PSYCHOLÓGIA
VÝVIN PSYCHIKY
Predmetom psychológie je psychika = prežívanie a správanie
prežívanie- to, čo je prístupné sebapozorovaním = sebareflexiou- je to oblasť
skrytá pred vonkajším pozorovateľom, je to vnútorný svet človeka.
Patria sem pocity, túžby, predstavy, subjektívne zážitky.
správanie- reakcia na vnútorné prežívanie alebo na predmety zvonka,
patrí sem: mimika, pantomíma, pohyby tela = kinestetika
V neverbálnom správaní je dôležitý očný kontakt, správne sedenie,
výraz tváre...
Prvé úvahy o tom, čo je duša vznikli už v staroveku.
Psychológia vznikla v roku 1879 – zakladateľ WILHELM WUNDT ktorý ako prvý začal v laboratóriách skúmať správanie a tiež sa zaujímal štúdiom pamäti, vnímanie a ďalších psychických procesov.
ČO OVPLYVŇUJE NAŠU PSYCHIKU
1. Sociálne prostredie- soc. učenie
2. Dedičnosť- súbor charakteristík, ktoré si jedinec so sebou prinesie. Tieto
charakteristiky získava v momente splynutia.
Je rozdiel medzi genotypom a fenotypom:
genotyp – súbor génov
fenotyp – vyjadrenie, prejavenie sa súboru génov v prostredí
V psychológii hovoríme o vývine a nie o vývoji!
vývin psychiky = proces zmien v psychike
Prípad, kedy nie je jedinec vhodne socializovaný (zaradený do spol.) môže spôsobiť aj smrť jedinca – ukázalo sa to na príklade„vlčích detí“, keď deti vyrastali mimo spol. napríklad: v lese
V procese vývinu si človek osvojuje rozličné vedomosti, postoje, pravidlá a zvyklosti správania platné v spol., v ktorej žije.
Podstatou vývinu psychiky – socializácia.
socializácia- uskutočňuje sa výchovou a sebavýchovou.
-myslí sa tým aj „poľudšťovanie“ človeka, ktoré na svet prichádza
ako biologická bytosť so zákl. biologickými potrebami
individualizácia- človek postupne nadobúda špecifické črty, ktoré sa odlišujú
od iných – stáva sa sám sebou, čiže osobnosťou
tieto črty sú rozvoj, podpora, ústup alebo zmena vlastností, napríklad: zväčšenie rozsahu pamäti, rozšírenie slovnej zásoby, rastie význam myslenia, zmenšuje sa vplyv impulzivita . . .
Činitele pri psychickom vývine sú: -prostredie
-dedičnosť
Dedičnosť– z rodičov sa prenášajú faktory, ktoré riadia vznik istých znakov
alebo vlastností u ich potomkov. Dieťa nededí priamo nejakú
vlastnosť, nejaký znak od svojich rodičov, ale dedí len faktory, ktoré
riadia vznik a vývin týchto znakov a vlastností
Prostredie- „psychologické prostredie“- súhrn všetkých podnetov, ktoré jedinec
prijíma od počatia po smrť.
Rôzne predstavy: a) to, aký človek bude má dané navždy tým, čo zdedil
od svojich predkov a nedá sa zmeniť.
b) podstatne pôsobia vonkajšie vplyvy, najmä učenie
a výchova a že aj zdedené charakteristika sa týmto
môže zmeniť.
„Dajte mi dieťa do 5 rokov a ja vám z neho vychovám, čo chcete- umelca, génia alebo vraha.“
Dnes sa presadzuje predstava o interakcii (vzájomnom pôsobení )
dedičnosti a prostredia.
Učenie- nadobúdanie, obohacovanie individuálnej skúsenosti počas vývinu jedinca,
ktorý zároveň ovplyvňuje jeho správanie
- v užšom slova zmysle- cieľavedomé a systematické nadobúdanie vedomostí
návykov a zručností či foriem správania, alebo osobnostných vlastností.
v bežnom živote- cieľavedomá činnosť v škole
1. Asociačné učenie- napr. cudzí jazyk -tá istá vec, viac pojmov
2. Intelektuálne učenie- pri ňom si človek osvojuje vedomosti
3. Motorické učenie- osvojovanie zručností- tanec, športy..
4. Sociálne učenie- osvojovanie si spol. správania, alebo určovanie
ľudských vlastností v soc.skupine
5. Mimovoľné učenie- bez priameho úsilia- náhlym pochopením.
6. Imitačné učenie- pomocou napodobňovania
Učenie- proces, ktorý závisí od materiálu (to čo sa učíme, skúsenosť s podobným učením, druh pamäti...)
Základné psychologické disciplíny
Psychologické disciplíny
Základné Aplikované Hraničné
- všeobecná p. – poradenská
- p. osobnosti - forenzná
- sociálna p.
- ontogenetická p.
- klinická p.
Všeobecná p.- zaoberá sa vymedzením zákl. pojmom, psychickými procesmi
P. osobnosti – zaoberá sa jedincom ako osobnosťou, to znamená v psychologickom zmysle
systémom špecifických vlastností jedinca, ktoré fungujú v jednote dedičného
a získaného
Sociálne p. – zaoberá sa skúmaním jedinca v sociálnych vzťahoch( vzťahy vo vnútri rodiny,
školské kolektívy, zamestnanecké kolektívy...)
Ontogenetická(vývinová) – skúma vývin p. človeka od narodenie po smrť, pričom novšia
p. sa zaoberala aj prenatálnym vývinom
Klinická p. – zaoberá sa diagnostikovaním hospitalizovaných ľudí
Poradenská p. – zaoberá sa poskytovaním praktickej pomoci a rady v p. poradniach
Forenzná p. – zaoberá sa diagnostikovaním(určovaním) napr. ľudí vo vyšetrovacej väzbe
alebo vo vezení, nevyhnutná pre právnika
Psychológia ako veda využíva tieto metódy:
1. psychologický rozhovor
2. psychologické pozorovanie- môže sa uskutočňovať
-objekt vie o tom, že je pozorovaný, alebo nevie
3. psychologický experiment
4. psychoterapia
5. arteterapia
6. psychologické testy = psychodiagnostika
- osobnostné testy
- inteligenčné testy
Komentáre