Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

psychológia

 

PSYCHOLÓGIA

 

VÝVIN PSYCHIKY

  Predmetom psychológie je psychika = prežívanie a správanie

 

prežívanie- to, čo je prístupné sebapozorovaním = sebareflexiou- je to oblasť

                   skrytá pred vonkajším pozorovateľom, je to vnútorný svet človeka.

                   Patria sem pocity, túžby, predstavy, subjektívne zážitky.

 

správanie- reakcia na vnútorné prežívanie alebo na predmety zvonka,

                  patrí sem: mimika, pantomíma, pohyby tela = kinestetika

                  V neverbálnom správaní je dôležitý očný kontakt, správne sedenie,

                  výraz tváre...

 

Prvé úvahy o tom, čo je duša vznikli už v staroveku.

 Psychológia vznikla v roku 1879 – zakladateľ WILHELM WUNDT ktorý ako prvý začal v laboratóriách skúmať správanie a tiež sa zaujímal štúdiom pamäti, vnímanie a ďalších psychických procesov.

 

 

ČO OVPLYVŇUJE NAŠU PSYCHIKU

 

1.      Sociálne prostredie- soc. učenie

2.      Dedičnosť- súbor charakteristík, ktoré si jedinec so sebou prinesie. Tieto

                               charakteristiky získava v momente splynutia.

Je rozdiel medzi genotypom a fenotypom:

genotyp – súbor génov

fenotyp – vyjadrenie, prejavenie sa súboru génov v prostredí

 

V psychológii hovoríme o vývine a nie o vývoji!

vývin psychiky = proces zmien v psychike

Prípad, kedy nie je jedinec vhodne socializovaný (zaradený do spol.) môže spôsobiť aj smrť jedinca – ukázalo sa to na príklade„vlčích detí“, keď deti vyrastali mimo spol. napríklad: v lese

V procese vývinu si človek osvojuje rozličné vedomosti, postoje, pravidlá a zvyklosti správania platné v spol., v ktorej žije.

 

Podstatou vývinu psychiky – socializácia.

 

socializácia- uskutočňuje sa výchovou a sebavýchovou.

                   -myslí sa tým aj „poľudšťovanie“ človeka, ktoré na svet prichádza

                    ako biologická bytosť so zákl. biologickými potrebami

 

individualizácia- človek postupne nadobúda špecifické črty, ktoré sa odlišujú

                            od iných – stáva sa sám sebou, čiže osobnosťou

 

tieto črty sú rozvoj, podpora, ústup alebo zmena vlastností, napríklad: zväčšenie rozsahu pamäti, rozšírenie slovnej zásoby, rastie význam myslenia, zmenšuje sa vplyv impulzivita  . . .

 

Činitele pri psychickom vývine sú: -prostredie

                                                         -dedičnosť

 

Dedičnosť– z rodičov sa prenášajú faktory, ktoré riadia vznik istých znakov

                   alebo vlastností u ich potomkov. Dieťa nededí priamo nejakú

                   vlastnosť, nejaký znak od svojich rodičov, ale dedí len faktory, ktoré

                   riadia vznik a vývin týchto znakov a vlastností

Prostredie- „psychologické prostredie“- súhrn všetkých podnetov, ktoré jedinec

                     prijíma od počatia po smrť.

                     Rôzne predstavy: a) to, aký človek bude má dané navždy tým, čo zdedil

                                                      od svojich predkov a nedá sa zmeniť.

                                                  b) podstatne pôsobia vonkajšie vplyvy, najmä učenie

                                                      a výchova a že aj zdedené charakteristika sa týmto

                                                      môže zmeniť.                                                     

 „Dajte mi dieťa do 5 rokov a ja vám z neho vychovám, čo chcete- umelca, génia alebo vraha.“

                   Dnes sa presadzuje predstava o interakcii (vzájomnom pôsobení )

                   dedičnosti a prostredia.

Učenie- nadobúdanie, obohacovanie individuálnej skúsenosti počas vývinu jedinca,

              ktorý zároveň ovplyvňuje jeho správanie

- v užšom slova zmysle- cieľavedomé a systematické nadobúdanie vedomostí

                         návykov a zručností či foriem správania, alebo osobnostných vlastností.

v bežnom živote- cieľavedomá činnosť v škole

1.      Asociačné učenie- napr. cudzí jazyk -tá istá vec, viac pojmov

2.      Intelektuálne učenie- pri ňom si človek osvojuje vedomosti

3.      Motorické učenie- osvojovanie zručností- tanec, športy..

4.      Sociálne učenie- osvojovanie si spol. správania, alebo určovanie

                                        ľudských vlastností v soc.skupine 

5.      Mimovoľné učenie- bez priameho úsilia- náhlym pochopením.

6.      Imitačné učenie- pomocou napodobňovania

Učenie- proces, ktorý závisí od materiálu (to čo sa učíme, skúsenosť s podobným učením, druh pamäti...)

 

 

 

 

                                              Základné psychologické disciplíny          

 

 

                                              Psychologické disciplíny

 

Základné                                     Aplikované                                                 Hraničné

 

-    všeobecná p.                  – poradenská

-         p. osobnosti                   - forenzná

-         sociálna p.

-         ontogenetická p.

-         klinická p.

 

Všeobecná p.- zaoberá sa vymedzením zákl. pojmom, psychickými procesmi

P. osobnosti – zaoberá sa jedincom ako osobnosťou, to znamená v psychologickom zmysle

                       systémom špecifických vlastností jedinca, ktoré fungujú v jednote dedičného

                       a získaného

Sociálne p. – zaoberá sa skúmaním jedinca v sociálnych vzťahoch( vzťahy vo vnútri rodiny,

                      školské kolektívy, zamestnanecké kolektívy...)

Ontogenetická(vývinová) – skúma vývin p. človeka od narodenie po smrť, pričom novšia

                                             p. sa zaoberala aj prenatálnym vývinom

Klinická p. – zaoberá sa diagnostikovaním hospitalizovaných ľudí

Poradenská p. – zaoberá sa poskytovaním praktickej pomoci a rady v p. poradniach

Forenzná p. – zaoberá sa diagnostikovaním(určovaním) napr. ľudí vo vyšetrovacej väzbe       

                       alebo vo vezení, nevyhnutná pre právnika

 

Psychológia ako veda využíva tieto metódy:

1.      psychologický rozhovor

2.      psychologické pozorovanie- môže sa uskutočňovať

                                               -objekt vie o tom, že je pozorovaný, alebo nevie

 

3.      psychologický experiment

4.      psychoterapia

5.      arteterapia

6.      psychologické testy = psychodiagnostika

-         osobnostné testy

-         inteligenčné testy


matura aaa | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014