Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Nové začiatky

 

Pod ruskom oslnivej kariéry letušky mi tak osud, ako sa zdá, prichystal pekelne nástrahy.  Medzi nováčikmi, ktorí nastúpili do Emirates Airlines v rovnaký deň ako ja (každý týždeň prichádza zhruba 80 nových ľudí) som bola jediná Slovenka, čo ma samozrejme, najmä po príchode do prázdnej hotelovej izby, napĺňalo bezbrehým nadšením a optimizmom. Emirates je mimoriadne úspešnou továrňou čo do poctu národnosti, ktoré zamestnáva (cca 130), ako i celkového poctu zamestnancov (zhruba 36 tisíc) s prevahou ľudí ázijského, indického, arabského a britského pôvodu, no natrafiť na krajanov spoza Dunaja sa ukázalo byt ťažšie, ako vystopovať stratenú Archu. Výcvikový krúžok c. 1282, do ktorého som bola zaradená,  zmes  rovnako stratených a bezradných jedincov z Kanady, Srbska, Austrálie, Estónska, Filipín, Maďarska, Libanonu, Egypta, Malajzie, však od začiatku prejavil tendenciu znášať protivenstva osudu s humorom, šarmom a nadhľadom, čo v nasledujúcich týždňoch výrazne zjednodušilo proces aklimatizácie. Moje optimisticky humorne ladenie však utrpelo značný uder po tzv. grooming  training, počas ktorého nám bola do najmenších podrobnosti objasnená politika spoločnosti, tykajúca sa presne vymedzenej štylizácie  zovňajšku cabin crew (účes, odtieň ružu, úprava nechtov, tvar náušníc, dovolený počet prsteňov a používanej bižutérie, vzhľad uniformy)  a zásad patologicky zdravého životného štýlu (žiadne požívanie alkoholických nápojov a omamných látok kvôli namatkovym kontrolám pred letmi, zákaz prejavu emócii na verejnosti, ktorý sa týka i búrlivého zvítania sa s rodinnými príslušníkmi na letisku, zákaz používania mobilov v uniforme, pitia a jedenia mimo reštaurácie....), čo vo mne vyvolalo tragicky pocit života a nostalgické spomienky na niekdajšie trnavské víkendové sessions pri pohári vina (calvadosu, hruškovice, vermútu…) v spoločnosti mojich skvelých priateľov.

SEP Training

Pochmúrne myšlienky a lámanie si hlavy na tému – “Ako prežiť Dubaj bez ujmy na duševnom a fyzickom zdraví” – čoskoro rozptýlil úvodný dvojtyzdnovy formálny tréning na tému Standard & Emergency Procedures na lietadlách typu Airbus 330, 340-400, 340-500 a Boening 777-200 a 777-300, ktorý vyvolal des v šedej kôre mozgovej a úspešne potlačil akékoľvek ružové predstavy o buducnosti. Jeho povinnou súčasťou bol aj tzv. web ditching – núdzové pristátie na vode, počas ktorého sme sa pod dohľadom našich mimoriadne asertívnych inštruktoriek neochotne zosúvali v slušivom domácom odeve a záchrannej veste z obrovského nafukovacieho ratu do priezračnej vody v bazéne, ktorej teplota sa približovala 10tim stupňom Celzia. Ako rodený Rak síce považujem vodu za svoj obľúbený živel, no tempo, ktorým som sa po strávení nevyhnutného času v bazéne vyšvihla spať do raftu, prekonávalo štartovaciu rýchlosť nadzvukovej stíhačky. V každom prípade pevne verím a dúfam, že reálne núdzové pristavanie vo vode, sa súčasťou mojich mimoriadnych zážitkov nikdy nestane.

Musím priznať, že vďaka svojej prostoduchej povahe som kedysi na palube lietadiel počas služobných ciest za Veľkú mláku spravidla zasadne ignorovala bezpečnostné istrukcie v naivnej predstave, že pravdepodobnosť životunebezpečných situácii vo vzduchu je štatisticky takmer minimálna. Cabin Crew Emergency Manual o pocte cca 900 husto popísaných strán, ktorý sa stáva súčasťou príručnej batožiny každej letušky (a pravidelným akčným čítaním na dobru noc) ma bohužiaľ kategoricky vyviedol z omylu. Jedným z principiálnych základov učebných osnov sú totiž teoretické a praktické zásady prežitia počas dekompresie, turbulencie, rolovania, odmietnutého vzlietnutia alebo núdzového pristavania na súši i vo vode, vďaka ktorým sa posádke (občas i pasažierom) podarí splavne vyviaznuť z ošemetných, život ohrozujúcich situácií, pretože – a neberte to v zlom – we love our passengers but we are the most important people onboard. Zvyšok manuálu tvorí sucha teória interiéru a exteriéru Airbusu A340, A330 a Boeingu 777, vrátane rozmiestnenia a používania núdzového vybavenia, obsluhy jednotlivých dverí a manipulácia s nafukovacím člnom, ktorú je nevyhnutne poznať od slova do slova. Podceňovať tak intelekt a rozumove schopnosti šarmantných stvorení, ktoré Vám budú počas letu s úsmevom servírovať kávu, sa preto v zásade neoplatí, pretože mate do činenia s asertívnymi jedincami, ktorí Vás dokážu s chladnou hlavou v priebehu 90 sekúnd evakuovať z horiaceho lietadla (mimo iného kvalifikovane poskytnúť prvú pomoc a ručne spacifikovať agresívnych intoxikovanych pasažierov). Apropo, v mojej študijnej skupine sa ocitli ľudia, ktorí vyštudovali medzinárodné vzťahy, psychológiu, filozofiu, informačné technológie a pedagogiku- vcelku zaujímavé profesne pozadie na post “blbej” letušky.

Moje prvé dni a večery tak ubiehali usilovným načerpávaním nových poznatkov, ktoré boli pravidelne testovane počas písomných previerok a praktických skúšok v simulátore. Pevne stanovená hodnotiaca skala vyžaduje 80% minimálny počet získaných bodov,  pri druhom opakovaní 90% a následnom tretom a poslednom pokuse 95%.  Zúfalcovi, ktorému sa nepodarí absolvovať test ani na tretíkrát, zašle spoločnosť zdvorilú žiadosť o zasadne prehodnotenie ďalšieho zotrvávania v Dubaji na náklady Emirates Airlines.   

Napriek akútnemu nedostatku spánku, spôsobenému rannými modlitebnými áriami z vedľajšej mešity, ktoré vo mne navodzovali stav zúfalej agónie a zarábali na žalúdočné vredy, som nevyhnutné teoretické skúšky  prekvapivo úspešne zdolala na 100% . Nuž ale teória je jedna vec a prax druha, a tak sa mi v simulátore počas praktických cvičení - v návale stúpajúceho adrenalínu a desu z predstavy, čo za obzvlášť slaboduchú črtu objaví a bedlivo zaznamená do hodnotiaceho hárku prítomná inštruktorka -   zadarilo  nabrifovat ochotného pasažiera, ako otvoriť núdzový východ, ktorý mal zostať zatvorený a počas dekompresie nechať umrieť odpadnutého pasažiera, akozto som odignorovala hompáľajúcu sa kyslíkovú masku nad jeho hlavou…na druhej strane musím vysoko vyzdvihnúť svoje filantropické sklony, pretože som mu chcela ochotne poskytnúť kyslík zo svojej fľaše  a úspešne tak spáchať samovraždu - vo výške nad 10000 stop je totiž kyslíková fľaša určená výlučne pre moju potrebu.  Zato však pri hasení fingovaného požiaru na toalete (cestujúci sa mylne domnievajú, že ich tajná cigaretka na dva ťahy zostane nepovšimnutá) som priam excelovala a prítomne publikum nadchla svojou bleskurýchlou a chladnokrvnou reakciou, za čo som bola odmenená so strany prizerajúcich kolegýň potleskom. Moje osobne snaženie bolo korunovanie hodnotiacou osobnou správou s výpočtom pozitívnych charakterných vlastnosti, doplnene poznámkou – Natalia has a very lovely smile. Doteraz však dumám, pri akom krízovom scenári bol tento úkaz tak starostlivo spozorovaný a zaznamenaný.

Agónia  druhého týždňa SEP tak bola úspešne zdolaná a ďalší jednodnovy blok prednášok na tému Security Training, otvoril roztomilý škótsky inštruktor sériou bezpečnostných opatrení a účinných taktik na spacifikovanie nespratných pasažierov a indivíduí pod vplyvom omamných látok, ktoré by mali v úmysle nejakým spôsobom ohrozovať bezpečnosť letu. Napodiv, vyjednávaniu s teroristami nebola venovaná zvláštna pozornosť, keďže v histórii Emirates sa ešte nestalo, aby nejaký aneticky psychopat nedopatrením uniesol naše lietadlo. Dobra rada do života, inšpirovaná sledovaním inštruktážneho videa, založeného na reálnej udalosti - ak sa náhodou ocitnete v situácií pasažiera v unesenom lietadle, počas oslobodzovacej fázy, kedy palubu lietadla prevalcujú so zručnosťou demolicnej čaty Špeciálne jednotky, v žiadnom prípade sa im nevrhajte s vďačnosťou okolo krku, pretože to od nich schytáte nadobro. 


Nové začiatky | stály odkaz

Komentáre

  1. letuška
    idem ďalej .
    publikované: 02.10.2008 17:37:07 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014