Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Núdzový dojazdový systém pneumatík

Rezervné koleso je doslova piate koleso na voze. A podľa toho s ním aj zaobchádzame. Ruku na srdce: Kedy naposledy ste kontrolovali tlak vzduchu vo vašom rezervnom kolese? Možné je, že ste si kúpili nové hliníkové disky s väčším priemerom a vaše staré rezervné koleso vôbec nemôžete použiť.

Ale našťastie sú aj iné alternatívy. Dobré pneumatiky s núdzovým dojazdovým systémom nielenže robia piate koleso v aute zbytočným, ale v prípade defektu počas rýchlej jazdy po diaľnici, môžu zachrániť ľudské životy. Rýchla strata vzduchu v normálnej pneumatike má veľký vplyv na riadenie a brzdové schopnosti vozidla, pneumatika s núdzovým dojazdovým systémom nám pri rýchlosti do 80 km/h umožní bezpečný dojazd do vzdialenosti až 200 km.

Pneumatiky značky Dunlop, Goodyear a Pirelli majú zvlášť silné bočné steny, ktoré umožňujú, že aj úplne odvzdušnená pneumatika je schopná jazdy v zákrutách a nezošmykne sa z disku. Špeciálna zlúčenina gumy odolá počas jazdy silnému prehrievaniu pneumatiky bez vzduchu.

Michelin používa tzv. PAX – SYSTEM, pozostávajúci zo štyroch vzájomne nasadenia schopných dielov: disku, posiľňujúceho krúžku, špeciálnej pneumatiky a ventilu, ktorý je vybavený senzorom na meranie tlaku vzduchu. Vďaka mechanickému zakotveniu aj úplne odvzdušnená pneumatika pevne prilieha na disk a ani v zákrutách sa nemôže zošmyknúť.

Continental vyvinul podobný núdzový dojazdový systém ako Michelin (tzv.ContiSicherheitsRing – Conti bezpečnostný krúžok). Medzičasom v spolupráci s výrobcom pneumatík Bridgestone vyrábajú pneumatiky s núdzovým dojazdovým systémom, ktoré sa môžu montovať na sériové disky so zvýšeným ráfikom a zodpovedajú systému s posilnenými bočnými stenami.

Aby sme počas jazdy mohli zistiť, že sa v pneumatikách s núdzovým dojazdovým systémom znížil tlak vzduchu, musí byť vozidlo vybavené systémom na kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách. Senzory vo všetkých kolesách merajú tlak vzduchu, ktorý môžeme kontrolovať na displeji na palubovej doske. V súčasnosti je na trhu stále viac áut so zabudovaným systémom na kontrolu tlaku vzduchu, ale aj staršie vozidlo môžeme dodatočne vybaviť týmto sytémom. Dôležité je, aby automechanici pri každej výmene pneumatík dbali na technické predpisy, len tak môže náš strážca tlaku vzduchu bezchybne fungovať.


Pneumatiky | stály odkaz

Komentáre

  1. Dobrá vec celkom
    Ale neviem kto by prezuval rezervne koleso na hlinikove disky , to si vacsinou nosia ludia v aute s plechacom nie ? :)
    publikované: 02.10.2012 16:13:41 | autor: Mišo (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014