať. Ako hovoril jeden múdry starec, všetkých čo boli v politike do roku 1989 treba obesiť na jednu stranu a všetkých, čo tam prišli potom na druhú stranu.

    Koncepty, koncepty, koncepty. Komunizmus, liberalizmus, kapitalizmus, fašizmus, konzervativizmus... samé modely, ktoré sú logické, geniálne vymyslené, psychologicky rafinované, a najmä ktoré vždy fungujú v rámci obmedzených teoretických vstupov a výstupov. Koľká pýcha a nevedomosť je v človeku, ktorý povie: ja som ...ista a stotožní sa s niektorým z nich. Lebo všetky modely, všetky štruktúry a iné babylónske veže sa raz rozpadnú na prach. Ľudské poznanie je nevedomosť obalená smiechom, povedal niektorý klasik. A jediné, čo potom zostane je holá podstata. Buď v človeku je pokora, úcta k predkom, prírode a živým tvorom, alebo nie je.

    Dnes sa tu oháňame ideológiami presne ako pred 30, 50, 70 rokmi a presne ako vtedy tvrdíme, že to na rozdiel od tých predošlých už nie sú ideológie, ale konečne realita. Buhehe. A tak ako vtedy máme dosť hlupáčikov, ktorí sú hrdými nositeľmi vlajok. Ešte raz buhehe.
    publikované: 26.06.2006 11:58:30 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. buheh
    ono je to cele vlastne taka hra. Ak chces moc, musis presvedcit ludi, aby ti ju dali. A skryt sa za peknu myslienku (narod, nabozenstvo, ideologia) je dost efektivny sposob. Aj ludia, ktori by inak neverili skorumpovanemu politikovi ani slovo, daju zan ruku do ohna ak sa vyhlasi za ich "...istu". No co s tym narobime? Psycholog by povedal, ze ludsky mozog ma tendenciu zjednodusovat si svet, aby zabranil vlastnemu zahlteniu informaciami. Takze "...izmov", ktore su presne takym zjednodusenim, sa tak skoro asi nezbavime. Hra pokracuje, tocime sa dokola.
    publikované: 26.06.2006 14:17:02 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. buheh
    "...všetkých čo boli v politike do roku 1989 treba obesiť na jednu stranu a všetkých, čo tam prišli potom na druhú stranu."
    Áno. Toto sú slová veľkého politológa, ktorému rozumie aj prostý ľud. Lebo odrážajú jeho skúsenosť.
    publikované: 26.06.2006 17:12:37 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. AT, súhlas
    len potom keď vidím na obrazovke niektorého z mediálnych politológov so semitskými rysmi tváre, ktorí používajú cudzie slová ako pred chvíľou vy s Emou, tak mi je akosi zvláštne. Aj by som sa smial, aj by som možno mal chuť mu jednu natiahnuť, keby som ho stretol na ulici. My čo to vidíme takto, sa potom zlomyseľne tešíme, keď sa títo páni po voľbách veľmi čudujú, kvapkajú im od huby žltozelené sliny a naznačujú, že by bolo treba Slovákov vymeniť.
    publikované: 26.06.2006 17:45:20 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. ja som žiadne cudzie slová nepoužila
    len bežné výrazy zastrelený a obesiť, pričom to druhé mám od toho politológa.
    publikované: 26.06.2006 17:55:11 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Pripomina
    mi to tu stat z knizky Totalitarizmus, Hanny Arendtovie blahej pamati, v ktorej vysvetluje, ako vlastne fasisti spociatku burzuaznej elite museli imponovat. Aj slovnikom, aj vystupovanim. Ale asi poznate.
    publikované: 27.06.2006 22:18:19 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Inac povedane:
    zjednodusujete, pre efekt. C'est pour briller, rien d'autre.
    publikované: 27.06.2006 22:19:55 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. Pelagius bol britský teológ z asi polovice 4. storočia.
    o žiadnom pelagiovi, ktorý by bol britským teológom, nič neviem. prosím vysvetliť moju donebavolajúcu nevedomosť.
    publikované: 27.06.2006 23:22:45 | autor: diogenes (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. tak teda keltský
    dúfam, že si spokojný.
    Na jeho filozofickej koncepcii to nič nezmenilo. Tú si doštuduj samostatne. Nie som tvoja distančná lektorka.
    publikované: 28.06.2006 12:39:28 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Britsky,
    lebo pochadzal z provincie Britania a tamojsi obyvatelia sa suhrnne nazyvali Briti ("Priteni" v miestnom nareci).
    publikované: 28.06.2006 15:45:26 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Cyrano,
    to že zjednodušujeme, to je pravda. Keby sme chceli byť korektní, museli by sme veľa relativizovať a popísať toho oveľa viac a oveľa vážnejšie. Ale niekedy priveľa rafinovaného svinstva škodí a treba použiť occamovu britvu. A trochu virtuálne oholiť tých pánov, čo z nás robia idiotov. Aby sme im videli do tváre. Fúziky - šmik. Brada - šmik. Pajesy - šmik. Nie som fašista.
    publikované: 28.06.2006 21:28:47 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. buheh
    nik netvrdi, ze si fasista. Akurat, ze taketo "holenie" je podla mna tiez rafinovane svinstvo. Ale hlavne: ked sa elita vmanevruje do tejto pozy natolko, ze zabudne, ze ide len o ventilovanie urcitej intelektualnej frustracie, opat vydlazdi cestu fasistom.
    publikované: 30.06.2006 16:12:25 | autor: Cyrano (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014