Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

čítajúc nasledovné mi skoro vylomilo sánku/alebo o vzdelaní nevzdelaní

Tak som sa vám zase raz začítala do aktualít a čítajúc nasledovné mi skoro vylomilo sánku:
„V prípade úspechu v júnových parlamentných voľbách chce strana Sloboda a Solidarita (SaS) umožniť vyberať poplatky aj za štúdium na základných a stredných školách.“
V novembri roku 1989 to boli práve študenti, čo v prvých šíkoch vybehli do ulíc s ideálmi na zmenu v lepšie časy; na zmenu totalitného režimu, kedy nebolo slobody slova a názoru, teda názor ste mohli mať aký ste len chceli, ale mohli ste si ho maximálne hovoriť doma do plafóna; kedy nebolo voľnosti pohybu, teda pohybovať ste sa mohli koľko a ako ste chceli, ale len tu doma, alebo tam, kde vám to strana schválila, skrátka kedy platilo to, že kto povedal niečo verejne proti systému, mal ľudovo povedané po vtákoch.
Avšak k štúdiu a lekárskej opatere, sociálnej starostlivosti mali prístup všetci, mladí, starí, chudobní i bohatí. Akej takej, ale mali.
Samozrejme, pokiaľ držali hubu a krok.
Máme rok 2010, niečo viacej ako 20 rokov po prevratových udalostiach.
To, že sociálne siete už len dokrivkávajú, dôchodok nám posúvajú do závratných vekových výšok, lebo nie je na dôchodky, že zdravie už je tiež vecou majetných, bo síce základné úkony vám poisťovňa preplatí, ale lieky sú drahé a doplatky sú len na vás, si pomaly zvykáme.
Veľmi pomaly a veľmi bolestivo.
Čo chcete?
Máte byť zdraví a mladí a basta!
 
Ale to, že si v dnešnej dobe berie niekto vzdelanosť ako spoplatniteľný štít pred seba, to mi fakt hlava neberie (niežeby mi to predošlé brala úplne).
Ako sme mohli tak rýchlo a tak hlboko spadnúť, že vychovávame ľudí s takýmito názormi?
Za posledný rok prišlo o prácu toľké kvantum ľudí, že sa neobávam vyjadriť presvedčenie, že počet ľudí na pokraji chudoby, kedy obracajú každý cent 4 krát dokola pred tým, než zainvestujú do chleba, alebo do mlieka, rapídne narástol.
Že sa to dalo čakať?
Možno hej, ale kam ľudia s týmito názormi ešte chcú posunúť naše krásne Slovensko?
Je všeobecne známe, že najpálčivejším problémom najchudobnejších krajín sveta je negramotnosť. Je všeobecne známe, že riešenie problémov najchudobnejšej a najproblematickejšej časti etnika žijúceho na Slovensku – Rómov, väzí v nízkej vzdelanosti.
Ťažko sa i roľníkovi obrába v dnešnom svete zem, keď nerozumie technike, ktorá mu zabezpečí výnosy, keď si nenájde prostriedky na ničenie škodcov, keď nevie, čo sa okolo neho deje,
Ťažko sa orientuje človeku v tomto svete, keď nevie čítať a písať.
U nás je síce zákonom stanovená desaťročná povinná školská dochádza. Ale ako sa dá prinútiť človek k plateniu školného ak nič nemá?
Z dlane je nemožné vytrhnúť chlp!
To vie aj malé decko.
Ako sa potom dá povinná dochádza riešiť v takýchto prípadoch?
Bude to doplácať štát, teda my všetci, čo ešte držíme hubu a krok a máme zatiaľ prácu a príjem pričom školy zas neodstanú nič – presne rovnakým spôsobom, ako si doplácame za zdravotnú starostlivosť, pričom nemocnice sú na hunte?
Alebo jednoducho dopustíme, že proste a jednoducho časť ľudí bude negramotná?
A kto takýmto ľuďom dá prácu?
Kto im dá obživu?
A či je dôležitejšie len vychovávať hlúpe, ľahko manipulovateľné masy?
 

glosy | stály odkaz

Komentáre

  1. negramotná časť...
    možno by sme sa čudovali, koľko ľudí negramotných je... ale, nemyslím, že základné vzdelanie, ktoré je povinné, je možné spoplatniť...
    publikované: 02.03.2010 08:03:30 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Mata
    no to ja dúfam tiež, že to nie je možné, ale ako pozerám, čo je na slovensku možné, neni som si tými možnosťami až tak istá :)
    publikované: 02.03.2010 08:09:48 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  3. spoplatnuju ti,
    co vystudovali zadarmo... ziadny efekt z poplatkov nie je, iba ak pre jednotlivcov ako pan z TnUAD a jemu podobni...skola z toho nemala nic...
    publikované: 02.03.2010 08:52:38 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. to je mi jasné, že z toho škola nebude mať nič
    rovnako ako nemajú takmer nič z toho nemocnice ak platíme povinné zdravotné poistenie a rovnako, ako raz nedostaneme dôchodok platiac si sociálne a dôchodkové príspevky ... (za 30 rokov, čo pôjdem - možno - do dôchodku ja, je možné, že už dôchodok vôbec nebude ... prebytočných nás budú rovno do papierových škatulí hádzať a preventívne spopoľňovať ako nepotrebný brak) .. zaráža ma táto ľudská nadutosť vychádzajpca len z vyššieho postu (navyše v tomto prípade dokonca len potenciálneho)
    publikované: 02.03.2010 08:59:01 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  5. jj..Petula
    a o tom dakedy pisem ked , ked...ked sa obvinuje este aj po 20 rokoch s komunismi a podobnych nezmyslov..pokial si narod neuvedomi, ze sa mu tlacia kaleraby do hlavy cely ten cas bubububu a on je ticho , tak bude tak. Pred tym sme okrem socializmu mali silny socialny stat, ktory daco vlastnil, teraz ma stat houby a zopar ludi a mafia vlastni stat. a ludia/narod je ticho..ale mame demokraciu. Sice mame vzdelanie zadarmo ale ozajstne vzdelanie a uvedomenie ci daku politicku kulturu ziadne. Tak ked sa bude platit tak sa mozno ludia zacnu naozaj aj vzdelavat a budu si vzdelanie vazit..
    publikované: 02.03.2010 09:22:18 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. toto si vystihla trefne!
    zaráža ma táto ľudská nadutosť vychádzajuca len z vyššieho postu

    publikované: 02.03.2010 09:24:34 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. problém je ten, že vzdelávať sa nebudú ti, ktorí na to majú hlavu
    ale tí, ktorý na to budú mať konto, a tým to bude jedno tak ako zvyšku národa teraz ... a školy si ich budú vydržovať, bo to budú ich chlebodárci a dobrodinci a nielen diplomy pôjdu z rúčky do rúčky za to čo rúčka dá, ale už i vysvedčenia ...
    publikované: 02.03.2010 09:30:01 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  8. ale čím menej vzdelaných ľudí bude, tým menej ľudí
    tá nevzdelanosť bude trápiť ...
    úžasný plán

    hlupáka hlúposť netrápi ...
    publikované: 02.03.2010 09:30:54 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Petula,
    tak ja odpoviem tak od srdca a uprimne. U nas je priam ohurujuca a neskonala obmedzenost ktora nema nic spolocne so vzdelanim (ono vzdelanie nie je len diplom z dacoho)...taka narodna crta ako to uz kedysi napisal pan Marx a pravda pravduca..
    publikované: 02.03.2010 09:41:18 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. jajaj, veru, pravdu mas
    za socializmu boli rozhodnutia, ktore byt nemali...ale dnes to nie je inak...po ´89 sa hovorilo o utahovani opaskov, o tom, ako sa za par rokov zlepsi situacia...ano, niektorym sa vyrazne zlepsila. Ale nie kazdy ma chut podnikat, niekto chce len celkom obycajne zit, pracovat, venovat sa rodine, nema ambicie stat sa zralokom...ked sledujem vyvoj hospodarstva, je mi tazko...druzstva, ktore boli fakt dobre, krachuju, sme zavisli na dovoze viac ako polovice bravcoveho masa, stale viac dovazame hydiny, ovocia, zeleniny, proste vsetkeho, v com sme boli pred par rokmi sebestacni...kto mal zaujem na likvidacii polnohospodarstva?
    Druzstva mohli fungovat doteraz, mliekarensky priemysel tiez, jogurty a ine mliecne vyrobky nemat nezmyselnu trvanlivost 2-6 mesiacov, ludia mohli mat pracu, my potraviny vypestovane doma.
    "Prebalovanie" masa na nasom uzemi, aby na prvy pohlad posobilo ako slovenske mi skutocne dvihaju adrenalin...
    publikované: 02.03.2010 09:42:12 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. jajaj - súhlas
    a lepšie to tak skoro nebude ...
    publikované: 02.03.2010 09:45:44 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  12. hanka - povedané slovami klasika
    soudruhové, někde se stala chyba ...
    publikované: 02.03.2010 09:46:09 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  13. a k studiu
    tvarenie sa, ze u nas moze studovat kazdy...studenti zo socialne slabsich rodin siahnuci po tzv. socialnych pozickach na studium si po skonceni vysokej skoly mozu buchat hlavu o stenu, ak hned neziskaju pracu.
    *Preco?
    Bez ohladu na to, ci maju pracu alebo su nezamestnani, musia zacat splacat pozicku, ak na nu nemaju oni, tak rucitel.
    Kto byva rucitel? Rodic, v drvivej vacsine.
    Takze tieto "socialne" pozicky su vyhodne hlavne pre deti z bohatych rodin, ktore si za ne uzivaju, predsa pocas 5 rokov studia nemat ziadne uroky na pozicke je super, nie?
    A spravca Studentskeho pozickoveho fondu sa este cuduje, preco studenti pozicky nevyuzivaju...
    publikované: 02.03.2010 09:50:27 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Petula:-)
    nebola som ani sudruhom ani teraz nie som v ziadnej strane ci hnuti, mozno aj preto som stale len na chvooste:)
    Chvalabohu za to:)))
    publikované: 02.03.2010 09:53:02 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. to už je ale o vysokoškolskom štúdiu hani
    ktoré je na SK si myslím i tak enormne prebubrelé, za pár rokov budeme mať 90% mladých s vysokoškolským titulom avšak reálne nepoužiteľných do praxe, bo nič nebudú vedieť a nebude nikoho, kto by ti opravil stoličku, upiekol chlieb alebo vymietol komín, to len bude prúser


    skôr som narážala na všeobecnú nutnoť dostupnosti základného vzdelania, ktorého sa tento vtipný výrok týka ...
    publikované: 02.03.2010 09:54:17 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  16. hani, ja osobne som na tom veľmi podobne
    pretože súdruhovia sú tam hore i tak vo väčšine stále ... a tí, čo nie sú tam hore v politike sú majiteľmi vytunelovaných podnikov ... a to tiež nie som :)
    ale aspoň ma "zatiaľ" môže baviť svet ako taký bez príslušnosti ... uvidíme, ako nám to dlho vydrží :)
    publikované: 02.03.2010 09:55:50 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Petulka:)
    viem, viem...ale nedalo mi hodit sem aj nieco o VS...
    predstav si, ze za komunistov boli predpisane pocty studentov na jednotlive VS, prednost mali odborne, technicke...aj ked tam sa asi tiez neucili vymetat kominy:)
    Stredne skolstvo bolo dobre rozvinute, mnozstvo ucilist, kde si jednotlive fabriky vychovavali odbornikov v potrebnych profesiach, ti mali hned po skonceni skoly zamestnanie...firmy si vopred zaistovali studentov na VS, ponukali im stipendia pocas studia, aby po skonceni skoly prisli ku nim pracovat...viem, o com pisem, moja sestra mala tuto moznost a vyuzila ju...
    publikované: 02.03.2010 10:00:18 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. ja som teda túto dobu nezažila až takto do dôsledkov
    ale tak, pozerám, vidím, mali sme v meste dve učilištia, ktoré fungovali popri podnikoch, to jedno už je v čudu, bo ani firma neexistuje, úspešne skrachovala, to druhé živorí, lebo profesia, ktorá využíva túto odbornosť sa provádzkuje v nemeckej firme, ktorá nemá zrovna v pláne vynakladať náklady na naše školstvo ... nehccem si zastávať systém, čo fungoval za minulého režimu, to zas nie, aby si jako niekto toto neprežil inak, ako to je, i to malo svoje veľké muchy, ale to, čo sa deje dnes má s poriadkom v hlave veľmi málo spoločné
    publikované: 02.03.2010 10:06:34 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  19. veď i za dob prvej republiky
    si cechy vychovávali svojich, ktorých si aj zamestnali, a v podstate v japonsku (beriem ako príklad) vybudovali svoj úspech na tomto istom princípe - ja ťa chcem, zainvestujem do teba, ale ty musíš podpísať, že nebudeš robiť pre konkurenciu, ale pre mňa ... riziko je na oboch stranách zjavné, podmienky pre zamestnanca nakoniec nemusia byť ideálne rovnako ako ten zamestnanec nakoniec nemusí byť tak výkonný, ako bolo v investičnom pláne ... ale ideálny svet neexistuje
    publikované: 02.03.2010 10:09:40 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  20. Takéto strany si ani nevšímajte
    Podobné nezmysly hovoria len tie malé smiešne strany ktoré nemajú žiadne slovo na politickej scéne. Tak je si ich škoda všímať.
    publikované: 02.03.2010 19:00:41 | autor: Tomáš (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. precital som len prve dve vety
    neviem teda o com je zbytok clanku, ale ak prave nebezis k celustnemu ortopedovi, tak si precitaj aj toto: http://www.strana-sas.sk/11752
    publikované: 02.03.2010 19:22:13 | autor: motorkar (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. suhlasim s petulou,
    ze vacsiu kravinu tazko vymysliet...chvalabohu,ukazuje sa,podla linku od motorkara,ze to take horuce nebude.ale mna by zaujimalo,ako sa to robi,ked sa pri citani,vylamuje sanka,tak ako?:-)))
    publikované: 02.03.2010 21:49:56 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  23. Bonnie,
    mozno citala na sankach a tie vylomila, ci inak to bolo?
    publikované: 02.03.2010 21:54:43 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. takmohlo to tak byt,
    ja tiez citam za volantom,zatial mi to sanku nevylomilo,ale kde je teraz tolko snehu...?:-)
    publikované: 03.03.2010 00:20:48 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  25. čo náhlite, k zubarovi na popravenie
    som objednaná až dnes :))) idem čítať ten odkaz od motorkára, možno to preventívne zabere :)
    publikované: 03.03.2010 06:17:24 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  26. prečo ma ten článok neupokojil?
    pripadá mi to ako výhovorka decka - mamííí, to na zemi to biele nie je mlieko, to sa len zdá ...
    ale tak, aj tak volby nevyhrajú ... verím tuposti nášho národa ako celku ...
    publikované: 03.03.2010 06:20:32 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
  27. ..ja neviem..
    ja som necital ani ten druhy clanok...
    ..ale dufam ze aspon sanka je tam kde ma byt.
    publikované: 03.03.2010 12:42:45 | autor: motorkar (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. sánka už aj snáď hej, ale k zubároviu idem až za chvilku
    preventívne :))
    publikované: 03.03.2010 13:29:29 | autor: Petula (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014