Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

19.1.2006 - všetci sú spokojní ?!

...Považujte prosím tento príspevok ako spomienku na tých, ktorí už dva roky nie sú medzi nami, lebo zahynuli po páde vojenského lietadla pri obci Hejce...aj foto

Asi 22.6.2006 som ako komentár k článku „Prečo spadlo lietadlo ?“, uverejnenom v SME  1.2.2006 napísal: „Od nepamäti totiž v armáde platí, že keď dôjde k veľkým mimoriadnym udalostiam vždy sa zisťuje, či nie je chyba aj vo veliteľoch na rôznych stupňoch velenia. Už od začiatku bolo jasné, že nie všetky veliteľské stupne konali tak ako mali. Podľa môjho názoru sa to snažili prinajmenšom zahmlievať. Poriadny veliteľ by mal vedieť ako sa jeho podriadení správajú a čí neporušujú stanovené rozkazy. Ak to vedel a nekonal, mal byť odvolaný. Na druhej strane ak to nevedel a rozkazy sa porušovali bez jeho vedomia,  nie je to dobrý veliteľ a taký tiež nemá čo na funkcii robiť. Tak či tak mi vychádza, že za túto katastrofu mal niekto odísť z funkcie. Žiaľ dodnes sa tak nestalo. To nesvedčí o správnom charaktere tých veliteľov, ktorých sa to priamo dotýka. Oni o tom sami vedia najlepšie, ale sú to zbabelci, ktorí nie sú ochotní niesť za výkon svojej funkcie aj zodpovednosť.“ K tomu by som dnes, vo výročný spomienkový deň ešte rád dodal, že medzi obeťami sú viacerí, ktorých som osobne poznal. Preto si myslím, že ak by to boli prežili, určite by chceli vedieť, prečo ku katastrofe muselo prísť.


Áno, odstúpil vtedajší minister obrany, ale ten nesie iba politickú zodpovednosť. Tiež je pravda, že boli oznámené závery špeciálnej vyšetrovacej komisie a podľa nich ku katastrofe došlo pre zlyhania človeka – pilota. Trochu poznám vojenské prostredie a viem, že existuje vojenský predpis, ktorý prikazuje pri mimoriadnych udalostiach, príslušným veliteľom vykonať veliteľské vyšetrovanie. A o výsledkoch tohto vyšetrovania verejnosť nebola informovaná. A tam sa malo napríklad zistiť ako sa mohlo stať, že kapitánom lietadla bol profesionálny vojak v hodnosti kapitán, ktorý na palube lietadla velil pilotovi – podplukovníkovi, ale mimo paluby lietadla  bol tomuto podplukovníkovi podriadený?  Má to logiku?  Toto evokuje ďalšiu otázku. Mohlo to mať vplyv na správanie pilota?  Bolo to v súlade s vojenskými predpismi? Ak áno, sú tieto predpisy dobré?  Každý sa môže zmýliť. Aj pilot. Ide, ale o to zistiť, či sa takýto omyl môže zopakovať  a ako predísť  tomu, aby sa v budúcnosti nezopakoval. Podľa môjho názoru,  práve  na tieto otázky malo dať odpoveď veliteľské vyšetrovanie.

Policajti, ktorí nechali ujsť z nemocnice zlodeja boli potrestaní, a vie o tom celá republika. Vojenskí velitelia, ktorých pilot pochybil a jeho pochybenie stalo život 42 ľudí sú v anonymite, a nikto zo širokej verejnosti ani netuší, či to malo nejaký dopad na ich profesionálnu službu. Zdá sa vám to správne? Považujte prosím tento príspevok ako spomienku na tých, ktorí už  dva roky nie sú medzi nami. doko.

 

 


Vojsko | stály odkaz

Komentáre

  1. u nas nema logiku viacero veci...
    toto je jedna z nich...su zakony, ktore nemaju logiku, mali by pomoct bezbrannym a sposobuju opak...
    v armade sa nevyznam, ale viem, ze nie je normalne tajit to, co by malo byt uz davno jasne...
    publikované: 19.01.2008 20:36:11 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Bolo by dobré,
    keby bolo napísané, ako môže zlý veliteľ ovplyvniť pilotovanie lietadla. Ja som iba hasič, ale viem, že stokrát veliteľ sediaci vedľa šoféra nemôže okrem eventuálneho znervózňovania nič. Za jazdu je plne zodpovedný šofér.
    publikované: 20.01.2008 10:18:40 | autor: andrej (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Sám píšeš,
    že môže eventuálne znervózňovať. A o tom to je.
    publikované: 20.01.2008 11:55:59 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. doko
    tiež mi s lietadlom padlo veľa osobne známych ľudí...tiež viem svoje, ale padnuté hlavy nevrátia život...vyriešiš tým niečo? Umlčíš žiaľ, usušíš slzy. Viem, že ten, kto čo len čiastkou "môže" za pád, nespáva dobre dodnes...tak prečo sme takí krvilační národ??? Česť pamiatke všetkým..ja spomínam a odpúšťam...takto sa to malo stať:) Buď rád, že si nebol s nimi, lebo ja som jednou z manželiek...
    publikované: 25.01.2008 22:30:20 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  5. ?????
    ....prepac ale co mam rozumiet pod pojmom "Trochu poznám vojenské prostredie.."? Nebyvas nahodou vedla kasani kde ludia chodia do prace? Si pilot? Sedel si niekedy ako kapitan lietadla? Ja ano a mal som inych "papalasov" na palube. Az budes niekdy v kozi kapitana lietadla a budes toho tochu vediet o lietani tak sa o tom mozeme porozpravat..... teraz to nema cenu, prepac, placas nezmysly ako mnoho inych co sa Ti naramne podobaju....
    publikované: 26.01.2008 01:27:31 | autor: Samotar (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Samotar
    uvádzaš, že si ako kapitán lietadla prepravoval "papalašov" a považuješ to za postačujúci dôvod aby si tvrdil, že niekto pláca nezmysly. Neviem, či vôbec chceš pochopiť to čo je v článku napísané? Na to aby som poznal prostredie pilotov nemusím byť práve kapitán lietadla. Stačí, že som s nimi pár rokov lietal ako delostrelecký letecký pozorovateľ. A odtiaľ viem, že nie všetci piloti lietali podľa predpisov. A o to mi práve ide, očistiť nevinných. To sa ale dá len tak, že budeme poznať pravdu.
    publikované: 26.01.2008 13:50:30 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Zodpovednosť
    Je to veru smutné, za viac ako 15 rokov, počas ktorých pracujem ako civilná zamestnankyňa sa stalo veľa leteckých nehôd, ktoré skončili smrťou vojenského pilota či smrťou ostatných členov posádky.
    Keď sa stalo nešťastie počas leteckého dňa v Ľvove na Ukrajine,
    "padali hlavy" funkcionárov divízie, .............
    U nás pri smrti 42 ľudí ani jedna a to sa na začiatku ani nevedelo, kto a koľkí v tom lietadle vlastne boli :O(

    publikované: 27.02.2008 15:00:49 | autor: ALLY (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014