Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Piz Bernina I.

Výstup na alpskú štvortisícovku.

Piz Bernina je  najvyšší vrchol Východných Álp. Ako jediný prekračuje výšku 4 000 metrov. Presne meria 4 049 m. n. m.

Piz Bernina 4 049 m.n.m.

Prvý výstup na Piz Berninu vykonal v roku 1850 akýsi M. Coaz.

Zdolať Berninu nie je práve najľahšia záležitosť. Pokúšať oň by sa okrem horolezcov mali len veľmi skúsení vysokohorskí turisti ovládajúci základne prvky istenia. A ani to nie je zárukou úspechu. Dôležitú rolu tu zohráva počasie. Dôležitejšiu ako pri iných vrcholoch. Pretože prvý deň výstupu z Pontresiny na chatu Marco e Rosa trvá dvanásť až štrnásť hodín. Samozrejme jestvuje viacero výstupových trás. Za najhodnotnejší sa pokladá výstup cez tzv. Biancograt.

Dlhý snehový hrebeň napravo od vrcholu je Biancograt (fotené z Fortezzy)

Tento článok sa bude zaoberať výstupom po tzv. normálke.

1. deň - výstupová trasa, červené body odspodu navrch: č.1 Isla Persa, č.2 Fortezza, č. 3 Bellavista, zelený bod: Vadret Morteratsch, žltý bod: Vadret Persa

2. deň - výstup na vrchol hrebeňom Spallagrat, v nepodarenom krúžku sa nachádza Rifugio Marco e Rosa

Traverz cez Bellavistu (vyznačená cesta)

Tie isté fotografie bez vyznačených trás.

Po desaťhodinovej ceste autom prichádzame podvečer do Pontresiny. Kúsok nad ňou sa nachádza kemp. Rýchlo postavíme stany, fotografujeme posledné lúče slnka na masíve Berniny a odhadujeme, aké bude zajtra počasie. Vyzerá to nádejne.

To oranžové políčko v snehu uprostred nie je kaz fotografie, ani lokálny požiar, ale posledné lúče slnka.

Ráno vstávame o piatej. Dnes nás čaká minimálne dvanásť hodín šliapania. Údolím vedie známa malebná železnička. My však ideme peši. Po polhodine prichádzame do Morteraschu. Tu by sme sa aj tak so železničkou museli rozlúčiť, pretože naša výstupová trasa vedie po morteraschskom ľadovci. Vláčikom sa dá odviezť aj o zástavku ďalej – týka sa to tých, ktorí si naplánovali trasu cez chatu Diavolezza.

Kúsok za Morteraschom nám tabuľka pri chodníku názorne ukazuje, že globálne otepľovanie nie je nijaký výmysel ako to tvrdí pán prezident Klaus. Stĺpik s tabuľkou označuje miesto, kde ľadovcový jazyk končil v roku 1940. Nápis informuje, že oproti roku 1900 ľadovec ustúpil o 520 metrov. No a dnes ustúpil v porovnaní s rokom 1940 o približne takú istú vzdialenosť.