Panenstvo nemá pevnosť čnosti, ak nie je postavené na sľube, že sa trvalo zachová neporušené. (sv. Tomáš Aquinský)
Veď či všetci tí, v panenstve žijúci muži a ženy, nedokazujú denne svojím čistým životom, že s pomocou milosti Božej je vláda duše nad telom možná, a že je to zároveň znak osvedčenej čnosti. (sv. Tomáš Aquinský)
Samotné panenstvo sa nectí, pretože je panenstvom, ale preto, že je dané Bohu. Chráni a zachováva ho vytrvalosť v pobožnosti. (sv. Augustín)
Preto strážkyňou panenstva je láska k Bohu, no príbytkom tejto lásky je zasa pokora. (sv. Augustín)
Drahokam sa nerozpustí ani v blate. Ak zasvätená osoba má svojho milého pevne v srdci, môže pokojne stáť pred osobou druhého pohlavia. (A. Dermek)
Panenstvo pre mňa znamená zasvätenie v Márii a v Kristu. (sv. Hieronym)
Koreňom a ovocím panenstva je život na kríži. (sv. Ján Zlatoústy)
Čisté srdce nie je prázdne srdce, ale srdce plné Krista. (P. Rosso)
Začne sa s láskou čnostnou, ale potom ak nie je opatrnosti, primiesi sa do nej láska ľahkomyseľná, nato láska zmyselná a nakoniec láska telesná. (sv. František Saleský)
Naše telá sú krehké sklo a je potrebné medzi jedno a druhé dať veľa slamy umŕtvovania, aby sa neporozbíjali. (sv. František Saleský)
Muž je kúdeľ, žena oheň, diabol zhora fúka. (Španielske príslovie)
Čo pre vás znamená celibát? Sloboda pre Krista. (Matka Tereza)
Nestačí mať čisté ruky, treba mať čistého ducha. (Thales)
Komentáre
..hmmm...poučné..
.
To operovanie s čistotou . Katastrofa .
Panenstvo neni dar ani cnost, je to fakt nepoužitia orgánu na to k čomu bol určený , nič vencej .
Toto považujem za keci /prepáčte, nenáchdzam vhodnejší výraz/ , ktoré narušajú pohľad na súlož, lásku, splynutie a všetko krásne čo s tým súvisí.
Strážkyna panenstva, čistota , drahokami, zasvatenie, sľub neporušenia ... bludy , ilúzie..
Presne to robí z celibátu niečo vznešené a zo sexu niečo nevznešené . A ono je to presne opačne. Sex je báječný aj súžitie muža so ženou ak je želané ,celibát je nenormálny /i ked spoločenksy vnímaný ako normálny/ . A je to pre mňa nenormálne to požadovať vrámci dajakého filozofického smeru po niekom, kto chce daný smer propagovať.
Tým knazjozef nemienim nič zlé proti vám , iba drsne nesúhlasím s celým tým storočným celibátnym nánosom.
Ja som čistá ako ľalia pri sexe aj po ňom a moja láska je normálne spojená s láskou fyzickou a je úplná iba ak je úplna aj vo fyzickej obdobe.
Chudák František , ktorý to celé nejak nepochopil a primiesili sa mu takéto myšlienky do života.
Kto je čistý
knazjozef
Sex pre mńa nie je otázkou čistoty alebo špiny .
Existuje plnohodnotný krásny oddaný sex /milovanie/ , kde sa ľudia milujú a nesú si plnú zodpovednosť za svoju lásku .
Väčšina horeuvedných citátov, ale nehovorí o sexe ale o sexuálnej zdržanlivosti a odmietaní ako o čomsi správnom. Aspoň ja tak nejak intuitívne im rozumiem.
Ak bol boh všemožný , mohol z nás predsa spraviť hermaforditov alebo čo . Ale ľudí stvoril inak . A stvoril ich tak "najsprávnejšie" ako chcel . V mojom vnímani Boha, je celibát nelogický , oslavuje ako posvätné niečo , čo sa pre mňa kríži s pohlavnou determinovanosťou človeka, ako zámerom Boha .
Tým nemyslím, že niekomu nemôže vyhovať žiť bez sexu a rodiny , ale neni na tom nič oslavovania hodné ani obdivuhodné a už vôbec nie posvätné , čisté .. proste život ako každý iný.
- Celibát , sloboda pre Krista ?
Kristus je mrtvy a niečí celibát by mu aj tak nepomohol. Čo by z toho kto mal ?
- Panenstvo dané Bohu ?Čo to znamená ?
A osvedčena čnosť ?
Ani tomu nerozumiem
"Panenstvo pre mňa znamená zasvätenie v Márii a v Kristu"
Jak súvisí panenstvo s nimi ?
"Koreňom a ovocím panenstva je život na kríži."
Toto znie strašne , jak súvisí panenstvo s ukrižovaním ?
Toto znie strašne , jak súvisí panenstvo s ukrižovaním ?
sygon..nikto ťa predsa nenútiť žiť v panenstve..
kolko krát si sa krásne milovala?..kolko krát to bol prejav vrcholnej lásky a blízkosti?..
kde su ti muži dnes?..pozdravíte si?..aspon?..
knazJozef
Neviem , asi v telesnosti nevidím toľko aby to bolo niečo , čo je hodné obetovania a z čoho by niekto niečo mal.
Je kopec práce , ktorá sa dá vykonať pre dobro lasku a s poslušnosťou pre iných i pre seba samého, ale moje osobné odriekanie sexu skutočne k tým prácam v mojích predstavách nepatrí.
K poslušnosti , chápem , čo myslíš ale fakt neviem ako to s tým výrokom súvisí. Poslušnosť a spôsob jeho výchovy je skutočne na dlhú diskusiu.
ellie
nemám brániť ? a komu som chcela, nech sa zorientujem v tom o čom hovoríš .
A verím, že ťa môj sexuálny život zaujíma ale ja fakt dnes nejak nemám potrebu ho rozpitvávať :) šak dakedy keď tak osobne skecneme nie ? :)
Sygon, tieto citáty a keci?
kameliaB
Každopádne výrazne som nerozumela tomu krížu, ostatné som si chcela prehodnotiť. Rozumiem im po svojom a nepáčili sa mi po svojom .
Nevidím cnosť v sexuálnom odmietaní z toho vyplýva nevôľa k ospevovaniu takejto cnosti, nie je to pre mňa cnosť. Cnosť pre mňa je , keď je človek láskavý , rád pomahá , vie žiť svôj život , iste aj to že ho vie prežiť plnohodnotne v celibáte , ale nie celibát samotný.
Viera možno pre veriacich logické vysvetlenie nemá, ale ja som svojím spôsobom veriaca a v mojom systéme, keď náhodou je naň niekto zvedavý je logický systém a viem ho interpretovať. Je tam predstava bezpodmienečnej lásky/žiadne obety,vykúpenia, tresty/ , sexuálnej a mentálnej slobody v unikátnom súzvuku /žiadne celibáty, žiaden sex špinavý alebo čistý, nepoškvrnené počatia ... /, niet nespochybinteľných pravidiel /žiadne prikázania, osvedčovanie cnosti / , pretože neexistujú globálne , niet návodov /posolstvá/, pretože každý má návod v sebe /žiadna cirkev, vierozvestcov, niet hriechov/ , odriekanie potrieb je nezmyselné /všetko , čo potrebujem je to pravé/ , niet tam vzorov ani koho nasledovať iba sa inšpirovať /Ježíš/ .. taký naivný plochý otvorený svet kumulujúci lásku v jednotu splývajúcu s Bohom, ako abstraktný pojem zahrňujúci tvorcu celého nesmierne krásneho sveta, s evolúciou , vesmírom a ufónmi :D energiami a tak , ku ktorému mám fakt hlbokú úctu, lebo to by som nevymyslela :)
Ja mystikom ich zásluhy neberiem, len práve tu som niektorým nerozumela a čisté pramienky sú detské názory pre mňa , a názory ľudí , ktorí nepociťujú strach a vedia prijímať a rozdávať otvorene lásku.
Myslíš si, sygon, že starať sa o malomocných
Myslíš, že žiť uprostred púšte (alebo džungle) bez akýchkoľvek technických vymožeností dokážu mystici (alebo misionári) pretože sú detinskí strachopudi?
KameliaB
Prečo sa pýtaš na strachopudov, alebo na detinskosť, ak sa smiem spýtať ? Možnom som sa zle v niečom vyjadrila .. fakt neviem.
Sygon,
mystici (teda asi tí citovaní) majú detské názory a že ty uznávaš názory tých, ktorí nepociťujú strach ( z telesnosti, z nečistoty tela) a vedia prijímať a rozdávať otvorene ( bez zábran, bez podmienky vyhýbať sa hriechu ?) lásku (telesnú?)
Tak mi to vychádzalo z tvojich slov.. no možno som to naozaj celé zle pochopila
kameliaB
Ja som tieto myslienky dnes znova citala a skoro vacsina sa mi stale nepaci...Ani Augustin, ani Salesky, ani Maria Terezia, ani Aquinsky ... vôbec . Nemôžem si pomôcť a to sa mi stáva fakt zriedka, že dačo dobré ma nenapadá ani keď sa snažím .
Možno mám predsudky ale fakt to nepovažujem za čisté pramienky ..
Jedine Thales sa mi páči , ale to neradím pod celibát a Rosso metaforicky. Teba oslovujú tieto výroky ?
Sygon,
(trochu už z blogu poznám tvoj štýl písania a zdá sa mi, že myslienky ti bežia rýchlejšie ako prsty a sem-tam vo vete pozabudneš nejakú spojku, časticu a tak si význam vety treba dotvoriť.. a niekedy sa minieme vo význame)
chcem sa však pozastaviť pri tvojom prvom komente pod článkom, ktorý sa mi videl byť napísaný ako v okamihu, bezprostredne, z hĺbky srdca vypľutá nespracovaná emócia, a preto o to úprimnejšia, čo mi nevadí, lebo ťa už trochu poznám a vidím (čítam), že sa snažíš hľadať pravdu a podľa mojich skúseností "hľadači pravdy" nakoniec vždy akosi konvergujú k jednému a tomu istému zisteniu... áno, mne sa páčia tieto výroky, lebo si myslím, že pravdivé sú
hovoríš, že niet návodov, lebo každý má návod v sebe..je to krásne, sebavedomé, odhodlané tvrdenie mladého, zdravého, krásneho, perspektívneho a pre tieto vlastnosti určite všetkými milovaného jedinca - proste šťastného človeka, ktorý v sebe určite, nepochybne cíti toľko energie, lásky a odvahy, že môže rozdávať ! ALE: toto všetko spomenuté je limitované - časom. Alebo - niekomu jednoducho nie je dané. Lebo je -buď starý, chorý, postihnutý, bezmocný,nepekný,nešťastný alebo- podlomený zlým osudom, životnými stratami, vlastnými chybami alebo len jednoducho narazil na nejakú prekážku v živote - Aký návod zo seba, ak nevie, kam sa pohnúť a zdá sa mu, že svet sa mu zrútil (a nemusí byť vôbec hlúpy ani nevzdelaný), vydoluje? - Aký návod v sebe nájde ? - nebyť? rezignovať? znenávidieť, pomstiť sa, odplatiť, ukradnúť, podviesť,zabiť, brať si, čo chcem len ja?
význam života takýchto - na úplne poslednom ohnivku v reťazi -nešťastníkov - dávala napr. aj Matka Tereza (nie Mária Terezia) z Kalkaty
kameliaB k citátom ..
Pristavila by som sa najprv pri tých výrokoch , prečo pre mňa nie sú pravdivé a ako ich vnímam , lebo som nad tým dumala veľa , aspoň si to usporiadam ...
Napríklad Pán Aquinský ..
"Panenstvo nemá pevnosť čnosti, ak nie je postavené na sľube, že sa trvalo zachová neporušené."
- je to podmienka : ak neni neporušené navždy , tak je to nečnostné
- poznámka : panenstvo neni otázko cti alebo necti
- pre spor : panenstvo venované v láske je podľa tejto vety necnostné a to teda ani náhodou nie je
- poznámka 2 : kto zlyhal raz, zlyhal, neni cnostný
"Veď či všetci tí, v panenstve žijúci muži a ženy, nedokazujú denne svojím čistým životom, že s pomocou milosti Božej je vláda duše nad telom možná, a že je to zároveň znak osvedčenej čnosti."
- manipulácia : tí , ktorí nesexujú žijú čistý život
- manipulácia 2 : ovládanie sexuality je dôkaz ovládanie duše telom
- manipulácia 3 : ovládanie sexuality dosvedčuje cnosť
- poznámka : ovládanie sexuality pre mňa dokazuje pevnú vôľu s kľudne aj pochybných dôvodov. Anorektičky upieranie jedla intepretujú rovnako , ako výhru duše nad telom .
- poznámka2 : víťaziť nad telom, je pre mňa nezmyselné. Zmyselné je nájsť omnoho ťažký a v súčasnosti ťažko dosiahnuteľný súlad s telom. Ak by bol duchovne vyšší ten, čo nad telom víťazí, tak anorektičky skutočne vyhravájú , pretože vyhrajú až smrť. Taktiež pochybne na mňa pôsobia pustovníci , ktorí umierajú v tibetských vrchoch bez jedla vody /občas/ a postupne v jamách v skale prídu o schopnosť vidieť , hýbať sa za roky . Ostane im len "duchovno" , taktiež tragicky umierajú a pritom vyhravajú nad telom . Otázne čo to vlastne vyhravájú.
Telo podľa mňa nie je problém ovládať ale za každú nadvládu si telo vezme daň na duši. Podľa mňa je najvyššie duchovno absolútny súlad tela a ducha .
"Samotné panenstvo sa nectí, pretože je panenstvom, ale preto, že je dané Bohu. Chráni a zachováva ho vytrvalosť v pobožnosti. (sv. Augustín)"
- na čo by Bohu niečie panenstvo bolo ? Keby si prial panenstvo, tak vytvorí neodpaniteľných ľudí .
Ekvivalent si viem predstaviť ako , nepoužitá ruka sa nectí , ale ctí sa nepoužitá pre Boha . A potom návod, asi , že ju ochránim v nepoužitosti ak bude vytrvalo pobožná ... no neviem ..
"Začne sa s láskou čnostnou, ale potom ak nie je opatrnosti, primiesi sa do nej láska ľahkomyseľná, nato láska zmyselná a nakoniec láska telesná. (sv. František Saleský)"
- láska je úplná na všetkých úrovniach alebo nie je nie sú predsa žiadne stupne lásky
- a stupne : ľakomyselna, zmyselná a telesná sú nejaké úplne pre mňa nezmyselne usporiadané a ešte vnímam drsnú manipuláciu ako je telesná láska na chvoste a to teda na žiadnom chvoste podľa mňa neni.
"Naše telá sú krehké sklo a je potrebné medzi jedno a druhé dať veľa slamy umŕtvovania, aby sa neporozbíjali. (sv. František Saleský)"
- Telo nie je žiadne krehké sklo , ktoré sa otlčie . Je veľmi dobre vystavané tak aby telá, ktoré chcú k sebe patriť v sebe splynuli a nie len fyzicky. Žiadne umrtvovanie neni potrebné , naopak je potrebné zbavovať sa toho, čím sa my sami a spoločnosť umrtvujeme ..
"Muž je kúdeľ, žena oheň, diabol zhora fúka."
- žiaden diabol neni , muž a žena boli stvorení láskou aby lásku tvorili
"Čo pre vás znamená celibát? Sloboda pre Krista. (Matka Tereza)"
- Krista nepoznám, ale byť ním a umrieť pre to, prečo umrel on, tak musím povedať, že ničie panenstvo by mi v predstavách so slobodou nijak nepomohlo. Je to podľa mňa manipulácia, dobro sa dá konať aj bez celibátu . Život naplnený dobrom a láskou by mohla byť metaforicky sloboda pre Krista ale ... celibát to ani náhodou nezaručuje .. A znie mi to, ako keby si Matka Tereza myslela, že Krista snáď vyslobodzuje obrazne svojím celibátom. Vykonala mnoho dobrého , ale robila to pre iných kvôli sebe . Neuznávam zvonku motivované pohnútky.
...
kameliaB
a určite k môjmu postoju prispieva spuspnosť krásnych , inteligentných, mladých ... máš pravdu
Ja ale považujem za chybu doby, že je schopná odučiť ľudí za zodpovednosť za svoj osud , život . Princíp večnej externej záchrany má aj negatívne dôsledky, prijatie myšlienky, že vždy mi niekto pomôže . Človek nemá inú možnosť ak chce nájsť rovnováhu ako zmieriť sa s tým , s čím sa narodil a s tým, do čoho sa prežil k danému dňu .
Preto tlačím na sebe návodovosť, samostatnosť, zodpovednosť za seba, pretože každý človek jediný vie, čo potrebuje a čo môže . Len sme strašne zahltení externými návodmi a ohluchli sme .
Súhlasím s tebou, sygon
Niekolko citatov:
Aby bolo možné zažiť pravú lásku, mladí ľudia si majú uchovať svoju čistotu do manželstva.
Jeden výraz hovorí, že žena je čistota a muž je odovzdanosť. To znamená, že čistota je pre naplnenie lásky a odovzdanosť pre realizovanie účelu lásky. Tým, že žena je čistota, má poznať len jednu lásku a tým, že muž je odovzdanosť, má realizovať len jeden účel lásky.
Zvyčajne sa zdôrazňuje, že ženy si musia uchovávať svoje panenstvo do manželstva, ale rovnako to platí i pre mužov. Potom sa vyriešia mnohé problémy a iné nemusia nastať.
Sexuálny orgán muža je iný od ženského. Prečo je to tak? Preto, lebo neboli stvorení sami pre seba. Mužský orgán bol stvorený pre ženu a ženský pre muža.
Načo existujú pohlavné orgány? Existujú pre lásku. Muži a ženy existujú preto, aby našli lásku.
Pre ženu jej sexuálny orgán má byť svätým miestom lásky a iba manžel má mať kľúč na otvorenie týchto dvier lásky. ... Toto sväté miesto u ženy má byť otvorené len kľúčom jej manžela.
Kde je Božie najsvätejšie miesto všetkých svätých miest? Je to tam, kde má prebývať Jeho láska s manželskou láskou - sexuálne orgány muža a ženy.
-- Rev. Mun