Prikázanie o sobote :
Verzia č. 1 – Druhá kniha Mojžišova – Exodus 20. kapitola
Pamätaj na deň sviatočného odpočinku a sväť ho! 9 Šesť dní budeš pracovať a konať svoju prácu, 10 ale siedmy deň je dňom sviatočného odpočinku pre Hospodina, tvojho Boha; nebudeš robiť nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani tvoja slúžka, ani tvoj dobytok, ani cudzinec, ktorý je v tvojich bránach, 11 lebo za šesť dní utvoril Hospodin nebesá i zem, more i všetko, čo je v nich, a siedmy deň odpočíval; preto Hospodin požehnal deň sviatočného odpočinku a posvätil ho!
Verzia č. 2 – Piata kniha Mojžišova – Deuteronomium 5. kapitola
Zachovávaj deň sviatočného odpočinku a sväť ho, ako ti prikázal Hospodin, tvoj Boh! 13 Šesť dní budeš pracovať a konať všetku svoju prácu, 14 ale siedmy deň je dňom sviatočného odpočinku pre Hospodina, tvojho Boha; nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani tvoja slúžka, ani tvoj vôl, ani tvoj osol, ani akýkoľvek tvoj dobytok, ani cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach, aby si tvoj sluha i slúžka mohli odpočinúť tak ako ty. 15 Pamätaj, že si bol sluhom v Egypte, a Hospodin, tvoj Boh, ťa vyviedol odtiaľ mocnou rukou a vystretým ramenom. Preto ti Hospodin, tvoj Boh, prikázal zachovávať deň sviatočného odpočinku.
Text je prevzatý z www.biblia.sk Adventisti používajú väčšinou Roháčkov preklad, kde sa píše namiesto „deň odpočinku“ – „deň sobotný“. Adventisti na tom stavajú preto Vás budú presviedčat, že je to tak... Tiež Vám povedia, že to Katolícka Cirkev zmenila svätenie soboty na nedeľu, že pápež si osvojuje právo meniť Boží Zákon.
Ako to je v skutočnosti ?
Pán Boh dal Mojžišovi svoj zákon, ktorý bol na dvoch kamenných doskách. Nevieme presne ako to vyzeralo, lebo po potope sa to už nenašlo. V princípe ale ide o 10 slov. Nie sú to prikázania v tej podobe ako ich poznáme teraz. Tie vznikli neskôr. Pokiaľ ide o tradičné desatoro – nachádza sa v Písme na dvoch miestach, prikázanie o sobote sa tam líši v tom, aký dôvod Boh udáva ako príčinu prečo ustanovil sobotu ako posvätený deň a prečo jeho svätenie vyžaduje od ľudí. Viď citácia vyššie. Ide vlastne o šabat, ktorý má izraelský národ zachovávať jednak kvoli stvoreniu a jednak kvoli vyvedeniu z Egypta. Ďalej keď čítame, tak sa dozvedáme, že to je zmluva medzi Izraelom a Bohom až naveky. Na znak toho je hneď ustanovená obriezka. Šabat znamená odpočinok v hebrejčine, šebi znamená sedem. Takže keď sa tam píše o zachovávaní šabatu, je podstatný odpočinok – pobudnúť v Božej prítomnosti a tiež to číslo – sedem. Akási pravideľnosť tohoto odpočinku. Nie je až také podstatné, že je to konkrétne sobota. Židia ale boli sobotou dosť zväzovaní. Namiesto toho, aby sa tešili zo spoločenstva s bratmi a s Bohom, tak si vymysleli veľa zákonov pre lepšie zasvätenie soboty. Napr. v sobotu sa mohla prejsť len istá vzdialenosť, nesmelo sa nosiť žiadne bremeno a pod. Keď sem prišiel Ježiš, tak On tie tradičné predstavy o sobote nabúral. Ukázal, že dobre sa smie robiť aj v sobotu, že On je Pán aj nad sobotou. Po jeho smrti nasledovalo ešte slávnejšie vzkriesenie. Pán nad sobotou v nedeľu vstáva z hrobu. Apoštol Pavol vraví – keby nebolo zmŕtvychvstania, tak márna je naša viera. A toto sa udialo práve v nedeľu. Nuž pre mňa je dôležitejšie ako ostatné. A ďalej – prvý dôvod prečo sa má svätiť deň odpočinku je stvorenie – viď citát č.1. A práve v Kristovy podľa apoštola Pavla sme novým stvorením ! To je to stvorenie, ktoré je pre nás podstatné, nie iné... Druhým dôvodom na zachovávanie šabatu je podľa citátu č. 2 vyvedenie z otroctva, z Egyptského zajatia. Je nad slnko jasnejšie, že tým vyvedením pre nás kresťanov je Kristovo víťazstvo nad smrťou ! Vtedy z nás – hriešnikov spadli okovy, okovy hriechu. Moje slová dosvedčuje aj fakt, že Ježiš sa zjavoval učeníkom v nedeľu a že apoštoli a učeníci a prvý kresťania sa podľa Biblie stretávali v prvý deň týždňa, čiže v nedeľu. V sobotu chodil len apoštol Pavol do synagóg zvestovať evanielium, lebo synagógy fungovali v sobotu. Cirkev si už od prvého storočia – od tých apoštolov a učeníkov, ktorý sa stretávali v nedeľu zachováva nedeľu ako posvätný deň. Potvrdzuje to vo svojom liste cisárovi aj sv. Justín, mučeník (začiatok druhého storočia), keď vraví, že kresťania sa zúčastňujú na slávení Eucharistie v každú nedeľu. Vaše ďaľšie otázky na túto tému rád zodpoviem.
Komentáre
autorita