Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Strach verzus sloboda

Isto ste ho zažili i vy. Ten nepokoj, sprevádzajúci chvíle rozhodnutí, ktoré by mohli výrazne ovplyvniť váš život.
V posledné dni som čítala viac príbehov, ktorých konce ostali otvorené. Príbehy, ktorých zlomovým momentom mohlo byť definitívne rozhodnutie, ale ono v pravý čas neprišlo. A tak ostali len dohady a otázky.
Viem, niekedy je ťažké rozhodnúť sa v ten správny okamžik. Definitívne vysloviť áno, či nie. Uzavrieť, či skončiť jednu kapitolu svojho života. Alebo ju začať. Bez možnosti zanechať pootvorené dvierka pre návrat.
 
Bojíme sa slobody, ktorú máme, keď nechávame v rukách osudu to, o čom by sme mohli rozhodnúť my sami?
Prečo sa tak často správame ako ľudia neslobodní?
Je to naozaj strach, ktorý nám bráni zabuchnúť za niečím nadobro dvere a nenechať si otvorené „zadné vrátka“?
Strach z nepoznaného? Z nového? Z toho, že náš osud ostane skutočne v našich rukách a nikto iný nám nepomôže? Bojíme sa samých seba? Bojíme sa života podľa našich predstáv?
Nemám rada slovo kompromis. Hoci i ja ich robím denno-denne. Kompromisy sú vlastne obmedzeniami našej slobody. Každý jeden kompromis je zásahom do slobody rozhodovania. Dá sa ale vôbec prežiť bez kompromisov? 
 
Viem, niektoré dôležité rozhodnutia sú skutočne nezvratné. A je to práve tá nezvratnosť, čo stojí v ceste našim slobodným rozhodnutiam. A tak dobrovoľne  predlžujeme svoje agónie, bolesti, strach, potupovanie. Pretože sa bojíme kroku do neznáma.
Bojíme sa samoty, zodpovednosti, neistoty. Radšej trpíme, hľadáme kompromisy a berieme za svoje riešenia iných.
 
V posledné dni viac ako pred tým cítim, že náš život je cestou, ktorú ovplyvňuje nekončiaci súboj slobody a strachu.
Kto je ten, čo dokáže byť skutočne slobodný?

moje otázniky | stály odkaz

Komentáre

  1. Rusalka, definovala si presne,
    rozhodnut sa definitivne bez mozneho navratu, na to je potrebna poriadna odvaha. Ak ide o vztah, v ktorom bol clovek dlho nestastny, neveri si, citi sa slaby, neschopny cohokolvek.
    le ked raz odvahu naberie a nadychne sa cerstveho vzduchu na slobode, to je nieco...zrazu sa mu odkryje tolko krasneho, co posledne roky nevnimal...ale to je na dlhu debatu...:)
    publikované: 08.01.2008 14:18:51 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. To je Hanka...
    na veľmi dlhé zamyslenie...
    Je to škola, rodina, spoločenské konvencie, ktoré nás vedú k toľkým kompromisom počas života...
    K tomu, že mnohí ten "nádych čerstvého vzduchu" nikdy nepocítia?
    publikované: 08.01.2008 14:22:33 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. rusalka, strach zo zásadných rozhodnutí...
    nemusí byť nutne strachom zo slobody.. je to prirodzená obava, že keď vo svojom živote niečo výrazne zmeníme, nemusí to znamenať zmenu k lepšiemu.. často asi fakt platí, že je lepšie mať istotu neuspokojivého, ale známeho stavu, než riskovať odvážny krok, ktorý môže byť krokom k vrcholu, no aj pádom do priepasti.
    a že kto je ten, čo dokáže byť skutočne slobodný?
    myslím si, že takého niet.. aj uplatňovanie slobody je o kompromisoch, prinajmenšom o kompromisoch dvoch a viacerých individuálnych slobôd.
    publikované: 08.01.2008 14:24:43 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Nemyslela som to Hogo tak,
    že je strach z rozhodnutí strachom zo slobody... skôr tak, že tne strach stojí v ceste k tomu, byť skutočne slobodný.
    Je skutočne lepšie mať istotu neuspokojivého?
    publikované: 08.01.2008 14:27:13 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Rusakka, staci napriklad
    hovorit s tyranymi zenami...je im tazko, ale...ony same maju vziat zodpovednost do svojich ruk? Pre niektore je priam nemozne spravit prvy krok, ist do poradne, ci k pravnikovi...mas pravdu v tom, ze cesta k slobode je plna prekazok - hladat novy byt, zamestnanie, skolu pre deti...zvykat si na vsetko nove...chce to silu a odvahu...udupane zeny s takmer ziadnym sebavedomim to len tazko dokazu, ak vobec dokazu
    publikované: 08.01.2008 14:30:54 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Hanka... takže otázka
    sme skutočne slobodní?
    publikované: 08.01.2008 14:32:59 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. rusalka, nevravím, že mať istotu neuspojivého...
    je lepšie než ísť do rizika rozhodnutia s neznámym výsledkom, vravím len, že aj istota neuspokojivého je určitá istota, a človek často radšej vsadí aj na ňu, než aby riskol rozhodnutie, ktorým by sa mohol dostať ešte do horšieho postavenia.
    koniec-koncov, na takejto stratégii funguje množstvo vzťahov medzi mužmi a ženami: prečo muži/ženy nemenia partnerky/partnerov ako spodnú biliezeň, keď vo vzťahu nie sú spokojní a navyše sa im ponúka široký výber (zdanlivo) lepších možností???
    publikované: 08.01.2008 14:34:53 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Hogo, možno i preto, že VEDIA, že tie iné možnosti
    sú skutočne lepšie len ZDANLIVO...
    myslíš, že je útópiou celoživotný vzťah, ktorý napĺňa oboch partnerov bez nutnosti veľkých kompromisov?
    publikované: 08.01.2008 14:37:55 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Rusalka, prepac
    chybu v mene, nevidim dobre na PC...
    aspon v tom ponimani, ci si mozem rozhodnut o sebe, o tom, co budem robit vo volnom case, kedy vstanem, co si obleciem, ci budem v noci spat, ci sa budem vecer triast strachom,CI SA MA NIEKTO SLOVNE ALEBO INAK DOTKNE....mne stacia aj taketo "ciastkove" SLOBODY:)
    publikované: 08.01.2008 14:38:57 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. myslim,....
    ...ze zalezi na historii rozhodnuti, ktore clovek urobil. Ak sa vacsina skoncila nie velmi dobre, clovek sa nauci nedoverovat radikalnym rozhodnutiam a radsej nechava veci plynut. Navyse na spravnych rozhodnutiach treba tvrdo pracovat, co sa nie kazdemu chce a nie kazdy to vie. Zalezi aj na vychove, ci nas rodicia nechavali rozhodovat...
    publikované: 08.01.2008 14:45:14 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. rozhodnutia
    Keď som to čítala, napadol ma citát od Oscara Wilda: "Je mnoho vecí, ktoré by sme odhodili, keby sme sa nebáli, že by ich iní mohli zodvihnúť." A ja dodávam a nájsť v nich to hodnotné, miesto nás. A prví! A tiež si myslím, že ak sa niečoho nedokážem so všetkou razantnosťou vzdať, tak to znamená, že tam tú hodnotu cítim. Niekde pod povrchom. Len ju treba vydolovať... Ak netresnem dverami aj napriek tomu, že ju tam necítim, tak potom hovorím o strachu a útekom pred zodpovednosťou.
    publikované: 08.01.2008 14:46:40 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Hanka... je fajn, že môžeš o sebe takto slobodne rozhodovať...
    ... i ja tak zo sojej slobody teším...
    Môžu o sebe takto rozhodovať o tí, ktorí žijú v partnerskom zväzku?
    publikované: 08.01.2008 14:48:14 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  13. Pumandulka...
    Tak často je tá hodnota, ktorú cítime kdesi pod povrchom len našou ilúziou... byrličkou o ktorú sa chcem oprieť keďže nedokážeme uniknúť...
    publikované: 08.01.2008 14:50:19 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Šestko, to je správny postreh...
    odnaučiť slobodnému rozhodovaniu nás veľmi často môžu naučiť rodičia... môžu nás o brať o pocit našej slobody...
    publikované: 08.01.2008 14:51:45 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  15. rusalka, nemyslím si, že...
    celoživotný vzťah, ktorý napĺňa oboch partnerov bez nutnosti veľkých kompromisov, je utópiou, no sa mi vidí, že bohužiaľ nie je ani väčšinovým javom... :(
    publikované: 08.01.2008 15:01:00 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. rusalka
    ale ak si nedokážeme správne definovať tú hodnotu, ktorá je pre nás dôležitá a bojovať za vec, ktorej veríme, tak potom načo žijeme? ja to vidím takto: najprv si ju musím zadefinovať ja sama, potom sa opýtať, či ju aj ten druhý hľadá, prípadne sa zamyslieť, či mi ju môže dať a potom bojovať. ak by ľudia začínali od seba a od toho, čo hľadajú, ľahšie by sa rozhodovali...
    publikované: 08.01.2008 15:02:22 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Pri takejto formulácii s Tebou súhlasím Hogo
    Myslím, že to asi nie je možné, aby to väčšinovým javom bolo... ale na rozdieľ od Teba by som hľadanie novej cesty nespájala so "širokým výberom (zdanlivo) lepších možností". O tom by slobodná voľba rozhodnutí určite nemala byť...
    publikované: 08.01.2008 15:04:37 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. celozivotny vztah
    ja neviem, prečo sa kompromisov tak strašne všetci bojíme. ak nie sú časté a jednostranné, tak ja v nich nevidím až taký problém. a možno nimi získame aj niečo hodnotné.
    publikované: 08.01.2008 15:04:50 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Pumandulka... musím len súhlasiť
    s tým, že by si mal každý najskôr sám pre seba zadefinovať to, čo hľadá... nespoliehať sa na programy a názory iných a potom ich len preberať za svoje. To prináša podľa mňa najväčšie problémy... že často akoby sme žili životy iných...
    Slobodne rozhodovať môžme skutočnelen vtedy, ak ide o náš "vlastný" život...
    publikované: 08.01.2008 15:08:53 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  20. pumandulka, ani ja nepovažujem kompromisy za problém...
    dokonca sa mi javia byť prirodzenou súčasťou života.. sa mi zdá, že zdrojom mnohých problémov býva skôr nekompromisnosť... :(
    publikované: 08.01.2008 15:10:42 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. rusalka, hogo
    rusalka: presne, ak neviem, čo chcem, nemôžem to dosiahnuť. ak neviem, čo hľadám vo vzťahu, nemôžem to u toho druhého nájsť. a aj keď mi dáva, čo vlastne potrebujem, nemôžem si to ceniť, lebo neviem, že je to to, čo som hľadala. a ak ešte k tomu preberám hodnoty iných, začínam byť nespokojná a často za to ani partner nemôže... chyba je vo mne a nie v ňom...

    hogo: tiež ich považujem za prirodzenú súčasť :) a to s tou nekompromisnosťou... radšej pomlčať
    publikované: 08.01.2008 15:15:58 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. Pumandulka... dôležité je presne to,
    aby kompromisy neboli jednostranné... aby nás nenútili radikálne meniť naše správanie a naše myslenie... aby neboli proti nám samým...
    publikované: 08.01.2008 15:17:14 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  23. alebo stretnes cloveka,
    s ktorym sa zblizis prave na zaklade jeho nazorov, nazerania na svet, zivot, partnerstvo....mas pocit, ze to je presne ono, ste si tak podobni...a potom pride realny zivot, kazdodenne starosti a zistis, ze si na vsetko sama, ak kompromisy, tak len a len z Tvojej strany...ze jeho nadherne slova, nazory, sny... su len slovam, v skutocnosti to nie je on...nerobi nic preto, ,aby aspon nieco zo snov, tuzob uskutocnil, aby urobil nieco pre oboch...
    publikované: 08.01.2008 15:23:48 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. rusalka, podstatou kompromisu je, že...
    obe strany sa čohosi vzdajú, aby niečo iné získali.. znakom dobrého kompromisu je jeho vyváženosť.
    publikované: 08.01.2008 15:24:11 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. Hlboké zamyslenie - pauza - ...nuž... urobiť zásadné r?
    Často aj lenivosť, často špekulácia. A strach samozrejme...
    publikované: 08.01.2008 15:24:18 | autor: labath (e-mail, web, autorizovaný)
  26. 72cm LCD alebo 51cm klasicky?
    Myslim, ze na zaciatok by sa tu mal vyriesit lahsi problem.... Preco si ludia slobodne nekupia 72cm LCD televizor po ktorom tuzia a radsej zbabelo ostanu pri 51cm klasickom televizore?
    publikované: 08.01.2008 15:24:44 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. Ja nemám rada, keď sa mám rozhodnúť rýchlo ...
    a najmä, keď tým ovplyvním životy iných, mne blízkych... uff... a ešte ťažšie to je, keď niekomu mám poradiť rozhodnúť sa .. to je ako mlynský kameň okolo krku...
    publikované: 08.01.2008 15:26:30 | autor: piratka (e-mail, web, autorizovaný)
  28. Urobiť zásadné r?
    Často špekulácia, často lenivosť. Ale aj strach samozrejme.
    publikované: 08.01.2008 15:26:44 | autor: labath (e-mail, web, autorizovaný)
  29. labath, je pre Teba rozhodovanie...
    medzi blog.sme.sk a blog.pravda.sk zásadným r? alebo u Teba otázka takto vôbec nestojí??? :)
    publikované: 08.01.2008 15:28:56 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. Hanka...
    to sa stáva, ak ten niekto žije vo svete svojich ilúzií... a z tých si vytvára svoj skutočný svet, hoci ten je v skutočnosti celkom iný...
    Ako ale poznať, že niekto to, čo hovorí aj žije???
    publikované: 08.01.2008 15:29:23 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  31. Hogo, áno vyváženosť kompromisov beriem...
    publikované: 08.01.2008 15:30:12 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Labath... áno - lenivosť by si zaslúžila
    samostantnú úvahu :-)
    publikované: 08.01.2008 15:31:06 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  33. Šestko... mám doma jednu staručkú 37ku
    a som celkom spokojná :-)))))
    publikované: 08.01.2008 15:32:16 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Rusalka
    trvalo mi dlho (az velmi) aby som sa zbavil strachu a zmenil a veru, bolo to rozhodnutie teda ale k... tazke ale nelutujem ho, resp lutujem,ze som ho nespravil skor o(ovela skor) ale uz nezmenim minulost no stale sme slobodny tak ako chceme a kompromisy tiez nerad a velmi ich ani nerobim, tym si robim nepriatelov, ale zaroven aj priatelov (teda dufam). Drzim ti palce sby si bola slobodna ako chces a ako to citis. Sloboda je krasna.
    publikované: 08.01.2008 15:32:56 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  35. iluzie druhych
    no zapeklitá otázka. prídeš na to asi až vtedy, keď na to príde aj on! a poviem Ti, že pekne bolestne!
    publikované: 08.01.2008 15:33:04 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. Pirátka... neviem, či je dobré rozhodovať za iných
    Každopádne strach z toho, či svojim rozhodnutím nezraníme iných je často prekážkou slobodného rozhodnutia...
    Veľmi dobrý postreh Pirátka
    publikované: 08.01.2008 15:33:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  37. rusalka, niekedy sa rozhodovaniu za iných nevyhneš...
    napríklad ako matka za svoje maloleté deti.
    publikované: 08.01.2008 15:36:28 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. pomoc pri rozhodovaní
    vidím iba v jednom, a to pomôcť mu vidieť problém z viacerých uhlov. ukázať výber. a tým úloha končí. lebo inak sa naša pomoc môže ľahko obrátiť proti nám :)
    publikované: 08.01.2008 15:36:47 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. Always... to je to...
    že často ľutujeme, že sme na svoje rozhodnutia nemai silu už dávno... že sme predlžovali rôzne agónie, stavy, ktoré nám nevyhovujú...
    Áno Always, sloboda je krásna :-)))
    publikované: 08.01.2008 15:36:53 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Hogo, ale preto sú maloletými...
    to beriem ako samozrejmosť...
    A dúfam, že som ja za sovje rozhodovala správne :-)

    Ale čo rozhodovanie za dospelých? Ktorý Ťa žiadajú o radu?
    publikované: 08.01.2008 15:39:11 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  41. Pumandulka... myslím, že je to zásadný problém
    žiť v ilúziách a vydávať ich za realitu...
    I my sami dokážeme takto spôsobiť bolesť iným...

    Pumandulka a bolo by fajn,keby pomoc druhým spočívala len v tom, ukázať im rôznorodosť pohľadov. Ako radi sa však druhí vzdávajú zodovednosti za sovje rozhodnutia...
    publikované: 08.01.2008 15:42:00 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  42. obecne by sa mal každý dospelý rozhodovať sám za seba...
    no v otázkach spoločného záujmu (rodiny, rodu, komunity, spoločenstva) je neraz na vodcovi (napr. na hlave rodu), aby vzal na seba zodpovednosť a rozhodol aj za iných.
    publikované: 08.01.2008 15:42:12 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. Kto je ten vodca Hogo?
    Podľa ktorých kritérií určurješ vodcu rodiny? Podľa pohlavia?
    publikované: 08.01.2008 15:46:53 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  44. rusalka
    určite, preto som hovorila o počiatočnej otvorenosti samému k sebe. a k tej pomoci, ak sa Ťa to rozhodnutie druhého bytostne netýka, tak nerozhoduj. vždy máš možnosť nenechať sa zatiahnuť do niečoho, čo nechceš. a ak sa Ťa to rozhodnutie týka, tak debata a kompromis.
    a čo sa týka otázok spoločenského záujmu - súhlasím s hogom, že je potrebné rozhodnutie vodcu. no ešte dopĺňam, že by tomu mala predchádzať diskusia a možnosť vyjadrenia zúčastnených. aspoň v čo najväčšej možnej miere.
    ideál? možno, ale u nás doma to tak funguje, v práci sa o to tiež šéf snaží a u kamarátov sa to tiež snažím presadiť...
    publikované: 08.01.2008 15:50:41 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. Pumandulka... a pre Teba je kto tým vodcom?
    publikované: 08.01.2008 15:54:29 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  46. ak sa smiem zapojiť...
    u nás v rodine som tým vodcom žiaľbohu ja... nechceným vodcom.. lebo tie rozhodnutia, ktoré menia životy iných sú najťažšie a nie vždy prijaté tou druhou stranou..hoci je to pre ich dobro..lebo každý má inú predstavu dobra...
    publikované: 08.01.2008 15:57:20 | autor: piratka (e-mail, web, autorizovaný)
  47. Kompromisy
    Zacitujem Elan:
    Kompromisy, to su krysy. Radsej sa zlom ako ohni.
    publikované: 08.01.2008 15:59:56 | autor: marcos (e-mail, web, autorizovaný)
  48. Je dôležité Pirátka, že si svoju úlohu uvedomejuš
    niekedy mám pocit, že sa ľudia priľahko vzdávajú možnosti rozhodovať...
    Asi to nie je vždy ľahké, ale dôležité je to uvedomenie is vlasntej zodpovednosti...
    Len sa teraz pýtam, je v Tvojich rozhodnutia prítomná vždy sloboda?
    publikované: 08.01.2008 16:00:55 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  49. Marcos... hoci Elám zo srdca nerada
    asi je to pre niektoré prípady jediné možné riešenie...
    publikované: 08.01.2008 16:02:44 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  50. rusalka, vodcu možno určovať n-spôsobmi...
    od samozvaného vodcovstva cez (demokratickú) voľbu až po neformálne vodcovstvo na základe všeobecne uznávanej autority.
    publikované: 08.01.2008 16:04:28 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  51. marcos, citát Elánu...
    znie dobre ako bonmot a v niektorých prípadoch je možno aj dobre sa takej zásady držať, no vo všeobecnosti by som sa takou zásadou asi neriadil.. určite nie vo vzťahoch muž/žena.. v čom je "krysa" vyvážený kompromis???
    publikované: 08.01.2008 16:06:31 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  52. obdivujem hogovu scitanost...
    ....
    publikované: 08.01.2008 16:07:12 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  53. vodca
    ak dobre chápem, tak myslíš vodcu v rodine. určite nie podľa pohlavia :) dokonca si ani nemyslím, že je ním vždy ten istý. aspoň u nás v rodine nie. a vodca sa u nás väčšinou nejako vyprofiluje v diskusii. ide o to, aby sa každý vyjadril a potom sa na niečom dohodli a vodcom sa vždy niekto stane. v rodine je podľa mňa dôležité, aby sa raz každý chytil úlohy vodcu. tak sa naučí, čo je to zodpovednosť. u nás to tak fungovalo a mne sa tento spôsob páči.


    publikované: 08.01.2008 16:07:55 | autor: pumandulka (e-mail, web, neautorizovaný)
  54. Hogo, myslím, že to v našej spoločnosti ešte stále takto nefunguje...
    ešte stále sú vodcami tí, ktorých určujú isté spoločenské konvencie... žiadne voľby, žiadna demokracia... :-))
    publikované: 08.01.2008 16:08:17 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  55. Pumandulka... tá zodpovednosť mi znie lepšie ako vodcovstvo :-)
    publikované: 08.01.2008 16:11:40 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  56. Rusalka,
    v mojich rozdhodovaniach sloboda chýba... pretože je brzdená strachom o druhých, ktorí sa na moje rozhodnutia spoliehajú ... viem, že to nie je správne...ale považujem to za lepšiu alternatívu, ako im nepomôcť vôbec... keď sa už obrátia o pomoc na mňa...
    publikované: 08.01.2008 16:18:04 | autor: piratka (e-mail, web, autorizovaný)
  57. Hm... toje ťažké Pirátka, skutočne...
    to si vlastne ani neviem celkom dobre predstaviť...
    publikované: 08.01.2008 16:23:45 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  58. Rusalka,
    snažím sa to obmedzovať :), ale s pribúdajúcimi rokmi je to čoraz horšie..
    publikované: 08.01.2008 16:27:26 | autor: piratka (e-mail, web, autorizovaný)
  59. Pirátka a zmena nie je možná?
    myslíš, že by sloboné rozhodnutia nemohli zmeniť váš život k lepšiemu?
    publikované: 08.01.2008 16:30:15 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  60. rusalka, vodcovstvo a zodpovednosť mi neprichodia...
    ako proti sebe stojace pojmy či princípy.. skôr to vidím tak, že zodpovednosť by mala byť neoddeliteľnou súčasťou vodcovstva.
    publikované: 08.01.2008 16:41:26 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  61. Rusalka,
    neviem :) väčšinou sú tie rozhodnutia na mne kvôli tomu, že mám viac informácií ..a tým pádom to prenechávajú na mne ..
    U mňa je problém asi v tom, že mám veľmi rada mojich blízkych, a preto, keď sa mám aj pre niečo sama rozhodnúť, tak si hlavne zvážim to, aby to pre nich nebolo zlé, až na druhom mieste je to, čo chcem ja. Môže to znieť strašne a úplne neslobodne..ALE .. v podstate všetko, čo som kedy rozhodovala v mojom súkromnom živote, skončilo dobre a malo to zmyel, i keď som ho našla až po určitom období .. takže som vlastne spokojná :)
    publikované: 08.01.2008 16:43:11 | autor: piratka (e-mail, web, autorizovaný)
  62. sestko, pokiaľ svoj koment nemyslíš ironicky...
    (v tejto polohe by mi celkom sedel :)), potom mi nie je jasné, z čoho usudzuješ na hogovu sčítanosť? :)
    publikované: 08.01.2008 16:43:41 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  63. Hogo, ale to by sa vodcovia museli správať zodpovedne...
    a to nie je ani zďaleka pravidlom...
    publikované: 08.01.2008 16:43:59 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  64. rusalka, hovorím o tom, akí by vodcovia mali byť...
    nie akí (poväčšine) sú...
    publikované: 08.01.2008 16:51:05 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  65. Sú??? Naozaj?
    Nemyslím si...
    publikované: 08.01.2008 16:59:04 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  66. Prečítala som ešte raz Hogo, prepáč...
    nie sú... máš pravdu :-)
    publikované: 08.01.2008 17:04:46 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  67. zelenarusalka
    Áno aj nie. Zásadným sa mi zdá byť rozhodnutie odísť z blogu.sme.sk, ale nie smrteľne zásadným a v konečnom dôsledku je to jedno, alebo lepšie to vystihne také (slušne vyjadrené): každý to má na háku, kde bude Labáth písať. To, že som sa rozhodol pre Pravdu, to bolo dosť bezzásadové J, to je Pravda. Ale nemôžem si pomôcť, myslím, že to rozhodnutie bolo bezzásadovo správne. Treba občas prezliecť (alebo prevrátiť – aj to pomôže) kabát. No nie? Život je zmena, povedal ktosi strašne múdry. Alebo to hovorím ja? Dokelu, ale ja až taký múdry niesom... Aj vernosť sa ráta. Ale hrdý mačací rod vernosť nepozná tak, ako plemeno psie. Je preto mačacia nádhera horšia, ako krása potomkov vlka? Tak, tak... Ale neviem, čo má môj prestup z jedného klubu do druhého spoločné s tým, o čom si písala v článku. Na to som nepotreboval ani odvahu, ani príliš veľa námahy to nevyžadovalo, práve naopak, som sa konečne po dlhej dobe odviazal a robilo mi to radosť – MÁM NOVÝ BLOG !!!
    A sloboda? Sloboda slova nieje vôbec samozrejmá. Väčšinu môjho žitia som prežil v dobe, kedy za vyjadrenie názoru aj zatvárali. Tak o takejto odvahe by sme sa mohli porozprávať. Nie každý je hrdina, nie každý dokáže vziať lopatu do ruky (viď pokorenú pracujúcu inteligenciu po roku 1968), nie každý si dokáže slučku uviazať okolo krku... "Odsúďme zbabelcov!"
    publikované: 08.01.2008 18:26:43 | autor: Andrej (e-mail, web, neautorizovaný)
  68. Andrej
    od včera rozmýšľam nad slučkou na krku, ktorá ukončila život môjho strýka....
    zbabelec isto nebol...
    publikované: 08.01.2008 18:38:17 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  69. Andrej, otázku o rozhodovaní sa medzi dvomi blogmi...
    som si dovolil Ti položiť ja.. s témou rusalkinho článku súvisela len voľne, ba skôr by som ju označil za off-topic otázku.. trochu som zneužil príležitosť sa Ťa spýtať, lebo ma to zaujímalo.. a si nemyslím, že by šlo o nejaký bezzásadový krok.. veď v čom by tá bezzásadovosť tkvela???
    publikované: 08.01.2008 18:52:16 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  70. rusi,
    viem si celkom dobre predstaviť aj dokonalú slobodu rozhodovania. príklad: keď mi okoloidúci sused zlomyseľne oznámi "inťo, ty si cocotte yaque rampa!" a ja som práve slobodný, môžem sa absolútne slobodne rozhodnúť, či mu to slovne natriem, alebo mi nestojí za to reagovať. v prípade, že náhodou slobodný nie som, chtiac-nechtiac sa urazím a čo bude nasledovať, pozávisí od mojej povahy - buď sa nakakám, alebo stiahnem chvost. neslobodne :-)
    publikované: 08.01.2008 18:55:46 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  71. rusi,
    viem si celkom dobre predstaviť aj dokonalú slobodu rozhodovania. príklad: keď mi okoloidúci sused zlomyseľne oznámi "inťo, ty si cocotte yaque rampa!" a ja som práve slobodný, môžem sa absolútne slobodne rozhodnúť, či mu to slovne natriem, alebo mi nestojí za to reagovať. v prípade, že náhodou slobodný nie som, chtiac-nechtiac sa urazím a čo bude nasledovať, pozávisí od mojej povahy - buď sa nakakám, alebo stiahnem chvost. neslobodne :-)
    publikované: 08.01.2008 18:56:24 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  72. "Kto je ten, čo dokáže byť skutočne slobodný?"
    vraj blázni a deti, možno aj zvieratká...robia si a hovoria, čo chcú aj bez kompromisov ;)

    už mi je lepšie uff
    publikované: 08.01.2008 18:59:23 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  73. inťo :-))
    hm, hm...
    i nakakanie sa i stihnutie chvosta je nesloboda?

    publikované: 08.01.2008 19:19:24 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  74. Diuška.... som rada,
    že Ti je lepšie :-)))
    A prečo by sme práve v pociťovaní slobody nemohli zostať deťmi?
    Chcem...
    publikované: 08.01.2008 19:24:29 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  75. mohli rusalka ;)
    a tak trochu aj bláznami a zvieratkami, hm? nielen chcieť, ale jednoducho BYŤ slobodnými :) vo svojom chcení, vnímaní, konaní...no myslím, že mnohé z toho nechceš a nepripúšťaš ;) sloboda sa podľa jedného uja končí tam, kde sa začína sloboda druhého človeka...hm
    publikované: 08.01.2008 19:27:38 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  76. no
    je, rusi. je to neslobodné podliehanie emóciám. za čo sa mám považovať, keď mnou hingajú namiesto toho, aby to bolo naopak? ;-)
    publikované: 08.01.2008 19:31:50 | autor: rusi (e-mail, web, neautorizovaný)
  77. Ach, Rusalôčka... Hovoríš mi z duše!
    Ja som sa iba teraz vrátila z terénu, kde som sa po celý deň naháňala za čísmi slušným do novín a vrátila som sa celá nešťastná, že som nič slušné nenašla, sadám si k blogu - a tu je téma ako hrom! A veru ma aj bolí tá moja rozprávkarska hlava, keď musí ,,špiclovať" aktuálne dianie a nemôže si vymýšľať svoje vlastné... Tu je toľko skvelých vecí, že ma priam mrazí v prstoch. Najradšej by som ,,odlašovala" niektoré z tých krásnych rozprávaní, príbehov, fotografií a poviedok k nám. Keby som, pravdaže, mohla...
    publikované: 08.01.2008 19:34:39 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  78. inťo,
    ty si cocotte. neviéš si dat pozor, kan to meno píšeš? tebe sa už modzok rusí.
    publikované: 08.01.2008 19:35:31 | autor: balfaszjanci (e-mail, web, neautorizovaný)
  79. Balfaszjanci :-))))))))))))
    by ma zaujímalo, kto Tebou hingá :-)
    publikované: 08.01.2008 19:39:39 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  80. Rozprávkarka... život prináša mnoho tém...
    ale i tak treba i to, čo by si najradšej "odlašovala"...
    nie všetci premýšľajú o témach života...
    publikované: 08.01.2008 19:41:14 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  81. rusi ;)))
    možno gumená kačička alebo stará dáma, no neviem, ktoré z tých dvoch je lepšie xi xi ;)
    publikované: 08.01.2008 19:41:39 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  82. :-))) Diuška, neviem sa teraz narýchlo rozhodnúť ani ja :-)))
    publikované: 08.01.2008 19:44:44 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  83. to máš tak, rusalka,
    balfaszjancsi je ten, čo má fasz nalavo. a kecca ten combálá na nesprávnom miéste, tak ma to celého holengá, jag idem. ináč nehingá ništ.
    publikované: 08.01.2008 19:49:46 | autor: balfaszjancsi (e-mail, web, neautorizovaný)
  84. :-))))) skoro som aj porozumela... balfi
    publikované: 08.01.2008 19:50:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  85. takže je to tá gumená kačička :))))
    balfaszjancsi...
    publikované: 08.01.2008 19:53:20 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  86. diuška... smejem sa :-))))
    áno, kačička :-))))
    publikované: 08.01.2008 19:55:21 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  87. káčerkooo :))
    publikované: 08.01.2008 19:56:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  88. Diuška :-))))
    nuž, asi áno :-))
    len mi prezraď, ako sa pri gumennej kačičke zisťuje pohlavie :-)
    publikované: 08.01.2008 19:59:20 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  89. jednoducho ;P
    samčí gumení káčerkovia majú zobáčik nahnutý trošku do ľava :)))
    publikované: 08.01.2008 20:00:49 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  90. dziéfki, dziéfki,
    ale ste sa najšli :-)
    publikované: 08.01.2008 20:04:48 | autor: balfaszjancsi (e-mail, web, neautorizovaný)
  91. a prečo ľavotočivý káčerko? háá? :)))
    publikované: 08.01.2008 20:05:46 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  92. Nuž, našli, našli
    :-)))))
    publikované: 08.01.2008 20:08:05 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  93. hmm
    hmm
    publikované: 08.01.2008 20:15:06 | autor: fhole (e-mail, web, neautorizovaný)
  94. žeby balfaszjancsi udával káčerkom tón?
    videli ste, čoho som sa dočkal od kamaráta? a slobodne som sa rozhodol nereagovať. vtedy.
    publikované: 08.01.2008 20:15:24 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  95. smer inťo, smer ;)
    publikované: 08.01.2008 20:18:18 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  96. je pekne, tak si hmká
    aj ja by son si, ale nemám ten oný... hudobný sluch
    publikované: 08.01.2008 20:19:25 | autor: balfaszjancsi (e-mail, web, neautorizovaný)
  97. tak to fakt nemôžeš udávať tón, balfi :-\
    publikované: 08.01.2008 20:20:51 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  98. balfasz :-)
    kľudne si hmkaj... na hmanie máš sluch dostatočný :-)
    publikované: 08.01.2008 20:21:01 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  99. tuším sa tu spomínalo moe meno
    nechcete dúfam poedať, že ja mám zobák doprava? :-O
    publikované: 08.01.2008 20:26:21 | autor: gumená_kačička (e-mail, web, neautorizovaný)
  100. No ja neviem...
    na to by som si musela privolať asi nejakých odborníkov :-)
    publikované: 08.01.2008 20:28:16 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  101. kačička ;)
    ak si "bi" môžeš ho mať aj v strede :)
    publikované: 08.01.2008 20:30:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  102. myslím, že gumená_kačička
    nemá dôvod na prílišné znepokojenie. u samičiek gumených_kačičiek sme výskyt zobáčika nasmerovaného doprava zaznamenali iba výnimočne.
    publikované: 08.01.2008 20:32:07 | autor: nejaký_odborník (e-mail, web, neautorizovaný)
  103. hfw
    hfw, ešte neviem, ako to tu presne všetko chodí a stojí a tak - keď som klikol na e-mail, tak sa objavila zel.rus.
    Takže ďakujem za otázku, moja odpoveď na ňu: o nič neide a keď o nič neide, tak... Poďme písať niečo zmysluplnšie :o)
    publikované: 08.01.2008 20:54:35 | autor: Andrej (e-mail, web, neautorizovaný)
  104. hfw
    hfw, ešte neviem, ako to tu presne všetko chodí a stojí a tak - keď som klikol na e-mail, tak sa objavila zel.rus.
    Takže ďakujem za otázku, moja odpoveď na ňu: o nič neide a keď o nič neide, tak... Poďme písať niečo zmysluplnšie :o)
    publikované: 08.01.2008 20:58:10 | autor: Andrej (e-mail, web, neautorizovaný)
  105. Máš pravdu Andrej :-)
    naríklad o Milesovi :-))
    publikované: 08.01.2008 21:00:02 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  106. fuuha
    tych komentarov je to teda dost :) neprecitala som ich, ale clanok ma zaujal a prinutil stupit si samej sebe na paty :)
    publikované: 08.01.2008 23:02:41 | autor: essence (e-mail, web, neautorizovaný)
  107. Rusalka,
    "pritvrdzuješ", nedá mi nereagovať. Mne silno zarezonovala veta, " Prečo sa tak často správame ako ľudia neslobodní ?"

    Myslím si, že keď chceme byť slobodní, musíme byť slobodní vnútorne a to absolútne. Táto vnútorná sloboda je nad tou slobodou fyzickou a nie je závislá od materiálnych hodnôt. Hanka spomínala týrané ženy. Myslím si, že tieto ženy majú hlbokú vnútornú slobodu, napriek tomu, že je na nich vyvíjaný silný vonkajší nátlak, tyrania... Podobne ako politickí väzni sa cítili za čias prenasledovania. Vnútorne boli slobodní, cítili sa "dobre", že nepodľahli tlaku, hoci boli uväznení.

    Tá veta, ktorá mi zarezonovala sa týka práve tej vnútornej slobody, ktorá je odrazom našej spokojnosti sa životom. Ak je dosiahnutá vysoká spokojnosť, môžeme hovoriť o šťastí, ktoré je vždy v nás, no nemusí vychádzať len z nás, a to je asi ten kľúčový problém. Dostávame sa do vnútorného konfliktu, ktorý pociťujeme ako nespokojnosť samých so sebou, so životom, predovšetkým však so svojimi celkovými predstavami.

    publikované: 08.01.2008 23:34:34 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  108. Essence
    vďaka za návštevu...
    dúfam, že nabudúce zas rozosmejem...
    publikované: 08.01.2008 23:43:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  109. Maco
    iné je prežívať vnútornú slobodu v čase neslobody... a iné je správať sa neslobodne, len pre náš vnútorný strach.

    Môžme byť vnútorne slobodní, ak sa navonok správame inak, ako nám diktuje naša myseľ, naše srdce?
    publikované: 08.01.2008 23:48:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  110. Rusalka,
    o tej vnútornej slobode v čase neslobody sa dá diskutovať, boli sme rodina v minulosti skúšaná a môžem Ti povedať, že som bol absolútne slobodný... Nie je to na jednu vetu.

    Jednoznačne nie, ak nie je súlad mysle a konania.
    publikované: 09.01.2008 00:04:59 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  111. O slobode v neslobode vem tiež svoje Maco :-)
    A prajem Ti dobrú nôcku...
    publikované: 09.01.2008 00:07:20 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  112. *
    Dobrú noc...
    publikované: 09.01.2008 00:09:08 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  113. ahojky...
    budem nekompromisná, lebo sa nepopasujem so všetkými komentmi...ale zaujalo ma Tvoje:
    Kompromisy sú vlastne obmedzeniami našej slobody.
    Ja si myslím, že kompromis nás neobmedzuje..lebo sme sa preň dobrovoľne rozhodli...je to slobodné rozhodnutie..ak nechcem, tak ten komromis neurobím...Všetko, čo v živote urobíme, rozhodnutie, posuny, závery, odchody...sú z našej vnútornej vôle..aj keď si to nepriznáme...celý život máme vždy a všade dve možnosti...Len my sme sa naučili naše rozhodnutia, ktoré dopadnú napr. zle, v neprospech nás...zvaľovať na iné "izmy"...osobne som zástancom rozumu a kompromisu,(aj keď to občas bolí) ale viem si aj dupnúť a zavrieť dvere Áno..strach z rozhodnutia je vždy, ale urobím ho napriek tomu...lebo každé rozhodnutie je začiatok.. a žiadny začiatok nie je jednoduchý..ale my sa bojíme pohodlia, na ktoré si zvykneme..bojovnosti, ktorá nám stárne spolu s telom a mysľou...ale je to iba môj pohľad...
    No kecá mi to...idem radšej niečo robiť...:) Pekný deň.
    publikované: 09.01.2008 09:59:38 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  114. Vikina, tak to Ti závidím, :-)
    že vieš "vždy" prekonať strach a učiniť rozhodnutie...
    Ja mám k tomu "vždy" ešte poriadne ďaleko :-) Hoci myslím, že to so stratou bojovnosti u mňa nesúvisí... umňa rastie úmerne s vekom... aspoň zatiaľ :-)
    publikované: 09.01.2008 10:24:42 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  115. úmerne s vekom
    u mňa rastie niečo "iné"...ale nedá sa to nazvať ani bojovnosť , ani strach:))) ..(načo myslíš??)...lebo ja mám na mysli dupkanie, čiže tvrdohlavosť:))
    publikované: 09.01.2008 10:42:58 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  116. Nuž Vikina :-)
    môžme to nazvať i dupkaním... hoci má moja bojovnosť asi jemnejšie formy prejavu :-))
    publikované: 09.01.2008 11:13:13 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  117. rusalka
    aj moje dupkanie je iba "ľahko" ...zase viac inklinujem k tomu kompromisu..ale potom v zavretej izbe, sama dupkám o 100šesť:))) No ak treba, viem to poriadne a nahlas...ale to už praskajú nervy vo švíkoch...:))
    publikované: 09.01.2008 11:19:03 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  118. Viki... tak to ja sa zatiaľ len učím :-)
    tej hlasitosti...
    publikované: 09.01.2008 11:24:45 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  119. uč sa..
    len nie príliš hlasno:))))...aby sme nemuseli začínať odznova:)
    publikované: 09.01.2008 11:27:56 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  120. tuším všetko závisí od obsahu pojmu
    ak za slobodu považujeme voľnosť pohybu a konania, rozhodovanie je obmedzené určitými limitmi, v rámci ktorých hľadáme čo najlepšiu možnosť, a takáto sloboda sa nevyhnutne končí tam, kde sa začína sloboda iných. ak však máme na zreteli myslenie a cítenie, disponujeme absolútnou slobodou rozhodovania, keď môžeme bez váhania siahnuť po tej úplne najlepšej možnosti. v prípade, že lipneme na prvej predstave slobody, vnútorným konfliktom sa nevyhneme. pri tej druhej slobode vnútorné konflikty nehrozia, pretože umožňuje vyrovnať sa (= zmieriť sa, pochopiť, porozumieť, nasvietiť etc.) s problematickými okolnosťami, ktoré nedokážeme ovplyvniť, a (keďže myseľ nie je zaneprázdnená vecami nepodstatnými) zároveň ľahšie nachádzať optimálne (priam - teraz asi naštvem jazykových púdristov - najoptimálnejšie) riešenia pri ovplyvňovaní ovplyvniteľného. z toho vyplýva, že tá druhá oná je prvej onej nadradená.
    zdroj: inťoism for dummies (powered by kikimedia, see www.kikimedia.burp)
    publikované: 09.01.2008 15:06:36 | autor: inťo (e-mail, web, neautorizovaný)
  121. smejem sa na zdroji :-)))))))))
    mala by som častejšie načrieť do jeho múdrostí :-)
    lebo píše veľmi jasne a zrozumitelne...
    publikované: 09.01.2008 15:11:48 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014