Diskriminácia a rasizmus v medziľudských vzťahoch Rómov verzus majorita
14.02.2015 20:13:50
Položme si otázky: Čo je vlastne diskriminácia a čo je rasizmus? Vieme si dostatočne jasne odpovedať na tieto otázky? Veľa ľudí je presvedčených o tom, že to vie, a že nič také v našej spoločnosti neexistuje. Je to vec názoru a pohľadu na celú túto záležitosť. Odmietajú prítomnosť týchto determinantov. Skôr by sme to mohli pripísať podľa majority neprispôsobilosti rómskych občanov alebo podľa Rómov neopodstatnenej diskriminácii majority. Rasizmus ponúka jednoduché riešenie spoločenských problémov. Ide však o odvrátenie sa od zdravého uvažovania a základných princípov ľudského konania. Jediné, čo nám ukazuje extrémizmus, je primitívne - degradujúce, stádovité myslenie prameniace z neznalosti, odlišnosti a strachu z rozdielnych ľudí a ich životného štýlu. Diskriminácia na základe určitých charakteristík ako napr. farba pokožky, etnicita, náboženská orientácia, tiež nie je v poriadku. S priamou diskrimináciou som sa stretla u zamestnávateľa, kde prišla mladá Rómka so záujmom o prácu a pri dverách ju odbil pracovník strážnej služby vetou: “Takých ako ste vy neberieme“. Jeden príklad z viacerých, ktorých som bola svedkom. Veľmi zaujímavý bol blok v aktualitách, kde majorita odmietala chodiť spolu do kostola s Rómami. Diskriminácia a rasizmus majú svoje zastúpenie v spoločnosti. Či už je to rasizmus smerujúci na Rómov zo strany majority alebo na majoritu zo strany Rómov. Stretávame sa s ním všade. Ich prítomnosť má stúpajúcu tendenciu, ktorá vedie k nevraživosti až k nenávisti. Je to adekvátne a prospešné riešenie do budúcnosti? Takto sa riešia problémy v spoločnosti? Je namieste, ak na základe predsudkov nezamestnám Róma, a následne sa vyjadrím, že nemám nič proti, lebo mám známych Rómov, ktorí sú slušní a pracovití? Je namieste ak Róm okradne bieleho a tvrdí, že je nekonfliktný? Klamú seba, aj spoločnosť. Chápem problémy s neprispôsobivými občanmi, sú veľmi ťažké. Nebudeme predsa tolerovať ich patologické správanie, dehonestujúce prostredie, ktoré sú schopní vytvoriť a vo väčšine ich nechuť pracovať a niesť za seba zodpovednosť. Nesúhlasím ani s rozmaznávaním Rómov, ktorí si to nezaslúžia v podobe očakávaných darov zo štátu. Je to nevhodné a neperspektívne riešenie problémov. Zlý obraz o sebe si vytvorili sami, ktorý sa odráža nakoniec v predsudkoch majority. Ja ako pracovník vo firme mám určité skúsenosti s rôznymi ľuďmi. Neosvedčili sa mi niektorí Rómovia, ani niektorí príslušníci majority. Môžem však s presvedčením tvrdiť, že Róm, ktorý sa snaží dosahovať pozitívne výsledky a žiť prijateľný spoločenský život, je nakoniec veľmi dobre prijatý spoločnosťou s úctou a rešpektom. Lebo si zaslúži takúto spätnú väzbu. Na každého by mal byť spravodlivý meter, či už je to príslušník majority alebo Róm. Treba dať príležitosť a vytvárať podmienky každému, ktorý má záujem pracovať, vzdelávať sa, či akokoľvek zveľaďovať svoju osobu. Pretože každý máme rovnaké práva. Nevytvárajme si vopred predsudky voči majorite a voči Rómom , ktoré veľakrát nezodpovedajú hodnotám človeka. Inak napätie v medziľudských vzťahoch bude gradovať a prerastie do takých katastrofálnych rozmerov neznášanlivosti, ktoré nebude možné zvrátiť. Tento dopad sa môže odzrkadliť na každom z nás. Preto buďme my tí, ktorí zastavia takéto deštruktívne myslenie rôznymi dostupnými spôsobmi. Vytvárajme bez akéhokoľvek násilia spravodlivý štát s patričnou dávkou inteligencie a diplomacie prevychovávaním, vychovávaním všetkých ľudí, ktorí neplnia svoju životnú úlohu na spoločensky prijateľných princípoch. Buďme autormi bezpečnej a pokojnejšej budúcnosti nás a našich detí. Keď nechceme byť rasisti, musíme vidieť rovnaké mínusy a plusy vo všetkých ľuďoch bez rozdielu.
Položme si otázky: Čo je vlastne diskriminácia a čo je rasizmus? Vieme si dostatočne jasne odpovedať na tieto otázky? Veľa ľudí je presvedčených o tom, že to vie, a že nič také v našej spoločnosti neexistuje. Je to vec názoru a pohľadu na celú túto záležitosť. Odmietajú prítomnosť týchto determinantov. Skôr by sme to mohli pripísať podľa majority neprispôsobilosti rómskych občanov alebo podľa Rómov neopodstatnenej diskriminácii majority. Rasizmus ponúka jednoduché riešenie spoločenských problémov. Ide však o odvrátenie sa od zdravého uvažovania a základných princípov ľudského konania. Jediné, čo nám ukazuje extrémizmus, je primitívne - degradujúce, stádovité myslenie prameniace z neznalosti, odlišnosti a strachu z rozdielnych ľudí a ich životného štýlu. Diskriminácia na základe určitých charakteristík ako napr. farba pokožky, etnicita, náboženská orientácia, tiež nie je v poriadku. S priamou diskrimináciou som sa stretla u zamestnávateľa, kde prišla mladá Rómka so záujmom o prácu a pri dverách ju odbil pracovník strážnej služby vetou: “Takých ako ste vy neberieme“. Jeden príklad z viacerých, ktorých som bola svedkom. Veľmi zaujímavý bol blok v aktualitách, kde majorita odmietala chodiť spolu do kostola s Rómami. Diskriminácia a rasizmus majú svoje zastúpenie v spoločnosti. Či už je to rasizmus smerujúci na Rómov zo strany majority alebo na majoritu zo strany Rómov. Stretávame sa s ním všade. Ich prítomnosť má stúpajúcu tendenciu, ktorá vedie k nevraživosti až k nenávisti. Je to adekvátne a prospešné riešenie do budúcnosti? Takto sa riešia problémy v spoločnosti? Je namieste, ak na základe predsudkov nezamestnám Róma, a následne sa vyjadrím, že nemám nič proti, lebo mám známych Rómov, ktorí sú slušní a pracovití? Je namieste ak Róm okradne bieleho a tvrdí, že je nekonfliktný? Klamú seba, aj spoločnosť. Chápem problémy s neprispôsobivými občanmi, sú veľmi ťažké. Nebudeme predsa tolerovať ich patologické správanie, dehonestujúce prostredie, ktoré sú schopní vytvoriť a vo väčšine ich nechuť pracovať a niesť za seba zodpovednosť. Nesúhlasím ani s rozmaznávaním Rómov, ktorí si to nezaslúžia v podobe očakávaných darov zo štátu. Je to nevhodné a neperspektívne riešenie problémov. Zlý obraz o sebe si vytvorili sami, ktorý sa odráža nakoniec v predsudkoch majority. Ja ako pracovník vo firme mám určité skúsenosti s rôznymi ľuďmi. Neosvedčili sa mi niektorí Rómovia, ani niektorí príslušníci majority. Môžem však s presvedčením tvrdiť, že Róm, ktorý sa snaží dosahovať pozitívne výsledky a žiť prijateľný spoločenský život, je nakoniec veľmi dobre prijatý spoločnosťou s úctou a rešpektom. Lebo si zaslúži takúto spätnú väzbu. Na každého by mal byť spravodlivý meter, či už je to príslušník majority alebo Róm. Treba dať príležitosť a vytvárať podmienky každému, ktorý má záujem pracovať, vzdelávať sa, či akokoľvek zveľaďovať svoju osobu. Pretože každý máme rovnaké práva. Nevytvárajme si vopred predsudky voči majorite a voči Rómom , ktoré veľakrát nezodpovedajú hodnotám človeka. Inak napätie v medziľudských vzťahoch bude gradovať a prerastie do takých katastrofálnych rozmerov neznášanlivosti, ktoré nebude možné zvrátiť. Tento dopad sa môže odzrkadliť na každom z nás. Preto buďme my tí, ktorí zastavia takéto deštruktívne myslenie rôznymi dostupnými spôsobmi. Vytvárajme bez akéhokoľvek násilia spravodlivý štát s patričnou dávkou inteligencie a diplomacie prevychovávaním, vychovávaním všetkých ľudí, ktorí neplnia svoju životnú úlohu na spoločensky prijateľných princípoch. Buďme autormi bezpečnej a pokojnejšej budúcnosti nás a našich detí. Keď nechceme byť rasisti, musíme vidieť rovnaké mínusy a plusy vo všetkých ľuďoch bez rozdielu.
Komentáre
Vážená pani Postrehy
Dovolte preto, aby som Vám na začiatku vysvetlil, čo slová diskriminácia a rasizmus naozaj znamenajú.
Ak máte za úlohu odniesť z obce Horná Maríková do Bratislavy dve vrecia, z ktorých jedno má sedemsto kilogramov, a druhé tri kilogramy, pričom je Vám povedané, že jedno z nich máte odniesť pešo na chrbte, a to druhé pôjde vlakom, potom Vaše racionálne premyslené rozhodovanie o tom, ktoré vrece skončí na Vašom chrbte, sa nazýva diskriminácia. Keby ste neboli schopná postrehnúť rozdiel veľkosti vriec, dalo by sa istotou tvrdiť, že neviete diskriminovať, teda rozoznávať.
Slovo rasizmus tiež povodne znamenalo úplne nevinnú a racionálnu snahu pre potreby riadenia spoločnosti rozoznávať prírodou dané rozdiely medzi jednotlivými rasami rodiny homo sapiens.
Nevinné je napríklad tvrdenie, že ak vezmete stotisíc Eskymákov, austrálskych aboriginov alebo Krovákov z Kalahari, a umiestnite ich do Malmö, ani po dvadsiatich generáciach a päťsto miliardovej sociálnej výpomoci z nich nespravíte nič iné, ako masu nešťastných ľudských bytostí, deprimovaných, odcudzených, so zlomeným duchom. A v procese, samozrejme, dosiahnete to, že pôvodné obyvateľstvo Malmö dopadne rovnako.
Rasista by Vám bol vo Vašej snahe miešať rôzne ľudské rasy zabránil, lebo on ešte nie je pomýlený a vie diskriminovať, teda racionálne rozoznavať. Hlavne preto, aby sa predišlo utrpeniu Krovákov aj Švédov, aby sa nenarúšal prirodzený mechanizmus evolúcie človeka.
Ak ste nábožensky založená, chcem Vám pripomenúť, že v Biblii je nespočetné množstvo zmienok o tom, ako pánu Bohu záležalo na tom, aby sa zachovávala čistota rasy. Biblia obsahuje najstaršie záznamy o tom, že treba rozoznávať (diskriminovať) rozdiely medzi ludskymi rasami. Azda mi len nechcete povedať, že pán Boh sa môže mýliť? Horšie však by bolo to, keby ste vo svojom odmietaní Pána sklzli do roviny antisemitizmu, a začali tvrdiť, že hnutie sionizmu, ktoré je inšpirované Pánom a jeho svätým Písmom je azda v jeho snahe vytvoriť krajinu pre jedinú rasu azda tiež prejavom rasizmu.
Veľmi sa mi na Vás páči, že máte taký nádherný ideál, že chcete pomáhať iným.
Pamáhajte, ale len zo svojho. Chcem veriť, že nepatríte medzi tých, čo sa živia "pomáhaním pomáhať", teda istou formou parazitizmu.
Ak chcete naozaj pomáhať, založte si stolársku dielňu, zamestnajte tam päť Rómov a desať prisťahovalcov z Nigérie.
Pracujte štrnásť hodín denne, zanedbajte svoju rodinu, upracujte sa do nepríčetnosti a potom každú nedeľu ráno zaneste polovicu toho, čo Vám zostane po zaplatení daní a odvodov do niektorej z osád v okrese Sabinov.
Vaše deti dajte do triedy s romskymi deťmi, kde učiteľka venuje osemdesiat percent svojho času dobiehaním toho, čo zanedbali rodičia rómskych detí, takže, keď Vaše deti skončia základnú školu sotva budú vedieť čítať alebo písať. Ale, veď oni aj tak nebudú viac potrebovať, lebo oni predsa zdedili Vašu stolarsku dielňu.
To, ako iní ľudia chcú žiť, aké hodnoty oni chcú vyznávať, to ponechajte na ich schopnosť rozoznavat, teda diskriminovať.
súhlasím
Názor