Malá škola poetiky
ÚVOD
Nejaký ten mesiac už brázdim po blogu Ak by som ho mala zhodnotiť z profesionálneho hľadiska, tak v mnohom zaostáva za inými blogovacími systémami. No v jednom má veľkú prednosť. Vykryštalizoval sa do silnej literárnej podoby, na rozdiel napríklad od blogu.sme.sk, ktorý je zameraný skôr spravodajsky a publicistický.
Túto svoju polohu dostal blog vďaka dvom fenoménom. Prvým je blogzin, vytvorený ako multiautorský blog zhruba pred rokom Hogofogom, ktorý sa do neho snažil systematicky vnášať poviedkové útvary. Druhým sú pre mňa osobne ďalší tvorivo vyzretí a autorsky silní blogeri, inklinujúci k literárnej tvorbe, publikujúci predovšetkým na svojich blogoch. Za všetkých môžem spomenúť Čokomilku, Jeanvila, MissEllie, Sooshn, Joahnie, Eneka...
Neviem, koľkí z nich sa literatúre venujú profesionálne, iste však ich tvorba stojí za pozornosť aj mimo blogu. Niektoré dielka sú natoľko zrelé, žeby ich autori pokojne mohli zaklopať na dvere vydavateľstiev.
Keďže fotografii príliš nerozumiem, nejdem sa venovať silnému zastúpeniu blogerov – fotografov, aj keď ma tvorba mnohých z nich oslovuje svojou atmosférou. Moje hodnotenie by asi bolo subjektívne.
Čo si však zaslúži pozornosť, je básnická tvorba na blogu. Tá má totiž veľmi široké spektrum, od slaboduchých veršíkových pokusov až po skutočne originálne a jedinečné diela. Mnohí z tých, čo sa venujú písaniu básní, možno nevedia, že poézia má svoje zákonitosti, podľa ktorej by mala vznikať. Pre nich, ale i pre všetkých ostatných, čo majú záujem, som sa rozhodla ,,založiť“ Malú školu poetiky. Budem sa v nej venovať nielen samotnej poetike, ale aj básnickej tvorbe najvýraznejších blogerov.
@ rozpravkarka
Malá škola poetiky – 1. časť
Keď sa povie báseň, väčšinou si predstavíme štvorveršia, končiace sa rýmami. Podaktorí, ktorí sa zaoberajú poéziou bližšie, idú v svojich predstavách ďalej a pod básňou chápu aj lyrické vyjadrenia pocitového stavu, nezviazané do pevnej formy. Zhruba povedané, poézia sa dá deliť do dvoch základných skupín:
- skupina – básne s viazaným veršom
- skupina – básne s voľným veršom.
V dnešnej časti Malej školy poetiky sa pozrieme na básne s viazaným veršom. Ich hlavnými atribútmi sú rýmy a rytmus. Každý z nich bude potrebovať samostatnú kapitolu.
Takže na začiatok môžeme odhaliť niečo veľmi dôležité. Niečo, čo dáva viazanému veršu jeho skutočnú hodnotu. A to je RÝM.
Možno ste si už všimli spojenie – gramatický rým. Čo je to? Čo sa ním označuje? V poetickej ,,hantírke“ básnikov sa mu hovorí aj ,,lacný“ rým. Je to proste niečo, čomu sa profesionálni básnici vyhýbajú ako čert svätenej vode a pre čo mnohé vydavateľstvá vracajú básnikom rukopisy. K takémuto typu rýmov patria tie obvyklé spojenia, ktoré často kazia kvalitu básní na blogu.
Ako príklad uvediem obľúbeného blogera – Anubisa.
Myšlienky túžbou opité,
vášeň citmi sladená.
Lono slasťou rozvité,
a spomienka perou hladená.
Spojenia: opité-rozvité, sladená-hladená sú presnou ukážkou gramatického rýmu, kedy básnik, ktorý má očividné nadanie a hĺbku videnia, narazil, alebo sa zastavil na ,,technickom“ probléme poetiky. Hodnotný rým sa hľadá ťažšie. Nesmie byť zhodný v rode, prívlastku a v páde. Anubis má však aj kvalitné rýmy, ktoré stoja za ukážku:
Kry rvú moje telo,
kúsky mäsa visia na pichliačí.
Bežím ďalej smelo,
no osud mi v behu stačí.
Spojenia telo-smelo, na pichliači – v behu stačí ukazujú, že ich autor sa vie pohrať aj s pádom a rodom.
Peknú prácu s rýmami odviedol Martin, ktorý za desať mesiacov svojho účinkovania na blogu poeticky veľmi vyzrel. Z jeho básní vyberám štvorveršie:
Ševelí ticho, nehlučne
v zabudnutí pavučiny,
svojím spevom pripomína
nesplnené sny a činy.
Pri práci s rýmom tu Martin dokonca načrel aj do niečoho takého, ako je arytmia. Z blogeriek je rýmovo prirodzene nadaná MissEllie. Jej tvorbe sa však chcem venovať v inej kapitole – pri nepravidelnom viazanom verši.
pokračovanie- 2.lekcia
@rozpravkarka
Komentáre
ja za to nemozem
ps: pls, to je len moj postreh, ja nechcem provokovat, lebo ja tvoje rozpravky mam inak rada...
hmm..
zvolila som "viazane verše" pretože tamto bolo fakt abab..tuším..:)))
a jeden z domacich ma zotrel..vraj..čim su tie verše viazane..
čim sa viažu verše?..rymom..nie?..:)))
Ellie, bude to rozobraté v ďalších kapitolách Malej školy poetiky.
Báseň sú aj voľné verše (viď Josef Šimon).
Tak ak si počkáš, nájdeš to tam.
Samozrejme, Ľubica, každý má svoj meter, ja som vymenovala tých,
A prečo som to nazvala malou školou poetiky? Lebo vidím, že sa v blogu vo veľkom oužívajú rýmy a nie sú dobré... Ak niekto chce, poučí sa, kto nechce, nie. Ja dávam ďalej to, čomu som sa naučila ja. Nič viac, a už vonkoncom nie to, čo neviem.
To je asi všetko.
och...zuzana..čakať šesť hodiiin?..::))))))))))
A ešte - ja sa tu venujem len ,,literárnym" žánrom, nie spravodajským.
A profesionalov do tohto neťahám, ich učiť netreba.
Tam zaraďujem Račana, Doka, sčasti Marthu Bielsku a tak.
Ellie, druh sa určuje len v rýmoch pri viazanom verši, no ale že ty robíš väčšinou také,
:-)))
ale nie..
volne to nie su určite..zmiešane su tie moje viazane s nepravidelnym rymom..no a tak som dedukovala,že ked tam je pravidelny rym,tak to bude asi len viazany verš..neprešlo kritikou..:))))
Musela by som čítať aj báseň aj kritiku, takto keď to nemám pred očami,
A ozaj je to aj o tom, že čo tými svojimi básňami chce človek dosiahnuť. Či sa uspokojí len s ich čistou výpovednou hodnotou, alebo to chce ,,ošetriť" aj určitými pravidlami poetiky.
Ale neboj, ja som takéto ,,školenia" dostávala skoro päť rokov.
A žijem...
jasne..ja to neberiem nejako kriticky..
a takých pseudokritikov ja môžem..:))))
Hm, Ellie, na tebe sa mi páči, že hltáš tie veci kolo poetiky
Čo sa týka viazanosti verša, tak tam je to jednoznačne rytmus a rým.
Ale fakt nechcem predbiehať... :-)))
Malá škola poetiky,
Martinko, ale ja som prísna učiteľka, robím aj bac bac po prstoch! Palicou! :-)))
A záleží na Čokomilke, má asi štyri časti, tak kedy ich dá.
Ja viem, pani učiteľka :-))
No, kým si nedostal tie po prstoch, tak si celkom milý žiak!
Tie tvoje posledné veci sa mi zatiaľ páčili najviac.
no..zuzana...ja perly vidim...
asi to bude tak..:)))
Zuzka,
cením si, že si ma spomenula v článku...
No, ozaj dávam len to, čo som sa sama naučila.
A v tomto považujem pravďácky blog za dosť veľkú zbierku básnických talentov. Kto chce, sa naučí, kto nebude chcie´t, nemusí.
Ale vyslovená škoda nechať niektorých zaniknúť v mori virtuálu.
Martin, čo si jasnovidec? Veď toto je ešte len editoriál!
:-)))))))))))))
Zuzka,
Bystrozraký vidí aj na 1. časť ;-)
Prepáčte, pani profesorka,
Všetkým priaznivcom poézie: malá škola poetiky
Aj cez pracovné dni, obvykle poobede...
Čo sa týka I.dielu, najviac ma zaujala zmienka o arytmii...
Díík
Martinko, a vidíš aj na 2. časť?
Ach, na druhú časť nedovidím,
Miťko, takže prednášku o rozprávkach? A si dobrý? Lebo to chce špeciálne nasadenie...
:-))
och...och...ja som trdlooo obrovskééééééé..
sakraaaa..:)))
Čokomilka, arytmia je vo viazanom verši niečo ako malý chyták.
Najlepšie by bolo uviesť príklad, ale by som musela pobrúsiť po blogu. Myslím, že som to kdesi zachytila. Tak keď to nájdem, dám to do komentov.
Čokomilka, už mi prišiel na rozum príklad s tou arytmiou.
nechcená
a žena
Keď je to takto natvrdo, to vyzerá ako pekný rým. Ale dáš to do vety.
Cítim sa taká nechcená
tvor, človek a žena...
Prízvuk je až na žena a A zhltneš pri recitácii. Tú arytmiu tam cítiť.
ale to a sa tam da zvýrazniť...pri recitácii..
záleži od recitátora,ako to vníma..
Ellie, recitácia dokáže aj z dobrej básne spraviť zlú
Poetika však má svoje zákonitosti, ktoré by sa mali dodržiavať hlavne pri viazanom verši. Arytmia je dosť náročná záležitosť a priznám sa, že aj ja mám problém ju vychytať v svojich veršoch. Ona sa totiž dosť ľahko skryje. Aj za recitáciu. Ale keď si to poctivo vyprízvukuješ, tak ju objavíš, teda, ak sa ti zaplietla do rýmov. Niekto je absolutny talent a také veci sa naňho nechytajú. Napríklad Jožko Urban. Ten to vie od prírody.
ved to..)))
idem sa Jožkovi povenovať..:)))
Poetickeho sexistu si necham na dobru noc..:)))
Jaj, Ellie,pozor na poetického sexistu, lebo hoci je tu už ležérny starý pán,
Však zistíš, keď prečítaš...
:-)
Rozprávkarka, pochopila som tvoj výklad ohľadne arytmie vo viazanom verši,
Ide o to, že autor nedodrží rytmus, stopu...
Ako hodnotíš jeho výskyt v tomto prípade? Je to chyba? Podľa mňa to chyba je...i keď si niekto myslí, že voľný verš značí, že autor si môže dovoliť čokoľvek, nie je to pravda.
Je dokonca ťažšie napísať slohu vo voľnom verši, dodržať pritom stopu a rytmus, mať dobre spočítané slabiky plus využiť bohatstvo básnických obrazov ako zosmoliť zopár štvorverší v pravidelnom rýme...
ja myslim,že ak je niečo ťažké napísať,
ani jedno,ani druhé by som nezlahčovala..
MissEllie, nezľahčujem viazaný verš
Čokomilka, voľný verš má neuveriteľnú škálu možností,
K tomu voľnému veršu - čítala som veľa skvelých básní, ktoré sa dostali takmer do polohy lyrizovanej prózy, s reťazovitým riadkovaním, bez interpunkcie, bez veľkých písmen, bez rozdeľovacích čiarok. Trochu náročnejšie čítanie, a keď v takom niečom zaradíš arytmiu ako pravidelný pulz, tak ti to spraví nádherný obraz. Ale to je už naozaj vysoká škola poetiky a veru neviem, či by som ju ja sama zvládla.