Ľudia konajú, lebo majú dôvod.
Iná vec je, že nedokážu alebo nechcú pátrať po zdroji svojich motivácií, pretože by narazili na niečo málo poetické, hrubo biologické, ergo urážlivé.
Preto nebudeme analyzovať motiváciu Neila Douglasa-Klotza vydať knihu Aramejský otčenáš, ktorá sa prostredníctvom vydavateľstva Dharmagaia dostala aj do nášho jazykového okruhu a opatrená nešťastnou recenziou Jaroslava Dušeka - v ktorej sa po vzore špeciálnych dôchodkov pre príslušníkov partizánskeho odboja odvoláva na princíp zásluhovosti - napriek proroctu o revolúcii žiadnu revolúciu nespôsobila. Keby sme sa totiž na revolucionára Douglasa-Klotza pozreli optikou jemnejšou a zároveň vlastnou, zistili by sme, že súčasťou jeho revolučnej misie je nielen kniha o Otčenáši, pilieri kresťanskej zbožnosti, ale aj audionosiče a kurzy. Proste ofenzíva na memetickom trhu s potenciálnym výsedkom spočítateľným v mene, nie v mene bohaotcasynaaduchasvätáho, ale napríklad v USD.
Žiadna revolúcia sa však nekonala. V stotisícoch kresťanských kostolov a kresťanských domácností sa naďalej vznáša ku stropu klasický otčenáš z Matúša 6,9 - 13 a nie Douglas-Klotzova interpretácia sýrskej aramejskej Pešity spracovanej nezávislým (heh) odborníkom reverendom G.H. Gwilliamom.
Ale predsa len - o čo Douglas-Kltozovi šlo? Zistil, čo nie je žiadny extra intelektuálny výkon, že ďalšie dve z trojice kmeňových púštnych náboženstviev, judaizmus a islam, majú svoje mystické prúdy. Kabalu a súfizmus. I rozhodol sa resuscitovať to, čo dve tisícročia kresťanstva využívaného ako agresívna ideológia navždy pochovali. Kresťanskú mystiku. Staval nielen na mystickej reinterpretácii otčenášskej mantry, ale aj na zvukomalebnosti aramejčiny, lebo zvuk, ako vieme, napríklad také subbasové tóny, dokáže vyvolávať rôzne emočné stavy.
Začal pekne. Abvún d-bá-šmája. Otče náš, ktorý si na nebesiach. Rozobral slovný koreň ab, ktorý je bezrodový, vyjadruje jednotu a je odrazom mezopotámskej idei "božských rodičov". Zároveň píše, že bádateľ v aramejštine Mar Aprem, zasa raz nezávislý odborník, čiže reverend, vysvetlil, ako to je - koreň ab môže byť použitý nielen pre duchovného, ale aj pre fyzického otca. Matka sa akosi vytratila. Ešteže je v knihe Aramejský otčenáš jedna z interpretácií: "Ty, jenž zrozuješ, Otče-Matko Kozmu, vše, co se hýbe, Ty tvoříš ve světle." Lebo ak by sa odvoal len na Aprema, môže svoju revolúciu rovno zabaliť. Staroegyptský mýtus o stvoriteľovi, ktorý skonzumoval vlastné semä a porodil ľudstvo, je aj ako metafora neprijateľný a na povinne voliteľných hodinách náboženstva v tieni bociana Kristiána by iste okrem záujmu malých experimentátorov vyvolal prinajmenšom rozpaky.
Douglas-Klotz svoj mystický výklad aj pekne skončil. Oslavou kozmickej obrody, archaického obrazu vegetačného cyklu.
Tak prečo ten neúspech "revolučnej knihy", ktorú som bez problémov - a úplnou náhodou - objavila v kníhkupectve päť rokov po jej vydaní, pričom Dharmagaia sa na rozdiel od Tao Te Ťingu s rozobraným tretím vydaním v prípade Aramejského Otčenášu nemusela unúvať pre veľký záujem s dotlačou. Douglas-Klotz zabudol na dve veci:
- rigidnosť kresťanských mémov, ktorá sa osvedčila, lebo dve tisícročia zabezpečovala ich úspech
- globalizáciu, ktorá zasiahla aj duchovnú sféru a priniesla na Západ budhizmus. Ľudia nemusia pracne pátrať po kresťanskej mystike, keď k nim prichádzajú myšlienky nezaťažené agresívnou kmeňovou históriou a umožňujú im orientovať sa v priestore vlastnej mysle slobodnejšie.
Budhizmus, samozrejme, postihlo in situ, na Východe, to, čo všetky veľké idei, vrátane kresťanstva, keď sa ich zmocní dav a prispôsobí si ich na svoj obraz. Stala sa z neho ľudová zbožnosť. Tento osud budhizmus postihne aj na Západe. Už dnes sa stáva rigidným, nie však z vôle "vrchnosti", ale z vôle ľudu.
Je smiešne myslieť si, že sa starí ľudia v Hornej Maríkovej alebo Terchovej budú dostávať do vytrženia pri zvukoch aramejského Otčenáša a budú pod dohľadom Douglasom-Klotzom vyškoleného kňaza analyzovať jeho skryté významy. Oni síce budú odriekať Otčenás, ale v pozadí sa aj tak bude usmievať mariánsky kult - prastarý kult Veľkej matky. Lebo taká je ich ľudská skúsenosť. Na počiatku je Matkanaša - a ona vždy bude vyvolávať inú, hlbšiu emočnú odozvu ako myšlienky trúdov rozorvane zevlujúcich po púšti, lebo nič lepšie nevedeli. Len občas z tej púšte vybehli za ženami, aby sa najedli.
Myslím, že pani Douglas-Klotzová dobre varí. A celkovo mu dobre vedie domácnosť. A dobre vychováva deti. Tým pádom môže pán Douglas-Klotz špiritizovať o rôznych významoch chitínu na krovkách chrústa. Ako dvaja chlapci v mojom obľúbenom podobenstve Hovno horí teoretizujúci v diaľkovom autobuse, či hovno naozaj horí, kým ich dvaja rovesníci na púšti zbierajú ťaví trus, aby si na ňom mohli uvariť večeru.
A že celé toto tu vyznieva feministicky? No a čo.
Ľudia robia - aj píšu - to, na čo majú dôvod.
Etiópia, Lalibela (Svetové dedičstvo UNESCO). Mariánsky kult ako pokračovanie archaického kultu Veľkej matky. To hore nie sú krvavé mraky, ale kus odhrnutého závesu, ktorými sú obrazy prikryté.
Komentáre
.
Nedávno koloval ako spam
Považujem za prejav kultivovanosti, že sa tak nereferruje ani o mojich ideas. Verejne. Zatiaľ.
Šahrezád, zas som ťa
Nech poslúži na ospravedlnenie zvyk ešte zo Sme, kde bol človek prihlásený automaticky a odvykol si od vypisovania svojho mena.
Ema, citatelov neoklames
ema
pre cvirovu
liddel to vzdal...
a do tretice sa mozem hrdo priznat,
a do tretice
ale aj tak nikomu neujde,
prispevky sa mi mnozia ako zajace v klobuku.
čvi
ahoj, iris
Je stále v zozname blogerov, hoci iní po ohlásení, že nebudú dlhší čas písať, boli zo zoznamu vykopnutí bleskovo. Aj to potvrdzuje, že vzťahy s administrátormi boli vysoko nadštandardné. Preto som s komunikáciou prostredníctvom toho média skončila definitívne.
.
(Som sa naučila yo iné kúzlo: písať správne tvoju e-mailovú adresu. Správy prišli?)
iris, noch einmal
Memetický súboj prehral.
.
Čo som tak zbežne pozrela po blogsmetiarni, rôznych (eufemisticky povedané) neštandardných jedincov sa tam zozbieralo viac. Niekto ich číta - sám nech si zanalyzuje, prečo ho ich výpovede priťahujú - v iných to vzbudzuje odpor, napríklad texty o sebapoškodzovaní, či už anorexii alebo podrezávaní sa. Ten odpor je prirodzený, je to reflex, ktorým psychicky zdraví ľudia reagujú na otupený inštinkt sebazáchovy. Ľudia s poškodeným bazálnym inštinktom sú pre okolie potenciálnym nebezpečenstvom a okolie sa podľa toho aj správa. Je ostražité, pretože tí ľudia porušujú stovkami generácií selektované etické normy, ktoré nám umožňujú vzájomnú koexistenciu. Kto sa nevie eticky správať sám k sebe, má sklon správať sa neeticky aj k ostatným. Ak s tým nechce nič robiť a berie to len ako pikošku vhodnú na exhibíciu, musí proste počítať s dôsledkami v sociálnych vzťahoch. Či sa mu to páči alebo nie.
ja ti poviem ema,
Preto som aj ja skoncila definitivne. A som tomu rada.
Ema, spravy neprisli. Skusim ti este raz poslat moj mail.
Pozdravujem Sunkesa. Ja som na vtaciky, mam kanarika a vola sa Zltko.
ema ty nespis?
Ja viem ema, to o tom sebaposkodzovani, o drogach a kopa inych hovadin...ja to uz necitam.
Skoda casu. Tvoje potulky svetom su velmi sympaticke. Mna laka Nepal, Tibet alebo splavenie rieky do neznama, kdesi, kde vsetko zacina, na zaciatok sveta.
Tak pre dnes ti zelam dobre rano, sebe dobru noc a opat docitania.
dievcata
Prave vdaka niektorym tym clankom som vselco pochopila.
A cakam, kedy sa katolici podpisani pod peticiou distancuju od pretahovania ministrantov v lone cirkvi svatej. Kedy ju zacnu bojkotovat. Lebo nezachovala sa vrchnost rovnako,ci horsie, ako administratori SME?
iris, ako hovorí klasik,,
Od narodenia spávam málo a rodičia sa s touto otázkou vysporiadali, až keď som sa vedela ako-tak od pol piatej ráno prebaviť sama.
.
Ak by ten típek odišiel sám, necítil by potrebu zdôrazňovať, že ide o jeho slobodné rozhodnutie. Ale to je v podstate jedno.
Šéfúradník u mňa stratil kredit úplne, pretože v médiu vymazávajúcom príspevky sloboda vyjadrovania nie je. Nechávajú, čo chcú - v poriadku - ale chceli nechať agendu na internete chronicky známeho úchyla. Bola to jednoznačne ochrana požiadavky na legalizáciu prznenia cudzích detí reprezentantom mienkotvorného média. Isté "zhody náhod", ako aj spôsob komunikácie administrátorov vypovedajú o osobnej zaujatosti v úchylov prospech. Fakty nepustia.
Úchylnosti by som si nevšimla, ale figurovali v rubrike Všimli sme si. Na jeden z nich som klikla ausgerechnet v čase, kedy tam mala autorka blogu hore na priečelí vyvesené tri obrázky - detail dokrvavenej ruky, nejakú čiernu postavičku šmýkajúcu sa po zakrvavenej stene a ďalšiu čiernu postavičku na cintoríne pri kríži. Som sa smiechu nezdržala. Zo zvedavosti som na to klikla na ďalši deň - už to tam nebolo. Toľko k slobode vyjadrovania á la šéfúradník and co. Ale možno to tá dáma strhla na základe slobodného rozhodnutra, checht.
Mentalitu šéfúradníka skvele vystihla blogerka Modrovichka v karikatúre Marek. A tiež jeho rurálnu kolegyňu Mariku.
.
Každý, kto bol v Himalájach tvrdí, že ho to zmenilo. Veď hej, tá horská veľkoleposť človeka nadlho omráči.
Ale pokiaľ ide o splavovanie, tak krásnou riečkou je Malý Dunaj so starými drevenými vodnými mlynmi v Jelke, Tomášikove, Jahodnej a Dunajskom Klátove a hlavne sa za tým netreba ťahať niekam fčerty. Teda v mojom prípade, v tvojom sa treba:)
.
(Skúsim to s tými e-mailami znova, vylovím ich z odoslanej pošty a opäť si raz zakúzlim s vypisovaním adresy)
čvi, rozdiel je len v tom
.
Sebapoškodzovanie je choré a ty o tom vieš. Dokážeš si trebárs predstaviť, že tá žena bude chcieť mať muža a deti? Dokážeš pochopiť a tolerovať aj to, že v rámci jej presvedčenia o "normálnosti" bude trebárs krájať ruky svojim deťom, lebo je to také oslobodzujúce? Dokážeš to pochopiť a označiť za normálne práve ty, čo tak silne - a úplne oprávnene - brojíš proti ubližovaniu deťom vlastnými rodičmi?
Pochopiť sa to snažia ľudia, ktorí chcú pomôcť. Autorka tam však jasne napísala, že ona pomoc nepotrebuje, jej chorý stav jej vyhovuje.
.
Ak začnú farári prezentovať prznenie detí ako niečo normálne, potom bude čas nakopať ich do sutany. Liddel sa svojou drzou kampaňou snažil o to, aby za to v konečnom dôsledku ani oni neboli odsudzovaní. Veď mnohí z nich skutočne s tými deťmi normálny sexuálny styk nemali - tak ako ho nemal napríklad pevec Jackson - len ich osliznievali a obťažovali svojim erotickým záujmom.
la la lá ja pretal som si zily lá lá
to hej, šahrezád, to sú také splaškové tendencie
.
Na internete je, samozrejme, všeličo, aj na blogoch. Ale blogosféra Sme nie je tuctovou blogosférou, akých sú tisíce, pretože každý jeden blog má punc toho média, už v názve má jeho značku.
.
Tie schizoidné maniere - na jednej strane kecy o podpore slobody vyjadrovania a na druhej strane selekcia vhodnosti a nevhodnosti - len zakrývajú nechopnosť povedať rovno, že isté úchylky podporujú a isté nie. V spojení so značkou Sme - značkou média sa z tohto výberu stáva politikum, ideológia.
.
Ako už bolo povedané počas kauzy pedofil, kontrolórmi blogosféry - lebo tá blogosféra je kontrolovaná a blogeri sú selektovaní - sú ľudia neschopní brániť sa slabosti, chorobnému rozkladu. Ktorí nevedia, čo je vkus a dobré mravy (predpokladám, že na redakčné porady chodia kchúl rovno s holou riťou, je to také prirodzené, oni to tak proste "cítia" a komu sa nepáči, nech sa nepozerá).
.
Na internete sa takýmto rozkladným tendenciám nedá zabrániť - veď kto a načo by to robil - ale pestovať si to vo svoje záhradke, vo svojej výkladnej skrini, pod svojou značkou, pod menami konkrétnych ľudí zodpovedných za mediálny priestor ... to jednoznačne hovorí o neschopnosti brániť sa zvrátenostiam.
cvirovej o patro vys :o)
S Bohom to vsak nema nic spolocne, to mi ver. A tak ako noviny, aj knaza si treba vyberat. Knaz, ktory ma nemotivuje ku viere, laske a nadeji si nerobi svoju robotu poriadne. V zivote je dolezita iba jedna vec. Spravne si vybrat. Rozoznat dobre od zleho a oddelit zrno od kukola. Vsedko ostatne sa odvija od tejto prapriciny. A vediet rozoznat dobre od zleho...to ti bol cvirova problem aj pre Salamuna. Asi vyzniem pateticky, ale na to pomoze iba modlitba a vzdelanie a dobri rodicia.
A na zaver eme pekny den.
nechtiac
(ospravedlnujem sa za nesikovny odkaz, ale vo FF to inak neviem)
a potom debata o Mohamedovych karikaturach ... Pani nepoznaju pojem "pokus o objektivitu" alebo "jednotny meter" a nielen tato diskusia to potvrdzuje. Aky som rad, ze som neprepadol blogu sme a moja psychika bola pred nim ochranena.