Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Do kedy budem kojiť?

Pomoc pri hľadaní odporúčaného priebehu dojčenia
     Začiatky dojčenia boli pre mňa veľmi bolestivé a problematické, asi ako pre väčšinu mamičiek, ktoré nikdy nekojili. Všetko som už v nemocnici konzultovala s jednou skvelou laktačnou poradkyňou Klemkou (je to pseudonym, ktorý používa), mejlami a telefonicky, pretože býva v inom dosť vzdialenom meste a sama je mamou. Je pravdepodobne niekoľko občianskych združení, ktoré sa zaoberajú bezplatným poradenstvom pri dojčení (napr. www.mamila.sk), nechcem klamať, keď som spoznala Klemku, ďalej som nepátrala, pretože je veľmi vzdelaná v tejto oblasti. Všetko sa to udialo vďaka Hanke (z blogu), ktorá mi dala na ňu kontakt a vlastne obom týmto milým a srdečným dámam za všetko zo srdca ďakujem :) Podobný článok som chcela napísať už dávno, podrobne opísať, čo sa dialo v nemocnici, ako si pomôcť s kojením, jeho začiatkami a poskytnúť ďalej odporúčania, ktoré boli adresované mne...no času je málo :/
     Vráťme sa však k tomu, čo ma inšpirovalo napísať tento kratučký článok. Premýšľala som, dokedy budem dojčiť. Ak Šimonko v troch rokoch pôjde do škôlky, potom ho už asi dojčiť nebudem môcť, naliali by sa mi prsníky, veď už len teraz, keď bol chorý a nepapal tri hodiny, som ich mala veľmi plné, musela som si z nich odsať mliečko, aby sa mi nezapálili. Vlastne by to bol postupný proces, ale zažiť ho nechcem tak skoro. Dospela som k presvedčeniu, že by som mala začať asi pol roka pred nástupom do škôlky a roboty, lenže...potom som si prečítala Klemkin článok (o odstavení sme sa priamo ešte nerozprávali) a momentálne som rozhodnutá, že urobím všetko pre to, aby som kojila čo najdlhšie...že dokedy to je?
     Budem citovať z Klemkinho článku, ktorý vám odporúčam prečítať si celý: "Pomoc pri hľadaní odporúčaného priebehu dojčenia ponúka Svetová zdravotnícka organizácia, ktorá po zvážení dostupných vedeckých dôkazov vydala odporúčanie nasledujúceho znenia: „Odporúčame výlučné dojčenie do 6. mesiacov a potom s postupným zavádzaním príkrmov do 2. rokov a potom ďalej tak, ako to matke a dieťaťu vyhovuje.“ "
     Klemka podrobne vysvetľuje každú časť tohto citátu. V skratke to znamená asi toľko, že do pol roka života dieťaťa, sa odporúča dieťa výlučne kojiť, to znamená, nepodávať mu žiadne iné tekutiny (ani za lyžičku čaju či vody, ani v najväčších horúčavách). Neskôr do druhého roku života kojiť tak ako predtým, ak nie častejšie spôsobom aktívneho ponúkania prsníka dieťaťu (samo si vždy nezapýta, najmä, ak sa príliš zanietene hrá a pod.) a po dvoch rokoch v tom pokračovať ďalej, až kým sa dieťa samo nerozhodne odstaviť sa od prsníka. Čo podľa výskumov antropologičky  Katty Dettwyler trvá v kultúrach, v ktorých je dojčenie normou od 2,5 rokov do 7 rokov života dieťaťa. To neznamená, že dieťa MUSÍME NÚTIŤ, aby salo nasilu až do školského veku. Približne medzi 1,5 až 2 rokom sa dieťa naučí žiadať si prsko samé, čiže dovtedy je dôležité aktívne ponúkanie dojčenia a potom kojiť na požiadanie dieťaťa.
    
Potom sa používa zásada "neponúkaj - neodmietaj", o ktorej píše Klemka podrobnejšie v nasledujúcom komente: "Čo sa týka tej zásady neponúkať, neodmietať - môže sa používať až v čase, kedy má dieťa dojčenie dostatočne ukotvené, čo je približne v čase od 1,5 roka do 2. rokov života dieťaťa. Potom sa dá už spoľahnúť na to, že dieťa si dojčenie vypýta vždy keď ho potrebuje. U ročného dieťaťa sa nedá spoľahnúť, že si dojčenie vypýta vtedy, keď ho potrebuje. Preto pri takto starom dieťati nemôžeme túto zásadu uplatňovať, ak chce matka dojčiť ďalej, pretože inak hrozí predčasné odstavenie. Takže táto zásada nie je stratégiou na odstavenie. Ak sa ponechá rozhodnutie o dĺžke dojčenia na dieťati, napriek tomu, že od približne 2. roka života už dojčenie neponúkame, priemerné dieťa sa bude ešte ďalší rok až dva dojčiť. Teda približne raz toľko, ako pred tým."
    
Niektoré komentujúce čitateľky namietali proti dlhodobému dojčeniu argumentom o nesamostatnosti dieťaťa, avšak aj na tento problém Klemka veľmi zaujímavo reagovala v ďalšom článku (keďže mi nefungujú linky, pozrite si články http://babetko.rodinka.sk). Dôverujem jej aj preto, že dokáže racionálne, prostredníctvom faktov a vlastných skúseností veľmi jasne argumentovať. V oboch článkoch vyvracia mnohé mýty o kojení. ........Práve som sa vrátila od Šimonka, dudkali sme a už sa neviem dočkať, kedy sa k nemu zase pritúlim, je noc.
     Na záver už len toľko, že som rozhodnutá kojiť najmenej dva roky a potom tak dlho, ako nám to obom bude vyhovovať. Bude asi ťažké čeliť poznámkam okolia, netvrdím, že to bude do siedmeho roku. Dôležité je aj uvedomiť si, že kojenie po dvoch rokoch nie je bonusom, ktorý dieťaťu šľachetne poskytujeme, ale jedným k faktorov, ktoré ovplyvňujú nielen správny psychický vývoj dietka :) A že kojenie nie je výlučne o poskytovaní potravy dieťaťu! Toto boli najdôležitejšie informácie, ktoré som vám chcela ponúknuť.

Dnes som teda nevyžehlila, ale tento článok som jednoducho musela napísať, vďaka nemu mi ľahšie porozumiete, ak má o to niekto záujem ;D a ups,je to trošku dlhšie...

pekné sny a krásnu nedeľu vám prajem :-*

Vaša mamuša diuša ;)

Šimonkovo | stály odkaz

Komentáre

  1. tož,keby sa dalo
    visím na cecíku dodnes a furt ;)
    publikované: 14.03.2010 10:53:16 | autor: teide (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. nielen v stredu, že teide ... ;-)
    aj Ďuriho od Jánošíkov kojili vraj mati sedem liet a aký to bol mocný šohaj :-)
    len sa priprav na pohľady okolia vonku, keď už bude Šimko väčší, tu na Slovensku to nebude sranda ... a zase chodiť kojiť do parku niekde na západ sa nedá každý deň :-)
    nech sa darí :-)
    publikované: 14.03.2010 11:51:16 | autor: saguari (e-mail, web, autorizovaný)
  3. Diuska,
    veru mi je luto, ze za nasich cias ziadne laktacne poradkyne neboli...narobili sme kopec chyb, no snazili sme sa...dala som na intuiciu, i ked mi doktorka obcas kvoli kojeniu cistila zaludok:)
    Ze som detom nechcela pridavat do pol roka ziadnu inu potravu...uz v porodnici do deticiek tlacili cajik...bolo toho viac, co sa dnes ukazuje ako nespravne, vtedy to lekari a sestry doporucovali...
    Na kojenie mam prijemne spomienky, pre dietatko bolo stale "navarene", papanie bolo vzdy primeranej teploty, vzdy po ruke...skoda, ze sme vydrzali len osem mesiacov...keby to bolo dnes, mozno mlieko vydrzi ovela dlhsie...
    Diuska, zelam Ti vela mliecka i nadalej, Simonkovi dobru chut, davas mu uzasne zaklady do zivota.
    Peknu nedielku vsetkym trom♥
    publikované: 14.03.2010 11:54:15 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Diuška, ďakujem za skrytú aj otvorenú reklamu :)
    Ja len pár poznámok k Tvojmu článočku:
    - nie, pre väčšinu mamičiek nemusí byť začiatok dojčenia veľmi bolestivý a problematický. Stačí pár krokov a dojčenie je bezproblémové od začiatku. Treba sa pred pôrodom skontaktovať s poradkyňou pri dojčení a zabezpečiť si okolnosti pôrodu a po pôrode tak, aby sa dojčenie nekomplikovalo. Aj po cisárskom reze sa dá dojčiť bez problémov. Len treba vedieť ako na to. Súčasťou normálneho dojčenia nie je bolesť ani problémy.
    - prsníky sa nezapaľujú z toho, že v nich stojí mlieko, toto je jeden veľký mýtus o dojčení, príčinou zápalu je najčastejšie poškodenie bradavky, cez poškodenie potom do prsníka vnikne infekcia a je jedno, či je čerstvo odsatý alebo plný mlieka
    - ešte sa mi žiada trošku upresniť to s tou „minimálnou“ dĺžkou dojčenia, to bol vlastne dôvod, pre ktorý som písala celý ten článok, na ktorý tu Dionea písala link – žiadna minimálna doba, ktorú treba pri dojčení splniť, neexistuje. Svetová zdravotnícka organizácia o tých 2 rokoch vôbec nehovorí s ohľadom na dojčenie, oni hovoria, že do dvoch rokov sa zavádzajú príkmy. A keď sú zavedené, v dojčení sa pokračuje tak, ako od narodenia – na požiadanie dieťaťa. Ak rozhoduje o dojčení matka, odstavenie dieťaťa kedykoľvek pred tým, než to už dieťa chce samo, je pre zdravie dieťaťa ako aj matky rizikové a toto rozhodnutie by malo byť naozaj výsledkom dôkladného zváženia dôvodov, pre ktoré chce matka odstaviť, možno aj po porade s poradkyňou pri dojčení, ktorá môže mnohé obavy, pre ktoré chce matka odstaviť, vyvrátiť (napr. že sa nesmú užívať mnohé lieky, kým matka dojčí). Ak sa riadime signálmi dieťaťa, väčšina sa odstaví v treťom – štvrtom roku života. Takže viac by ma potešilo, keby si na konci článku napísala, že budeš dojčiť tak dlho, ako to bude Tebe a Šimonkovi vyhovovať :)
    Toto všetko sa mi žiada doplniť ako upresnenie k Tvojim informáciám. Dúfam, že sa nenahneváš a nevezmeš to ako kritiku. Naopak, súčasne však chcem veľmi poďakovať za milé slová a aj tento článok, ktorý zase možno niekomu pomôže. Chcem ešte zdôrazniť pre všetkých, ktorí nevedia, aká je Tvoja story s dojčením, že Dionea za to, aby mohla dojčiť, bojovala ako lev a myslím, že málokto by to takto dokázal. Patrí Ti veľký obdiv, obaja so Šimkom ste sa veľmi snažili. Díki.
    publikované: 14.03.2010 12:04:18 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. dievcata:)))
    mam z vas radost:)
    toto stoji za to:

    Chcem ešte zdôrazniť pre všetkých, ktorí nevedia, aká je Tvoja story s dojčením, že Dionea za to, aby mohla dojčiť, bojovala ako lev a myslím, že málokto by to takto dokázal. Patrí Ti veľký obdiv, obaja so Šimkom ste sa veľmi snažili.
    publikované: 14.03.2010 12:18:34 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. :-)
    Dia, na toto spomínam už len matne... ale bolo to pekné obdobie. Už pred tými cca 25-timi rokmi mi lekárka neodporúčala do 6 mesiacov dávať synovi niečo iné ako mlieko, takže som ani jedného zo synov do tohto obdobia neprikrmovala. A od pol roka priamo z hrnčeka a s lyžičkou. Chodila som do školy a do práce, mlieko som si vždy odstredila do fľaší, nebol to žiadny problém... A vydržalo mi to pri oboch čosi vyše roka.
    Pamätám, ako sme so starším synom sme zdolávali hrebene Roháčov /nosil sa v takom vaku na brušku, kočík som pre deti nikdy nemala/ a tam hore na skalách dostal jesť priamo z "prameňa" :-)
    Prajem Ti príjemné chvíľky pri dojčení...
    publikované: 14.03.2010 12:19:41 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. :-)
    Dia, na toto spomínam už len matne... ale bolo to pekné obdobie. Už pred tými cca 25-timi rokmi mi lekárka neodporúčala do 6 mesiacov dávať synovi niečo iné ako mlieko, takže som ani jedného zo synov do tohto obdobia neprikrmovala. A od pol roka priamo z hrnčeka a s lyžičkou. Chodila som do školy a do práce, mlieko som si vždy odstredila do fľaší, nebol to žiadny problém... A vydržalo mi to pri oboch čosi vyše roka.
    Pamätám, ako sme so starším synom sme zdolávali hrebene Roháčov /nosil sa v takom vaku na brušku, kočík som pre deti nikdy nemala/ a tam hore na skalách dostal jesť priamo z "prameňa" :-)
    Prajem Ti príjemné chvíľky pri dojčení...
    publikované: 14.03.2010 12:20:37 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. V biblii sa píše, že
    nedávajte deťom rybu, ale ich naučte, ako si tú rybu chytiť.
    Mňa moja mamo pekne pridájali a naučili ma ako sa správne prisať k cecíku.
    A odvtedy keď sa prisajem, tak to nie je ani bolestivé a ani problematické:)))))
    Moja kamarátka dojčila skoro do štyroch rokov a ešte popri tom každý deň chodila do pôrodnice a pridájala aj iné deťúrence. A jej životospráva? Každý deň čierne pivo Marína 13%.
    publikované: 14.03.2010 12:22:41 | autor: eneko (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Bol šťastný ako odstavené dieťa
    Aj to sa píše v Biblii. To sa ale týka detí, ktoré sa odstavia samé, z vlastnej vôle. Rozhodnú sa, že obdobie, kedy čerpali pocit bezpečia a spokojnosti v náručí maminy bolo postačujúce a že s cítia byť natoľko nezávislé a samostatné, že vyskúšajú ísť po vlastnej ceste. Okolie toto ich závažné rozhodnutie prijme a akceptuje, čo je pre ne veľký prejav dôvery a rešpektovania. Také dieťa je skutočne šťastné.
    publikované: 14.03.2010 12:50:37 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. publikované: 14.03.2010 13:45:49 | autor: eneko (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Dia,
    pekný a poučný článok. Ja som sa dokonca minule dozvedela, že matka začala kojiť cudzie dieťa, po niekoľkých rokoch po pôrode. Pomocou liekov jej navodili stav po pôrode a ona začala tak kojiť.

    Jedna otázka. Ja nechápem, prečo by sa deťom v lete a aj inokedy, nemohla dávať piť voda. Hanka hovorí o intuícii. Koľkokrát v lete som počula mamičly: je najedené, prebalené a nevedeli, prečo plače? Možno by bolo stačilo podať vodu.
    Veď aj guláš je z vody navarený a aj tak sa za ním napijete
    publikované: 14.03.2010 15:02:04 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Som sa pobavila, Eneko,
    diki, o tomto videu som ešte nevedela. Ďakujem. Len by som dodala, že ujo nemá dobré prisatie, takže mamina bude možno trpieť bolesťami :)))
    Vasilisa, ak sa môžem k tomu vyjadriť, voda by sa nemala dávať dojčenému dieťaťu do cca. 6. mesiaca preto, že to nie je potrebné, ak je dieťa dojčené na požiadanie. Iste by sa dieťaťu nič nestalo. Problém by to spôsobovalo jedine vtedy, ak by matka chcela podávať vodu fľašou (cumlík komplikuje prisatie dieťaťa) alebo ak by matka žila v oblasti, kde je k čistej pitnej vode zlý prístup a dieťa by mohla ohroziť nejakou infekciou z vody. Ale ďalšia otázka je - načo by to matka robila? Materské mlieko má 87 % vody, takže v čase, keď dieťa ešte neje veľa tuhej stravy naozaj stačí vytiahnuť prsko, dieťa si chvíľku posaje, osvieži sa a ideš ďalej (alebo ideš aj popri dojčení, ak máš bábo vo vaku :)). Ak by voda bola potrebná, Svetová zdravotnícka organizácia by nezdôrazňovala, že do 6. mesiaca materské mlieko pokrýva úplne aj potrebu príjmu tekutín aj príjmu potravy. Ak dieťa prijíma už dostatočné množstvá tuhej stravy, ktorá zjavne neobsahuje také množstvo vody, ako MM, tak bude aj smädnejšie a bude lepšie prijímať ponúkané tekutiny. (Či v prípade, že napr. matka trochu pozabudne ponúkať vodu, bude často požadovať dojčenie, čo sa priznám, že sa mi občas stane, keď som zlá matka a akosi zabudnem, že musím synčekovi aj vodu ponúkať, často sa zbadám až po tom, čo sa neobvykle veľa dojčí, čo je vo veci (a hanbím sa)).
    A otázka - je najedené, prebalené, prečo plače - jasné, môže byť aj smädné, ale môže mať aj množstvo iných dôvodov, potrebuje zaspať a nedarí sa mu to, potrebuje znížiť hladinu stresových hormónov, upraviť činnosť srdca, dýchanie, telesnú teplotu, bolia jo rastúce zúbky a potrebuje zvýšiť prah bolesti, aby bolesť menej cítilo - vedela si, že toto všetko v jednom si dieťa môže riešiť dojčením? Preto sa hovorí, že dojčiť sa má na požiadanie a to "požiadanie" znamená, že vždy, keď je to možné a nevieme, čo dieťaťu je, ponúkneme prsník a až keď ho dieťa odmietne, hľadáme inú formu útechy. Dojčenie je ďaleko viac než len príjem potravy, povedala by som, že funkcia nasýtenia je úplne minimálnou zložkou dojčenia.
    A ešte posledná vec - áno, dojčiť je možné aj ak matka dieťa neporodila, aj ak si ho adoptuje. Je to jednoduchšie a lepšie, ak sa k tomu používajú lieky (hormóny a liek zvyšujúci tvorbu mlieka), ale dá sa to aj bez nich. Tieto matky síce málokedy tvoria dostatok mlieka pre pokrytie potrieb svojho dieťaťa v čase výlučného dojčenia, ale dojčenie nechcú kvôli mlieku (aj keď aj to je dôležité), ale práve kvôli tým všetkým ostatným funkciám dojčenia, z ktorých najdôležitejšia je, že poskytuje možnosť zintenzívniť vzťah medzi dieťaťom a matkou, čo v prípade, že dieťa nie je biologicky jej, môže výrazne pomôcť práve adoptívnym matkám a adoptovaným deťom.
    publikované: 14.03.2010 15:39:43 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. som veľmi rada Klemka, že si reagovala
    na niektoré otázky týkajúce sa dojčenia, pretože si na to fundovaná, mám mnoho informácií a tak či tak by som vasilisinu otázku presmerovala na Teba ;) takže ďakujem!

    ps: na konci článku som aj napísala, že budem dojčiť, kým tomne a Šimkovi bude vyhovovať :)
    publikované: 14.03.2010 21:09:14 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. rusalka ďakujem :)
    Tvoj komentár ma rozusmieval, keď si predstavím babo na horách, muselo to byť zaujímavé a krásne :)) a vidíš, už vtedy vedeli, že je čisté mlieko do pol roka dôležité a nepotrebuje nič iné...

    publikované: 14.03.2010 21:12:21 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ešte Klemke som chcela napísať...
    ja viem, že dojčenie NEMUSǏ byť problém pre väčšinu mamičiek, ale bohužiaľ JE...všetky, ktoré boli so mnou na pôrodnici mali ragady a keď sa ma na to pýtala sestrička, skôr len potvrdila, že sa tvoria takmer u každej mamičky a je to normálne...

    ešte som sa chcela spýtať na tie plné prsníky...to znamená, že ak si ich neodsajem, nezapália sa mi?

    vopred ďakujem za odpoveď :) viem, že toho máš sama veľa...
    publikované: 14.03.2010 21:16:16 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Vďaka fundovaným ľuďom, keď pomáhajú nám ostatným, pravda Klemka :-)
    ale vidím Diuška, že už sa aj z teba stáva fundovaná osoba, čo sa týka predmetnej oblasti, informácie si uchovám pre budúce nevesty, tí moji škriatkovia majú odkojeného dosť :-))))
    publikované: 14.03.2010 21:21:10 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  17. vasilisa, eneko :)
    vas, Klemka Ti odpísala, radila mi ponúknuť prsko vždy, keď si nebudem vedieť rady a pomohlo to...po pôrode som ešte tri týždne chodila na preväzy kvôli infekcii na rane,mama strážila Šimka a on sa jej zobudil skôr než zvyčajne a veľmi plakal, tiež mu dala jednu lyžičku vody a upokojil sa...ale mliečko dáva dieťaťu dostatok tekutín, nie je to len na zasýtenie ale aj napojenie dieťaťa...to ma tiež naučila Klemka :)

    eneko :)) tiež ma rozosmiali Tvoje trefné komenty, inak, tmavé pivo je vraj tiež mýtus, aj keď aj ja ho mám rada a pila som ho aj pred pôrodom, chutilo mi aj s ruskou zmrzlinou :D
    publikované: 14.03.2010 21:21:49 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. hanka a sagi :)
    hani, aj teraz do detí pchajú čajík alebo glukózu rovno v nemocnici, hneď im strčia do úst cumlík a fľašku s dudlom, čomu absolútne nerozumiem, pretože mnoho nemocníc má certifikát Baby friendly hospital, ktoré majú podporovať dojčenie a deje sa pravý opak...avšak na druhej strane, sestričky nemôžu mamičky k ničomu nútiť, no poradiť a informovať by mali vždy...a dík za prianie :) budem sa snažiť...aj Tebe príjemný zvyšok nedieľky :)

    sagino, okolie mi až tak nevadí, ale s rodinou to bude horšie...keď musím stále vysvetľovať a obhajovať svoje konanie, oberá ma to o energiu :/ dá sa kojiť aj diskrétne ;) moje prsko zahliadne len Šimonátor :P
    publikované: 14.03.2010 21:26:31 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  19. ku komentu z 21:09
    *máš mnoho informácií
    publikované: 14.03.2010 21:37:34 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  20. Dere :))
    ja viem len to, čo mi povedala Klemka, aj to mi musí niektoré veci trikrát opakovať, pretože si to všetko nepamätám ;) a pre svoje nevesty budeš hotový anjel dojčenský, keď im v tom budeš pomáhať :)) pozdravujem škriatkov!
    publikované: 14.03.2010 21:51:10 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. Diuška a ostatní
    Dia - vidíš, aký som slepúch :) Takže dojčite tak dlho, ako to bude Vám obom vyhovovať. Tak ako odporúča WHO :)
    To, že na Slovensku sa tak hrubo zasahuje do dojčenia, že má problém s dojčením takmer každá mamička ma mrzí. Ale neznamená to, že je to normálne. Pritom by stačilo tak málo, tak zúfalo málo, že mi je niekedy až do plaču. A keď potom vidím tie nešťastné maminy, ako musia z novým bábätkom, čo je samo o sebe robota dostatočná, ešte makať ako šróbiky na kojení, ďakujem Bohu, že som o týchto veciach vedela od začiatku a nemali sme žiadne problémy. Čo sa lekárov týka snažíme sa, ako sa dá, ale všetky poradkyne, ktoré aktívne pracujú pre Mamilu, to robia zadarmo a vo svojom voľnom čase, takže môžeme byť rady, keď nám naše rodiny dovolia robiť jedno školenie pre lekárov za pol roka. A to je málo, aby sme zmenili celé Slovensko :) Otázka baby-friendly nemocníc nás mrzí, ale certifikáty neudeľujeme my a snáď sa situácia zmení, pracujeme na tom. Na Slovensku nemocnica, ktorá by dodržiavala zásahy baby-friendly neexistuje, aj keď certifikát majú mnohé. A minimálne tá, v ktorej si rodila Ty, sa môže hanbiť.
    Nie, prsníky sa nezapália, netráp sa. Celé tehotenstvo si ich mala plné mlieka a nezapálili sa :) Fakt, musí tam byť poškodenie bradavky alebo iný skrytý problém. Ani jedno nemáš.
    Derechura:
    Bude skvelé, ak si len zapamätáš, že existujú poradkyne Mamily a svojim budúcim nevestám dáš na nás kontakt. To stačí. Informácií, ktoré by si si musela držať v hlave je toľko, že pri všetkej úcte, dokiaľ nevyštudujes za poradkynu, môžeš aj nechtiac šíriť niektoré mýty o dojčení. Ja som študovala tri roky a stále sa učím. A ešte - budem sa veľmi tešiť, ak získame ďalšiu múdru svokru pre budúcich vnúčikov :) Svokry do dojčenia zasahujú výrazným spôsobom :) Vždy som rada, keď si moje tehulky na kurzy privedú aj svoje svokry a mám s nimi potom omnoho lepšie výsledky :) Veď aj mňa spracovala vlastná mama natoľko, že som jej skoro uverila, že nemám dosť mlieka, pritom som mala nadprodukciu takú, že syn sa po prisatí išiel zadusiť.
    K Enekovi – jasné, že tmavé pivo je mýtus, dojčiaca matka môže aj v rozumnej miere konzumovať alkohol. To, že dojčí, nie je vôbec dôvod na to, aby sa nejako obmedzovala. Takže – Eneko, na zdravie, aj Tebe :)
    A Diuš – ešte raz všetko dobré. Si pre mňa inšpiráciou a dôkazom, že to čo robím,má zmysel.
    publikované: 15.03.2010 08:19:03 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. diuš.. pekne rozhodnutie..
    tak ti prajem,aby tvoje rozhodnutie nebolo ničím prekazene..

    iba ak.. ďalším tehotenstvom..:))
    publikované: 15.03.2010 11:08:07 | autor: ell.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. a ešte..Klemka.. otázka priamo na teba.. ak smiem.. :))
    Mám kamošku,ktorá nedavno porodila dievčatko.. Mali nejake problemy pri pôrode v dôsledku čoho má malá "hustejšiu krv". Mamičke radili veľa krmiť,vraj to pomáha pri náprave. Lenže malá slabo naťahala (vraj sa to da overiť nejakým vážením,čo bolo pre mna uplne prekvapujuca novinka) ale bola spokojná. Až kým personál novorodeneckeho oddelenia nezačal malu prikrmovať NUTRILONOM.. toto ma šokovalo asi viac,ako to váženie.. :))

    čo si o tomto myslíš?
    publikované: 15.03.2010 11:11:41 | autor: ell.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. ellie, verím, že Ti Klemka odpovie,
    určite bude z Tvojich info znechutená...ak Ti môžem poradiť, čo najrýchlejšie sa obráťte na poradkyňu, sú to dobrovoľníčky...Ty si tuším zo Sabinova, alebo si to už dobre nepamätám, kukni sa sem:

    http://sites.google.com/site/vasamamila/Home/poradkyne-mamily


    mamičke držím palce a inak, ani tehotenstvo vraj nie je prekážka :)) a dík
    publikované: 15.03.2010 11:29:14 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  25. super diuš.. :)) ďakujem..
    som trošku dalej na sever,ale si blízko.. :))

    no..s tým tehotenstvom.. to faaaaaaaakt?.. uff.. tak to su mi novinky.. :)) tak sa držte..a nech je všetko tak,ako to vyhovuje vám.. :))

    a na odpoveď si rada počkam.. velmi ma to zaujima.. :)
    publikované: 15.03.2010 11:44:09 | autor: ell.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Ell
    Presne, ako píše Diuška - ak chce kamarátka dojčiť ďalej, je potrebné, aby sa ozvala poradkyni pri dojčení z Mamily, ich zoznam je na stránke www.mamila.sk, môže si tam vyhľadať podľa miesta bydliska.
    Tehotenstvo nie je prekážka dojčenia. Väčšine matiek počas tehotenstva trochu poklesne tvorba mlieka, niektoré pociťujú dojčenie ako bolestivejšie a niektorým deťom vadí, že sa od 16. týždňa tehotenstva znova začne matke tvoriť kolostrum, takže niektoré deti sa počas nového tehotenstva matky odstavia. Ale po pôrode sa znova môžu vrátiť k dojčeniu (tzv. tandemové dojčenie). Mnohým deťom však tehotenstvo matky nevadí a dojčia sa v pohode matke. Nové bábätko nie je nijako ohrozené.
    Posledná vec - jediný spôsob ako zistiť, či dieťa pri dojčení pije mlieko je - dívať sa naňho. Brada vykonáva iný pohyb, ak človek len saje naprázdno a iný, keď pije. Skúška dojčenia vážením je dokonalá ukážka toho, ako pseudoveda dokáže narobiť problémy. Je to absolútne nevedecký, škodlivý a nič nehovoriaci spôsob na testovanie výdatnosti dojčenia. Špeciálne ak človek pochopí, že dieťa môže chcieť dojčenie nielen kvôli výžive - ak zmeriame jedno dojčenie a navážime, že dieťa vypilo len napr. 5 ml mlieka, tak teraz čo - znamená to, že matka má len 5 ml mlieka, že dieťa bolo schopné vypiť len 5 ml mlieka a matkina tvorba mlieka je v poriadku, alebo to, že dieťa pri tomto dojčení potrebovalo skôr satia naprázdno (ktoré je rovnako dôležité, ako príjem mlieka) a veľa mlieka nevypilo??? Nič sa z toho nedá zistiť, akurát sa matka môže zneistiť a lekári majú "dôvod" na dokrmovanie. Ak použijú fľašu, problémy s dojčením sú takmer isté. Ach. A ak sa taká mamina potom obráti na mňa, strávim s ňou minimálne 20 pekných hodín poradenstva :)
    A áno - dokrmovanie umelým liekom nie je takmer nikdy nutné. Len by musel personál vedieť, že sa dá pomôcť aj inak. Umelé mlieko by sa malo používať ako liečivo, len v nevyhnutnom prípade. Realita na Slovensku, kedy takmer každé dieťa v istom bode používa umelé mlieko, je dokonalou ukážkou toho, aký dobrý marketing majú firmy vyrábajúce umelé mlieko. Je hanba, že mnohí lekári namiesto podpory dojčenia radšej počúvajú dílerov umelého mlieka vo svojich ordináciách. Dosť, viac sa rozčuľovať nebudem :)
    publikované: 15.03.2010 12:11:07 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. ďakujem.. odporučim jej celý tento blog..
    nech číta.. a zariadi sa.. isto iste bude vďačna a možno sa aj zapojí do diskuze.. :))
    publikované: 15.03.2010 12:15:59 | autor: ell.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. Dionea...
    nie som si istý, ale zdá sa mi, že Valibuk cucal 21 rokov... ((-:
    publikované: 15.03.2010 14:34:23 | autor: lasky (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Ell
    Ak Ti do toho môžem kecať, kamoške odporuč rovno naše stránky www.mamila.sk a nech si nájde poradkyňu z miesta jej bydliska, čo najskôr sa s ňou spojí a nech začnú konať. Čím skôr to urobí, tým menej si tú nápravu dojčenia odmaká. Ak je dieťa zmätené cumlíkom (čo je väčšna fľaškových detí a stačí na to jedno podanie fľaše), treba systematicky pracovať na tom, aby sa naučilo správne prisávať. A čím neskôr sa začne, tým dlhšie to trvá. Pri čerstvom bábätku to je otázka pár dní, ak je to bábätko už napr. týždeň - dva staré, moja osobná skúsenosť je, že trvá, kým sa dieťa naučí správnemu prisatiu aj 6-8 týždňov. Čas hrá proti Tvojej kamoške, treba konať, ak chce niečo zmeniť. Držím palčeky.
    publikované: 15.03.2010 14:59:00 | autor: Klemka (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. v našom svete plnom alergií a kdeakých zdravých látok v ozduší
    ak môžeš, tak dojči, čo to dá - malému to v žiadnom prípade neuškodí - ak to teda ide, ja som šla do práce, keď mal malý rok, vydržala som to ešte ďalších 8 mesiacov aj popri práci ale potom už som zostala veľmi vyčerpaná a mlieko mi proste zmizlo, tak sme to už potom useli nahradiť ... byť na materskej, určite by to bolo úplne iné. Na "by" sa však život nehrá.
    Každopádne sme to mali zo začiaktu ťažké tiež, malý sa teda vedel prisať hneď ako malá pijavica, ale mi nepriberal a chceli mi ho už lekári po 3 týždňoch prehodiť na umelé mlieko, našťastie sme to prekúsli a hlavne nedala som sa im, vydržali sme a po mesiaci sa odpichol od dna a už to potom šlo :)
    publikované: 18.03.2010 07:34:13 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  31. Kojení a prsa
    Moc pěkně popsáno a souhlasím s Vámi. Líbí se mi, že propagujete zdravé kojení a ne umělou výživu jako všude v reklamách a masmediich, kde nám to doslova cpou do chřtánu. Spousta žen se rozhodne nekojit třeba i kvůli tomu, aby si nezničila prsa, ale dneska, kdy už existují takovéhle metody https://nova-prsa.cz/modelace-prsou-po-porodu/ mi přijde, že nekojit je pro ně prostě jen pohodlnější. I když ve skutečnosti vlastně není.
    publikované: 06.10.2021 16:08:29 | autor: Alice (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. Dojcenie
    DobrýzSetkala jsem se že některé ženy nekoupila vůbec. Je dobře pro děti, že v dnešní době matky kojí děti déle. Ještě říci že dnešní době je velký výběr kojící podprsenek. https://larond.cz/73-tehotenske-a-materske-pradlo
    publikované: 28.03.2022 13:45:50 | autor: Madlena (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. Kojení
    Já mám na to takový názor, že šťastná maminka, šťastné miminko. Koj si jak dlouho vám to bude vyhovovat a na ostatní se vyprdni. :-)
    Pro pohodlí maminky je naštěstí dnes již spousta pomůcek, oblečení a kojících podprsenek https://nerio.cz/128-tehotenske-a-materske-pradlo
    publikované: 30.03.2022 12:12:25 | autor: lenycka77 (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. ...
    Za mě je určitě dobře kojit co nejdéle to půjde, určitě bych se snažila to takto dělat, zejména z toho důvodu, že všichni víme, že mateřské mléko je pro dítě to nejlepší, i když se tak reklamy na Sunar netváří:) Ohledně těhotenství bych se ještě chtěla zeptat zda jsi používala nějakou speciální kosmetiku nebo jsi si vystačila s tou běžnou? Napadá mě třeba přechod k https://www.naqed.cz/ceska-prirodni-kosmetika tomuto nebo něčemu podobnému.

    publikované: 30.03.2022 13:19:27 | autor: Ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. Kojení
    Dobrý den, zjistila jsem, že v internetovém obchodě nastala změna. https://larond.cz/397-tehotenske-a-materske-pradlo . Přeji hezký den, dík.
    Madlena
    publikované: 25.04.2022 15:25:59 | autor: Madlena (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014