Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Tak ako pohladenie,

potrebujú niektoré deti občas i po zadku

Nepovažujem každý fyzický trest na deťoch za týranie – za oveľa horšie považujem ak je nám skutočné týranie druhých ľahostajné ak ho úmyselne prehliadame.

Tento textík som napísala ako reakciu na článok čokomilky.
Napísala som ho preto, lebo som na rozdiel od nej rada, že sa návrh zákona v podobe akej bol do parlamentu nedostal.
Myslím, že každý občas potrebuje byť vychovávaný. A keď nestačia slová, pomôže často aj  rukolapná príručka.
 
Moji chalani zopár krát v detstve dostali. Určite im to nebolo na škodu a nespôsobilo to žiadnu ujmu na ich telesnom, či duševnom zdraví. Občas o tejto téme spolu rozprávame a sami priznávajú, že to bolo zaslúžené a výchovné.

Pri akomkoľvek treste je podľa mňa dôležitá primeranosť a opodstatnenosť. Hoci je trest ťažko presne zmerateľný a vážky často veľmi subjektívne.

Nepáči sa mi však to, čo sa stáva módnym trendom, že sa dáva medzi akýkoľvek fyzický trest a týranie znamienko rovnosti.
Nepáči sa mi predstava policajného štátu, kde by nahnevané dieťa udalo svojho rodiča za ne/zaslúžený trest. Kde by sa začalo špicľovať a udávať. Kde by čoraz častejšie na súdoch stáli proti sebe deti a rodičia. Slovo proti slovu.
 
Považujem to za extrém.

Presne taký istý extrém akým je naša ľahostajnosť. Ľahostajnosť, keď nedokážeme povedať nič hysterickej matke, ktorá vulgárne kričí na svoje dieťa na ulici, ktorá ho fackuje , či podobne trestá za prehrešky, ktoré vlastne ani prehreškami nie sú.
Ľahostajnosť, keď nedokážeme hovoriť o skutočnom týraní, keď mlčíme, pretože „to nie je naša vec“. Ľahostajnosť, keď nehovoríme o šikane, ktorá sa deje priamo pred našimi očami.
Ľahostajnosť voči skutočnému násiliu voči deťom.

To mi príde oveľa zvrhlejšie. Oveľa poľutovaniahodnejšie. To zatváranie očí pred skutočným násilím.

Som proti zákonu zakazujúcemu fyzické tresty. Má to byť náplasť na naše svedomie?
Som proti tomuto zákonu, pretože sa mi nepáči sa mi, keď deti rodičom skáču po hlave,  keď sú hrubé, keď sa správajú bezohľadne. Keď si vynucujú „to svoje“, keď v nich rastie agresivita, bezcitnosť...
 
Som za klasické tresty.
A za veľa lásky.

moje otázniky | stály odkaz

Komentáre

  1. Rusalka...
    baci baci po zadočku... treba veru, keď slová nepomáhajú...(-:
    publikované: 29.11.2008 11:30:08 | autor: lasky (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Lasky, občas treba
    hoci aj len symbolicky... :-)
    publikované: 29.11.2008 11:38:59 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  3. ale len symbolicky...
    treba veľmi veľa citu a inteligencie, aby rodič rozlíšil symbolické postrašenie prdelky od zmlátenia... ešte stále je veľa detí, ktoré sa boja ísť domov hoci s trojkou v žiakajde, viem to od mojich detí... tie moje opičky neboli bité, hoci som sa im veľakrát vyhrážala bitkou...je úžasné, keď ti pubertálna dcéra pozrie do očí so slovami: Na to nemáš...vie, že to nespravím, lebo by ma bolelo srdiečko /aj ruka.../ Deti sú vzácne bytosti. Sú to dary z nebies a od nás záleží, či pre radosť alebo starosť. Tu presne platí heslo: Nadávaj psovi, že je zlý a zlým sa stane... Prajem všetkým veľa úspechov vo výchove... a mimochodom, aj pitbulku som vychovala bez bitky, hoci sa veľa "kynológov" vyjadruje za ponižovanie psa, aby poslúchal. Nie, nieje nutné ani psa ponižovať...
    Rusalečka, je to dobrá téma.
    publikované: 29.11.2008 11:59:02 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  4. neviem si predstavit..
    ze by som nemohol dat decku po zadku, ked nepocuva..je to vsak samozrejme posledna moznost a spravne - len symbolicky, a mozno tiez len do urciteho veku..vzdy je lepsie ako poslednu sancu vyuzit telesny trest, ako napriklad strcit decko do polepsovne alebo nieco podobne, lebo zla spolocnost kazi este viac...
    publikované: 29.11.2008 12:00:25 | autor: csoky (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. csoky
    alebo do kúta na poleno...to sú nechutné ponižovačky...
    publikované: 29.11.2008 12:05:23 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Matahari :-)
    Pekne si to napísala... Z Tvojich slov cítiť lásku. A som presvedčená, že ak by si niekedy deťom aj "nohavice vyprášila" pochopili by to a vnímali ako spravodlivý trest :-)

    A náš pitbul tiež bitky nedostáva a je krotký ako baránok...

    A k tomu zákonu. Vieš, ja sa bojím, že by sa taký zákon zneužíval. Že by nastala v mnohých rodinách vo vzťahoch anarchia. A že by piedestál "rodiča" klesol ešte nižšie než je dnes. Lebo zákon, nezákon, tá úcta k nemu sa akoby pomaly vytrácala...
    Tak ako si deti prestali vážiť svojich učieľov...
    Tak ako sú celebritami miesto ľudí múdrych, rôzne povrchné a hlúpe celebrity...

    Milujúci rodič by ma ostať pre dieťa vždy tou najdôležitejšou osobou jeho života..
    publikované: 29.11.2008 12:13:11 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Csoky
    musím s Tebou len súhlasiť :-)

    Otázka na okraj: Máš už deti?
    publikované: 29.11.2008 12:14:30 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. ja som bol za uši ťahaný
    po zadku trieskaný a aha,mám sa fajn ;)
    publikované: 29.11.2008 12:47:33 | autor: teide (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. heh, nie
    Ale tak zo 300 vychovavam:)
    publikované: 29.11.2008 12:49:29 | autor: csoky (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. antihari
    ma zial nepochopila..:(
    publikované: 29.11.2008 12:59:05 | autor: csoky (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. ... áno
    súhlasím s tebou :)
    publikované: 29.11.2008 15:43:42 | autor: lubica (e-mail, web, autorizovaný)
  12. nesúhlasím
    s tebou úplne vo všetkom, rusalka ;-)
    publikované: 29.11.2008 17:50:13 | autor: pavlik morozov (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Rusalka, fajn, no nepochopila si tému môjho článku...
    Ja som nepísala o fyzických trestoch počas výchovy nezletilých...ja som písala o týraní detí...Je v tom samozrejme veľký rozdiel...Ak si rodič občas neustráži svoj temperament a strelí zaucho alebo pravidelne používa remeň namiesto rozhovoru je to výchovná chyba no nie kriminálny čin.
    Tu ide o vyslovené týranie, ktoré na Slovensku objektívne existuje...
    No a ďakujem všetkým tým, ktorí sa tu ozvali ale na mojom blogu tak akosi niee...:DD
    publikované: 29.11.2008 19:15:54 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Dodatok: dúfam, že to nechápeš kontroverzne, som za takéto konštruktívne hádanie,
    ibaže, mi išlo o to, čo sa celý týždeň snažím vtesnať do edičného plánu bookzinu...ide tu naozaj o násilie v jeho prehnanej forme a nie o bežné poplácavanie po zadku za chlapčenské výčiny...
    publikované: 29.11.2008 19:48:21 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  15. Teide, ja som zas dostávala
    varechou po zadku... a tiež mi je dnes fajn :-)
    publikované: 29.11.2008 21:41:41 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Ľubica, pekný večer :-)
    publikované: 29.11.2008 21:42:25 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Pavlík Morozov... veď prezraď
    s čím nesúhlasíš :-)
    publikované: 29.11.2008 21:43:17 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. čokomilka alias bookzin :-)
    Pochopila som, o čom sú príspevky na bookzine tento týždeň. A páči sa mi, že sa tejto téme bookzin venuje. Domáce násilie je skutočne téma hodná trvalej pozornosti.
    Ja som skôr reagovala na to, že si tieto tény vytiahla v súvislostia neprosunutie navrhovaného zákonu do parlamentu... a ten jednoducho dáva do spoločného vreca "domácie násilie" všetky fyzické tresty (čiže aj také to "po zadku" a pod.)
    publikované: 29.11.2008 21:47:44 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  19. šak si ma nandi vo wiki
    a zaraz spoznýš :o)
    publikované: 29.11.2008 22:03:09 | autor: pavlik (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. prípadne aj spoznáš... :-/
    publikované: 29.11.2008 22:04:14 | autor: pavlik (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. a vôbec...
    vyhradzujem si právo udávať svojich rodičov >:-#
    publikované: 29.11.2008 22:05:59 | autor: pavlik (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. čo to vravím...
    POVINNOSŤ!!!
    publikované: 29.11.2008 22:09:02 | autor: pavlik (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. kedysi som nebol vysloveným nadšencom telesných trestov,
    ale medzičasom som svoj názor značne pozmenil
    publikované: 29.11.2008 23:09:40 | autor: trofim morozov (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. hm
    nemam nazor :) ale dumem o nom
    publikované: 30.11.2008 00:30:03 | autor: sygon (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. možno by sa oddalo
    rozlišovať medzi trestajúcou rukou a trestajúcim srdcom. facka zostane vždy fackou, ale asi nebude celkom jedno, či sa uštedrí s nenávisťou a strachom (lebo to je to, čo menej vyspelí rodičia/vychovávatelia majú na sklade, aj keby si tisíckrát nahovárali ktoviečo iné) alebo nejako ináč. zákonodarcovia spravidla dohliadnu maximálne po ruku, a tak nie je nič zvláštne na tom, keď potom vyparatia iba mechanické pravidlá :-) medzi nami, zákonodarcovia sú presne takí, akých si majorita občanov zaslúži a akých napokon aj potrebuje, preto bude vlastne skoro všetko v poriadku, rusalka, keď tu vyrastie bárs aj armáda udavačov. v niektorých nemenovaných najvyspelejších demokraciách už majú svoje falošné obvinenia zo sexuálneho zneužívania detí či harašenia, jednokoľajne ponímané domáce násilie a podobne. je to síce tragikomické, ale musí to tak byť. aspoň zatiaľ :-)
    publikované: 30.11.2008 01:10:15 | autor: powerpause (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Pavlik a Trofim,
    trocha som si počítala vo/o vašom živote... hmmm
    celkom som na vás zabudla, hoci kedysi dávno som váš príbeh poznala...
    publikované: 30.11.2008 09:58:41 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. Sygon, pekný deň...
    som zvedavá, či čosi vydumáš :-)
    publikované: 30.11.2008 10:02:42 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  28. Powerpause...
    áno, súhlasím s tým, čo si napísal...
    Neviem prečo, ale práve tento typ tragikomiky rada nemám :-(
    Dokonca "ani zatiaľ" :-)
    publikované: 30.11.2008 10:08:22 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  29. a ja som znova zostala v úzadí :-((
    publikované: 30.11.2008 12:05:50 | autor: taťjana morozova (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. suhlasim...
    ja som tiez dostavala po zadku vareskou, ale nikdy som sa rodicov nebala. vzdy som vedela, ze som si to zasluzila, ze mi nedali po zadku len tak. a jo, tiez sa obavam, ze by sa takyto zakon zneuzival... hlavne v dnesnej dobe, ked deti ucia a vtlkaju im do hlav iba ich prava. tie povinnosti zostavaju dako nepovsimnute :(
    publikované: 30.11.2008 18:33:40 | autor: pumandulka (e-mail, web, autorizovaný)
  31. pumandulka
    áno, je to tak ako píšeš...
    Tá tzv. "sloboda" sa často mení na obyčajnú anarchiu, rúcajúcu všetky tradičné vzory správania...
    publikované: 30.11.2008 19:10:57 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Taťjana
    Teba rada nemám :-(
    publikované: 30.11.2008 19:15:23 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  33. :-(
    publikované: 30.11.2008 20:10:17 | autor: taťjana morozova (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014