Dnešný moderný svet je preplnený množstvom rozmanitých televíznych kanálov a dáva nám ľuďom možnosť vybrať si z pestrej palety. Ak by to bolo len o filmoch, seriáloch a pozitívnych obsahoch, televíziu by sme zapínali denne a sledovali nepretržite. Súčasťou každej televízie, či už ide o domácu alebo zahraničnú, je najmä reklama. Pri slove reklama ma napadnú dve otázky: „Ovplyvňujú nás reklamy a do akej miery s nami dokážu manipulovať? Čo je tajomstvo ich úspechu?“.
Základom každej reklamy je premyslená práca reklamných pracovníkov. My odberatelia televízie to vnímame ako otravu, ale napriek tomu sme ňou ovplyvnení. Otravu v tom zmysle, že nám prerušuje momentálne pocity, myšlienky, a celkové gro filmu, ktorý súčasne sledujeme. Napriek vysloveným faktom, nám reklama vchádza do mozgov a spôsobuje ich tzv. „vymývanie“ a ovplyvňovanie. Reklamní tvorcovia používajú kvantá superlatívov a diváka sa snažia navádzať na kladné odpovede v mysli. Otázky typu: „Chcete najlepšie poistenie Vášho auta?, Chcete najlepšiu zdravotnú starostlivosť za najlepšiu cenu na trhu?, Chcete zarábať viac peňazí?“ a podobné typy opytovacích viet. Nie je dokonale premyslená len ich štruktúra, ale aj smerovanie k špecifickým cieľovým skupinám divákov. Ak je pravdepodobné, že televíziu práve sledujú hlavne detskí diváci, v reklamách budú zastúpené hračkárske produkty. Naopak v nočných hodinách, kedy televíziu sledujú dospelí, obsah reklám je zameraný na produkty ako je napríklad alkohol, viagra, rôzne tabletky a podobne. Reklama je však do určitej miery aj nositeľom hodnotových orientácií, etických princípov, ponúka nám modely a vzory spoločenského (žiadúceho) správania. Môžeme konštatovať, že reklama jako masovokomunikačný prostriedok a významne sa spolupodieľa na vytváraní identity a osobnosti človeka.
Áno, reklamy v televízii sú vnímané ako otrava, ale musím vyzdvihnúť aj ich pozitívnu stránku. Kladnou vlastnosťou je informovanosť diváka a do určitej miery vedú ku komunikácii.
Môžu vytvoriť impulz k charitatívnemu cíteniu a rozširovaniu poznania. Aj keď nám to mnohým prekáža, musíme byť schopní aktívne sa prispôsobiť žitiu v realite obklopovanej reklamnými spotmi. Televíziám reklamy prinášajú finančnú podporu, a nám divákom, neostáva nič iné , ako v nich nájsť určité uspokojenie našich potrieb.
Komentáre
Reklama