Dostala som pozvánku na besedu práve v deň emdéžet a tak som si ju dala ako darček hoci som spočiatku pochybovala, či to bude darček. Takto to tam vyzeralo, v tom superkonzervatívnom inštitúte...pekne.
Na úvod bol príhovor troch historikov na tému TGM. V zásade šlo o to ozrejmiť ale aj obhájiť prínos TGM pre slovenský národ. Kasička pri stolíku s prezentačnými hárkami bola vcelku namieste, vedela som, že beseda bude za účelom inteligentného pohádania sa o právoplatnosti dôvodu umiestnenia pamätníka Tomáša Garriguea Masaryka.
Radovan Kazda uviedol besedu poukázaním na drobný paradox, že konzervatívny a pravicový inštitút chce postaviť pamätník politikovi inklinujúcemu k ľavičiarstvu. Môj protiargument: Ak niekto čítal kompletný príbeh života TGM s čiernobielou optikou, nemôže správne pochopiť monštruóznosť spôsobu ako sa jeden politik dokáže z vidieckych pomerov dopracovať do salónov Washingtonu a Paríža... Tatíček bol totiž nielen ľavicový boľševik ale i buržoázny revolucionár. Svoje politické smerovanie vždy vytiahol zo skrine ako sezónne oblečenie.
Historici pán Holčík, Milan Zemko a Dr.Palkovičová dali k lepšiemu niektoré detaily zo života TGM, ktoré by mali nasvedčovať čosi o pozitívnom prínose TGM. Historička hovorila o osobnom vklade TGM pri koncipovaní Pittsburgskej dohody vynechávajúcej autonómiu Slovenska, čo mi nie celkom sadlo do zámeru zdôvodniť umiestnenie sochy TGM niekde k stĺpu československej štátnosti na Vajanského nábreží...
Neskôr ktosi vytiahol protiargument, že vraj TGM po podpise Pittsburgskej dohody bojoval proti jej zneniu, čo znie mojim ušiam zmätočne. Historik sediaci v auditóriu si vypýtal mikrofón aby sa vyjadril takto v prospech busty pozabudnúc uviesť dokument, z ktorého by to bolo vyplývalo.
Boli naťuknuté niektoré sporné otázky, ktoré by mohli vytvoriť profil indiferentného prezidenta voči Slovákom. Napríklad: TGM vedel hovoriť lepšie slovensky ako česky, mal rád Slovensko lebo chodil do Topoľčianok, umožnil „svojím nezáujmom“ o problémy na Slovensku aby sa rozvíjal slovenský jazyk a používal ako rovnocenný úradný s českým. Môj protiargument: Tu sa nejedná o nezáujem alebo záujem, tu sa jedná o konsenzus medzi Čechmi a slovenskými politikmi, ktorý prenechal riadenie vecí na Slovensku slovenským politikom na čele s Vavrom Šrobárom.
Bol napadnutý čechoslovakizmus, ktorý stál v pozadí zrodu jednotného Československa a jeho vlastným otcom bol Masaryk. Tento fenomén, ktorý stál pri kolíske ČSR bol vysvetlený kýmsi tak, že Masaryk vytvoril tézu o jednotnom politickom národe československom. Nemal to byť národ ponímaný geneticky ale politicky, aby bol plnomocný vytvoriť štát a vytvoriť protiváhu vtedy veľkej nemeckej 3,5 miliónovej národnosti .
Ďaľšia námietka proti napadnutiu čechoslovakizmu sa niesla v znamení vysvetľovania, čo značilo pred zrodom ČSR slovo „národnosť“.
Slovo národnosť´= nationality. Nationality značí občianstvo či štátna príslušnosť.
Môj protiargument: Nationality ako označenie štátnej príslušnosti vzniklo v zemiach, kde boli aj sú národné štáty, u ktorých sa dva pojmy národnosť a štátna príslušnosť preto zlievajú do jedného pojmu. Ak použil Masaryk slovo nationality vo vzťahu k mnohonárodnému štátu, použil ho na tú dobu možno aktuálne avšak nesprávne, dnes už nevieme či naschvál či z nedostatku inej klasifikácie toho pojmu.
Ďaľší veľmi prípadný argument v prospech čechoslovakizmu padol v tom zmysle, že tento politický smer vznikol v Bratislave v slovenských kruhoch, kde sa vzhliadalo k slovanskej jednote na čele s Ruskou monarchiou odzrkadlenej v Kollárovej Slávy dcére a inde. Môj protiargument: V čase konštrukcie ČSR už boli dávno prekonané tieto romantizujúce a zúfalé pokusy o záchranu Slovákov, ktoré boli nápadom intelektuálnej elity a masa národa slovenského o ňom v roku 1918 už dávno nevedela. Slavianska jednota bola v tom čase politicky zabanovaná, keďže cárske rusko ako možná vedúca sila rezignovalo na vodcovskú úlohu vo svetovej politike.
Posledný zaujímavý argument, ktorý som si zapamätala, bol proti buste. V auditóriu sediaci historik dal info, že Vajanský sa ku koncu života veľmi pohádal s Masarykom a vcelku ostro napadol jeho úlohu pri podpise Pittsburgskej dohody. Vajanskému sa nepáčilo, že Masaryk nedodržal akýsi dohovor medzi ním a slovenskými politikmi...preto busta TGM na Vajanského nábreží je nepatričná.
Nuž, mne to vychádza tag, že TGM nech bol aký bol, prispel výrazne a neprehliadnuteľne vďaka svojmu taktizovaniu, diplomatickým vytáčkam a ústupkom k tomu, že Woodrow Wilson odobril vytvorenie ČSR.
Preto si myslím, že jeho busta k pomníku štátnosti patrí ako rozoklaný chvost k českému levovi.
čokomilka
Komentáre
Ne/pravdivá pikantéria (nielen) k Masarykovi:
Neviem, ci je to nepravdivé...historická pikantéria ukazuje, ako sa
Našababička je úplne obyčajná
Keby sa na ne/pravdivosť tejto pikantérie prijímali stávky...
Čokomilka...
Linky u mňa mi nevadia, teraz je taká divná situácia na pravde; čo sa im to vymklo z rúk?! Nechce sa mi tam zasa šaškovať s heslami, keď oň o chvíľu zasa prídem...
To su zaujimave veci stymi babickami.
Dakujem, Lasky, dufam, ze sa to nezopakuje uz.
Mataharina babička má pravdu.
Racan,neviem, co to bola za kauza, Rakus/Meciar.
Kauza bolo možno neprimerane silné slovo.
ahaa.
spochybnuje tu