Ak chceme zodpovedať otázku postoja Cirkvi k masturbácii, je potrebné ujasniť si:
- oblasť, ktorej sa masturbácia dotýka,
- charakteristiku masturbácie,
- postoj Cirkvi k masturbácii.
OBLASŤ, KTOREJ SA MASTURBÁCIA DOTÝKA
Masturbácia sa dotýka ľudskej sexuality. Ľudská sexualita má svoj zmysel, cieľ. Aký? Už prvým ľuďom totiž Boh povedal:
„Ploďte sa a množte sa“ (Gn 1, 28).
Ľudská sexualita má teda svoj jasný význam. Cirkev učí, že
„Sexualita je zameraná na manželskú lásku muža a ženy... Muž a žena sa navzájom odovzdávajú úkonmi, ktoré sú vlastné a vyhradené manželom, vôbec nie je iba čosi biologické, ale týka sa najvnútornejšieho jadra ľudskej osoby ako takej... Úkony, ktorými sa manželia intímne a čisto medzi sebou spájajú, sú čestné a dôstojné a, ak sa konajú spôsobom skutočne ľudským, vyjadrujú a napomáhajú vzájomné darovanie sa, ktorým sa navzájom radostne a vďačne obohacujú.“
Treba poznamenať, že manželstvu, kde nedochádza k radostnému a vďačnému obohacovaniu sa a darovaniu sa, hrozí rozpad, pretože sa partneri necítia jeden druhým naplnení.
Manželstvo má teda dva ciele:
1) dobro samých manželov – a tu je na prvom mieste vzájomná vernosť
2) odovzdávanie života – a tu muž a žena spolupracujú na stvoriteľskom diele so samým Pánom Bohom. Muž a žena sa tak stávajú rodičmi, ktorí okrem plodenia majú aj povinnosť deti vychovávať.
Úkony, ktoré prináležia manželstvu (a len manželstvu), nie je správne zneužívať na dosiahnutie vlastných egoistických túžob po slasti. Sexualita je dar Boha človeku na naplnenie jeho príkazu „Ploďte sa a množte sa“, pričom spomínané úkony sú prejavom vzájomného darovania sa s láskou. Pohlavnú rozkoš získanú pre vlastné uspokojenie mimo manželstva nemožno považovať za morálny, správny čin. Taká rozkoš je morálne nezriadená, ak sa vyhľadáva pre ňu samu, oddelene od cieľov plodenia a spojenia, ktoré sú vlastné manželskej láske. Mimo manželstva je človek povolaný od Boha k čistote.
Čistota znamená úspešnú integráciu sexuality do ľudskej osoby a tým vnútornú jednotu človeka z telesnej i duchovnej stránky. Čistota predpokladá naučiť sa sebaovládaniu, ktoré vedie k slobode človeka. Kto sa nevie ovládať, stáva sa otrokom svojich vášní, a nešťastným.
Vážnymi previneniami proti čistote sú:
- smilstvo,
- masturbácia,
- pornografia,
- prostitúcia,
- homosexuálne úkony,
- znásilnenie,
- incest.
Charakteristika masturbácie
Ak chceme zodpovedať otázku, aký názor má Cirkev na masturbáciu, je potrebné ujasniť si, čo je to masturbácia.
ČO JE MASTURBÁCIA
Masturbácia je úmyselné dráždenie pohlavných orgánov, a tiež všetky sexuálne praktiky, ktoré vedú alebo majú viesť k sexuálnej stimulácii či uspokojeniu s cieľom vyvolať pohlavnú rozkoš bez partnera. Ide o pohlavné sebavzrušovanie a sebaukájanie. Chlapec v období puberty často prostredníctvom masturbácie získava prvé sexuálne skúsenosti. Podľa lekárskych výskumov masturbácia nemá výraznejší vplyv na fyzický zdravotný stav človeka, avšak samotné masturbovanie môže predstavovať (a dokonca i predstavuje) nebezpečenstvo, že sa človek stane postupne egocentrickým, a tým aj neschopným plnohodnotného odovzdávania sa partnerovi v zmysle darovania sa. U chlapcov sa vyskytuje niekoľkokrát častejšie ako u dievčat. Masturbácia je vo svojej podstate náhradným správaním, v ktorom je zrejmé rozdelenie medzi významom milujúceho sebaodovzdania a prevažne egocentrickým dosiahnutím slasti. Je výsledkom chlipných myšlienok, sexuálnej stimulácie alebo pornografických obrazov.
Podľa medicínskych výskumov na Slovensku, ktoré boli vykonané pred niekoľkými rokmi, u dievčat stúpal výskyt masturbácie mierne a rovnomerne s vekom, u chlapcov bol zaznamenaný prudký nárast vo veku 14-16 rokov, potom bol už je výskyt relatívne rovnomerný. Vplyvom médií, ale i ďalších faktorov však v súčasnosti enormne stúpol výskyt masturbácie u chlapcov i dievčat už v skoršom období.
HLAVNÉ DôVODY MASTURBÁCIE A DôSLEDKY
Medzi hlavné dôvody patria psychická izolácia a osamelosť, a to najmä v období puberty. Vtedy totiž u mladého človeka dochádza k dozrievaniu sexuálnych dispozícií, mladý človek však práve v tomto období prežíva krízu medziľudských vzťahov, a tak sa často uchyľuje k zaobstarávaniu uspokojenia (ktoré je vlastné manželskému vzťahu) pomocou svojej fantázie a vzrušovania vlastných pohlavných orgánov. Takto si mladý človek (ale nielen mladý) chce nahradiť partnerské, sexuálne naplnenie.
Dôvodom masturbácie je aj zvedavosť, zapríčinená rozličnými (najmä mediálnymi) faktormi, ktoré vyvolávajú túžbu spoznať niečo, čo ešte mladý človek nezažil. Neskôr sa však môže vytvoriť návyk, ktorý je ťažšie ovládateľný. Sex je totiž pre všetkých ľudí dôležitou súčasťou života. Medzi sexuálnou aktivitou a inými aktivitami však v živote človeka musí existovať rovnováha. Masturbácia rozvíri sexuálne city človeka a spôsobuje, že človek bude vyhľadávať uvoľnenie častejšie ako to je normálne. Nerovnováha medzi realitou a fantáziou môže s pravdepodobnosťou viesť k závislosti na masturbácii.
Rovnako medzi dôvody masturbácie, ktorá sa vyskytuje často aj v manželstvách, možno zaradiť aj nespokojné manželstvo, kde partneri sa navzájom nevedia uspokojiť, lebo (a či - a preto?) hľadajú iné spôsoby, napríklad v sebauspokojovaní. Sú to manželstvá, ktorým hrozí krach, lebo nedochádza k sebadarovaniu sa partnerov v plnom slova zmysle. Hľadajú sa skôr egoistické túžby po slasti, a nie potreby druhého partnera.
Dôsledkami masturbácie sú psychické symptómy strachu z viny, trestu, pocit menejcennosti. Ďalším dôsledkom je (ako je vyššie uvedené) návyk až závislosť, ktorá je veľmi silná (podobne ako droga), a ťažko sa odstraňuje. Človek takto navyknutý má problém oslobodiť sa, koná pod vplyvom pudov a to sa stáva opäť dôvodom na masturbáciu (je to ako začarovaný kruh, z ktorého je ťažké uniknúť). Vyžaduje si stále väčšie množstvo stimulácie na dosiahnutie toho istého stupňa potešenia. Ak sa tomu ponechá voľný priebeh, môže práve pre vyžadovanú zvýšenú stimuláciu viesť k hrubosti, beznádejnosti, zúfalosti, vnútornej nestálosti, sexuálnym zločinom, perverzii a ďalším škodlivým efektom (na rozdiel od čistoty, ktorá vedie k láskavosti, pokoju, radosti, k psychickej stálosti, váženiu si seba samého).
Nemožno nespomenúť aj ďalší dôsledok, ktorý vychádza z toho, že masturbácia je autostimuláciou, čiže zameraním sa človeka na seba samého a na vlastné túžby. Z toho dôvodu sa človek viac zaujíma o vlastné túžby ako o túžby svojho partnera, uzatvára sám do seba, postačuje mu masturbácia, a v konečnom dôsledku hrozí, že si človek nebude schopný vytvoriť plnohodnotný sexuálny vzťah s ďalšou osobou.
Treba poznamenať, že sexuálne vzrušenie spôsobujú hormóny, ktoré upevňujú myšlienky a pamäť spojené s impulzom vzrušenia. Výsledkom je, že počas masturbácie človek začne byť sexuálne orientovaný ku komukoľvek.
POSTOJ CIRKVI K MASTURBÁCII
Postoj Cirkvi k problematike masturbácie vychádza predovšetkým zo Svätého Písma. Sväté Písmo hovorí, že existujú dve veci, ktorým môžeme slúžiť: hriech a spravodlivosť. Ku ktorému patrí masturbácia? Je to druh žiadostivosti, a ako každá žiadostivosť, tak aj masturbácia je hriech. Zaoberá sa totiž myšlienkami, aké je mať sex, pričom sa stimuluje fyzické potešenie. Je konečným výsledkom chlipných myšlienok, sexuálnej stimulácie či pornografických obrazov. A tak masturbácia vedie od fyzického zotročovania k hriechu. Boh však nechce, aby sme boli zotročovaní hriechom. Sv. apoštol Pavol píše:
„Lebo keď ste boli otrokmi hriechu, boli ste slobodní čo do spravodlivosti. A aký úžitok ste mali vtedy z toho, za čo sa teraz hanbíte? Veď koniec toho všetkého je smrť! Ale teraz, keď ste oslobodení od hriechu a stali ste sa Božími služobníkmi, máte z toho úžitok na posvätenie a nakoniec večný život. Lebo mzdou hriechu je smrť, ale Boží dar je večný život v Kristovi Ježišovi, našom Pánovi.“ (Rim 6,20-23)
Tu si treba uvedomiť, že naše telá majú byť nástrojmi spravodlivosti. Vychádza sa pritom zo slov sv. apoštola Pavla, ktorý hovorí:
„Nech teda nevládne hriech vo vašom smrteľnom tele, aby ste sa podrobovali jeho žiadostiam. A neoddávajte svoje údy do služby hriechu ako nástroje neprávosti. Ale sa oddajte do služby Bohu, ako z mŕtvych ožití, a svoje údy Bohu, ako nástroje spravodlivosti.“ (Rim 6,12-13).
Naše telá sú totiž chrámami Ducha Svätého. Opäť Pavol:
„A neviete, že vaše telo je chrámom Ducha Svätého, ktorý je vo vás, ktorého máte od Boha, a že nepatríte sebe? Draho ste boli kúpení. Oslavujte teda Boha vo svojom tele.“ (1 Kor 6, 19-20).
A pritom Pavol dáva ešte radu:
„Slobodným a vdovám hovorím: Dobre je pre nich, ak zostanú tak, ako ja. 9 Ale ak sa nevedia zdržať, nech vstúpia do manželstva. Lebo je lepšie vstúpiť do manželstva ako horieť.“ (1 Kor 7, 8-9).
Masturbácia je jedna z foriem smilstva, lebo poškodzuje náš vzťah s Bohom a poškvrňuje naše telo, ktoré je chrámom Ducha Svätého. Podriaďuje tak človeka diablovi. Pavol preto vyzýva:
„Vyzývam vás teda, bratia, pre milosrdenstvo Božie, aby ste svoje telá prinášali ako živú a svätú obetu, Bohu milú, ako svoju duchovnú poklonu. Neprispôsobujte sa tomuto svetu, ale sa pretvárajte a obnovujte na mysli, skúmajúc v čom je Božie dobro, obľuba a dokonalosť. (Rim 12,1-2).
V Liste Efezanom zase píše:
„Zoblečte teda starého človeka, lebo je podrobený skaze pre svoje klamné žiadostivosti. Obnovujte sa teda na duchu svojho zmýšľania a oblečte si nového človeka, ktorého Boh stvoril v spravodlivosti, zbožnosti a pravde. (Ef 4,22-24).
Boh prikázal, aby sa človek podriaďoval duchovným túžbam, a nie telesným. A masturbácia predstavuje riziko celoživotného handicapu duchovnej cesty. Pavol to tiež vyjadril slovami:
„Smilstvo a akákoľvek nečistota alebo lakomstvo nech sa ani len nespomenú medzi vami, ako sa patrí na svätých, 4 ani mrzkosť ani hlúpe reči a neprístojné žarty, lebo to sa nesluší; radšej vzdávajte vďaky. 5 Lebo uvedomte si a pochopte, že ani jeden smilník ani nečistý ani chamtivec, čo je modloslužobník, nemá dedičstvo v Kristovom a Božom kráľovstve.“ (Ef 5, 3-5)
Teda Pavol nás varuje, aby sme sa vyvarovali čo len náznaku sexuálnej nemorálnosti. Jednoznačne ukázal, že jedinou možnou cestou do neba je svätosť v každodennom živote. Tu preto jednoducho neexistuje pozitívny dôvod pre masturbáciu.
A teraz zváž: Ak nás niečo privádza do rozpakov, či je to dobré alebo zlé, alebo ak by sme za niečo hanbili, keby na to prišli druhí, môže ísť o hriech. A taktiež je zaujímavé, že vždy, pred akoukoľvek zmysluplnou činnosťou prosíme Pána Boha o požehnanie. Avšak ťažko si možno predstaviť, že by sa niekto modlil o požehnanie tejto aktivity, a tiež by bolo trápne Pánu Bohu poďakovať sa za ňu. Naopak, Boh nás chce naučiť oslavovať ho všetkým, čo robíme:
„Či teda jete, či pijete, či čokoľvek iné robíte všetko robte na Božiu slávu. 32 Nebuďte na pohoršenie ani Židom ani Grékom ani Božej cirkvi, 33 ako sa aj ja chcem páčiť všetkým vo všetkom a nehľadám, čo mne vyhovuje, ale čo osoží mnohým, aby boli spasení.“ (1 Kor 10, 31-33)
„Všetko, čo nie je z viery, je hriech.“ (Rim 14, 23b)
„19 A neviete, že vaše telo je chrámom Ducha Svätého, ktorý je vo vás, ktorého máte od Boha, a že nepatríte sebe? 20 Draho ste boli kúpení. Oslavujte teda Boha vo svojom tele.“ (1 Kor 6, 19-20).
„Nescudzoložíš!“(Dt 5, 18) „No ja vám hovorím: Každý, kto na ženu hľadí žiadostivo, už s ňou scudzoložil vo svojom srdci.“ (Mt 5, 28)
„Ale telo nie je na smilstvo, lež pre Pána a Pán pre telo.“ (1 Kor 6, 13b)
„Lebo telo si žiada, čo je proti duchu, a duch, čo je proti telu. Navzájom si odporujú, aby ste nerobili to, čo chcete. A skutky tela sú zjavné: je to smilstvo, nečistota chlipnosť.“ (Gal 5, 17.19)
„Lebo uvedomte si a pochopte, že ani jeden smilník ani nečistý ani chamtivec, čo je modloslužobník, nemá dedičstvo v Kristovom a Božom kráľovstve.“ (Ef 5, 5)
„Umŕtvujte teda svoje pozemské údy: smilstvo, nečistotu, vášeň, zlú žiadostivosť a lakomstvo, čo je modloslužba! Pre takéto veci prichádza Boží hnev na odbojných synov.“ (Kol 3, 5-6)
„Ale zbabelci, neveriaci, poškvrnení, vrahovia, smilníci, traviči, modloslužobníci a všetci luhári budú mať podiel v jazere horiacom ohňom a sírou; to je tá druhá smrť.“ (Zjv 21, 8)
Jednoznačne teda možno povedať, že podľa Svätého Písma je masturbácia hriechom. Sú ľudia, ktorí s inými hriechmi nemajú výrazné ťažkosti, problém im však robí tento hriech. Preto po istom čase budú uvažovať, či vôbec masturbácia je hriech. Ale povedzme si úprimne: Ak človek masturbuje, je hoden prijať Sviatosť Oltárnu na svätej omši? Treba poznamenať, že nemožno to, čo Sväté Písmo Starého aj Nového zákona považuje za hriech, racionalizovať, hodnotiť to tak, že „veď dnes už to robí každý“, alebo „čo je na tom zlé“. To, čo bolo hriechom v minulosti, ostáva hriechom aj dnes, aj v budúcnosti. Je to dielo diabla, ktorý sa snaží človeku ukazovať hriech v tom pozitívnejšom pohľade, ba dokonca ponúka možnosť prestať vnímať hriech ako niečo, čo je nesprávne. Hriech bol, je a ostane hriechom, spoločenský rozvoj nemôže ovplyvniť túto skutočnosť. Masturbácia bola, je aj ostane hriechom, a preto si vážnosť tohto hriechu nemožno zľahčovať vlastnou racionalizáciou.
Podľa Katechizmu Katolíckej Cirkvi, ktorý v bode 2352 cituje Posvätnú kongregáciu pre učenie viery:
„Tak učiteľský úrad Cirkvi v priebehu stálej tradície, ako aj mravný cit veriacich v Krista bez váhania tvrdia, že masturbácia je vnútorne (svojou vnútornou povahou) a závažne nezriadený čin,“ pretože „vedomé a dobrovoľné používanie pohlavnej schopnosti mimo normálneho manželského styku – nech by sa dialo z akéhokoľvek dôvodu – podstatne protirečí jej cieľu.“ Pohlavná rozkoš sa tu vyhľadáva mimo pohlavného styku, „aký vyžaduje morálny poriadok, totiž styku, ktorý v ovzduší pravej lásky uskutočňuje plný zmysel vzájomného darovania sa a ľudského plodenia.“
(POSVATNÁ KONGREGÁCIA PRE UČENIE VIERY, dekl. Persona humana, 9: AAS 68 (1976) 86.
Ján Pavol II. v exhortácii Familiaris consortio píše, že
„sexualita, prostredníctvom ktorej sa muž a žena navzájom odovzdávajú úkonmi, ktoré sú vlastné a vyhradené manželom, vôbec nie je iba čosi biologické, ale týka sa najvnútornejšieho jadra ľudskej osoby ako takej.“
Cirkev nemôže považovať za dovolené to, čo Sväté Písmo považuje za hriech. Preto Cirkev vyzýva každého človeka k čistote. Citujme teraz z Katechizmu:
2331 „Boh je láska a žije sám v sebe z tajomstva osobného spoločenstva lásky. Tým, že Boh stvoril ľudskú prirodzenosť muža a ženy na svoj obraz..., vložil do nej povolanie – a teda schopnosť a morálnu zodpovednosť k láske a spoločenstvu.“ JÁN PAVOL II.: apoštol. exhort. Familiaris Consortio, 11: AAS 74 (1982) 91-92
„Boh stvoril človeka na svoj obraz..., muža a ženu stvoril ich“ (Gn 1, 27).
„Ploďte sa a množte sa“. (Gn 1, 28)
„Keď Boh stvoril človeka, urobil ho na Božiu podobu, muža a ženu ich stvoril, požehnal ich a dal im meno človek, keď boli stvorení“ (Gn 5, 1-2)
2332 Sexualita á vplyv n všetky stránky ľudskej osoby v jednote jej tela a duše. Týka sa najmä citovosti, schopnosti milovať a plodiť a všeobecnejšie aj schopnosti nadväzovať spoločenské vzťahy s druhými.
2333 Každý človek, muž i žena, má uznať a prijať svoju sexuálnu totožnosť. Fyzická, morálna a duchovná rozdielnosť a komplementárnosť (vzájomné dopĺňanie sa) sú zamerané na dobrá manželstva a na rozvíjanie rodinného života. Súlad manželského páru a spoločnosti závisí čiastočne od spôsobu, akým sa medzi pohlaviami prežíva komplementárnosť a vzájomná potreba a opora.
2335 ...Spojenie muža a ženy v manželstve je spôsob, ako napodobniť v tele veľkodušnosť a plodnosť Stvoriteľa.
24 Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke a budú jedným telom.
Z tohto spojenia pochádzajú všetky ľudské pokolenia.
2337 Čistota znamená úspešnú integráciu sexuality do ľudskej osoby a tým vnútornú jednotu človeka v jeho telesnej a duchovnej skutočnosti.
... Čnosť čistoty zahŕňa mravnú neporušenosť osoby a úplnosť daru.
2338 Čistá osoba si zachováva neporušenosť síl života a lásky, ktoré sú v nej uložené. Táto neporušenosť zabezpečuje jednotu osoby a stavia sa proti každému správaniu, ktoré by ju narušilo. Nepripúšťa dvojtvárny život ani dvojzmyselné reči.
2339 Čistota predpokladá naučiť sa sebaovládaniu, ktoré je výchovou k ľudskej slobode. Alternatíva je zrejmá: alebo človek ovláda svoje vášne a nadobudne pokoj, alebo sa nechá nimi zotročiť a stane sa nešťastným. (Porov. Sir 15, 14). „Dôstojnosť človeka si vyžaduje, aby konal podľa vedomej a slobodnej voľby, čiže pohýnaný a vedený osobným presvedčením, a nie pod vplyvom slepého vnútorného popudu alebo z čisto vonkajšieho donútenia. Túto dôstojnosť nadobúda človek vtedy, keď sa oslobodí od akéhokoľvek zajatia vášní a ide za svojím cieľom slobodnou voľbou dobra, pričom si účinne a vynachádzavým úsilím zaobstaráva vhodné prostriedky.“ DRUHY VATIKÁNSKY KONCIL, pat. konšt. GAUDIUM ET SPES, 17.
Medzi takéto prostriedky patrí
- sebapoznanie
- praktizovanie askézy prispôsobenej situáciám, v ktorých sa nachádza,
- poslušnosť Božím prikázaniam
- praktizovanie morálnych čností
- vernosť v modlitbe
ZHRNUTIE
Masturbácia je úmyselné dráždenie pohlavných orgánov, a tiež všetky sexuálne praktiky, ktoré vedú alebo majú viesť k sexuálnej stimulácii či uspokojeniu s cieľom vyvolať pohlavnú rozkoš bez partnera. Postoj Cirkvi k masturbácii vychádza z postoja Svätého Písma. Sväté Písmo jednoznačne považuje masturbáciu za hriech proti čistote tela. Nakoľko masturbácia je vedomé a dobrovoľné používanie pohlavnej schopnosti mimo normálneho manželského styku, preto nech by sa dialo z akéhokoľvek dôvodu, podstatne protirečí cieľu pohlavnej schopnosti. Preto Cirkev odporúča čistotu a vyzýva k nej, ktorá vedie k vnútornej radosti, pokoju, pevnosti a stálosti povahy, a vzhľadom na učenie Ježiša Krista a jeho apoštolov do neba sa dostane iba človek, ktorý túto čistotu zachováva.
LITERATÚRA:
[1] Sväté písmo Starého a Nového zákona. Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda, Rím, 1995
[2] Katechizmus Katolíckej Cirkvi.
[3] BZINA, P.: Stvorení s láskou. http://www.katnoviny.sk/Kn_2003/28_2003/obnova.htm (25.9.2006)
[4] http://www.christ-net.sk/topics/index.php?Doc=topic_010-5
[5] RADOSTNÝ, V.: Ako zvíťaziť nad masturbáciou. http://www.vitazstvo.szm.sk (2.10.2006)
[6] Masturbácia – je to podľa Biblie hriech http://www.gotquestions.org/Slovencina/masturbacia-hriech.html (27.9.2006)
[7] Masturbácia. http://referaty.atlas.sk/ostatne/nezaradene/22802/masturbacia (30.9.2006)
[8] Sviatosť zmierenia. 10 Božích prikázaní. http://www.trnavka.sk/10prik.html (30.9.2006)
Komentáre
kňaz Jozef, ak Stvoriteľ povedal „Ploďte sa a množte sa“ (Gn 1, 28)...
máš úplnú pravdu, keď v perexe píšeš, že mnohým ľuďom sa budú tieto názory zdať staromódne.
za seba si dovolím dodať, že sa mi zdajú nielen staromódne, ale aj zastaralé a škodlivé.
názory rkc na masturbáciu a sexualitu sú pre mužov/ženy dľa mňa škodlivé tým, že
. zasahujú do ich slobodného prežívania sexuality,
. berú im právo prežívať sexualitu v súlade so svojimi potrebami a túžbami,
. vyvolávajú v nich v súvislosti so sexualitou pocity hanby a viny,
. zo sexuality robia strašiaka a nástroj diablovho pokušenia,
. sexualitu vykazujú výhradne do košiara manželského zväzku,
. zastrašujú veriacich, že nebudú mať „dedičstvo v Kristovom a Božom kráľovstve“
môj záver pre seba: kým rkc bude mať jasno v tom, že
. „masturbácia bola, je aj ostane hriechom“, ba dokonca že
. „to, čo bolo hriechom v minulosti, ostáva hriechom aj dnes, aj v budúcnosti“,
potom
. názory rkc na masturbáciu a sexualitu budú rovnako rigidné ako boli doteraz a že
. rkc bude na zastaralých poznatkoch spred tisícročí úporne lipnúť až do skonania sveta...
wyslúžilec..ty bys z rkc rád asi urobil sumerov..že?..:)))
zasahujú do ich slobodného prežívania sexuality,
. berú im právo prežívať sexualitu v súlade so svojimi potrebami a túžbami,
. vyvolávajú v nich v súvislosti so sexualitou pocity hanby a viny,
tvoje slová..a ja sa pýtam..
štát to nerobi?..a čo teraz?..staneš sa Holanďanom?..:)))alebo Čechom?..:)))
vieš..sú rôzne náboženstvá, rôzne sekty, rôzne smery,kde ľudia robia rôzne veci..a to z jednoduchého dôvodu..lebo tomu veria..
fakt si myslíš,že všetci veriaci sú veriacimi z donútenia, zastrašovania a neviem ešte z akých bludov?..
viera je na základe dobrovolnosti..ja verím,lebo verím..že hreším je iná vec..viem,aké dôsledky budú moje hriechy mať..
ty si od viery odpadol..prišiel niekto za tebou,klepol ti po prstoch a povedal.."nemasturbuj a vrát sa k viere?"..
nemyslím...
tak potom?
..ako napísal inde Teide..
ľudia majú právo na vlastné rozhodnutia, tak im ho nechajme.." kňaz môže len smerovať na tú správnu cestu..a je na každom z nás,či ňou pôjde,alebo nie..
wyslúžilec - prečo ťa to tak rozčuľuje ? Ty sa predsa tešíš do pekla
kňaz Jozef - vieš, čo je zaujímavé ?
Všetci vyžadujú slobodu slova a konania.
Na Tvojom blogu však veľa z nich jedovato odsudzuje a vysmieva inú filozofiu a iné konanie, ako majú oni.
Pýtam sa sama seba, prečo ?
Malo by im to byť jedno, nie ?
Veď o správnosti svojej životnej filozofie sú predsa presvedčení.
Prečo im to teda tak vadí, keď podľa nich nebo alebo spasenie duše určite neexistujú ?
monami, dovoľ mi prosím považovať to, kam sa (ne)teším, za svoju osobnú vec...
realitu asi presnejšie vystihuje tvrdenie, že názory rkc na sexualitu ma nerozčuľujú, ale zaujímajú.
a zaujímajú ma preto, že v našom kultúrno-civilizačnom priestore je rkc ešte stále (bohužiaľ) príliš vplyvnou organizáciou, než aby mohlo byť neznabohovi ako som ja jedno, čo rkc hlása, ako svoje názory presadzuje a aké sú v tomto smere vyhliadky do budúcna.
monami, na blogu kňaza Jozefa prebieha bežný stret názorov...
wyslúžilec - a prečo Ti iné názory nie sú ľahostajné ? Ústava nám predsa garantuje slobodu vyznania a zakazuje prenasledovanie kvôli viere alebo ateizmu
hogo..tys vzorka celého kulturno-spoločenského priestoru?..
a teraz sa ťa opýtam..čo ti hovorí meno Perichta?..
On je dôkazom toho,že rkc nestoji pri každom s nabitou zbranou pri hlave a nenuti ich k životu,aký hlása..rkc odporúča čistotu a vyzýva k nej, to ostatné som už písala..
tak tu nikomu nepodsúvaj svoje vnímania a pohľady..
ja viem..rad bys mal vplyv,ako rkc..ale to by potom táto spoločnosť prestala byť kultúrnou..:))))
tak jeden podsúva a druhý nie ?
Keď už Váš názor nepustí,tak majte aspoň otvorené oči bez sarkazmu.
monami, že prečo mi iné nárory nie sú ľahostajné? odpoveď nájdeš v komentoch z 13:02 a 13:09...
je vari polemika a názorový spor kňaza a ateistu prenasledovaním kvôli viere alebo ateizmu?
teide..z ktorej strany vidíš ataky?..a z ktorej obranu?..
ale ako sa zname,tak sa zase diplomaticky a s usmevom stiahneš..
ja viem,že nechceš konflikty..ja tiež nie..
ale sú situácie,kedy sa to ďalej uniesť nedá..
a toto je jedna z nich..
Tak to sa zle známe
Nemyslím,že koment Monami a Tvoj sú toho prípadom.
Alebo to vidíš inak ?
Z tvojho komentu pre Hoga ten pocit nemám.
Ako inak si vysvetliť poslednú vetu ??
A to nemám ani jedného z Vás viac či menej rád.
Ale pre názorovú odlišnosť nemusí byť ani jeden,druhý ,tretí ...xxx horší či lepší.Tak sa tu vzájomne nenapádajme.
Alebo je to moderné nestrpieť iný názor a v tom prípade dotyčného udupať..?
teide, tak to si ma veru riadne sklamal a zarmútil...:((
a kto koho dupe?..
skratka reagujem na hogov postoj..veci sú dane..rkc nikdy nepovoli sex ako bohumily skutok..nikdy nebude žena papežom..a nikdy nebude mať ani rovnake postavenie,čo sa cirkevnej hierarchie týka,ako muž..nikdy..
a ani si nemyslím,že by mala také ambície..veriaca žena..
to je jasnejšie,ako to,že poobede o jednej nemôže byť polnoc..prečo niekto,kto sa vyhlasuje za neveriaceho ide prevracať a obracať a vyvracať niečo,čo sa ho netýka?..
vieš..chlapi si kvôli futbalu dokážu dať po papuli..ja tu len svoje presvedčenie obhajujem písmenkami..
odrazu si sa ozval..ale ked tu bol článok Spoved,ako duchovné znásilnenie a podobné bludy..a výsmechy mna,ako prokatolíckej fanatičky..a to na blogu,na ktorom som ani nekomunikovala..tak vtedy si bol ticho..
prečo?
ME,Hogo
Nebudem reagovať na niečo,čo mi je na hony vzdialené.
Hogo..to je možné,ale ja nekategorizujem,neselektujem..jeden ako druhý.
Ale na druhú stranu ťa môže tešiť fakt,že Ťa mám furt v odkazoch,ale Ty mňa nie.
Teide..a myslíš,že hoga sa spoved týka?..
a ako sa ťa vôbec týka môja diskusia s hogom..
Ja viem,koho sa čo týka ?
teda,ME...čítala si môj komentár poriadne ?
Ak áno,tak by si z neho falat pochytila.
teide, nnno zo starej známosti som predsa len dúfal v istú protekciu... :)
:)) dobre ujo ;)
fíha....teide sa prestáva ovládať? :)))
em..povedz dačo ;)
píšeš tam,že nebudeš reagovať na niečo,čo ti je na hony vzdialene..
Ja viem,koho sa čo týka ?
robí mi niekto z Vás raňajky ? Nie,takže prd o Vás viem.
ušlo niečo mne?..či tebe?..
už je to jedno Teide..len mi trošku chýba tvoj pohlad..tak sa uistim..podla teba ja a Monami útočime na hoga...tak?..
a že hogo utoči rovnakým spôsobom na autora tohto blogu to vidiš tiež?..a sygon..a všetci ti ostatní komentujúci v ostatných článkoch..
kdesi si mi napísal niečo v tom zmysle,že v cukrárni nemám kupovať auto..tak potom čo tu hľadajú tí zástancovia masturbácie?..
chceli poznať pohlad knaza na vec..napísal im ho..a?..
vysmiali ho..protestovali..a akým neuctivým spôsobom..
a tam si tiež mlčal..tak?..
hmm...trojake metre použivajte..a kludne to skryte za pojmy ako je objektivita a spravodlivost..
a to teraz nemam na mysli tú slavnu OBJEKTIVITU..))))..nech sa ma dobre tam,kde je..:)))
idem preč..tak aby ste si nemysleli,že sa v kúte hanbím..:))))))
majte sa..)))
... beriem Vás za (dobré) slovo, pán Veľkomožný! ;)
nechajte teideho na pokoji!!! :)
mám sa,prečítala si si koment
Nadobúdam pocit,že ty jazdíš vľavo a ja vpravo,ale ani za ancijáša sa na križovatke nestretneme.
Potom je to ťažké.
Všetci máme iné metre,ale kto má ten správny ??
To nerozlúskneš.
kňaz Jozef, dovoľ mi prosím ďalšiu (off topic) otázku...
ak áno, tak sa ospravedlňujem a súčasne Ťa prosím, napíš mi, kde a čím som na Teba zaútočil, sa Ti vysmial, bol k Tebe neúctivý...
em, smiem polemizovať podľa svojho, a nie Tvojho uváženia?
:) peknú sobotienku prajem
pochopiteľne, že smieš hogo
... ď.
teide, paci sa m itvoj nazor
sorry , musím sa ozvať
keď poviem, že mne sa páči to, čo tebe nie, to predsa nie je útok
a naozaj si myslím, že keby sa to knazovijozefovi zdalo útočné, že by sa ohradil sám..
zatiaľ tak neurobil
ak som k tebe neúctivá, prepáč
ale to, že poviem, že mám rada sex a milovanie, neznamená, že som neúctivá, bezcharakterná a hriešna
si myslím
... si myslíš len Ty, janusha ;)
knaz jozef
prečítala som si
wyslúžilec
a vieš, že ma to netrápi :)
... viem, že vieš, že viem, no malo by!?! :(
Panebože...
máte pravdu..škoda bolo mojich písmen..
len ellie asi nie..
ok..máte právo na názor svoj..ja si ponechám ten môj..
a teide..k tebe..ty to maš rozlusknute?..
Môj hriech.
V otázke sexuality a masturbácie je podľa môjho názoru rkc, alebo časť jej predstaviteľov, kdesi v období, keď už síce zistila alebo aspoň tuší, že Slnko sa netočí okolo Zeme, ale akosi sa ošíva povedať, že Zem sa točí okolo Slnka.
Ak som tomu dobre rozumel, nuž slobodný muž zhreší tak, či tak. Vysoko si vážim v tomto ohľade sygonin pohľad na ženskú sexualitu. Možno to bude mať muž s menším hriechom pri polúcii ale v zmysle toho, že pri tom nemá myslieť na ženu, ja by som sa hriechu nevyhol. Mával som polúcie. Boli vždy spojené so snami. Neboli to sny o konvalinkách, motýlikoch, lastovičkách, srnkách či neviem o čom, ale o poriadnych babách. Ubrindal som si pritom nielen pyžamo, ale aj paplón a plachtu. Keď ma večné nočné prania prestali baviť, tak som rýchle zistil že masturbácia je omnoho výhodnejšia. Ani pri masturbácii som nemyslel na hokej, basketbal či diferenciálne rovnice ale na nejakú imaginárnu babu. Keďže môj mozog vždy pri tom vygeneroval, či už pri polúcii alebo masturbácii, nejakú babu, nuž som zhrešil tak, či tak. Keďže hreším tak, či tak, nuž najlepším riešením je si nájsť skutočnú babu a „hrešiť krásnym spôsobom“. Nič menej, takéto hriechy sa mi zdajú úplne nelogické. Nečiním nikomu zlo, dokonca ani sebe a napriek tomu som zhrešil, pretože som myslel na sex so ženou, ktorá mi nie je manželka. Tomu celkom nerozumiem.
Rick, nie si sám, čo tomu nerozumie...
PRINCÍP NEOMYLNOSTI A POSLUŠNOSTI VIERY:
„Neomylnosť má na základe svojho úradu rímsky pápež, hlava kolégia biskupov, keď ako najvyšší pastier a učiteľ všetkých veriacich v Krista, ktorý posilňuje svojich bratov vo viere, definitívnym aktom vyhlasuje učenie týkajúce sa viery alebo mravov…
Neomylnosť prisľúbenú Cirkvi má aj zbor biskupov, keď vykonáva najvyšší Učiteľský úrad spolu s Petrovým nástupcom, predovšetkým na ekumenickom koncile.
Keď Cirkev prostredníctvom svojho najvyššieho Učiteľského úradu niečo predkladá veriť ako zjavené Bohom a ako Kristovo učenie, také DEFINÍCIE TREBA PRIJAŤ S POSLUŠNOSŤOU VIERY.“
Rick..čomu nerozumieš?..
a pak pochopíš,či ti to za hriech prisudzuje len rkc..:)))
a nech mi všetci odpustia môj sarkazmus..môj názor..moju existenciu..:))))
Vďaka
wyslúžilec - za seba si dovolím dodať, že sa mi zdajú nielen staromódne, ale aj zastaralé a škodlivé.
kňaz Jozef, netajím, že som Tvojou (ne)odpoveďou hlboko sklamaný...
monami - pokus o pohľad
Rick - pretože som myslel na sex so ženou, ktorá mi nie je manželka. Tomu celkom nerozumiem.
wyslúžilec - kňaz Jozef, netajím, že som Tvojou (ne)odpoveďou hlboko sklamaný...
kňaz Jozef, ako (ne)odpoveď na môj koment z 05.07.2008 10:19 súvisí s nahliadnutím na môj blog???
Otazka
lucia
ad článok
Masturbácia: súhlas s tým, čo bolo napísané, alebo inak čokoľvek, čo vedie k sexuálnemu uspokojeniu samého seba samým seba. Názor na to, že cirkev to preháňa a iné podobné atď. - bludy boli, sú a budú, a vždy budú ľudia, ktorí si to silou mocou chcú uľahčiť teóriami typu: "je to zastaralý názor, už prekonaný".
Myseľ človeka prekonaná nie je. K sebauspokojeniu tiahne každý prirodzene, skôr seba ako iného uspokojenie je zmyslom života väčšiny ľudí. Kto pozná človeka (seba aspoň z rýchlika) vie, že to tak je denne.
Cirkev nepovolí uzdu našej pýche, našej sebaukájajúcej sa duši a nášmu hnilému JA, ktoré chce seba pre seba, pretože pravá cirkev chce Boha pre Boha vo mne, a samozrejme že vie, že ja ho nechcem, pretože to hnilé je schopné iba hnilého. Kto sa nepýta prečože to chce cirkev, aby sa nekonala napr. masturbácia, o ktorej tu je reč (a či je to len telesná záležitosť? to je otázka, či tam nepatrí aj uspokojovanie večne dorážajúcich aktivít iných.. nielen sexuálnych, vedúcich inam, nielen k Bohu), tomu sa neoplatí ani nič vysvetľovať, lebo ten nehľadá, čo hľadať treba, ale nachádza zdroj radosti v diskusii o ničom pre neho samého (okrem mentálnej masturbácie nad svojimi výplodmi - čo ho práve napadne - raz blog, raz hašiš, raz to, raz ono) - teda samozrejme z výsledku o ničom, lebo napriek tone argumentov už v premise odmietol uznať argumenty záveru... atď.
Ak je to príliš zložité, je to len preto, že to číta človek, čo tomu nerozumie, a keďže človek mnohému nerozumiem, je buď vydaný napospas sebe alebo verí, že to niečo, čomu nerozumie môže alebo je pravda a skúša sa zmeniť, aby pravdu poznal.
ad článok - je či nie je ťažký hriech
Ide človeku o Boha alebo o palacinku?
Ak o Boha, musí zomrieť a narodiť sa opäť v Kristu. Prázdne slová pre tých, čo toto nerealizovali.
Ak dobrovoľnosť je miera nezávislosti mňa a sebe samom, alebo inak mojich vnútorných aktivít na mne samom (ako sa to dá?) potom len tie sú dobrovoľné, ktorých vykonanie respektíve nevykonanie je PLNE závislé na mne. Otázka: Ako zbadám, že je nejaká aktivita NE-závislá na mne?
Vedomie ako stav, kedy je myseľ schopná aktivít poznávacích a snahových tiež zrejme každý pozná, ibaže pozná aj to, čím je toto vedomie ovplyvňované zvnútra každého tohto JA? A som si vedomý seba a aktivít, ktoré vykonávam? Ak som si teraz konkrétne vedomý seba (otázka je, čo je to seba? a nie je to jediná otázka, ktorú by človek vo svojom živote mal riešiť?) a aktivity, ktorú vykonávam, dá sa zrejme konštatovať, že som si VEDOMÝ tejto činnosti (VIEM o nej, že a ako sa deje).
V závažnej veci: snáď desatoro uvádza závažné previnenia a jedno z tých prikázaní znie "NEZOSMILNÍŠ". Tu by snáď malo byť jasné, že sa to netýka stavu, keď si v parku bejzbolkou ulovím slečinku.
potom by sa dalo skonštatovať, že pokiaľ som si vedomý toho, že ja teraz a tu masturbujem a existuje to dobrovoľný???? súhlas mysle s touto činnosťou, potom konám ťažký hriech.
toto je však dosť povrchné priblíženie problému
ad článok - je či nie je ťažký hriech (oprava)
Tu by snáď malo byť jasné, že sa to netýka iba stavu, keď si v parku bejzbolkou ulovím slečinku.
nie:
Tu by snáď malo byť jasné, že sa to netýka stavu, keď si v parku bejzbolkou ulovím slečinku.
Pôvodne som nemala v úmysle zapojiť sa do náboženskej matrixovej vojny
Je mi ľúto ale akýkoľvek cirkevný dejateľ v mojich očiach týmto stratil autoritu. Urobte si poriadok vo vlastných radoch a potom verejne karhajte a poučujte. Ďakujem za pozornosť.
Škoda zavrhnúť všetkých automechanikov pre jedného
Niekolko citatov:
Aby bolo možné zažiť pravú lásku, mladí ľudia si majú uchovať svoju čistotu do manželstva.
Jeden výraz hovorí, že žena je čistota a muž je odovzdanosť. To znamená, že čistota je pre naplnenie lásky a odovzdanosť pre realizovanie účelu lásky. Tým, že žena je čistota, má poznať len jednu lásku a tým, že muž je odovzdanosť, má realizovať len jeden účel lásky.
Zvyčajne sa zdôrazňuje, že ženy si musia uchovávať svoje panenstvo do manželstva, ale rovnako to platí i pre mužov. Potom sa vyriešia mnohé problémy a iné nemusia nastať.
Sexuálny orgán muža je iný od ženského. Prečo je to tak? Preto, lebo neboli stvorení sami pre seba. Mužský orgán bol stvorený pre ženu a ženský pre muža.
Načo existujú pohlavné orgány? Existujú pre lásku. Muži a ženy existujú preto, aby našli lásku.
Pre ženu jej sexuálny orgán má byť svätým miestom lásky a iba manžel má mať kľúč na otvorenie týchto dvier lásky. ... Toto sväté miesto u ženy má byť otvorené len kľúčom jej manžela.
Kde je Božie najsvätejšie miesto všetkých svätých miest? Je to tam, kde má prebývať Jeho láska s manželskou láskou - sexuálne orgány muža a ženy.
-- Rev. Mun
Nazor
Teda argumentovat, ze dvaja nemozu mimo manzelstva mat spolu sex, versom, ktorym Pavol zakazuje prostituciu ci incest a podobne, mi pripada zavadzanie. Preco nepoviete narovinu, ze tieto zakazy nie su proti Pismu ale proti Tradicii Cirkvi?
Aj napriklad cudzolozstvo znamenalo precin proti manzelovi dotycnej. O cudzolozstvo neslo, ked bola zainvolvovana slobodna zena. Cize to zase nie celkom zodpoveda definicii v Katechizme.
A mastrubacie nie je hriech. Tie teologicke zdovodnenia su absurdne. Ja vam teologicky zdovodnim, ze je hriech spanie, zatvorenie oci, pitie alkoholu, strihanie nechtov, holenie sa - cokolvek. Napriklad: Boh stvoril nase telo tak, ze nam rastu fuzy - ako si mi dovolujeme konat proti tomuto Boziemu zameru ich holenim??
ehehe