Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Dnes, na Zelený štvrtok, začína Trojdnie

... Zelený štvrtok, Veľký piatok, Veľká sobota, Veľkonočná nedeľa ... Čo písali v minulosti? (74)
Slováci si od nepamäti pripomínali veľkonočné obrady. Kresťania dokonca dni, ktorými vyvrcholilo veľkonočné obdobie pomenovali vlastnými menami. Zelený štvrtok, Veľký piatok, Veľká (Biela ) sobota a Veľkonočná nedeľa. Ako to s obradmi, cez  tieto dni, vyzeralo v roku 1936 sa môžete dozvedieť, ak si prečítate dobový článok tak ako je napísaný v Pútniku svätovojtešskom ročník 1936, a to presne aj s vtedajšou spisovnou slovenčinou.

Zelený štvrtok

Je deň, na ktorý apoštolovia od Pána boli, pri poslednej večeri,  vysvätení za kňazov Nového zákona, keď im povedal: „Toto čiňte na moju pamiatku“.   To, že svätenie Zeleného štvrtku v Cirkvi je prestaré, vysvitá i z mnohonásobného pomenovania, ktorými  tento deň označený býval. V sýrskej cirkvi sú všeobecne známe pomenovania ako „deň svetla“ alebo „deň chleba“. Západňania za starodávna tento deň menovali „dňom narodenia kalicha“ a až podnes pomenovaným je „dňom večeri Pána“. V nemeckých krajinách (a aj u nás Slovákov) najvšeobecnejšie pomenovanie je „Zelený štvrtok“. Zelený preto, lebo nádejou Cirkvi sa stávali novoobrátenci a aj rozhrešení kajúcnici.  Cirkev sa tento deň celkom oddáva smútku. Organ viacej nehrá, zvony nezvonia, miesto  zvončoka je drevený „rapkáč“.  Svätostánok, ači tabernakulum, je dokorán otvorené, lebo Sviatosť oltárna z neho bola odnesená. V tento deň pápež a biskupi slávnostne umývajú  nohy  niekde alebo 12 kňazom alebo väčšinou 12 starcom – žobrákom. Biskupi za asistencie 12 kňazov na tento deň posviacajú aj sväté oleje.

Veľký piatok

Cirkev svätí smrť svojho Pána. Nijaké svetlo nehorí v kostole, lebo Kristus, svetlo sveta, zomrel. Ani pred svätostánkom nesvieti večné svetlo, lebo jeho nebeský obyvateľ leží v hrobe. Kostoly sú akoby vypálené, oltáre pozbavené rúcha a ozdoby. Pri Kristovej smrti trúchlila celá príroda; slnko sa zatmilo, aby ľudskú zlobu nemuselo osvietiť; zem sa zatriasla vo svojich základoch, skaly sa pukaly zo strachu pred súdom Božím. Hroby sa otváraly, lebo smrť bola premôžená. „Dokonané je!“  Starý zákon bol odstránený a Nový zákon, zákon spasenia sa započal. Preto nie je, ani nebude Veľký piatok v Cirkvi katolíckym sviatkom, ale dňom práce a boja, dňom modlitby, pokánia a pôstu. Veľký piatok pre katolíkov je a ostane najtichším a najsmutnejším dňom celého roka.

Veľká sobota

Plač a žiaľ Cirkv,i z Veľkého piatku trvá a má svoju ozvenu ešte i ráno na Veľkú sobotu.  Pán náš, Kristus, leží v hrobe. Veľký deň odpočinku nastal pre neho; jediný sobotný deň, ktorý cirkev prevzala zo starozákonného židovstva.   Dojímavé a významuplné obrady, ktorými Cirkev dnes začína bohoslužbu, sú:
Svätenie ohňa a svetla, Svätenie veľkonočnej sviece ači paškála, Svätenie krstiteľnej vody. Všetky tieto obrady sa za starodávna začínaly v noci a končily sa až po polnoci. Menovali to nočnou vigíliou, alebo vzkriesením.

Veľkonočná nedeľa

Radostnejšie ako kedykoľvek cez celý rok ozývajú sa dnes zvony z veží. Dom Boží premenil sa na kráľovský palác a skvie sa v najkrajšej ozdobe. Ústami kňazov Cirkev opakuje: „Toto je deň, ktorý pripravil Pán, radujme sa a veseľme sa v ňom“.- A nielen cez oktávu, ale ešte cez 40 dní trvá jej vďačné plesanie. „Kristus vstal z mŕtvych!“
Na duševnú radosť, ktorú vyvolávajú veľkonočné sviatky, kedy i slnko povznáša sa zo svojej zimnej skleslosti a všade vyvoláva zo zemi nový život, poukazujú i mnohé ľudové zvyky a obyčaje, ktoré sú s dušou ľudu tesne spojené. – Spomenúť treba predovšetkým veľkonočného baránka, takzv. veľkonočné ohne,veľkonočné zajačky a pekné farebné vajcia.
Z našich slovenských zvykov spomenutie zasluhuje svätenie jedál na Veľkonočnú nedeľu. Táto obyčaj povstala ešte v dobe, keď štyridsaťdňový pôst prísne bol dodržiavaný. Pekne farbené vajcia, zvané „kraslice“, sú aj u nás známe. Z vajca povstáva nový život a preto je ono symbolom vzkriesenia. Zvláštnosťou slovanskou zdá sa byť veľkonočné šibanie a oblievanie. Upamätúva na bičovanie a opľúvanie Spasiteľa pri mučení, ale možno, že svoj pôvod má ešte z pohanských časov.
 

Či toto, čo platilo v roku 1936 korešponduje aj s dneškom, si iste vyhodnotíte aj sami. Ja Vám všetkým prajem spokojné, veselé a krásne prežitie všetkých dní, spojených s týmito sviatkami. doko


Religiozita | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014