Zabudnime na chvíľu, že svetová kinematografia je zahnojená tisíckami zbytočných filmov, ktoré kazia vkus a poďme sa pozrieť na jeden z jej skvostov vypovedajúcich o tom, akí ľudia skutočne sú. Na Peckinpahovych Straw Dogs. Filmovú klasiku.
Sam Peckinpah natočil Slamených psov, aby si ventiloval strach pre sfajnovelých intelektuálov typický. Že mu nejaký nerudný bulo, živočíšny primitív znásilní ženu. Isteže to nikdy nepriznal, ale prečo to nespomenúť. Poznať ľudskú motiváciu nie je na škodu.
A tiež nie je zlé vedieť, že vo Veľkej Británii bol film pokrytecky zakázaný (časť Censorship) kvôli "zobrazovaniu násilia", lebo v protipóle k US intelektuálovi ukazuje anglický vidiek ako semenisko incestným krížením zdegenerovaných zabijakov.
No ale už k filmu ako takému:
S rousseauovskou ilúziou čistoty vidieka prichádza US astromatematik spolu s manželkou do jej rodnej anglickej obce, aby sa tam uprostred vysnívaného kľudu venoval svojej práci. Zjemnelý intelektuál opantaný abstraktným svetom čísel svoju mladú manželku zanedbáva. Tá sa nudí. A kvôli jeho neschopnosti viesť život, v ktorom nie je vytesnená na perifériu záujmu, ním tiež tak trochu pohŕda.
Prichádza prvá kľúčová scéna filmu. Nahá žena v sprche pudovo provokuje dedinských robotníkov, ktorí opravujú strechu ich statku. Vie, že ju robotníci vidia a oni vedia, že ona to vie. Škrupina "normálnosti" sa začína olupovať a atmosféra naberá pach samčiny. Žena intuitívne vytuší veľké nebezpečenstvo - až takto to s tou provokáciou nemyslela - a žiada manžela, aby robotníkov poslal preč. Neurobí to. Nevidí dôvod.
Druhá kľúčová scéna: na rozdiel od svojej ženy má matematik natoľko otupené inštinkty, že ju nielen odmietne preventívne chrániť, ale prichýli na statok obecného blázna podozrievaného z vraždy jednej z vidiečaniek, s ktorou odišiel z dedinskej veselky. On ju aj skutočne zabil, ale matematik o svojom rozhodnutí prýštiacom z liberálneho humanizmu, veliaceho poskytnúť mentálnemu retardovi pomoc, nepochybuje.
Potom už naberá film šialené otáčky. K znásilneniu jeho ženy naozaj dôjde - zosnovajú ho degeneráti, ktorých žena pozná od detstva a zaznie pri ňom pamätná absurdná veta Len opatrne, len opatrne - a intelektuálske posero matematik je nútený bojovať na obliehanom statku o holý život. Náhlou erupciou najprimitívnejšieho inštinktu, ktorým nás vybavila evolúcia - zabijactva - zažíva stav, ktorý dôverne poznajú napríklad vojaci, ergo profesionálni zabijaci. Hormonálny šok. Boj ho začína baviť. A z jemného intelektuála sa stáva to, čím sú primitívni vidiečania znásilňujúci a zabíjajúci ženy. Beštia.
Preč je celý iluzórny nános humanity a kultivovanosti.
Film končí smiechom matematika - vraha. Vezie v aute mentálneho retarda - vraha. Niet medzi nimi rozdielu.
Matematik sa cíti taký slobodný. Ako nikdy v živote.
Hudba, titulky, finito. Filmový stret prejemnelého intelektuálskeho sveta a brutálnej reality sa skončil. Výsledok je jasný.
A divák sa môže oddať znepokojivým myšlienkam, ako to vlastne s tou ľudskosťou naozaj je.
----------------------------
Na Peckinpahovi je sympatické, že sa nestavia do role moralizátora. Túto ľúbivú rolu odmietol už samotným názvom Straw Dogs - slamení psi z Tao-Te-Ťingu.
"Nebesa a země neprojevují lidumilnost, tvorstvo je pro ně tolik co slaměný (obětní) pes."
Slamenými psami kmásaným najnižšími pudmi sú v jeho filme zdegenerovaní vidiečania, matematikova žena pretŕčajúca sa nahá v sprche, neznáma vidiečanka, ktorá šla s nespoľahlivým dedinským debilom kvôli sexu do lesa, dedinský debil, ktorý ju nedopatrením zabije - a aj matematik, ktorý sa plynule zaradí do zoznamu divých zverov. Lebo inak sa už potom nedalo.
Komentáre
je na obrázku kocúr Šunkes
to je metafora slobody
gratulácia
sporná je ale interpretácia podľa tao-te-tingu, nie je isté,či tým majster mal na mysli obetných baránkov, alebo iba neškodné, zanedbateľné tvory tzv. quantité negligable.
ako predpisovo si zvýskol
Kastračný komplex je mužská záležitosť. Spôsobuje ho obava zo straty mužskosti - tá súvisí s pôvodnou ženskou identitou, lebo defaultne sú všetci ľudia ženami - a aktivizuje sa v kontakte so silnou ženskosťou alebo v príliš tesnom vzťahu. Toto mužskosť spoľahlivo zviklá viac ako oidipálne súboje s otcom o matku.
To len aby bolo jasno. Keď už sa tu chceš nechať dobrovoľne kastrovať.
Interpretáciou Tao-Te-Ťingu sa netráp. To nie je postmoderna.
ema,
drahý diogenes
akronymicky:
gnóthi seauton, diogenes
Čo človek pozná, to môže preskúmať intelektom. Čo v hrôze pred sebaspoznávaním vytesní ako nedôstojné - ach, taký predsa JA nie som, ach, môj/náš svet taký nie je - obehne ho zozadu a kopne do riti.
Že to treba pripomínať zrovna Diogenovi, hm.
to ema
(AI-like)
AI like?
Takto to, súdruhovia, myslené nebolo.
to si necham libit :o)
hej, iris, Babettina hostina
Každopádne sú tam skvele vykreslené prísne protestantské zásady. Len protestanstký boh vie, že ich stvorilo práve drsné chudobné prostredie.
ano,
Slamenych psov si pozriem, velmi sa na to tesim.
vdaka za tip a prepac, ze tu vzdy nieco ine doporucim, mozno sa to nehodi.
Este si pockajme
iris, ja neviem
Pamätajme na leitmotív tohto blogu prevzatý od doc. Baznu a neondejme sa napísať čokoľvek.
AT
Veru tak, Šahrezád
strih
SRK sa dramaticky objíma so svojou manželkou
strih
robotníci idú po prašnej ceste, nadávajú na SRK, že ten hentaký a taký a oni mu ukážu, ale sú to len silné samčie reči, lebo na SRK nemajú
strih
SRK s manželkou sa na seba intímne a spolupatrične usmievajú, záverečná muzika, titulky.
SRK sa proste správa ako muž, a preto mu patria naše srdcia:)
vdaka, Ema, za krásny prísnos do tejto problematiky
http://joel.toonywood.org/photos/voyage-inde-2005/grand/068.jpg
ale len do tej hranice, aby nevyzeral ako necinný posera.
Šahrezád, on trpí
PRESNE hentak sa tváril Sumner zo Straw Dogs pri sexe. Kým pri myšlienke na kvadratickú rovnicu bol orgiastický.
Uznaj, to nemohlo skončiť dobre.
Dina Chanum, prepáč, že zasa tu
Aj jeden strašnýýý preklep
"...preberajú vsetko od predsierania panenstva a orgazmov po potencionálnych milencov..."
Nemá tam byť presierané panenstvo?
ema, vdaka ze si si to vsimla
a este k tomu Sunarovi
gnóthi seauton, diogenes?
no teda
V tomto stave je už využiteľná na filozofických sympóziách.
nie som priaznivec (notabene prázdnych ;) sudov,
?!
a o čom ste sa tu
buheh