Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Téma na zamyslenie: Ako vnímate prínos novembra '89?

Alebo ten prínos by mal byť v úvodzovkách?

Dvadsať rokov od pamätného novembra '89 je pre mňa príležitosťou na malé zamyslenie. Akoby sa uzatvárala ďalšia historická etapa. Veď posúďte sami: dvadsaťročnice boli aj v minulosti: 1948 - 1968, 1969 - 1989 a 1989 - 2009. Asi dozrel čas na nové koleso dejín. Najvyšší čas pozmeniť stereotyp, ktorý nie je pre každého vyhovujúci. 

Občas si pomyslím: Toto sme chceli? Podľa mňa existujú veľké priepastné rozdiely medzi jednotlivými vrstvami obyvateľstva. Naša spoločnosť sa delí na chudobných a bohatých, na poctivých a podvodníkov, na slušných a drzých, na skromných a zhýralých, na obyčajných ľudí a snobov, na ťažko zarábajúcich si na každodenný život a na smotánku, ktorá si užíva aj za tri životy naraz... Osobne by som privítala zlatú strednú cestu.   

Niektoré "deľby" pretrvávajú z minulosti. to je fakt. Ale nikdy nebolo toľko nešťastných ľudí. Toľko apatie a beznádeje, toľko nezamestnaných, toľko bezdomovcov.

Ako vnímate prínos novembra '89 Vy? Skúste sa nad tým na chvíľu zamyslieť. 


Niečo zo života | stály odkaz

Komentáre

  1. jediné pozitívum
    je že sa otvorili hranice, ale nie je to extra výhra raz za 1-2 roky pozrieť iné more ako Jadran. Inak bahno. :)
    publikované: 13.11.2009 11:30:41 | autor: believer (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. euforia tych dni bola uzasna...
    nikdy nezabudnem na atmosferu, ktora panovala na namestiach, na radost a stastie v ociach ludi, vieru, ze bude lepsie...aj moje, vtedy male deti sa "nakazili" a spolu s nami pozerali prenosy, chodili na namestia, oblubili si Kryla...skoda, ze nadsenie postupne vyprchalo, ze zakony tvariace sa demokraticky, v skutocnosti nahravaju podvodnikom a poctivcov ozobracuju...
    z poslednych 20 rokov mam rozporuplne pocity...je mi luto, ze to dobre, co bolo v socializme zakapalo a zelenu dostalo prave to zle...mozno sme este nedozreli na slobodu, na zrusenie povinnosti pracovat...nebolo by tolko neuplnych rodin, tolko rodicov vyhybajucich sa plateniu vyzivneho, tolko flakacov, prizivnikov, podvodnikov... neviem spomenut ani na jeden romsky slum, no teraz skoda hovorit...
    samozrejme, su pozitiva...plne obchody, moznost cestovat...nema vsak na to kazdy...
    synovia sa mi obcas smeju, ci smutim za Komancami, ked poviem, co vtedy fungovalo lepsie...za Komancami nesmutim, obcas mi smutno za tym, co bolo vtedy dobre...nemozeme pozerat len ciernobielo...
    publikované: 13.11.2009 11:39:53 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Believer
    Je mi jasné, že to bahno si nemyslel "iba" pri mori... Tie negatíva by zrejme prevážili. Ale čo bude ďalej, je otázne. Dohovie koľko ľudí by sa prišlo na námestia teraz, keby mala nastať ďalšia zmena... :-)
    publikované: 13.11.2009 11:54:39 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Hanka, tá eufória nás spojila...
    len dnes je toho veľa čo nás rozdeľuje.

    Kryl je nezabudnuteľný stále. Len to "sľúbili sme si lásku" zneje v súčasnosti dosť paradoxne. Neodpustím si pritom prirovnanie: Sľuby sa sľubujú a blázni sa radujú. Ešte šťastie, že sme sa z toho nezbláznili... Teraz musíme stáť pevne obohama nohami na zemi, lebo toho lietania v oblakoch už bolo dosť. Pekný deň, Hanka!
    publikované: 13.11.2009 12:30:07 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Marti
    "Demokrati" dostali do vienka fungujúci štát, funkčné fabriky, čiže kasičku s pokladíkom. Každá vláda sa bucha do pŕs: voľte nás, všetko sa na dobré obráti. Zatiaľ každá vláda rabovala, rušila čo urobila predošlá, atď.... keď sa rozbije na kúsky čln na rozbúrenom mori, dá sa opraviť aby sa nepotopil? Takto vidím Slovensko... bohužiaľ. A teraz poďme štrngať kľúčami na námestie a počúvať nejakého nového Kryla brnkajúceho na nástroj.. a dúfať že nájdeme správny smer a dok na mori kde opravíme čln. To funguje možno len v rozprávkach.
    Tiež som bol plný nádejí a radosti v 89-tom..
    publikované: 13.11.2009 13:18:39 | autor: believer (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Believer, plne s Tebou súhlasím
    A dík za pripomenutie tvrdej reality.
    publikované: 13.11.2009 15:07:54 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Fakticka poznamka
    Slubili sme si lasku ale nie je Krylova pesnicka.
    publikované: 13.11.2009 15:50:36 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  8. believer,čože nám to za komunistickej diktatúry fungovalo?
    Fabriky? Ktoré boli konkurencieschopné? Nože menuj? Žeby tá na výrobu červených hviezd? Prečo potom boli u nás rady na toaletný papier, banány, zápalky, pracie prášky...? a vlastne dopíš čo len chceš, lebo pri komunistoch sa na Sahare stane piesok podpultovým tovarom. Asi tak sa dá charakterizovať komunistické hospodárenie.
    Ale v socializme sme mali aj niečo navyše. výdobytky ktoré už dnes nemáme: politickí väzni a disidenti; stráženie hraníc obohnaných elektrickým drôtom, ale nie pred vstupom cudzincov, ale na vraždenie vlastnými obyvateľov ak chceli odísť slobodne žiť za hranice; potláčanie cirkvi a viery; dve kategórie obyvateľov - komunisti a tí druhí - vopred diskvalifikovaní;trestným činom bolo vlastniť cudziu kapitalistickú menu, okupačné vojská v našich mestách a dedinách...
    Mám pokračovať? Načo? Komunista zostane komunistom a bude sa mu cnieť za neslobodou. Je to diagnóza a ja dodám, že neliečiteľná.
    Pre nás ostatných bolo za socializmu predsa len niečo lepšie. Boli sme mladší o 20 rokov a detstvo je pekné.
    publikované: 13.11.2009 16:40:18 | autor: pako (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. robentin
    Ako si môžeš myslieť, že som túto slovenskú pesničku spojila s Krylom? Bola to moja reakcia na Hanku, kde Kryla spomínala, keďže mal viacero vystúpení v tom čase. Ja som zároveň vytiahla túto "novembrovú" pesničku. Takže tak...
    publikované: 13.11.2009 16:50:11 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  10. "ospravedlnenie"
    Slovenska pesnicka, Cesky spevak, okej, ved nic take zle som zase nepovedal.
    publikované: 13.11.2009 17:02:07 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Pako, aj keď svoje slová adresuješ Believerovi, nedá mi nereagovať...
    Sorry, ale Tvoje argumenty mi zneli ako obohratá platňa. Všetci sme boli vtedy o 20 rokov mladší a mnohí socializmus nezažili vôbec. Osobne nevyzdvihujem (a predpokladám, že to nebol ani Believerov úmysel) niekdajší spoločenský systém u nás. My sme viac smerovali určité rozhorčenie smerom k tým, ktorí sa na úkor ostatných obohatili tým, že veľmi lacno alebo aj bezplatne prišli k fabrikám. Mnohí z nich sú dnes nielen milionári, ale aj miliardári. V novembri v 89. roku sme si sotva vedeli predstaviť, že sa také niečo stane... Verili sme v lepšiu budúcnosť. Mnohí sú však sklamaní, vrátane mňa.
    publikované: 13.11.2009 17:02:32 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  12. ad pako
    Disidentov, aspon jedneho, :) tu mame stale -: http://robentin.hlava.sk/article.php?article=862
    publikované: 13.11.2009 17:09:31 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  13. Robertin, je to O.K. :-)
    Pri Tebe sa človek určite nenudí... Nakukla som na Tvoj blog.
    publikované: 13.11.2009 17:16:15 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  14. fakticka poznamka 2
    Dajako aj Teba zvadza pisat robeRtin namiesto robeNtin, :) ale neva.
    publikované: 13.11.2009 17:18:47 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  15. pako
    4izbový byt s vkladom 30tis. škôlky,jasle rekreácia v jugo za 1500.korún.Každý mal čo jesť a kde bývať..A dnes? Drogy,bezdomovci,vraždy,bezprávie...stačí?
    publikované: 13.11.2009 18:14:07 | autor: mišo (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. vtedy a dnes
    vtedy bola ista ZAKLADNA:praca,byvanie,strava....
    NADSTAVBA bola obmedzena:cestovanie,nadobudanie miliardoveho majetku....

    dnes :je neista ZAKLADNA:mozes byt pod mostom,nemusis /nemozes/pracovat,mozes hladovat....
    NADSTAVBA je farebnejsia:mozes cestovat kde chces,kedy chces,kolkokrat chces...

    nechcem to rozvadzat...

    PRE MNA JE DOLEZITA ZAKLADNA-A POTOM TO OSTATNE...
    TEDA ZIVOT BOL POKOJNEJSI,VZTAHY LEPSIE...

    len nezacnite s tym,ze neboli banany,kakao,vegeta...aj cely zivot ich nemusim mat-a nebudem nariekat zufala...
    ale bez prace,domova...

    splnenie snov vsetkym-ale nie na ukor druhych...
    TATO SPOLOCNOST JE CHORA..
    moj nazor.
    pekny vecer
    publikované: 13.11.2009 18:20:15 | autor: amalka0085 (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Vtedy: týždenné komunistické jasle a škôlky, kde sa deti ,,odkladali",
    aby mohli ich rodičia budovať svetlý zajtrajšok.
    Dnes: deti, ktoré sú zabité v základných rodinných vzťahoch - matka - dieťa- otec - brat - sestra.

    Vtedy: povinná účasť v iskričkových a pionierskych oddieloch, v SZM, kto v nich nebol, mal problem v študiu na ZŠ, a strednej škole, o študiu na vysokej mohol iba snívať.
    Dnes: študium nie je podmienené účasťou v žiadnych pochybných organizáciách.

    Vtedy: totalna šedá uniformita myslenia - akákoľvek odchylka bola podozrivá.
    Dnes: originalita myslenia má zelenú.

    Vtedy: za pár drobných povinných osem a pol hodín práce, za ktoré si mohol človek dovoliť mandarinky iba na Vianoce. Hlboko podhodnotená práca za ilúziu sociálnych istôt.
    Dnes: môžem si dovoliť presne to, na čo zarobím.

    Vtedy: pri velebenom bezplatnom zdravotníctve dávali zubári do zubov také zubné vložky, ktoré nám otravujú organizmus až dodnes... Po operacii slepeho čreva sa lekár na vás neprišiel dva dni pozrieť, lebo nemal motiváciu.
    Dnes: Zdravotníctvo je spoplatnené, ale na vyššej úrovni.

    Atď a atď a atď...
    publikované: 13.11.2009 19:06:44 | autor: šieste prikázanie (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Pako
    nemáš šainu aký priemysel bol u nás, teda škoda odpisovať...
    publikované: 13.11.2009 19:36:40 | autor: believer (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. jedno ti mi je ľúto, Marti,
    a to, že som vyrastala v čisto robotníckej rodine, kde jediné heslo bolo robiť! Keby som vyrastala v intelektuálnej rodine, bez komplexov, tak by som sa bola lepšie po revolúcii uchytila. Každopádne, kvôli deťom, som radšej, že sme tam, kde sme. My ťažko znášame tie priepastné rozdiely, generácia mojich detí to vníma inak. Každý sme si strojcom svojho osudu, samozrejme základ je v rodine. Tak ak sa posnažím vo výchove, dopadne to možno dobre. Jedna vec je ale istá, aj vtedy boli rozdiely. Zdravotná sestra nemala ako získať byt, lekárom boli poskytované bez problémov...
    Neobzeraj sa späť. Život je aj teraz pekný a aj keď vidíme zlodejinu pred očami, kašlime na nich. Žime podľa svojho najlepšieho svedomia a vedomia...:-)
    publikované: 13.11.2009 19:46:58 | autor: matahari (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. sieste prikazanie...
    to nemyslis vazne? Za socializmu som nedala deti ani do jasli ani do skolky a vyzili sme z jedneho bezneho platu manzela, platena materska bola len sest mesiacov, nie ako v dnesnej dobe... chodili sme na odborarske rekreacie za par korun cele rodiny... bola povinnost pracovat a platit na deti, ak uz muselo dojst k rozpadu rodiny...romski spoluobcania museli pracovat tiez, nedovolili si to, co teraz...spytaj sa pedagogov, ake su deti v skole, ako sa spravaju...ano - deti zabite v rodinnych vztahoch, kde rodicia nemaju na deti cas, nahanaju peniaze pre svetly zajtrajsok a deti vyrastaju na ulici, pri PC, filmoch plnych brutality...
    zdravotnictvo...nechci, aby som tu rozpisala par faktov zo sucasnosti...staci, ked napisem, ze lieky, ktore Ti lekar predpise nemusia byt zdaleka kvalitne a lieciace, lekar ma zmluvu s danou firmou, od nej dostava za predpisovanie liekov dovolenky pri mori zdarma...ako sa v porodniciach na novorodencoch nahanaju peniaze od poistovni pri zbytocnych infuziach a inych akoze lieceniach...
    u nas je zdravotnictvo na vyssej urovni? Mozno par sukromnych klinik, kde sa platia velke peniaze, kolko ludi na to ma???
    V potravinach mas mnozstvo skodlivin, pretoze sa ku nam z EU a azijskych krajin dovaza vselijaky humus...nase polnohospodarstvo je zruinovane...pamatami mliekarne v takmer kazdom okresnom meste, nase jogurty bez chemickych prisad, nase kurcata, nase ovocie...teraz nevies, co do seba davas...mandarinky a banany nie su to najdolezitejsie v zivote, dolezita je istota, ze mas kde byvat, kde pracovat, ze Ta v nemocnici osetria, ked potrebujes...ani ja ani moji rodicia v strane neboli, no ked som sa na nieco stazovala, ci uz v praci alebo v obchode, k rieseniu doslo vzdy...teraz sa uz ani nemas kde stazovat, kazdy na Teba kasle...
    a vysoke skoly ...kolko skutocne kvalitnych odbornikov z nich vychadza? Kolko deti si moze dovolit studovat, platit drahe internaty, ktore su v hroznom stave? Nevidis, kolko ludi si kupuje tituly za peniaze a vedomosti nie su ziadne?
    Nepozeraj len na strednu vrstvu, vies kolko ludi zije u nas velmi skromne, napriek tomu, ze pracuju? Sukromnici sa snazia z ludi vytazit maximum za par korun...
    Za komunistov bolo zle, ze ludia sa bali povedat svoj nazor, boli hranice, nemohlo sa cestovat, teraz sa sice moze, ale kolki na to nemaju...
    mohli by sme rozoberat bod po bode a prisli by sme na to, ze za komunistov mali ludia zivotne istoty, nielen ti bohati ako dnes...
    publikované: 13.11.2009 19:59:07 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  21. na koniec
    komunistov sa nezastavam...narobili vela zla, no mne, beznemu cloveku sa zilo o nieco lahsie,jednoducho potrebujem mat zakladne istoty... dnes staci, ze ochoriem, budem dlhodobejsie PN a pridem o byt, lebo ho nebudem mat z coho platit...
    a v neposlednom rade...pozri do lavic parlamentu, vlady, VUC...kto v nich sedi?
    publikované: 13.11.2009 20:03:48 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  22. a neľútostných pokrytcov,
    konkurencie schopné boli naše mliekárne, naše poľnohospodárske družstvá, naše výskumné ústavy, naše hygienické kontroly, naši lekári, naši učitelia a naše vedomosti. Neboli sme konkurencie schopní v komunikácii v cudzom jazyku. Ano môžme chodiť k moru, kedy chceme, ale môžme pri tom mori aj žiť, ako chceme, alebo len , ako môžeme?
    Pako píšeš, čo sme mali v socializme navyše a aj čo sme nemali. Tie banány, na ktoré sme si odstáli rady, sme ale nehádzali do koša ako nadbytok, ani sme ich nenechali zhniť. Určite neboli plné kontajnery zbytkov po jedle, ani kvalitného oblečenia a hlavne sme nemali tých, ktorí ich z tých kontajnerov teraz vyberajú. Čo sme nemali: teraz máme nadbytok samovrahov, máme nadbytok zlodejov, máme nadbytok klamárov, ktorí sa neštítia ozbíjať starých ľudí. Máme nadbytok závislých od drog, máme nadbytok deti a mládež, potulujúcich sa po uliciach, lebo sa nemajú v akých mládežníckych kluboch organizovať. Máme nadbytok mladistvých delikventov, pretože máme nedostatok dobrých zákonov a hlavne pák, ktoré by ich ubrzdili. Máme málo večerných prechádzok, lebo sa obávame, že nás niekto prepadne a aj keď máme dva druhy polície, nie vždy sú na správnom mieste , v pravú chvíľu a aj keď sú, chobotnica existuje a vinníka niet.
    Máme prebytok nezaopatrených nielen detí, ale i dôchodcov.
    14.júl 1789 rovnosť? bratstvo? sloboda? sa nemôže rovnať 17.novembru 1989
    publikované: 13.11.2009 20:05:02 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  23. šieste prikázanie
    Vtedy: totalna šedá uniformita myslenia - akákoľvek odchylka bola podozrivá. ====možno sa to u niekoho vyskytlo. Tam, kde som ja pracovala, to tak nebolo . Ako 25 ročná som bola spoluautorkou zlepšovacieho návrhu a nebola som v strane!
    publikované: 13.11.2009 20:12:26 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  24. Hanka, Vasilisa,
    plne súhlasím s Vašimi názormi. Položme však otázku trochu inak: kedy boli ľudia k sebe lepší, solidárnejší, kedy bolo viac súdržnost, tolerancie, pochopenia. Ja konkrétne nedám dopustiť na sedemdesiate roky, ale to asi preto, že vtedy som študoval, zakladal rodinu, skrátka bol som mladý.i
    publikované: 13.11.2009 20:25:45 | autor: panigani (e-mail, web, autorizovaný)
  25. Ak si nebola v tyždenných jasliach, nevieš, o čom to je.
    Ja ano. Nalepila sa tam na mňa tuberkuloza, darcek od sestričky, čo sa starala o 45 drobcov. Dostala ju vacsina detí. Každý večer sme mali krupicovu kašu. O piatej. Na raňajky vždy pol krajca chleba. Maslo rozmiešané s džemom. O pol deviatej. Spavali sme v starých rozheganých postielkach. Keď sme sa v noci zobudili a plakali od strachu, nikto ku nám neprišiel.
    Podobne to bolo aj v týždennej škôlke. A v sanatoriu, kde sa liečilo z dračeku milej tety vychovávateĺky (tuberkuózy), skoro tri roky.

    Ak by si sa nad tym trochu viac zamyslela, prisla by si k jednoduchemu faktu. Prve roky po vojne, ked sa u nás budoval socializmus, sa dajú prirovnať k otroctvu. Nútené práce na podobny spôsob, ako mali židia v Egypte, ke´d tam všetko stavali. Všetky tie cesty, železnice, mosty, fabriky, nadjazdy, čo sa vybudovali - sa vybudovali takmer zadarmo. Za stravu a ubytovanie. Na to stačili platy. Žilo sa z ,,ruky do huby". Nadčasy sa ,,odmeňovali" medailami a titulmi - hrdina socialistickej práce.

    Učiteĺka materskej školy mala na starosti 35 až 40 detí. Nástupný plat 76O korún. Ak si chcela kúpiť v Polskom kultúrnom stredisku kožené črievičky na spôsob krpcí, stáli ju 200 korún.

    Bezdomovci boli aj vtedy, len sa o nich toľko nepísalo. Po Bratislave sa v decembri túlala stará teta v papučiach a v roztrhanom šále. Žobrala tam, kde ju nikto nevidel.

    Zdá sa, že ľudia strácajú nielen spomienky, ale aj súdnosť...
    publikované: 13.11.2009 20:30:43 | autor: Sieste prikazanie (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. Sieste prikazanie ,
    myslíš , že problém bol v týždených jasliach, alebo v tvojej matke? Do škôlky mohli chodiť deti iba na pár hodín, pretože zamestnávatelia umožňovali skrátený pracovný čas. Dokonca boli služby, čo ti na zoznam nakúpili tovar.

    Paganini,
    aj ja mám najkrajšie spomienky na 70.roky- bola som v pionierskom tábore 3 týzdne v NDR-najkrajšie spomienky. Na Vianoce sme mali dokonca hrozno. Viem, že asi nebolo najlacnejšie, ani sme ho nemali veľa, ale bolo namiesto banánov.
    Bolo veselo, veď bývali veselice-májová, Annabál, jánske, požiarnícke, regrútske. Bývali dedinské divadlá, za 1KČS som chodila do kina, nebáli sme sa cez víkend potulovať, nebála som sa, že mi bez príčiny niekto rozpára vetrovku, alebo mi tresne, keď do neho náhodou drgnem. Mama sa nemusela obávať, že mi niekto do malinovky nasype drogu, nemusela sa obávať, že ma niekto ukradne. Samozrejme, boli aj susedské roztržky, ale neboli nezmyselné vraždy, ani podpaľovanie hál a áut.
    publikované: 13.11.2009 21:14:30 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  27. vasilisa
    Vynikajúce poľnohospodárstvo? V čom? V detských kombajnoch a potom v kombajnoch ľudí z iných pracovísk? Toľko ľudí na 1 kg produkcie? Produkcie, keď si stále nemala kde kúpiť mnohé potraviny okrem základných? Mliekárne? Mlieko v igelitových vreckách s rakovinotvornými účinkami?V stredu jogurt s jahodovým džemom, v piatok bez džemu. Až dva druhy, hahaha. V iné dni plagát - nech žije KSČ. Nie je ti to na rehot?
    Vynikajúce školstvo a výskum? To, kde ani jeden profesor dodnes nie je držiteľom Nobelovej ceny alebo iného významného ocenenia? Podmienka na udelenie profesora súhlas s politikou komunistov a okupáciou? Fakt vynikajúce ukazovatele.
    Vynikajúci lekári? Niektorí aj áno, ale s technikou 50 a viac rokov starou? Špeciálna nemocnica pre vrcholových komunistov, aj v tej 20- 30 ročné zaostávanie za svetovou špičkou, pre ostatných predvojnová technológia. Nie je ti to na grc?
    Kriminalita? Čo chceš porovnávať? Tú oficiálnu za komunistov, s terajšou oficiálnou? Tá komunistická oficiálna, ktorú asi poznáš bola blud, klam a demagógia pre ohlupovanie. Mal som možnosť nahliadnuť do skutočnej. By si sa čudovala, čo všetko sa udialo. Len sa o tom neinformovalo, tak ako teraz.
    Jediné čo možno iba problematicky hodnotiť ako klad je, že socializmus donútil tváriť sa cigáňov, že pracujú. Nie je to kladom preto, lebo socializmus bol v skutočnosti otroctvom a s otroctvom sa nedá súhlasiť. Kto nepracoval, (netváril sa že pracuje, lebo to bolo najvýstižnejšie pre komunistickú prácu) ten bol označený za príživníka a šiel do väzenia.
    publikované: 13.11.2009 21:15:21 | autor: pako (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. Vasilisa26, problem bol v zriadení, ktoré umožnilo matkám využiť takúto ustanovizeň
    a pritom sa tvariť ako hrdinky socialistickej práce. Dnes je Detsky domov Detsky domov a ženy, čo tam dajú svoje deti, nikto neodmeňuje medailami a nevyzdvihuje ich, že im je budovanie socializmu prednejšie ako vlastna rodina.

    Ak si chcela väčší byt, musela si podplacať. Moji rodičia dali uplatok 50 000. Na tú dobu značný peniaz. A tie poradovníky na byty, ktoré ani neboli bytmi, ale králikárňami, to je čo? Nejaká scifi z Hviezdnej brány? Však sa čakalo celé roky...
    publikované: 13.11.2009 21:30:30 | autor: Sieste prikazanie (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. sloboda prejavu
    hanka vravi-ze za komunistov sa ludia bali povedat pravdu...

    ANO-je to vseobecne zname..
    ja zo svojej skusenosti hovorim-bola som svedkom povedania neprijemnej pravdy odvaznou zenou-a nestalo sa nic.

    moja skusenost:riesili sme v mojom bydlisku daky vazny problem,prisla televizia za mnou-vyjadrila som sa-nedali moje vyjadrenie,len slovo NESUHLASIM..nic viac...
    darmo je sloboda slova-ked druhi rozhodnu,co smies ci nesmies a kde povedat tym, ze tvoj nazor umlcia....

    ked citam nazory diskutujucich-ku kazdemu by som co-to skomentovala-no nebudem pisat slohove prace...
    pre mna su podstatne a nepodstatne veci-a tie som strucne vyssie napisala..

    samozrejme by som nesuhlasila-ak by sa ma vobec niekto opytal-aby sa vratil minuly rezim bezo zmien...

    ale to,v com zijeme a vyrastaju nase deti 20 rokov-je chore...

    zelam potomkom krajsiu,lepsiu buducnost....
    publikované: 13.11.2009 21:40:54 | autor: amalka0085 (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. doplnenie
    zabudla som uviest datum mojej skusenosti s televiziou-bolo to leto 2009-teda tento rok
    publikované: 13.11.2009 21:44:19 | autor: amalka0085 (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. Ale sa mi tu páčí:-)))))
    Tady se to rozjelo! Doteď jsem poctivě četl.
    Jak hezky napsala Hanka, pojímat svět okolo nás i sebe sama černobíle, to parafrázuji, s dovolením, se může jednomu dost vymstít! Vono žít si v dvougeneráku s terasou a zimní zahradou a plivat na králikárny je docela pochopitelný.
    Jenže asi máte představu, kolik dneska zaplatíte za nájem v takový dvoupokojový králikárně, kterou někdo odkoupil za třicet tisíc, ve starejch, a dneska jí pronajímá potřebnem?
    Dneska to samý zaplatíte za jeden metr, v těch obyvatelnejch bytech. Měl bych i vícero příkladů, negujících černobílý pohled.
    Je fakt, že když někoho sere žít na Slovensku, může se sebrat a popoject. Ale neměl by plivat na lidi, kteří na to nemaj!
    Ahoj!
    publikované: 13.11.2009 21:53:47 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Pako
    zaujimave, ze z "mlieka s rakovinotvornymi ucinkami" nebolo tolko rakoviny ako teraz z toho "zdraveho"...jogurty s dzemom boli skutocne prave jogurty bez chemikalii, umelych pridavkov na predlzenie trvanlivosti...vydavala som sa v roku 1981, hned nam ponukli velky stvorizbovy byt s dvomi balkonami, nechceli sme taky velky, na trojizbovy sme cakali polroka, prave ho dorabali...vklad nan bol 18 tisic, v pohode sa zvladol z mladomanzelskej pozicky, ktora bola 30 tisic, este sme z nej kupili dalsie veci do bytu...za socializmu sa narodilo a pracovalo vela skvelych ludi, ktory bez ohladu na rezim zili cestne a ak nepomohli, tak urcite neublizili...mohla som ist v noci z rychlika mestom bez strachu, ze stretnem fetakov, bezdomovcov, ze ma niekto zabije pre par korun...
    ano, ludia sa bali povedat svoj nazor, ale nie vsetci...mozno som bola naivna, pisala som do knihy staznosti, do novin, pisala na mestsky vybor...a ziadna moja staznost nebola zmietnuta pod koberec...teraz?
    Mohla by som napisat roman o politikoch, ktorych som oslovila na predvolebnych kortesackach, slubili napravu, napisali si kontakt na mna...ANI JEDEN SA NEOZVAL...prazdne sluby. sluby, sluby...
    nepoznam nikoho z mojho okolia, kto by odlozil deti do tyzdennych jasli, ci skolok, ani som take zariadenie nepoznala...ja som po detoch tuzila a chcela som, aby ich detstvo bolo stastne, aby som s nimi bola co najviac, opakujem, nepoznali jasle, skolku, ranne stresy...vacsinu roka od rana do vecera travili na cerstvom vzduchu, chodili sme na dedinu k mojim rodicom, kde sa v tom case nezamykala brana ani dvere na dome...dnes sa zamyka, aj ked sme doma...
    publikované: 13.11.2009 22:10:39 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  33. Sieste prikazanie ,
    neviem v ktorom meste ste bývali, neviem, prečo ste museli podplácať za väčší byt. My sme jednoizbový byt mali do mesiaca od svadby a trojizbový do troch rokov. Mali sme 50% zľavu, lebo manžel podpísal na 10 rokov vernosť.
    A tie králikárne, o ktorých píšeš , sú dnešnou istotou, lebo sa dnes už ani tie králikárne nestavajú a ak , tak nie za ľudovú cenu. Každý máme iný názor, iné prostredie, kde sme žili. nebolo všetko ideálne a ani nebolo také zdrvujúce, ako to píšeš ty. práce na Trati mládeže, Dedina mládeže a mnohé iné, na tie ľudia chodili dobrovoľne, namiesto pracovísk. Nemôžem hovoriť o 50. rokoch ale viem, že ani jeden starý rodič sa nesťažoval. Sťažovali sa na udavačov, závistlivcov , ktorí existujú i teraz. Keďže nemajú komu udávať, tak sa pomstia iným spôsobom

    A v čom je dobré to poľnohospodárstvo teraz? V rozľahlých, zarastených, neopracovaných poliach? Kde sú stáda oviec a kráv, ktoré spásali nedostupné miesta našich strání?
    Mlieko sa predávalo aj vo fľašiach. Myslíš, že krabice mlieka vystlané alobalom sú zdravšie? .
    Systém školstva a zdravotníctva nemal obdobu vo svete. Či chceš, alebo nie, naše deti boli vzdelané i múdre, čo sa dnes povedať nedá, ale neboli vzdelané po jazykovej stránke a na predaj vedomosti nemuseli dávať, lebo sa mohli uplatniť i doma a boli PáN doktor a Pán učiteľ.
    Myslíš, že nemáme vedca ako nominanta Nobelovej ceny, je vina štátu? Najbližšie mal k nej Dionýz Illkovič, ak sa nemýlim.
    Prof. Puškár v 80. rokoch prednášal v USA. lMyslíš, že pre svoje vedomosti, alebo iné? A takých bolo viac, len sa o nich tak populisticky nehovorilo , ako dnes.
    Zariadenie nemocní nebolo špičkové, ale nemocnice neboli opradené toľkými škandálmi a korupciami, tak ako dnes.
    Špeciálne nemocnice-vojenské, kde operovali aj moju babku, ktorá bola obyčajnou predavačkou. Nemal jej kto zaplatiť nemocnicu vo Švajčiarsku, či kde, ako prezidentovi Schustrovi.
    Kriminalita, klam a blud, nebola. A tá neinformovanosť bola i na niečo dobrá. Nedávala návody, ani neznervózňovala ľudí ako dnes. Určite nebehalo toľko kriminálnikov na slobode ako dnes. A v base MUSELI pracovať a nie sa pri televízore povaľovať na izbách, pri stravnej jednotke lepšej, ako majú dnes desaťtisice rodín na prežitie.
    Jedna učiteľka nemohla mať a ani nemala na starosti toľko detí. Pozri sa na staré fotky. A ak mala plat 760,-sk , tak takýto nástupný plat mali aj vysokoškoláci v 80. rokoch a netreli biedu. Mohli sa uživiť, aj šetriť a ísť na dovolenku.
    publikované: 13.11.2009 22:14:37 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Pako...
    je mi luto kazdeho dietatka, ktore musi do jasli, ci skolky...dokonca i prvacikov, co musia skoro rano vstavat ...a je celkom jewdno v akom zriadeni ziju...dieta ma citit domacu pohodu,vela lasky a pozornosti od rodicov...tam je zaklad - v rodine...
    publikované: 13.11.2009 22:23:10 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  35. Miťo:)
    suhlasim s Tebou...kolki dnes nemaju ani na tu "kralikaren"...a kolkim je clekom jedno, ze su otvorene hranice, ked nemaju ani na tu dovolenku raz do roka...a nemaju zdaleka to, co maju nasi "basisti" v humannych vezniciach
    publikované: 13.11.2009 22:25:20 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  36. oprava
    kolkym
    publikované: 13.11.2009 22:26:52 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  37. Posledny vstup - už sa mi vidí zbytočné pokračovať v tejto debate,
    ale - myslíte si, že za socializmu nebol všetok ten nešvár, o ktorom píšete, že je teraz a prišívate ho na krk súčasnosti?
    Bol a ešte väčší - lenže politická cenzúra nepustila na obrazovky a do novín nič, čo by mohlo pošpiniť tvár socializmu.
    Mali ste skúsiť študovať žurnalistiku v 70 a 80 rokoch. Najprv riadne premasírovanie mozgov marx-leninizmom a až potom, nakoniec, samotné remeslo ako úbohý prídavok. Témy boli vopred určené a rozdelené. Nedajbože, aby niekto vytiahol na svetlo božie bezdomovca! Za to boli vyhazovy a politické postihy!

    Nuž, ale zdá sa, že to masírovanie mozgov z tých čias bolo veľmi úspešné - zanovito sa drží doteraz!
    Adios, plačte za svojimi zlatými rokmi socializmu! Keď si ja na ne spomínam, zdvíha sa mi žalúdok!
    publikované: 13.11.2009 22:31:30 | autor: Sieste prikazanie (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. sieste prikazanie
    nik mi mozog nemasiroval...videla som aj vela zleho...no teraz je tej spiny taktiez...zdaleka nechvalim vsetko...neidealizujem si...pisem len o tom, co som zazila na vlastnej kozi...a brat bol novinar...
    publikované: 13.11.2009 22:37:44 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  39. Nejsem nostalgický, za minulými časy,
    jsem ten poslední, kdo by udělal novou revoluci. Nedělaj mi jenom dobře názory často prezentované, že všechno bylo zlé.
    A na čom se nabalili dnešní miliardáři a milionáři, kteří neváhají ani sekundu okrást tisíce lidí o jejich úspory? Kdo postavil, to co sprivatizovali? Jó taková je doba, tajemníci ÚV KS4 a KSS si nechávají stavět kapličky, docenti marxismu-leninismu vedou stát k rozvinutému kapitalismu, zloději jsou smetánka, živnostníci, to jsou ti, kteří si mysleli,že je poctivý řemeslo uživí krachují. Navalili na ně bejvalí recitátoři takový daně, aby nemuseli zavřít velkopodnikatele, kteří bezostyšně neplatěj nic, protože jinak propustím šestset lidí a dělejte si s nima co chcete. Jo, to jsou ti asertivní.
    Skuste nezaplatit soukromé firmě za odvoz smetí, prostřednictvím MÚ, darmo, že máte sto eur na celej měsíc, poštvou na vás výpalníka. Protože instituce exekutora není nic jinýho!
    No, ale můžeme jezdit do Kanady, pokud dostanete vízum, můžeš si denně koupit třeba i vagón banánů, o ostatním ani nemluvím. Před Úřadem vlády budeme vylévat mlíko, ale děti ve škole ho zadarmo nedostanou. Vo vyhladovělejch dětech ve světě ani nemluvím. Finanční mágové tlačej kurz co nejníž, protože páni podnikatelé by nemohli jít jinde pod cenu. No tak ař skrachujou! Ale je to můj osobní názor.
    Nestěžuju si! Žiju jak se dá. A až se nebude dát, tak umřu. Taky dobře:-))))
    Ahoj))
    publikované: 13.11.2009 22:47:54 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  40. ten nešvár
    pripisujem 20 rokom, ktoré neboli kočírované tým, koho sme videli za revolúciou.

    Ani nie pred mesiacom predomnou jeden novinár povedal: ale to tam nenapíšem, to je proti ministrovi. Toto nie je cenzúra?

    Nebolo všetko zlé a nebolo všetko dobré. Ale určite bolo viac pozitívneho pred 20 rokmi, ako je pozitívneho za prežitých posledných 20 rokov
    publikované: 13.11.2009 23:05:11 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  41. prínosy, vždy sú nejaké a popri nich aj "prínosy"
    neviem si predstaviť ideálne spoločenské zriadenie pre ľudí, v ktorom by bol každý spokojný...demokracia je vláda ľudu, lenže ako môžu ľudia vládnuť, keď sami sú ovládaní potrebami?
    ...nadhodila si tému, pri ktorej ma napadlo množstvo vecí, ktoré sa možno ani nedajú utriediť,..možno by to bolo na osobitný článok a nie komentár....:-)
    takže priame prínosy: menej povinností, nemusím ísť voliť, moji synovia nemusia ísť na základnú vojenskú službu, nikto ma nenaháňa do práce, nikto sa nestará do mňa, ani o mňa, zlacnenie niektorých občas potrebných vecí...
    "prínosy": moje práva sú podmienené peniazmi, majetkom a ochotou riskovať, takže môžem mať pri šťastí aj to, čo nepotrebujem, ale oveľa pravdepodobnejšie je (štatisticky dokázané), že nebudem mať to, čo naozaj potrebujem, ani na ten existenčný základ...otravuje ma násilná reklama, nedostávam peniaze na ruku, predrahé základné potraviny, energie, bývanie...

    no ako som napísala, idem radšej písať vlastný článok :-)))
    ale ešte k mojim pocitom, predtým som sa cítila ako väzeň, dnes sa cítim otrokom
    publikované: 13.11.2009 23:06:35 | autor: Derechura (e-mail, web, autorizovaný)
  42. Dere..
    Demokracia je najvacsia loz v dejinach ludstva.
    Dobru noc :)

    Mito, tie kaplicky ma dostali, az som tu vyprskla...Vies, furt mi nejde do hlavy to proklamovane ako ludia nemohli chodit do kostola. A vies, co je na tom pekne? Ze vtedy kostoly boli plnsie ako teraz.A vies co je na tom najlepsie? Ze farari sa maju furt dobre. Za toatlity, teraz ...furt....a to stryko vravi, ze ked si blby tak chod za farara...a pritom to je naopak ako tak vidim. Z mojho rocnika isli styria a jak si zijuuu.. ohooo....a ta spolocenska prestiz a vaha, muj ty pane...za tu nasu slovesnsku obmedzenost je cirkev zodpovedna v plnom rozsahu, od poroby az doteraz.. rozohnila som sa troska asi .. ale ked ja tu ciernu gniavu zrovna moc nemusim ...
    publikované: 13.11.2009 23:29:19 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  43. Jajaj, a to Tě dostane, co Ti terazky povím!
    Chtěl jsem jít za duchovního. Trošku jinýho, než majoritní věřící na Slovensku, ale to je vo jinom.
    Podstatný bylo pro mně, to, že náš služebník boží mohl bejt šťastně ženatej, jeho žena s dětma seděli v poslední řadě, takže každej, kdo vcházel do svatyně boží je mohl vidět. Spokojený, usmátý, komunikativní.
    Farář v riflích, vobšitejch zipsem, aby se mu netřepily konce, dokázal mi vyvracet moje bezbožný názora až do rána. Jeho paní nás nevyhodila. Miloval jsem tyto duchovní schůzky.
    Ale nevzali mne. Ač pokřtěn Církví husitskou, byl jsem asi příliš volnomyšlenkářský. Ale zadostiučiněním mi bylo po čtyřiceti letech, že pan biskup byl na chalany:-)))
    publikované: 13.11.2009 23:56:24 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  44. nestihla som prečítať všetko,
    ale bolo to poučné čítanie, dík martuš za impulz pre ostatných diskutujúcich...ja som mala len 9, z otca sa stal invalid a nedostala som pioniersku šatku (z čoho som bola ako slušná žiačka sklamaná), nešli sme na spartakiádu, na ktorú som sa tešila...minulému režimu som nerozumela, rožky s jogurtom som nemala veľmi rada a v podstate si pamätám len to, ako sa menili televízne kanály (ich názvy), pozdravy, zvykala som si na "Dobrý deň, pani učiteľka!"...žila som v robotníckej rodine a pre mňa sa nič pádom komunizmu nezmenilo...ťažké to bolo predtým aj potom...
    publikované: 14.11.2009 00:48:37 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  45. Ad Robertin = Robentin
    Sorry za chybu v mene. Akosi automaticky som písala Robertin. Myslím, že tu taký blog je...Pekný deň!
    publikované: 16.11.2009 09:21:04 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  46. amalka0085
    Presne toto som mala na mysli. Osobne veľmi rada cestujem. Ďakujem za tú možnosť. Ale koľkokrát si to môžem dovoliť? Raz, dvakrát do roka? To je všetko. A bývať a jesť treba každý deň, pracovať päť dní v týždni. Aj pokojný spánok nám treba... o zdraví ani nehovoriac!
    publikované: 16.11.2009 09:25:35 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  47. Mišo
    Sama som zvedavá, kedy a komu prvému pretečie pohár trpezlivosti a všetko to o čom si tu píšeme vykričí nahlas. Ver mi, že sa pridám!
    publikované: 16.11.2009 09:51:59 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  48. Osobný názor nám nikto nevezme...
    Som rada, že sa tu stretlo viacero pohľadov na súčasnosť. Ťažké je niekomu vyčítať jeho názor. Žijeme svoje životy trochu inak... máme odlišné skúsenosti. Len tie pohľady na minulosť mi občas pripadajú akoby to ani nebolo o Slovensku, ale o nejakom zaostalom Mongolsku alebo o čom...

    Cez víkend som tu nebola, ale dúfam, že postupne sa mi podarí reagovať na Vaše komentáre.

    Pekný deň všetkým!
    publikované: 16.11.2009 10:24:12 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  49. Sieste prikazanie
    Tak takéto spomienky, našťastie, nemám. A nie je to otázka súdnosti. Trauma z týždennej škôlky môže pretrvávať, ale to neznamená, že by mala prerásť do obviňovania ostatných a celej spoločnosti. Alebo áno?
    publikované: 16.11.2009 12:26:54 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  50. vdaka
    vdaka patri pani Marthe za temu a vsetkym diskutujucim...
    som komunikativny clovek,rada diskutujem...v slusnom prostredi...
    a tu sa to podarilo...
    "pokec" je zaujimavy ,ked odozneju nazory roznych "farieb"-a bez vzajomneho napadania a osocovania.
    ty-oponent mojej pravdy-a teraz vsetky vulgarizmy.....

    prosim,vzdy diskutujme asi takto...vobec s tebou/s vami/nesuhlasim-moja skusenost je ina,moj nazor je iny,moja viera je ina...
    ale nevravim,ze ty VOBEC NEMAS PRAVDU!
    prav da je castejsie o pocite,o postoji,nez o faktoch...

    tak to citim ja...

    bolo mi tu s vami dobre...
    DOPISANIA -opat niekedy-a prijemne popoludnie.
    publikované: 16.11.2009 14:30:35 | autor: amalka0085 (e-mail, web, neautorizovaný)
  51. amalka0085
    Práve som si dopozrela diskusiu na stránkach Pravdy, napr. pod článkom Máriusa Kopcsaya o novembri. "Lietali" tam samé "kravy", "blbci" a podobne. Som rada, že sa nám tu podarilo debatovať relatívne slušne, za čo patrí vďaka aj Tebe osobne.

    Želám Ti všetko dobré!
    publikované: 16.11.2009 15:47:09 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  52. Matahari
    Ako by nám bolo fajn, keby sme nemuseli konfrontovať...
    Koľko sľubov nám už bolo adresovaných, koľko posúvaných termínov. Teoreticky by som sa mohla uzavrieť do rodinného kruhu a navrávať si, že je všetko v poriadku. Ale načo ten sebaklam?
    Viem si však predstaviť ako to myslíš a že je to dobre mienená rada... :-) Len dokedy by sme s tým pocitom vydržali?
    publikované: 16.11.2009 16:05:58 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  53. vasilisa26
    Pekne zmapované... Človek musí byť veľmi objektívny, aby dokázal priznať aj to čo stálo za to. Tebe sa to podarilo.
    publikované: 16.11.2009 17:05:15 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  54. Dočítania v stredu...
    Musím už odísť a toľko som Vám toho chcela ešte povedať. Vďaka za Vaše komentáre. Určite sa k ním ešte vrátim. Pekné dni! (Napriek všetkému...:-)

    publikované: 16.11.2009 17:16:42 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  55. Hanka ma prekvapila najviac
    Určite sa rada zapájaš do debaty aj "naživo". Som rada, že nezaváhaš pri akejkoľvek téme. Máš svoje nemenné názory a to je dobré. Bola by z Teba výnimočná politička. :-)
    Pekný deň, Hani!
    publikované: 18.11.2009 09:21:12 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  56. Miťo
    díky za názor. A tých nepríjemností sme si užili asi viacerí... Potvrdzuješ, že koľko ľudí, toľko pohľadov na to čo bolo a čo je...
    publikované: 18.11.2009 13:22:17 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  57. Male zhrnutie
    01.Believer(1): ale inak bahno.
    02.Hanka(1): viera ze bude lepsie.
    03.MB(1): dalsia zmena.
    04.MB(2): slubili sme si... - blazni sa raduju.
    05.Believer(2): sklamany.
    06.MB(3): tvrda realita.
    07.Robentin(1): fakt.
    08.Pako(1): komunisticke hospodarenie (s ludmi).
    09.MB(4): "vycitka".
    10.Robentin(2): "ospravedlnenie".
    11.MB(5): urcite rozhorcenie.
    12.Robentin(3): (novodoby) disident.
    13.MB(6): priatelstvo.
    14.Robentin(4): napomenutie.
    15.Mišo(1): socializmus verzus materializmus.
    16.Amalka(1): skromnost.
    17.6p(1): ine moznosti/ vymozenosti.
    18.Believer(3): mlcat je zlato.
    19.Matahari(1): orwellov kon bol nas vzor.
    20.Hanka(2): kazdy na Teba kasle.
    21.Hanka(3): prevlek.
    22.Vasilisa(1): hodnotovy rebricek.
    23.Vasilisa(2): nie vsetko bolo zideologizovane.
    24.Panigani(1): keby boli ludia ludmi...
    25.6p(2): orwellova farma.
    26.Vasilisa(3): ako v raji.
    27.Pako(2): ustrihnute kridla.
    28.6p(3): poradovniky.
    29.Amalka(2): okyptovanie.
    30.Amalka(3): doplnenie.
    31.Mito(1): porozumenie.
    32.Hanka(4): kontra.
    33.Vasilisa(4): tiez kontra.
    34.Hanka(5): zriadenie (v domacnosti).
    35.Hanka(6): solidarita.
    36.Hanka(7): gramatika.
    37.6p(4): ideologizacia.
    38.Hanka(8): ja som to nezazila.
    39.Mito(2): antinostalgia.
    40.Vasilisa(5): svine sa chopili novej prilezitosti.
    41.Derechura(1): filozoficky postreh.
    42.Jajaj(1): "nenavist".
    43.Mito(3): politicky nekorektny.
    44.Dionea(1): vsetko je ine a predsa rovnake.
    45.MB(7): ten je (zatial) nepopisany. (ale moj nie je)
    46.MB(8): priority.
    47.MB(9): mne ten pohar akoby uz pretiekol...
    48.MB(10): vnutorny svet.
    49.Wexeq(1): kapanek odveci.
    50.MB(11): otazka na zamyslenie sa.
    51.Amalka(4): tolerancia.
    52.MB(12): kultura.
    53.MB(13): zit podla... to sa neda, lebo realita je ina.
    54.MB(14): pochvala.
    55.MB(15): povzdych.
    56.MB(16): dalsia pochvala.
    57.MB(17): subjektivita.
    publikované: 18.11.2009 13:36:46 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  58. robentin :-)
    S úsmevom Ti musím napísať, že takto detailne a s nadhľadom by som to (asi) nezvládla, a nielen z časových dôvodov. Pekný deň!
    publikované: 18.11.2009 16:11:41 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  59. Marti:)
    dakujem:)
    asi budem do smrti naivna, no som typ. co dp vsetkeho "keca"...za komunistov som brala vazne to, co som zazivala na sebe, videla okolo seba a ked sa mi nieco zdalo nespravne, stazovala som sa...napr. na mestskom vybore strany na jedneho zo sefov..hoci nestranicka, prijali ma a sef skoncil na koberci... nerada hovorim vseobecne, ale konkretne, kde o probleme viem viac...poslednych 20 rokov frflem tiez....nie som sama...Kryl uz par dni po revolucii povedal par pravdivych myslienok, ktore stale platia...bola som na jeho koncertoch, sedela v prvej rade, debatovala...chodila som na predvolebne kortesacky, chcela som aby politici reagovali na citlive temy, nemali zaujem...vraj - dajte adresu, ozveme sa...jasne, neozvali sa, i ked som im napisala, ostalo ticho, pripadne prislo par fraz od ich sefov sekretariatu...im sa pacil potlesk davu, po kritike netuzili, pritom som len chcela, aby nezabudli, ze vsetci su obyvatelia statu, nielen ti prikyvujuci a nekriticki... na mitingoch mi najma dochodci nadavali, co otravujem napr. pani Radicovu, kedze som sa jej pytala , ako chce pomoct studentom, neuplnym rodinam, zenam, ktorym sa neustale pridavaju roky do dochodku a ak sa ho vobec doziju, tak bude mensi, ako maju sucasni dochodcovia...dochodcom som sa snazila vysvetlit, aby na mna neutocili, lebo som jedna z tych, ktore im robia na dochodky, ja ten moj zdaleka isty nemam...pytala som sa aj dalsich, tem je vela...mne bolo celkom jedno, k akej strane ci hnutiu dotycny politik patri, ci v akej je funkcii, je clovek ako kazdy iny...on by mal byt ten, co nacuva obycajnym ludom, ved ma hajit ich zaujmy... Aky maju potom predvolebne mitingy vyznam? Naslubovat nesplnitelne? Podobne je to aj s nadejnymi VUC-karmi, ktori ani nevedia, ze to, co slubuju, nepatri pod VUC.. .pred volbami som sa snazila chodievat na mitingy, dozvediet sa viac, klast otazky, pocuvat, vidiet im do oci, vnimat intonaciu hlasu, urobit si o nich vlastny nazor...podla toho vyberat...uz nechodim a nevolim...jeden poslanec mi sukromne povedal - veril som tomu, co robim, hnutiu, jeho myslienkam...ked som skoncil v parlamente (SR), pochopil som, ze tam je to o inom...koalicne dohody, vzajomna podpora, kompromisy, ustupky... a co moje presvedcenie, svedomie...to vsetko malo ist bokom a na to som nemal zaludok...
    publikované: 18.11.2009 16:55:47 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  60. Robentin:)))
    skvele si to zhrnul:)
    Vidim, ze fakt kecam prilis...
    publikované: 18.11.2009 17:02:46 | autor: hanka (e-mail, web, autorizovaný)
  61. velke zhrnutie
    alebo: Kde sa stala chyba?

    Mozno viete a mozno nie, ale socializmus a to co tu mame dnes, nie je presne to co sme si zelali. Vzdy tomu tak bude. Kazdy rezim sa velmi skoro na taketo daco zvrhne ak uz nahodou od sameho zaciatku nie je takto skazeny ako bola napr aj Hitlerova vizia Tretej rise. V nej nebolo ani stopy po laske. Ako ale dokazuju aj komentare k tomuto blogu, ludia su ini. Co ich mrzaci je teoria a prax oligarchickeho kolektivizmu. Kazdy jeden sam za seba by sa mal teda naucit efektivne chranit proti nemu. Aby sa mu nedostal po kozu.
    publikované: 20.11.2009 10:17:34 | autor: robentin (e-mail, web, autorizovaný)
  62. Nobelovka
    Nobelova cena a další ocenění
    37 let po vynálezu polarografie 10. prosince 1959 převzal Jaroslav Heyrovský z rukou švédského krále Gustava Adolfa VI. ve Stockholmu Nobelovu cenu za chemii za vynález a využití polarografie.
    publikované: 05.02.2010 11:24:20 | autor: neskory (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014