Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Nechajte ma, prečo mi ubližujete?

alebo ako mi Bašmačkin pomohol s hlučnou triedou ;)
      Dnes sa mi stala celkom zaujímavá a skôr komická ako tragická situácia. Občas ma decká veľmi hnevajú a to najmä tým, že sa nedokážu sústrediť och. Hm a keďže straaašne, ale straaašne nerada študentov karhám (čo však v poslednom čase v podobe prehovárania do duše alebo rezignáciou aj robím :(( ), zneužila som na túto príležitosť Gogoľa a Bašmačkina :))
    Je veľmi náročné zaujať pozornosť celej triedy a navyše ľudí, ktorí by celú literatúru najradšej zahodili niekam do koša. Bašmačkin mi však pomohol, až moji študenti netušili, či ešte stále hovorím o poviedke Plášť, alebo o ich vzťahu ku mne.
    Išlo totiž o to, že Bašmačkin ako hlavná postava tejto smutnej poviedky, je typom bezvýznamného a biedneho človeka žijúceho vo veľkomeste, ktorý ako mnohí iní túžia po nepatrnom úspechu, uznaní a kariére. Možno si poviete, že sú to povrchné veci, ale aj ja  ako jeden  z ľudí žijúcich v dave potrebujem cítiť, že moja práca nie je zbytočná, že ja sama robím niečo, čo sa nerozplynie v nekonečne slov a dojmov.  Bašmačkin navyše trpel ponižovaním zo strany kolegov, ktorí si ho vôbec nevážili :(
    Zmenil to jeden plášť, nebol to neviditeľný plášť, ako si mysleli moji študenti, ale naopak, plášť, ktorý ho vrátil späť do života, po akom túžil :)
    Nakoniec ho však o ten plášť okradli, on prechladol a zomrel bez toho, aby si to niekto v jeho práci všimol :( smutný príbeh, nie? Rozprávala som im o úcte k človeku, jeho práci a pocitoch tak intenzívne a pravdepodobne aj expresívne, že sa ma jeden študent opýtal, či sa ešte stále rozprávame o tejto poviedke. Pravdou bolo, že ani nie, chcela som im naznačiť niečo viac, čo ma na ich správaní trápi a ubíja. Pochopili to :)
    V závere som im čítala aj jednu ukážku: "Nikdy nespravil ani jedinú chybu, ale keď ho spolupracovníci drgali do rúk, prosil ich: "Nechajte ma, prečo mi tak ubližujete?"". Keď som pri poslednej vete zvýšila hlas a pozrela sa do tichej triedy, chlapec v prvej rade  mi pošepol: "Šššš, pokoooj" :))) Asi som to trošku prehnala, hm.
     Naozaj ma nahnevali, neplánovala som svoju hodinu zneužiť (predovšetkým) na prevýchovu a viem, že zajtra budú rovnako hluční a nesústredení, že si vykričím pľúca a že moje slová možno zaniknú niekde v priestore medzi dvomi svetmi. Ale nik vás nenaučí, ako zvládať disciplínu a toto chvíľami naozaj nestojí za tú námahu. No možno sa niečo predsalen zmení.
    Len sa bojím, že tým niečím budem ja sama.

...alebo ako končí Bašmačkin: "Zmizla a stratila sa bytosť, ktorú nikto nechránil, nikto nemal rád, o ktorú sa nikto nezaujímal".

moja každodennosť | stály odkaz

Komentáre

  1. Diuska, vydrz, moja...
    skoda, ze my, navstevnici blogu, sme odrastli skolskym laviciam, vsetci do jedneho by sme radi chodili k tebe do triedy, oj a ako radi...nechapem, preco take uzasne ziena ako ty, nepocuvaju s otvorenymi tlamkami ...
    neskor budu urcite na teba spominat s laskou, skoda, ze sa nedokazu sustredit a menej ta trapit... neviem si predstavit idealnejsiu ucitelku ako si ty,to nie je pochvala, to je len konstatovanie:)
    prajem Ti pokojnu noc, oddych a zajtra krajsi dnik:)
    publikované: 29.01.2008 22:59:11 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Diuška! To je ale prekvapenie!
    Už si tu dlho nebola... Poď si zaspievať k Vikinke alebo ku mne!
    publikované: 29.01.2008 22:59:18 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. ahoj dievčatá :)
    ešte mám prácu a verte mi, žemi veľmi chýbate...zase sa pripravujem do školy a možno znovu zbytočne :(
    hanuľka, nie som dobrá učiteľka, nedokážem mnoho vecí, ale snažím sa...až keď sa mi stane, že ma budú vnímať a rešpektovať aj tí najhorší žiaci, budem so sebou spokojná :( dnes sa často stretávam skôr s ignoranciou a mám sto chutí niekam ujsť...skúšam všetko možné, už sa dostavujú aj prvé výsledky...hm, len niektorým ľuďom vraj musíš ukázať, že dokážeš byť aj krutá...tak sa to dnes učím, ak sa inak nedá, budú mať, čo chcú...

    nedokážem byť zlá a pomstychtivá...keby to tak vedeli :( ach
    publikované: 29.01.2008 23:03:00 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  4. diuška
    to sa Tebe nikdy nestane!!! Nikdy nemôže nikto ublížiť a vziať plášť, ktorý ho chráni ...takej obetavej osobe o akej tu čítam. Keby takých pedagógov bolo čo najviac:))
    publikované: 29.01.2008 23:03:54 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  5. vikinka :)
    cítim sa ako človek, ktorý lomí kameň, snažím sa vodou, ale asi si zoberiem na pomoc aj krompáč...je od vás milé, že môj spôsob učenia tak chválite, ale fakt nie je čo ;) dnes som v podstate vybuchla...cez Bašmačkina :P
    publikované: 29.01.2008 23:08:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Vieš, Diuška, občas, keď srdce bolí,
    človek chce byť na chvíľu krutý...
    Aj mňa to včera postihlo, hoci z iných dôvodov.

    Ale prešlo to a opäť som tým, čím som:
    vašou veselou,roztatárenou, trošku citlivou, no spokojnou rozprávkárkou. Tak to bude aj s tebou. Pamätáš sa, ako si mi písala, že je to tvoje dievčatko, toj chlapček a ja som si myslela, že sú naozaj tvoje - deti.

    Srdce nás skúša, ako dokážeme mať radi, hĺbku našej lásky. A ja si myslím, že si výborná učiteľka a že im nedáš to, čo chcú, ale to čo naozaj potrebujú - kus seba samej, svoju lásku, svoje srdce.
    publikované: 29.01.2008 23:10:22 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. :) hm Zuzanka, som rada, že si znovu sama sebou :)
    dnes ma hnevali puberťáci, a tí maličkí robia pokroky, viac sa snažia...aj keď už aj na nich som občas prísnejšia :/
    všetkých mám rada, aj tie, ktoré trestám a snáďto aj vedia, cítia, len to zneužívajú a ani netušia, ako ma bolí, keď ich musím trestať :(
    publikované: 29.01.2008 23:14:41 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  8. diuš,
    čo tam po pľúcach... podrž si náladu (tú dobrú) ešte dva roky. potom to už bude podstatne iné. dva roky, ok? :-)
    publikované: 29.01.2008 23:17:27 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Diuška, neviem, ako ich presne trestáš,
    no oni iste cítia, že je to z lásky k ním.
    publikované: 29.01.2008 23:20:02 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. :)) inťo
    ale šak ja sa dlho nedokážem hnevať, no keď na nas**ú, tak to zo mňa ide von, len v inej podobe...dnes cez Bašmačkina, inokedy srandujem, to robím vlastne skoro vždy

    napríklad nedávno sa mi druhák stredoškolák postavil a prešiel do druhej rady...dával niečo čítať svojmu spolužiakovi :)) tak som sa ho opýtala, či sa nepotrebuje ešte poprechádzať, alebo predať niekomu inému nejaký odkaz? :D proste nonsens, väčšinou si z nich uťahujem (poučujem) cez text, dávam si pozor, aby môj inotaj neurážal (resp. urážam a poučujem tak, aby si to priamo nevšimli, skôr, aby si uvedomili, že robia niečo, čo by nemali)...ale občas faaakt zíííram, čo sa tam deje

    som kúsok vyšinutá, ale ani moje nadľahčovanie občas nestačí...už aj tak si možno myslia, že som blázon...

    na písomke, na ktorej zjavne odpisovali (ja policajta robiť nebudem, nech sa naučia vlastnej zodpovednosti)...som im v polovici písomky (započujúc nejaké odpovede) začala diktovať (radiť) správne odpovede prechádzajúc sa medzi lavicami...

    alebo inokedy, keď znovu nepočúvali, som im po vysvetlení diktovala totálne hlúposti, pretože nepotrebujem na hodine automaty, ktoré nič nevnímajú a nerozmýšľajú...potrebujem tam ľudí s mysľou a dušou, spätnú väzbu...

    správam sa ako blázon :/ ja viem
    publikované: 29.01.2008 23:27:10 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Ak Ti pomôže
    krompáč... prinesiem, dokonca aj zbíjačku...lebo ak je niečo (niekto) z kameňa..ináč sa na neho ani nedá ísť.. Máš môj obdiv, lebo vždy sú pre mňa obdivuhodnejší prísní pedagogovia, ako "kamarát" z ktorých si poza chrbát robia žiaci srandu... takže kľudne krič...lebo aj do polievky sa paprika pridáva, a niekedy aj štiplavá:)))
    publikované: 29.01.2008 23:29:53 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Zuzanka, hm
    začínam dávať čierne body a päťky, klasika, nikdy som to nerobila :( alebo si len sadnem a počkám, kým sa utíšia...už sa tíšia aj navzájom
    publikované: 29.01.2008 23:30:56 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  13. vikinka :(
    bojím sa, že som skôr ten "kamarát"...ja vlastne ani neviem
    publikované: 29.01.2008 23:32:12 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Diuška, každý kto berie svoje povolanie ako POVOLANIE,
    to jest ako VOLANIE a POSLANIE, to prežíva tak, ako Ty. S trápením, otázkami, vnútorným bojom. Len tak, keď nám naše POVOLANIE nie je ľahostajné, vieme, že robíme to, čo naozaj máme robiť.

    Teraz to možno vyzerá všelijako, že ťa ignorujú, smejú sa, robia si čo chcú, ale oni si to tvoje správanie vezmu do života ako obraz, v ktorom uviedia nielen svoje vlastné nezmysly, ale aj teba, SVOJU učiteľku, ktorá vo chvíli, ktorá sa zdala neriešiteľná, urobila nečakané veci. Už budeš navždy v ich spomienkach.
    publikované: 29.01.2008 23:37:02 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. Diuška :-)
    Až teraz som sa k Tebe dostala... hm... pekný príbeh si im vybrala... možno aspoň trošilinku zarezonoval.
    Ja mám pocit, že Ty ich dokážeš prebudiť :-)
    publikované: 29.01.2008 23:38:27 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  16. jeeej, to sa mi oné... páči :-)
    cítim, že sa nedáš len tak zraziť. musím povedať, že dnešné stredoškoly si viem predstaviť iba približne, a to vďaka spojeniu miestnych povestí s americkou filmovou tvorbou. opísané druhy správania som kedysi nespozoroval. asi by som riešil podobne ako ty, lebo besnenie ani mrazivá tvár mi akosi nejdú.
    a tie dva roky stále platia :-)
    publikované: 29.01.2008 23:39:52 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  17. písala som Zuzanka o tom,
    že potrebujem mať pocit užitočnosti toho, čo robím :( sú pre mňa výzvou, mozog mi pracuje na maximum, keď som práve v takých neznesiteľných a neriešiteľných situáciách, občas prekvapím aj samú seba, pretože konám rýchlo a nečakane...nemusia si však pamätať mňa samotnú...vlastne ani neviem, čo od nich očakávam...

    možno rovnako poctivú prácu, akú sa snažím robiť ja, ľudskosť, úctu k človeku, životu...nič viac :(
    publikované: 29.01.2008 23:43:32 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. rusalka, inťo :)
    ak dovtedy nezbesniem...
    publikované: 29.01.2008 23:45:51 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  19. To je veľmi veľa... Ak ich to naučíš, tak je to viac, než všetky
    vedomosti sveta.

    Chápem, že zvládnuť triedu puberťákov nie je jednoduché, ja by som to vôbec nedokázala, praskly by mi nervy, alebo by som sa stala jednou z nich - mňa byto k tomu určite zviedlo. Ale podľa mňa ty si to iste zvládla na jednotku.
    publikované: 29.01.2008 23:47:22 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. myslím, že nehrozí
    na druhej strane, taká besná dia by možno stála za pohľad. aspoň na chvíľku :-p
    publikované: 29.01.2008 23:51:12 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  21. Diuška, Ty to iste vyriešiš.
    Moja polovička mi vraví z postele, že je už veľa hodín, tak idem k nemu do postelky.

    Krásne sny a zajtra v škole pokojný deň bez zbytočných nervov.
    publikované: 29.01.2008 23:51:20 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. :)) inťo, Zuzanka :)
    inťo, ani ja som sa ešte nevidela, musí to vyzerať hrozivo, keď ma museli tíšiť :))

    a Zuzanka, ĎAKUJEM za písmenká :) a pravdaže, utekaj do hajankova, ja ešte stupňujem prídavné mená :))) a pozdravujem polovičku

    sladké sny prajem :) a zajtra úspešný rozprávkový dník ;)
    publikované: 29.01.2008 23:53:51 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  23. a určite inťo aj
    smiešne :/ a cítim sa pritom divne :)) občas priam cítim ako mi pulzujú žilky a oči vyskakujú z jamiek...ale nie, v podstate som celkom pokojná, malé decká to rozčuľuje a veľké to zneužívajú
    publikované: 29.01.2008 23:59:30 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  24. hm,
    zneužívanie "besnoty" je jednoduchá vec, keď uvážiš, že vtedy sa dá oveľa ťažšie vymyslieť nejaká obrana. vydržať! venceremos! no pasarán!
    publikované: 30.01.2008 00:07:21 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  25. :D myslím, že dva roky nestačia...
    a možno (ne)chtiac rozšírim rady študíkov ;)
    publikované: 30.01.2008 00:09:19 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  26. veď som nepovedal, čo bude o dva roky.
    len, že to bude iné :-)
    publikované: 30.01.2008 00:27:22 | autor: inťo (e-mail, web, autorizovaný)
  27. aha :)
    som zvedavá...uaaaa, práve som takmer zhltla monitor...bežím buvať, huráááá :)

    prajem ti dobrú noc a sladké usmievavé sny inťo :) a dík za komenty

    všetkým
    publikované: 30.01.2008 00:30:29 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  28. jaj dia
    ze to lahke nie je viem velmi dobre :) ale plane rady ti davat nebudem, sama najlepsie poznas seba aj ich ..

    len som trochu zmatena, ake rocniky vlastne ucis? :)
    publikované: 30.01.2008 00:35:37 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  29. BV :))
    napíšem ti ;)
    publikované: 30.01.2008 00:40:06 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  30. neviem prečo,ale v pamäti mi vyvstal článok BV..
    učitelky sexu..či ako ho potom premenovala.. presne tam o tom píše..a ja obdivujem všetky mlade dievčata,čo sa odhodlajú byť učitelkou..ono je pekne požívať obdiv a rešpekt..a autoritu..ale..je sakra ťažké si to vybudovať..a nejde to hned..)))

    ha..a odrazu mám pred očami Michelle Pfeiffer..a Nebezpečné známosti..))...Dia..skús jej praktiky..)))))))))

    každopádne držím palečky..nech dosiahneš to,po čom túžiš..Len sa obávam,že to asi len na Univerzite tretieho veku..))))
    publikované: 30.01.2008 07:07:23 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  31. diuš..Ty a blázon??
    to je rovnako nepravdepodobné,ako keby som ja pil čaj ;)
    Na druhú stranu,blázinkov ja rád ;)
    publikované: 30.01.2008 08:32:33 | autor: pod altánkom (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. diuska, ale
    my ta mame radi :)
    a s tymi studentikmi to bude asi tazke, viem aky sme boli my, a teraz to asi lepsie nebude.... :(
    publikované: 30.01.2008 09:34:33 | autor: hviera (e-mail, web, autorizovaný)
  33. zaujať decká...
    .. áno poznám tento problém. Ale podľa toho čo píšeš, asi spozorovali, že to už nie je len o Bašmačkinovi, myslím, že to bol moment, ktorý v nich zanechá stopu, čo vydrží aj do zajtra. Aj dlhšie možno. A pár z nich si niečo možno uvedomilo. Uvidíš. Ak nie, zachovaj pokoj, povznes sa nad ten fakt, že sú hlučný. Oni sú vnímaví a vo veku kedy sa učia o ruskej romantickej literatúre (ak sa nemýlim) by mali všeličo už chápať.
    publikované: 30.01.2008 13:52:24 | autor: Bublinka (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. Sikovne si to na nich
    Diuska vymyslela ... veru a preto si dobre ucka :-) vies ako na nich a to je podstatne.
    Nedaj sa utlacat za ziadnu cenu, robis sice namahavu pracu ale velmi velmi zasluznu.
    Drzim palce
    publikované: 30.01.2008 15:41:53 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  35. pekný večer :)
    som zase v školičke :( kde inde...
    ďakujem za povzbudive komenty ;)
    publikované: 30.01.2008 16:41:14 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  36. diuška
    verím, že deti sa ponaučili...mali na to celú noc (ako aj Ty)..pekný podvečer.
    publikované: 30.01.2008 17:01:09 | autor: vikina (e-mail, web, autorizovaný)
  37. snáď aj hej viki :)
    dnes boli celkom fajn, ale len polovička zo všetkých (ak hovoríme o tejto triede, dnes sa delili), tak potom neviem ;)
    publikované: 30.01.2008 19:21:30 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Iba malý pozdrav...
    a už zasa "letím". Mám veľa práce, ale občas sem nazriem a čítam... Kvitujem Tvoj textík! Vidím, že tiež si mala dlhšiu pauzu. Všetko dobré, Diuš.
    publikované: 30.01.2008 21:30:19 | autor: marthabielska (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. Diuška,
    zachcelo sa mi hĺbavej duše a našiel som článoček...

    Máš nesmierne krásnu prácu, ale aj nesierne ťažkú, hlavne v dnešných časoch. Páči sa mi, že vo svojich spôsoboch učenia nie si stereotypná, ale maximálne flexibilná. Ináč sa dnes pedagogický proces nedá zvlánuť, ak má mať človek z práce radosť a zadosťučinenie. Sám sa pohrávam pri komunikácii s ľuďmi, hoci mám úplne odlišnú prácu a sú to len dospelí ľudia.
    Doma však musím tiež vymýšľať na posledného pobertiaka rôzne "finty", aby som ho dostal tam, kam chcem. A nie vždy sa to darí, metódu mojich rodičov - rozkaz a splnenie rozkazu nemôžem použiť vôbec, už by som bol mŕtvy...:-))) a Ty pracuješ s masou. Klobúk dole. Skúš použiť pomoc disciplinovanejších žiakov... Ale čo Ti budem radiť, nosil by som drevo do lesa. Radšej by som sedel,ako napísala Hanička, s otvorenými ústami a počúval a počúval... a pozeral by som sa Ti rovno do očí. Zase ma obvinia, že nadbieham...:-(((
    publikované: 02.02.2008 09:53:08 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  40. martuška, macko :)
    martuš :) ďakujem, už budem písať len vtedy, ak mi niečo napadne, reagujem len na impulzy a v poslednom čase sú moje články spontánnou a veľmi rýchlou reakciou na nejaký podnet...neplánovaná ;) aj tebe pekný dník

    macko :) myslím, že pri tejto práci nie je žiadna rada márna...keby si mi popísal, akým spôsobom využiť tú pomoc disciplinovanejších, bola by som vďačná ;) dokonca aj tie finty na syna musia stáť za to, sem s nimi, ak sa dá a nevadí, že prezradíš svoje nouhau :) a nadbiehanie? pozeranie rovno do očí? :)) uuuuuu, keby mi v laviciach sedeli takí študenti ako ty s Hankou, možno by som mala problém sústrediť sa ;)

    peknú sobotienku prajem všetkým :)
    publikované: 02.02.2008 10:41:03 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  41. Diuska:)
    nechces mat prazdninovu skolu pre dospelakov? Par dni s nami, co by sme ta velmi chceli za ucitelku,mohla by si na nas skusat, ako sa da spravit poriadok so studentami.
    Nesmel by chybat MACKO, ukazal by nam, ako sa robi s pubertiakmi a ja by som sa vytesovala z oprasovania literatury, velmi mi chyba odusevnely prejav ucitela...
    Vzdy som tuzila byt ucitelkou, teraz len hlboko sklanam hlavu pred tebou a dakujem osudu, ze sa mi sen nesplnil. Nesiahala by som ti ani po....
    publikované: 02.02.2008 11:10:33 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  42. jooooj, hanuľka!!!
    to nehovor...veď som len neoperenča, čo ešte nič poriadne nevie :(( diuška ťa predsa zažila a tvoje rozprávanie by bolo určite aspoň také zaujímavé, nadšené a oduševnelé, ako dnes ;)
    prázdninovú školu pre dospelákov, kde by som sa aj ja čo to poučila hmmmm, beriem všetkými desiatimi :))
    publikované: 02.02.2008 11:20:47 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  43. Diuska - to je skvele:):):)
    podla poctu prihlasenych by mohla byt v lete aspon par dni napriklad na jednej milej chaticke oproti Lietavskemu hradu, co ty na to?
    publikované: 02.02.2008 11:29:36 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  44. oki mojka :))) dohodnutééé ;)
    publikované: 02.02.2008 11:30:46 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  45. supeeer:))
    ked vsetci dovaria a vratia sa z nakupnych stredisk, ci v lepsom pripade z vyletov, mozeme zistit predbezny zaujem - skola v romantickom prostredi, co moze byt krajsie?
    No, idem konecne k hrncom i ja:)) zatial som len kolac upiekla, ale treba aj ine...dobru chut:)
    publikované: 02.02.2008 11:39:18 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  46. ďakujeme, aj vám ;) ja idem tiež ;)
    aby neprihorelo :P

    potom uvidíme :)
    publikované: 02.02.2008 11:41:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  47. Dievčatá,
    aj z mesta som prišiel... asi ste si dali šlófika. Alebo Vám hrnce prihoreli ?
    publikované: 02.02.2008 15:42:42 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  48. macko :)
    občas sem nakuknem, nič neprihorelo ;) aj som si zamilovaný filmík pozrela a trošku oddychovala, uvarím čajík a trošku budem pracovať :) a ako si sa nám dnes mal ty?
    publikované: 02.02.2008 16:15:02 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  49. Pani učiteľka,
    chcem sedieť s Haničkou, dúfam, že dá odpísať. Dúfam, že nebude žalovať.

    Diuška, nemám žiadne nouhau, vždy vychádzam z monentálnej situácie, reakcie, postoja, povedaného... Ani Ti neviem reprodukovať nejakú modelovú situáciu. Mierne využívam pozíciu muža, tú som si budoval priebežne, takže syn vie odhadnúť, s kým má reč. Nikdy nekričím, kladiem viac otázok ako konštatačných a prikazovačných viet. Na otázky sa mi ľahšie a pohotovejšie reaguje, nemusím syna presvedčovať, že prečo to a ono... na otázky musí odpovedať on, ja podľa potreby odpovedám zase otázkou a smerujem to k cieľu. Keď viem, že mal by som problémy, deň-dva ho dopredu upozorním, že to a to nás čaká... uloží sa mu to v hlave a prichádza ku mne s vlastnými návrhmi, vlastne ho neprekvapujem.
    Diuška, to je len jeden človek, Ty ich máš kopec. Asi Ťa neuspokojím svojou odpoveďou, to sú len také moje strohé postrehy z prostredia, v ktorom som vychoval tri deti. Ináč proces zvládania detí, študentov ma zaujíma. Preto som sa zamyslel nad týmto problémom a napísal Ti, že bolo by vhodné využiť pomoc disciplinovanejších. Mám ako takú predstavu, ale porozmýšľam komplexnejšie a na tento koment sa vrátim.
    publikované: 02.02.2008 16:40:53 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  50. oki macko :) v podstate postupuješ tak ako ja
    no aj keď mám v triede kopec ľudí, nevyrovná sa to trom vychovaným detičkám, to mi ver ;) keby som vychovala aspoň jedno, bolo by to určite iné...takto reagujem skôr spontánne a priamo na mieste...síce nekričím, ale zvýšený hlas určite používam, ale nie rozhorčený, skôr pokojný, občas prísny (aj keď ma už pár krát naozaj vytočili, vždy si akosi uvedomím, čo so mnou robia a ako sa správam)...väčšinou reagujem opačne, akoby som mala a to sa mi osvedčilo ako celkom dobrá metóda (niektoré veci, ktoré by nemali robiť nafúknem do absurdity)...lenže to odo mňa vyžaduje obrovskú kontrolu a vyčerpáva ma to :(
    používam pochvaly, povzbudenie, zistila som, že to na malé deti platí a snažia sa viac :) je to ich odmena, taktiež v nich nechcem vzbudzovať strach...nechávam ich pýtať sa (na učivo), aby mali možnosť zistiť aj to, čomu nerozumejú (minule sa ma malé deti pýtali na slovo rasizmus, len tak cez prestávku, osvedčovali sa z neho navzájom a nevedeli, čo to znamená...po mojom vysvetlení sa už nesmiali a sami uznali, že ak aj nemajú v láske niektoré rasy, nie je to kvôli farbe ich pokožky)...hm, ale mám tak málo skúseností, že kým sa naučím to celé koordinovať, prejde pár rôčkov :(

    ďakujem za tvoju odpoveď macko :) tvoja výchova musí byť zaujímavá...
    publikované: 02.02.2008 16:57:05 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  51. a hanuľka bude určite skvelá spolusediaca :)
    len budete musieť tichučko sedkať a počúvať, dobre? potom nebudeš musieť odpisovať a cez prestávku ti hanka určite dá aj z nového kokosového koláčika, čo sa naučila piecť ;) xi xi
    publikované: 02.02.2008 16:59:27 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  52. Diuška, keby tak rozmýšľali všetky učiteľky
    ako Ty !!! Skúseností máš už na rozdávanie. Viem, unavuje to, preto treba byť múdry a hľadať spôsob ako si to "uľahčiť". Nepochybujem, že to zvládaš a viem, že si prívetivá, aj keď zvyšuješ hlas.
    Minule som bol synovi na rodičku, bolo to také mimoriadne rodičko. Učitelia sú zúfalí, vraj neakceptujú žiaden pokyn, akoby tam ten učiteľ ani nebol. Rozmýšľal som, čo by som robil, ako by som umravnil triedu ? Nie je to jednoduché, v inej polohe je muž, v inej žena - učiteľka. V triede je prevaha 16-17 násťročných chlapcov. ???
    publikované: 02.02.2008 17:19:49 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  53. hm :)) no je
    a u nás je to dosť vyrovnané, buď je viac chlapcov (aspoň mám taký pocit), alebo je to pol na pol...dievčatá sú však menej dominantné, aj keď i tu sa nájdu výraznejšie typy...pomaly si k nim nachádzam cestu...v piatok však pretiekol pohár trpezlivosti môjmu kolegovi, takže je jedno, či je to chlap alebo žena...niekedy je toho veľa aj na vola, bez ohľadu na pohlavie :))
    ale je fajn, že si uvažoval nad tým, čo by si robil ty a nie nad neschopnosťou učiteľov :)

    noooo a chlapci sa navyše aj usmievajú, snažia sa obmäkčiť lichôtkami a je to v podstate veľmi milé, vtipné :)) och, pre mňa o to ťažšie...nesprávajú sa hrubo, našťastie, zatiaľ...keď použili vulgarizmus, poslala som ich vymyť si ústa :))

    v súvislosti s rodičmi mi napadla jedna vec...možno som už o tom písala...študent (17) vzal domov jednu prácu, za ktorú som mu dala 4ku, ukázal ju otcovi a ten mi po ňom odkázal, že som mu mala dať 5ťku a jedno za ucho :))) pritom mám toho študenta rada :)

    teraz som si spomenula skôr na to dobré ;)
    publikované: 02.02.2008 17:33:58 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  54. Tá pani učiteľka čo som spomínal hore,
    utiekla z triedy a zvolali mimoriadne rodičko. Vidíš, mládenci Ti lichotia, to ma vôbec nenapadlo, pretože u tejto pani učiteľky k takýmto lichôtkam asi nemôže prísť. Potom je dobré toto využiť a postaviť na tom obranu.
    Poslať ich vymyť ústa je vtipné, ale mám pocit, že asi nezaberá, skôr sa prezentujú ako hrdinovia, ktorí si môžu ísť umyť ústa. Ale beriem to ako poukázanie na to, že si "špiní" do úst. Keď použiješ niečo v tom zmysle, že Ty by si takéko priateľa alebo kamaráta nechcela, asi by to malo mať väčší účinok. Asi, domnienka. Chalanom sa páčia mladšie učiteľky. Pamätám si, že aj mne sa na priemyslovke páčila jedna učiteľka, ktorá práve skončila školu a bol by som jej zobal z ruky. :-)))
    publikované: 02.02.2008 17:59:39 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  55. :))) nemyslím si, že sa im páčim
    tie lichôtky používajú vždy za nejakým účelom...keď niečo chcú :)) a to umývanie úst si zapamätali, aj keď viem, že to bolo skôr o srande, aj keď som to hovorila úplne smrteľne vážne :) odvtedy si predo mnou dávajú pozor ;) a ak vykĺzne, vedia, že nemali, pretože sa zamračím...a oni sa zháčia
    aj ja som chcela veľakrát ujsť :( no to by nado mnou vyhrali a neurobím to, aj keby sa neviem čo stalo...v najťažších chvíľach si sadnem a bez slova, pozerajúc sa na nich čakám, kým sa ukludnia...zaberie, na chvíľu...
    publikované: 02.02.2008 18:08:31 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  56. Moja zlatá Mirka
    poznáme sa trošku lepšie, takže mi dúfam uveríš, ak ti poviem, že ty nie si bytosť "ktorú nikto nechránil, nikto nemal rád, o ktorú sa nikto nezaujímal" ;-)
    Ty si mi dala silu vydržať aj v tých najťažších obdobiach a práve vďaka tebe som teraz opäť šťastný :-)
    Ani ja som si na strednej nevážil naozaj skvelých profesorov, bol som mladý... nedochádzalo mi, čo pre mňa robia. Ale povedz mi, čo viac hovorí o človeku? Kamaráti, ktorým si nie raz veľmi pomohla a ktorí ti zostanú na celý život, alebo banda nevychovaných puberťákov, ktorí z toho časom vyrastú?
    Neboj, aj keď to tak nevyzerá, každý jeden z nich si niečo odnesie z tvojej hodiny a určite sa niečo naučia. Ak bude treba, tak im to prídem aj násilím vtĺcť do hlavy... však čo by som pre teba neurobil :-D
    publikované: 06.02.2008 00:11:29 | autor: shaggy (e-mail, web, autorizovaný)
  57. Diuška,
    rozmýšľal som nad tým, čo sme písali, že ako využiť tých disciplinovaných žiakov na to, aby pomohli "umravniť " tých nezbedníkov. Človeka to napadne, no keď už má byť konkrétny, tak je to ťažšie.
    Najskôr ma napadlo, že nebolo by od veci, tých tichších si zavolať a poprosiť ich o pomoc, no nejako sa mi to nepáči, učiteľ by mohol vyzerať ako bezradný človek, ktorý si nevie rady... často nevieš, ako tie deti zmýšľajú. Ale hľadal by som cestu k tým deťom, aby som zistil, ako to vnímajú oni a ako sa na to pozerajú oni a využiť tú ich momentálnu reakciu na spomínaný účel.
    Situácia, ktorú si opisovala bola asi hraničná. Ja by som volil aj možnosť presadenia žiakov, "dobrý - zlý". Keď som chodil na priemyslovku, tak jeden učiteľ túto možnosť využíval a keď bola jeho hodina, tak sme museli sedieť podľa jeho poriadku.
    Možno by sa mohla hodina začať aj končiť s päťminútovou debatou o všetkom a zameral by som sa asi akože na tých vyrušujúcich a nechal by som ich vyrozprávať... možno by som deťom kúpil nejakú sladkú drobnosť a tiež len akože ich ponúkol... aby to nebrali ako kupovanie.
    Ak máš takých nespratníkov, ktorí sa nedokážu za žiadnu cenu upokojiť, asi by som ostal ticho a vyzval ho, že keď chce robiť šou, tak môže pokračovať a sledoval by som ho v tichosti. Ak by prestal, opäť by som ho vyzval, nech vidí, aké je to ťažké niekoho zaujať.
    My sme dostávali aj úlohy z novej látky a vystupovali sme v úlohe učiteľov... museli sme si problém naštudovať a potom ho pred triedou predniesť. Neviem, ako by sa to tým vyrušujúcim páčilo, keby dostávali takúto úlohu ? Tam, možno na ojedinelom pokuse by zbadali, že úloha učiteľa nie je len tak med lízať. Priebeh by som sledoval a podľa potreby okomentoval.
    Možno by som si priniesol na hodinu aj fotoaparát a možno by som nespratníkov aj vyfotografoval a snímku poslal mailom rodičom, možno by som ho sám vyzval, aby urobil niečo zlé, negatívne... určite by sa zarazil, čo mu to kážem...
    Diuška, už som zo školy dlho doma, neviem, čo dnešné pravidlá a možnosti v školstve dovoľujú. Sú to len moje možno, možno... zamýšľam sa však nad tým a hľadám cestu. Preto tie moje streštené nápady.
    Baví ma komunikovať s ľuďmi, mám rád mladých ľidí, mladosť a preto ma to zaujíma. Držím Ti palce a prajem Tvojej láskavej duši radosť zo svojej práce a niekedy napíš, čo a ako.
    publikované: 07.02.2008 21:48:02 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  58. dobry vecer,pani profesorka Diuska a spolusediaci macik:)
    zaujala ma Vasa zmysluplna debata , napadlo ma nieco podobne ako Macka.
    Dat lapajom sancu stat pred triedou a nechat ich vysvetlovat ostatnym. Odfotenie, ci nakrutenie na kameru by bolo uplne super. Potom ich vystupenie prebrat s celou triedou.
    Mojim snom bolo ucit, tak velmi som po tom tuzila, teraz vidim, ze sa dobre stalo,ako sa stalo. Nesplnil sa sen.
    Vychovala som len dve deti, moje vlastne , rezervy som mala i mam obrovske, najma starsi syn by ma urcite podrobil drvivej kritike, ale verim, ze aspon jedno by uznal- ze su moje naj na svete a vsetko, co som robila a robim je kvoli nim.
    Su mojou uzasnou motivaciou, motorom, ked uz sa zda, ze neviem, ako dalej.
    A preco to pisem sem?
    Pretoze tu tiez citim uzasnu lasku k detom - od Diusky, od Macka a od Shaggyho uzasnu lasku ku kamaratke Diuske:)
    publikované: 07.02.2008 22:16:53 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  59. Ahoj Hanička !
    Najskôr sa vyjadrím k tomu, že asi by som nafilmovaný "príbeh" nespratníka nepreberal s triedou. Neviem, ale myslím si, že to závisí od mnohých okolností. Určite by som nechcel toho šibala raniť a pokoriť. Účinok by mohol byť opačný, veľmi by som pouvažoval, ako by som s tým naložil, asi by som volil cestu postupnosti.
    Hanička, ja mám rezervy na kamióny... musel by som byť k sebe veľmi kritický... vieš, predstavy - skutočnosť...
    publikované: 07.02.2008 22:37:15 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  60. :)) ahojte
    ňoooo, ďakujem za skvelý koment mackovi :) niečo z toho som vyskúšala a ostatné nápady by tiež prichádzali do úvahy...problém je aj v tom, že nestíham učiť...je toho veľa a desať minút z hodiny je dosť...no rohovory mám zakomponované priamo vo vyučovaní...resp. pýtam sa ich na ich názory veľmi často :) a od malých deciek vyzvedám, čo sa im páči, čo nie, aj čo sa týka vyučovania, tí dobrí drobci za mnou chodia po hodine a pýtajú sa a radia mi a aj sa posťažujú na tých zlých....ja sa zase pýtam ich, ako to riešia iní učitelia, ale nič zatiaľ nepomáha...skôr mi hovoria o hysterických výbuchoch hnevu s trieskaním triednej knihy o stôl a jačaním, na čo ja nie som...tým malým som naposledy povedala (viem, že som nemala, ale nevedela som, čo už s nimi), že sa asi porozprávam s pani riaditeľkou, aby im dala inú učiteľku :( možno som urobila chybu, neviem...asi áno, čo už...

    a s veľkými deťmi sa niečo zmenilo, aj tí najhlučnejší sú ku mne viac úctivejší, možno preto, že som sa ich zastala na porade, aj ich pochválila :/ a budem na tom makať ďalej, mám aj kameru, foťík, možno vyskúšam macov návrh :)) len na to zase nie je priestor :/

    a shagguliak :) som rada, že sa ti teraz dobre vodí, vieš, že sa teším a prajem ti to ;) a dík, netreba ich zmastiť, mmmmm, možno neskôr xi xi...podarilo sa mi s niektorými trošku zblížiť...na prof. úrovni, komunikujem s nimi a občas mi aj vyjdú v ústrety a utrúsia obdivnú poznámku na moju adresu o tom, ako ich zvládam :)

    hanuľka :) bola by z teba skvelá učiteľka :) vychovať "len" dve deti je podľa mňa zázrak ;) tiež sa tým ojim "adoptívnym" teším, ale niekedy je toho naozaj veľa :/

    a budem vám rada písať o tom, čo pomohlo a aké pokroky robím :))

    peknučký večer všetkým :)
    publikované: 07.02.2008 22:37:21 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  61. Macik,
    rozoberat ich vystupenie s triedou a s nimi samotnymi nie s cielom pokorit ich, ale ukazat im, ake to je pre ucitela tazke vysvetlovat, zaujat deti, aby vnimali, nevyrusovali, pochopili...
    niekedy mam problem aj s dobrym kamaratom vysvetlit mu urcitu vec, ako to myslim ja, niekedy sa mi zda, ze jednoducho nie som schopna povedat to zrozumitelne...:(
    DIUSKA - uzasneee, zaujala si lapajov, maju uctivejsi pristup k tvojej osobke, proste skvele...vedela som, ze to musi prist, aj ti najotrlejsi jednoducho pochopia, ze u teba to nie je poza, ale davas do toho srdiecko, seba celu.
    Vsetkym krasnu nocku, plnu uzasnych snickov a fantastickych ludkov:)))
    publikované: 07.02.2008 22:57:03 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  62. aj tebe moja milá :)
    publikované: 07.02.2008 23:03:38 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  63. Hanička,
    prečítal som si po sebe a musím priznať, že tak to vyznieva, ale určite som nechcel Ti dávať niečo do úst, čo si nepovedala.

    Áno, šikovný spôsob ako zvolila Diuška, keď chcela zahnať ovečky do košiara...

    Takže dievčatá, dobrú nôcku, po vašom...
    publikované: 07.02.2008 23:03:57 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  64. :)) volajú ma, macko uško ;)
    dobrú nôcku deti :P
    publikované: 07.02.2008 23:05:32 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014