(Ne)rozmanitosť rozhlasového éteru.
13.10.2007 12:48:45
...alebo prečo je to všetko tak.
Na Slovensku máme možnosť počúvať 30 staníc vysielajúcich v Fm pásme, odhliadnuc od toho, či má to konkrétne rádio vo vašom bydlisku pokrytie. Spravidla by tento počet rádií nám mal povedať, že si každý može vybrať rádio, ktoré mu takpovediac sekne. Toto už ale posledné roky nie je pravdou. Opät raz začnem troškou histórie, lebo história je to, čo nám pomáha vžiť sa do súčasnosti. V predchádzajúcom článku som spomínal, že po rozpade socialistického režimu začali na Slovensku vznikať rádia nepomerne rýchlo. Mnohé z nich aj tak dopadli, kedy sa dostali do finančných ťažkostí a museli zabudnúť na smelé plány vtedajších majiteľov. Tie, ktoré pretrvali sa ale pomaly začali opakovať jeden po druhom ako je to v dnešných dobách. Ale nepredbiehajme a povenujme sa ešte nedávnej minulosti, kedy si rádia hrali, čo sa im zachcelo. Dôležitý bol názor hudobného dramaturga a majiteľa rádia. Aby som nezaabudol v špecializovaných reláciach si poslucháč mohol vybrať pesničku. Tu ale nastávaju po roku 2000 zmeny. Tou hlavnou zmenom bolo, ako som už spomínal, vstup rádia Expres do mediálnych vôd. Toto umelo vyprodukované rádio by vám nikdy nezahralo na želanie počas celého 7 ročného pôsobenia. Možno sa teraz pýtate prečo je také úspešné, keď sa na prvý pohľad nevenuje želaniam poslucháčov. Je to jednoduché, toto rádio , ako prvé na Slovensku si začalo robiť prieskumy takzvané call-outy, ak ste zažili tak určite viete, že vám zavolá osoba z agentúry, popýta sa vás na rôzne veci, teda hlavne či zapádate vekovo ale aj vzdelanostne do štruktúry rádia a po tomto celom výsluchu vám pustí ukážky pesničiek, ktoré vy ohodnotíte na stupnici od jednej do desať. Tým vlastne zistili majitelia Expresu, čo chce slovenský poslucháč počuť. Keby si zvolili v programovej štruktúre reláciu, ktorá by hrala pesničky na želanie by celé toto snaženie pokazili, lebo to čo sa može páčiť piatim luďom sa nemusí páčiť ostatným päťtisíc luďom. Expres sa týmto svojím, dovtedy rafinovaným prístupom, dostal z postavenia malého dopravného rádia na miesto najpočúvanejšieho rádia na Slovensku.
V dobách postupu Expresu medzi rozhlasovú elitu museli prísť obete a to u iných rádii. Dovtedy neohrozené Slovensko 1 dostáva jednu ranu za druhou pri výsledkoch prieskumov. Ako som už spomínal ani rádio Rock Fm nebolo na tom najlepšie. Aby to nevyzeralo že iba tieto dve rádia svojou počúvanosťou klesali tak uvediem aj ďaľšie napr rádio Koliba (neskôr Okey), Funrádio, rádio Twist (neskôr Viva) a ďaľšie. Majitelia rádií začali premýšľať nad tým ako by mohli prekonať neohrozený Expres. Rádia, ktoré nemali financie na to, aby si zaplatili renomovanú zahraničnú firmu, ktorá by im robila call-outy, začali opakovať po Exprese, jediné v čom sa líšili boli hlasy z éteru. Iné, ktoré kúpili zahraniční investori (ako napríklad Funrádio alebo Sieť B1) mali peniaze na to aby urobili trochu revolúcie vo svojej stanici. Následky týchto pokusov, ktorými boli a sú (nové) Funrádio a Jemné melodie opíšem v iných článkoch, lebo ako iste mi uznáte za pravdu, priniesli mnoho pozitívnych ale aj negatívnych komentárov.
Postupne prejdime do prítomnosti a stručne zhrňme "veľké" rádia. Expresu sa darí, udržuje si svoje vysoké hodnoty počúvanosti, ktoré ale postupom času začnú určite klesať, keďže ostatné rádia sa začínajú prebúdzať. Funrádio, stavia na mená akými su Adela a Sajfa vo svojej rannej show a po nich hrajú veľa hudby počas celého dna, čo im tiež vyšlo z call-outov. Rádio Okey odkúpila francúzka skupina, ktorá vlastní českú Evropu 2 a počas tohto roku začala v ňom robiť Poprockovú revolúciu. Rádio Viva (teda známejšie vám je asi rádio Twist, ktoré bolo predchodcom) sa pomaly potápa. Poslednou šancou sú už spomínané call-outy, ktoré v súčasnosti začína robiť. Jemné melódie, rádio ktoré pri svojom vzniku vyvolalo mnoho ohlasov v internetových diskusiách, ktoré boli zvyčajne záporne si už druhom prieskume udržuje 8percentnú počúvanosť. Nakoniec by som ešte spomenul Rádio_Fm, ktoré vzniklo z bývalého rádia Rock Fm a orientuje sa na alternatívnu scénu podľa vzoru anglickej BBC. Revolúciu v _Fm urobil človek, ktorého ja veľmi uznávam a je to Marcel Forgáč, teraz už člen Funrádia.
Call-outy, nech robí akákoľvek zahraničná firma, ich musí robiť na občanoch Slovenskej republiky, ktorí asi podľa výsledkov očakávajú z rádia len tie najväčšie hity bez rozumného slova. Neviem čo nás všetkých zmenilo, či je to dobou alebo niečím úplne iným ale Slováci už asi nepotrebujú počuť kvalitnú hudbu sprevádzanú zmysluplným slovom. Mnoho ľudí, ktorí ešte veria dobrej hudbe počúvajú Radio_Fm, ale väčšina už zanevrela na slovenské rádia a počúva radšej žánrovo zaradené rádia na internete alebo si jednoducho zapne mp3 prehrávač.
Komentáre