Vatikán (30. júna, RV/TKKBS) – Pri príležitosti Svätopavlovského roka, ktorý Svätý Otec slávnostne otvoril v sobotu 28. júna, Apoštolská penitenciária pripravila dekrét o získavaní odpustkov, ktorý platí počas celého trvania osláv, až do 29. júna budúceho roka. Dekrét bol vydaný 10. mája:
"Pred nastávajúcou liturgickou slávnosťou kniežat apoštolov najvyšší veľkňaz vedený pastoračnou starostlivosťou a vedomím, že sa má včas postarať o duchovné poklady, ktoré majú byť veriacim poskytnuté na ich posvätenie, aby pri tejto posvätnej a šťastnej príležitosti – počnúc prvými vešperami spomínanej slávnosti na počesť apoštola národov, ktorého dvojtisíce výročie narodenia sa teraz blíži – s ešte väčším zápalom mohli obnoviť a posilniť svoje nadprirodzené úmysly na dosiahnutie spásy.
Dar odpustkov, ktorý rímsky veľkňaz ponúka univerzálnej Cirkvi, vyrovnáva cestu pre prijatie najvyššieho stupňa vnútorného očistenia, ktoré v srdciach veriacich, vzdávajúc česť blahoslavenému apoštolovi Pavlovi, rozmnožuje nadprirodzený život a jemne ich vedie k tomu, aby prinášali ovocie dobrých skutkov.
Preto táto Apoštolská penitenciária, ktorej Svätý Otec zveril úlohu pripraviť a zredigovať dekrét o udeľovaní a získavaní odpustkov – ktoré týmto dekrétom vydaným v súlade s pápežovým želaním nadobúdajú platnosť počas celého trvania Roka sv. Pavla – s láskou udeľuje nasledujúce milosti:
I. Všetkým jednotlivým veriacim, ktorí opravdivo ľutujú, náležite očistení prostredníctvom sviatosti zmierenia a posilnení svätým prijímaním, a ktorí pobožne navštívia ako pútnici pápežskú Baziliku sv. Pavla na Ostijskej ceste a pomodlia sa na úmysel Svätého Otca, sa udeľujú úplné odpustky dočasných trestov za ich hriechy, ak predtým dostali od nich sviatostné rozhrešenie a boli im odpustené. Úplné odpustky môžu veriaci získať tak pre seba samých, ako aj pre zomretých toľkokrát, koľkokrát budú vykonané spomínané skutky; stále však zostáva v platnosti norma, že úplné odpustky možno získať len raz za deň. Aby modlitby predkladané počas týchto posvätných návštev viedli a povzbudzovali duše veriacich k intenzívnejšiemu uctievaniu pamiatky sv. Pavla, stanovuje a nariaďuje sa nasledovné: okrem toho, že veriaci prednesú pred oltárom Najsvätejšej sviatosti svoje prosby a pobožne sa pomodlia Otčenáš a Verím v Boha, pridajú aj zbožné vzývania na česť Blahoslavenej Panny Márie a sv. Pavla. Pritom nech je táto pobožnosť vždy úzko spojená s pamiatkou prvého medzi apoštolmi, sv. Petra.
II. Veriaci kresťania rôznych miestnych cirkví, ktorí splnia obvyklé podmienky (sviatostná spoveď, prijatie Eucharistie a modlitba na úmysel Svätého Otca) a sú bez akejkoľvek náklonnosti na hriech, môžu získať úplné odpustky, ak sa pobožne zúčastnia na verejnej bohoslužbe alebo na pobožnosti k úcte apoštola národov: a to v deň, keď sa na všetkých posvätných miestach slávnostne otvára alebo ukončuje Rok sv. Pavla; v iné dni, stanovené miestnym ordinárom, na miestach zasvätených sv. Pavlovi, alebo pre úžitok veriacich aj na iných miestach určených týmto ordinárom.
III. Veriaci, ktorým prekáža choroba alebo iná legitímna a vážna príčina, vždy však s dušou oslobodenou od akéhokoľvek hriechu a s úmyslom splniť obvyklé podmienky hneď, ako to bude možné, môžu tiež získať úplné odpustky, keď sa duchovne pripoja k jubilejnému sláveniu na počesť sv. Pavla, pričom ponúknu Bohu svoje modlitby a utrpenie za jednotu kresťanov. Aby sa veriacim uľahčil prístup k týmto nebeským milostiam, kňazi splnomocnení kompetentnou cirkevnou autoritou vykonávať spovede, majú byť ochotne a veľkodušne k dispozícii a prijať ich.
Tento dekrét má platnosť iba počas trvania Roka sv. Pavla. Bez ohľadu na akékoľvek iné odlišné nariadenie.” –dj-
Špeciálne odpustky pri príležitosti Svätopavlovského roka
02.09.2008 07:46:46
Komentáre
a sú bez akejkoľvek náklonnosti na hriech
Náklonnosť je priaznivý postoj, priazeň; sklon, tendencia, dispozícia.
Tejto formulácii akosi nerozumiem. V dôsledku hriechu prvých rodičov sme získali všetci (okrem Panny Márie) dedičný hriech a s ním aj náklonnosť k hriechu. Pri krste sa dedičný hriech zmyje, ale tá náklonnosť ku hriechu zostáva. Alebo nie?
Pre mňa by bola prijateľnejšia asi formulácia: Ktorí majú silné predsavzatie chrániť sa i najmenšieho hriechu. Alebo tak nejako.
Lebo podľa vyššie uvedenej definície náklonnosti s tými prvými uvedenými výrazmi to sedí a s tými poslenými tromi akosi nie.
Vysvetlíte ako to vlastne je?