Keby ste boli vymenovaný za ministra školstva na Slovensku
aké by boli vaše prvé kroky vo funkcii ?
Skôr ako zodpoviem Vašu otázku treba si ujasniť nasledovné fakty:
1. Priemerná životnosť porevolučno - zamatových ministrov školstva na Slovensku je cca. 18 mesiacov. Teda nerešpektovať tento fakt pri stanovení priorít každého kto nastupuje do tohto horúceho kresla je prinajmenšom neprezieravé.
2. Školstvo na Slovensku je v rozklade, nemá víziu, nemá koncepciu a naviac ani peniaze. Teda bez toho aby sme sa obťažovali analyzovaním všelijakých rebríčkov, testov alebo štatistikami je nesporné, že ľud nám postupne osprostieva.
3. Základom štátu je rodina ale pozor, vrátane ministrovej.
Minister má teda málo času, brutálne náročné úlohy a naviac by z jeho pôsobenia mala profitovať aj jeho rodina!
Teraz k tým prvým krokom.
Skôr ako by som čokoľvek robil by som odcestoval na služobnú cestu do Fínska a hneď potom do Južnej Ameriky.
To Fínsko chápeme ale prečo Južná Amerika?
Pokiaľ ide o to Fínsko tam by som vlastne ani ísť nemusel (Fíni, pravda až na rautoch po pár vodkách ) , tvrdia že namiesto k ním sa máme vybrať do naších archívov lebo základy ich slávnej reformy tvoria totalitné nápady z bývalého východného bloku , špeciálne z ČSSR a NDR. Ale nechoď tam keď si minister školstva! Jednoducho ľudia by hneď na úvod stratili dôveru v moju kompetentnosť ! A Južná Amerika? - Na tom kontinente som nikdy nebol a okrem toho viete koľko stojí spiatočná letenka do takého Santiaga de Chile?
Vychádzam z toho, že minister má byť rozhľadený, scestovaný a naviac aj šetrný , že.
Tak fajn ste späť doma plný nápadov a čo ďalej?
Už od čias ruských boľševikov je známe, že o všetkom rozhodujú kádre. Takže prvá vec bude brutálna čistka priamo na ministerstve. Pochopiteľne, že všetko by sa to dialo transparentne no tak by som novým ľudom mohol plne dôverovať.
Takže ministerstvo máme vyčistené a potom?
Potom by prišli na radu riaditelia priamo riadených organizácii . Opäť žiadne bezhlavé prepúšťanie (ale hlavy pochopiteľne takmer určite padať budú). Každý riaditeľ by ale dostal šancu a na osobný pohovor by len priniesol tri veci . Koncepciu rozvoja svojej organizácie (max 1xA4) potom zoznam projektov ktoré organizácia rieši a nakoniec zoznam aktuálnych a plánovaných verejných obstaraní.
Prečo vyžaduje zoznam verejných obstaraní a projektov?
Nuž to je jednoduché ide tu o peniaze. Presnejšie o preSmerovanie tokov Slovenských Národných peňazí tečúcich doteraz cez rôzne Mosty na iné smerovanie a to k Slušným ,Obyčajným, možno aj Rodinne založeným ale určite Progresívným a Spoludržiacim ľudom či osobnostiam.
A čo korupcia v rezorte?
Žijeme na Slovensku a ešte k tomu v trhovom systéme takže boj s korupciou sa v skutočnosťi nedá vyhrať ale verím, že sa dá aspoň remizovať. Môj ideál je vybudovať na Stromovej (sídlo min. školstva) prvý takzvaný "Kafkov" úrad.
???
Budem stručný. Podstata je v tom, že nikto v rezorte školstva nebude nikoho stíhať ak bude dávať alebo brať úplatky. Veď koniec koncov kto by aj uveril, že v SR existuje nepodplatiteľný úrad. Ako som spomínal, náš ľud síce pomaly hlúpne ale stále dobre vie, že berú všetci. Novinka tohto systému (mimochodom v skutočnosti, nejde o žiadnu novinku lebo prvý raz sa o tomto svojráznom prostriedku na boj s korupciou zmienil už Franz Kafka vo svojom románe Zámok) je v tom, že dať ale aj prijať úplatok môžeš ale aj tak na Stromovej nič nevybavíš!
Vráťme sa k reformám, počítam že nejakú už máte v hlave.
Pochopiteľne každý minister školstva musí priniesť reformu to je slovenský štandard a viem, že ani ja sa tomu ako minister nevyhnem. Predchodcovia robili však zásadnú chybu v tom, že sa príliš venovali obsahu reforiem no ja sa chcem zamerať hlavne na Názov reformy. Ide o to, že za tých cca. 18 mesiacov sa žiadna reforma nedá reálne uskutočniť, no slušný názov sa snáď dá vymyslieť.
Môžete prezradiť, aspoň orientačne, o akých názvoch uvažujete ?
Predbežne mám dva názvy Sokrates alebo Orešnica .
Pri Sokratovi ide o to prečo zomrel - odsúdili ho preto že kazil aténsku mládež ale ja som presvedčený že mládež treba kaziť a čím skôr sa to udeje tým lepšie. ! Neskazená mládež je totiž konformná a neschopná priniesť nové veci , najmä teda pokrok a bez pokroku… to snáď ani netreba ďalej vysvetľovať.
Pri Orešnici ide o iný leitmotív. Vták Orešnica tým, že vyberá a skrýva oriešky borovice limba na prvý pohľad tú limbu likviduje no v skutočnosti je šíriteľom nových limb. Tak aj my na prvý pohľad budeme budúcou reformou likvidovať školstvo ale v skutočnosti budeme prinášať takpovediac nové životy do spoločnosti.
Je to ako vidíte, extrémne zložité a bez pomoci odborníkov niet šance na kvalitný názov. Povedzme tá Orešnica, aká Orešnica borovicová alebo perlová či použiť rovno latinský názov Nucifraga columbiana? Nezmätie to verejnosť?
A čo také kontraverzné témy ako osemročné gymnázia či vysoký počet vysokých škôl ?
Rušiť osemročné gymnázia určite treba , no na druhej strane nikto nemôže chcieť od poslancov , členov vlády ale povedzme aj od podnikateľov aby ich deti prežili najlepšie roky svojho exkluzívneho života fakticky inkluzívne s kadejakými sockami či inými divnými komunitami.
To isté platí o vysokom školstve, nemôžeme predsa dopustiť aby pomaly v každom okresnom meste bola univerzita ! No na druhej strane ak niekto chce byť rektorom alebo takým prodekanom just musí žiť a pracovať povedzme len v Bratislave či Košiciach ?
Mohli by ste sa vyjadriť trošku jasnejšie budete rušiť 8 r. gymnázia a VŠ alebo ich nebudete rušiť
Ďakujem za vašu otázku.
A čo taká povinná maturita z matematiky ? Chystáte tiež nejaké zmeny v iných predmetoch?
Pokiaľ ide o matematiku tu je to úplne jasné, povinná maturita z matematiky bude inak položím funkciu! Môžeme sa baviť o prípadných dvoch stupňoch náročnosti ale to je tak všetko.
Táto vec je totiž pre mňa ale hlavne pre moju manželku, bývalú učiteľku matematiky, úplne principiálna. Otvorene poviem, že ak by som sa stal tým ministrom a nepresadil by som povinnú maturitu z matematiky, tak mám na krku rozvod po 47 rokoch manželstva.
Ostatné predmety by som neriešil teda až na telesnú výchovu tu by som kompletne zrušil a nahradil cvičením pilates.
Zrušiť telocvik to je samo o sebe kontraverzné ale prečo ho nahradiť práve cvičením pilates ?
Treba to vidieť v súvislostiach. Mládež od internetu neodtrhneme ani keby sme zaviedli denne 4 hodiny povinnej telesnej výchovy. Dôsledkom toho jej neustáleho surfovania, čekovania, lajkovania a tak ďalej je katastrofálny stav ich chrbtíc, svalov , zápästí a tak ďalej. Keď na takúto mládež nasadíte klasického telocvikára so všetkými ich kotúľmi, šplhom na lane , preskokmi cez kozu či nedajbože koňa máte do polroka polovicu triedy PN prípadne po úrazoch na ARO . Všetci to vedia a tak sa telocvik postupne zmenil na predmet ktorý len imituje pôvodne zámery telesnej výchovy ale neublíži, no na druhej strane - mládež to nepredstaviteľne nudí. Môj názor je, že mládež na telesnej výchove netreba unudiť ale treba ju liečiť respektíve uzdravovať. Je fakt , že práve pilates je to najschodnejšou cestou ako kompenzovať takzvané digitálne závislosti.
Ale má to aj iný, trochu osobný rozmer, v blízkej rodine mám zhodou okolností, človeka ktorý si cvičením Pilates už roky privyrába a iste by bol schopný napísať povedzme celoštátne povinnú učebnicu Pilates.
Nevyzerá to na rodinkárstvo ako vyšité?
Nepopieram vaše legitímné právo si to myslieť no pripomínam, že spomínanú zákazku by dostal víťaz štandardného verejného obstarávania. Ja som len vyslovil presvedčenie, že by uspel a môžem to zodpovedne tvrdiť aj preto, že som tú učebnicu zhodou okolností už videl - a je fakt dobrá.
Na záver poprosím ešte o váš názor na to aké si osobne dávate šance na to , že spomínané ciele ktoré ste si stanovili aj úspešne naplníte?
Hovorí sa, že častokrát je dôležitejšia cesta po ktorej kráčate ako cieľ samotnej cesty. Ja pridávam : Na Slovensku je najdôležitejšie to, čo za to "kráčanie" dostanete.
Komentáre