Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Médiá 2007

Tradičné slovenské médiá budú tento rok postihnuté masívnym nástupom internetu. Konkurovať im budú nielen zábavou ale aj spravodajstvom.

Tento rok bude pokračovať rýchly rast penetrácie internetu. To bude mať za následok, že ľudia budú čoraz viac času tráviť pred počítačom, namiesto toho, aby sedeli pred televíziou alebo čítali noviny či počúvali rádio.

Dnes aspoň raz mesačne využíva internet 35 percent obyvateľov Slovenska. Tento rok by sa toto číslo mohlo vyšplhať až na 50 percent. Tri najväčšie telekomunikačné spoločnosti sa totiž vo veľkej miere sústreďujú práve na poskytovanie internetu. Keďže už vo veľkej miere vyčerpali svoje možnosti pri zvyšovaní penetrácie mobilov, nezostáva im iná možnosť na ďalšie zvyšovanie príjmov ako ponúkať internet. Pripojenie na internet sa preto stáva čoraz dostupnejším aj pre obyčajných ľudí.

Už vlani vznikol prvý čisto internetový denník - aktualne.sk. Jeho stránky navšítvi každý mesiac viac ako 130-tisíc unikátnych návštevníkov. A to funguje len pár mesiacov. Vlastné internetové spravodajstvo ponúka aj Pravda a Trend a onedlho ho ponúkne aj SME. S vlastným internetovým spravodajstvom pravdepodobne prídu aj Hospodárske noviny.

Denníky doteraz budovanie vlastných internetových redakcií vo veľkom obmedzovali. Mali k tomu dva dôvody. Prvým a najzávažnejším dôvodom bol strach. Báli sa totiť (a vlastne aj teraz sa ešte boja), že internet odoberie čitateľov ich papierovému vydaniu. V súčasnosti však začínajú chápať, že ak si čitateľ nenájde informácie na ich internetovej stránke, návštívi konkurenčnú. Problém preto nestojí tak, že ak dáme všetko na web, prídeme o printových čitateľov, ale ak na web všetko nedáme, prídeme o internetových čitateľov. A tí, ktorí čítajú papierové vydanie novín, aj tak časom odídu. Ak chce niekto presedlať z papieru na internet, nič mu v tom nezabráni.

Druhým dôvodom, pre ktorý sa denníky doteray nepúšťali do budovania internetových redakcií, je že na internet smeruje stále málo reklamy. Už minulý rok však objem reklamy na internete vzrástol minimálne dvojnásobne. Podobne rýchly, a pravdepodobne ešte rýchlejší rast, môžeme očakávať aj tento rok. Firmy začínajú chápať internet ako dôležitý prostriedok oslovenia svojich potencionálnych klientov. Navyše internet umožňuje cielenejšie zamerať reklamné kampane len na tú skupinu ľudí, o ktorú má daná firma záujem.

Tak ako sa bude rozvíjať internetové spravodajstvo, budú tradičné médiá prichádzať o čitateľov a o divákov. Pre človeka je jednoduchšie pozrieť si spravodajstvo na webe, ako listovať noviny. Zároveň si nemusíme prečítať len jedni noviny ale môžeme si zadarmo prezrieť viaceré. Aj keď tradičným médiám pravdepodobne zostane veľká skupina čitateľov, mnohí z ich terajších čitateľov dajú prednosť internetu. Pre médiá to bude o to bolestnejšie, že im odíde najlepšia - najbohatšia skupina čitateľov, ktorá zaujíma najviac inzerentov. Preto im klesnú príjmy z reklamy. Jediným východiskom z tejto situácie je sústrediť sa na budovanie internetového spravodajstva, vďaka ktorému sa príjmy z reklamy prelejú vrámci firmy a nie do iných firiem.

Aj keď zatiaľ si internetové spravodajstvo človek nezoberie do električky alebo na záchod.


tema | stály odkaz

Komentáre

  1. konkurencia zabavou....
    publikované: 10.03.2007 21:39:26 | autor: peterS (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014