Často dnes hovorí, že človek má robiť to čo ho baví. Rob čo ťa baví a peniaze prídu ... čítal som v jednom návode ako sa stať bohatým. Človek by povedal, že človeka musí baviť to, v čom je schopný. Niekomu sa však možno stane, že v tom čo ho baví, zároveň vôbec nie je schopný a to v čom je schopný ho vôbec nebaví. Práve toto mi udrelo do očí aj pri Platónovi, ktorý síce chváli prirodzenú schopnosť :
" Keď si tvrdil, že niekto je k niečomu prirodzene schopný a druhý neschopný, myslel si to, že niekto sa niečomu učí ľahko a druhý ťažko? A že jeden po krátkom učení, dokáže v obore sám mnoho objaviť, zatialčo druhý po dlhom učení a cvičení, ktorého sa mu dostalo, neuchováva si ani to, čomu sa naučil? "
...ale nezdôrazňuje to, že činnosť musí človeka baviť. Odporúča sice pravého filozofa za vládcu svojho ideálneho štátu,ale pripúšťa, že filozofovi sa do toho veľmi nechce:
"Poznáš teda nejaký iný život pohŕdajúci verejnými úradmi, okrem života skutočnej filozofie?"
Človek sa zároveň už v dospelosti nemá púštať do ničiho iného , než do toho, na čo bol pripravovany a v čom bol uznaný ako odborník. Mnohočinnosť, keď sa každý púšťa do hocičoho, hoci v tom nie je znalec, je záhubou obce.
Čo sa týka vzťahu k práci, Platón svoju nechuť k práci nikde otvorene nevyjadruje. Možno ju výčítať iba z jeho chvály na minimalistickú obec, kde sú nevyhnutne potrebné len tri zamestnania, odpovedajúci k trom základným potrebám človeka - po jedle, oblečení a ubytovaní: tkáč, roľník a murár. Každé ďalšie povolania sú len chorobným bujnením, chorobným zápalom obce.
Čiastočne nechuť k činnosti možno vycítiť aj v často opakovanej pravde: "Lepšie je nespravodlivosť trpieť ako nespravodlivosť činiť."
Úvodom Šalamún Lao - c´ Platon Diogenes Epikuros Descartes Schopenhauer Marcuse
Platonický pracovník
06.05.2009 21:14:08
Podotázka: Ak je človek v niečom schopný, znamená to automaticky,že ho to bude baviť?
Komentáre
Zamestnanec
Einstein vraj nebol zlý v matematike,...