Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Sloboda vierovyznania neexistuje......nemôže

Prečo nejde zrušiť krst?
 

Včera priebiehalo na Okresnom súde v Košiciach veľmi zvláštne pojednávanie s akým sa ešte slovenské súdy nestretli. Päťdesiatjedenročný Michal Holováč žiadal súd o ochranu svojich občianských práv.V roku 2003 požiadal Gréckokatolícke a Pravoslávne biskupstvo o zrušenie svojho krstu ku ktorému došlo v roku 1956, keď ho ako dieťa dali pokrstiť jeho rodičia. Tvrdí, že nemohol o svojom krste rozhodovať sám, teraz nechce byť členom a ani byť spájaný s akoukoľvek cirkvou na Slovensku. Obe cirkvi sa vyjadrili, že sviatosť krstu sa nedá zrušiť a súd aj jeho podanie zamietol.

Možno sa to zdá na prvý pohľad absurdné, že človek požiada o niečo také, ja musím povedať, že ja som rozhodnutím súdu sklamaný, no čakal som ho. Ale pán Holováč asi nepochopil proti akému kolosu sa postavil. Cirkev je jedna z najbohatších a najväčších firiem na svete, ktorá obchoduje ako jediná na svete s niečim alebo niekým čo nikto na svete nevidel.Ešte aj tie pozemky na iných planétach ktoré predávajú niektorí blázni je možné vidieť cez ďalekohľad. Vzoprieť sa takému kolosu nie je jednoduché. Kedysi to ľudí stálo život. Milióny ľudí zomreli v histórii ľudstva za to že zapreli Boha, či nechceli prestúpiť na inú vieru,alebo len preto že hlásali veci ktorými predbehli niekoľko storočí a ich upálenie na hranici ako kacírov dnes vyzerá ako obyčajná vražda a vlastne aj vraždou je. V mene koho, v mene čoho títo ľudia umierali, aká inštitúcia mala právo rozhodnúť, že ten ktorý človek zomrie, lebo neverí v Boha. A vraždí sa ďalej, na celom svete, často v mene Boha, toho alebo toho.Ľudia sú plní nenávisti voči ľuďom ktorí sa modlia inak, alebo nemodlia vôbec.Cirkev je tu stále, o časoch svojej najväčšej slávy a sily neveľmi rada hovorí, ale zato by rada držala ľudí nakrátko.Nečudujem sa človeku,ktorého život, jeho skúsenosti a názor doviedli až k tomu, že siahol na tak citlivé miesto ako je zrušenie a spretrhanie akéhokoľvek prepojenia na systém s ktorým nechce nič mať. Čo je na tom na nepochopenie. Pán Holováč vyzerá ako blázon, ako Don Quichotte ktorý bojuje s veternými mlynmi.Chce mať svoju vlastnú slobodu a tak nechápem prečo ju mu niekto upiera. Nechápem, prečo sa nedá zrušiť zápis v jednej knihe. Potrebujeme mať svoj zoznam ovečiek, každý musí byť niekde zapísaný. Nie je to tak dávno kedy komunistický režim potláčal veriacich, siahal im na ich právo veriť v niečo v čo neverili komunisti a tiež mal svoj zoznam, svoje archívy. Koľko kňazov skončilo v žalároch, koľko ľudí nemohlo slobodne veriť v čokoľvek. Doba sa obrátila, ale systém sa nezmenil. Sloboda vierovyznania je len na papieri. V skutočnosti to funguje inak, len to nechceme vidieť.Absurdita. Len jeden príklad z Košíc. Na hodine dejepisu padla od učiteľa otázka kedy sa odohrala nejaká udalosť. Prihlásený chlapec odpovedal, že v roku tom a tom pred naším letopočtom. Učiteľ na neho drzo vybehol s vetou:“ Hádam si chcel povedať v roku 73 pred Kristom a nie letopočtom. Si ty nejaký komunista alebo ateista či čo?“ Koľko nenávisti k malému chlapcovi od pravdepodobne veriaceho pedagóga. Kde je tam to ich „miluj blížneho svojho“? Kde je tá sloboda, za ktorú bojoval možno aj on v roku 1989. Bude sa ten chlapec ešte pozerať niekedy na svojho učiteľa s úctou aká mu prináleží, alebo táto jeho „nevhodná“ odpoveď mu bude traumou na celý život?

Pán Holováč, ja vám držím prsty, a až sa to podarí požiadam tú moju cirkev o to isté.Sú len dve veci na svete ktoré sa podľa mňa nedajú zmeniť.A to dátum narodenia a dátum úmrtia.Všetko ostatné sa dá, len to by to musel niekto chcieť, a určite nechce.Tento kolos neustúpi. Nikdy. Možno to vyzerá že som zbabelec, ale nie. Len nezvyknem biť hlavou o múr, keby som to robil už by som ju nemal.


Politika | stály odkaz

Komentáre

  1. ja som tiez pripravil ziadost o exkomunikaiu
    ale otec je neposlal. Chcel som ju poslat na vianoce, takto ju poslem na velku noc.
    Preco preve tieto datumy? Aby bolo jasne, ze moje presvedcenie nemat s touto firmou nic spolocne je jednoznacne.
    publikované: 30.01.2008 13:09:32 | autor: wa (e-mail, web, autorizovaný)
  2. V čom je problém?
    Kto núti pána Holováča veriť? Nemôže sa vyhlásiť z cirkvi a stať sa neveriaci? Kto mu v tom bráni? Ako mu majú vymazať krst, keď bol pokrstený? Ako keby žiadal aby ho vymazali zo zoznamu žiakov prvej triedy, tam kde chodil na základnú školu, pretože on dobrovoľne chodiť do školy nechcel. Tiež by mohol požiadať aj o vymazanie zo zoznamu narodených. Môže začať tvrdiť, že on sa narodiť nechcel.Tieto záležitosti sa stali, nie? Prečo má teraz niekto upravovať záznamy a klamať, že pána Holováča nekrstili, nenarodil sa, nechodil do školy? Bol pokrstený? Bol, svedčí o tom zápis.
    Ako on so svojim krstom naloží, je len jeho vecou, nie?
    publikované: 30.01.2008 13:36:01 | autor: Rick (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. kua...toto je fakt absurdita..
    pán Holovač nech ešte požiada nejakeho odbornika,nech ho prešetrí po psychickej stranke..ožividne sa mu to zíde..inak..plný súhlas s Rickom..

    ludia už nevedia,ako sa zviditelnit..)))
    publikované: 30.01.2008 13:45:45 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Ak neveríš..
    Nechápem ak niekto neverí, prečo mu vadí zápis v nejakej knihe. Veď to pre neho v tom prípade nič neznamená. Iste z ktorejkoľvek cirkvi môže kedykoľvek vystúpiť a ak je v poraidku, tak mu to nemôže prekážať.
    Autor blogu si asi myslí, že keď niekto vystúpil z komunistickej strany tak sa všetky materály začiernili kde figurovalo jeho meno a to aj v archívoch ak sa náhodou jeho meno tam vyskytlo (Ak by Husák za svojho života vystúpil z KSS tak historici by mali riadnú fušku prerobiť históriu na obraz autora blogu).
    Už to že sa vyskytol tak unikátny európsky prípad svedčí o stave dotyčného.
    publikované: 30.01.2008 13:47:38 | autor: sykora (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. a tak nahodou..vrátiť všetky očkovania,čo za života nechce?..
    kuuurňa..tak toto je silne kafe...ozaj...
    publikované: 30.01.2008 13:47:50 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. vrrr...čo za života dostal..tam malo byť..)))
    a inak..wa..rieš radšej tie nedostatky na blogu..a nie zbytočnosti..)))))..
    publikované: 30.01.2008 13:48:48 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Re: Preco nejde zrusit krst?
    Mozno preto, lebo sa o takej moznosti nepise v Biblii. Nemozno ani cirkev nutit, aby robila nieco, co robit nema. Aj cirkev ma svoje prava.
    publikované: 30.01.2008 14:07:54 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. Hlavac je bud psychopat, alebo sa chce zviditelnit
    taketo vtakoviny rozmazavat a trapit sa s nimi...ci ma odniekial vyskrtnu alebo nie...co mu tachometer poskoci ked ho skrtnu?
    publikované: 30.01.2008 14:16:03 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  9. 2 MissEllie
    Ahoj MissEllie, posledne dni som pripravoval novy databazovy server, prave preto, aby siel blog.sk bez problemov. Zaroven sa mi podarilo i dostat do slusnej kondicie zalozny server, takze blog.sk teraz ide tak, ze nikto nepozna, ze databaze bezi zo zalozneho servera. Ver, ze veci okolo blog.sk riesim :)) kritiku beriem

    Na druhej strane, ak sa rozhodnem, ze nechcem byt clenom nejakeho spolku, tak ma odhlasia, zrusia clenstvo a tak podobne. Toto cirkev urobit nechce a to je to, co sa mi nepaci.

    Ked sa robilo scitanie ludu (to som bol este na strednej), tak tam bola i kolonka ohladom viery, nechcel som, aby rodicia (vteda som este nemal 18) za mna uvadzali prislusnost ku katolickej cirkvi.

    Uz len na zaver: vieru kazdeho cloveka respektujem a nespochybnujem. Co mi vadi, je ten spolok, ktory sa miesa i do veci, ktore mu nenalezia. Lobby, aby nebola na zakladnej skole co i len zmienka o joge z xenofobnej obavy, aby si ich ovecky nahodou nedozvedeli o alternative k ich cinnosti su praktiky, ktore spadaju do minuleho storocia. nech si veri kazdy comu chce, ked tym neublizuje inym. Ja s touto firmou nemam nic co by som chcel zdielat, preto nechcem, aby ma evidovali vo svojich zoznamoch. To ze ma bez mojho suhlasu pokrstili je jedna vec, ale na zaklade mojho slobodneho rozhodnutia, nech ma vyskrtnu a niekde si poznacia, ze uz s nimi nemam nic spolocne. Co je na tom divneho?
    publikované: 30.01.2008 17:18:21 | autor: wa (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Sloboda
    Blhorečím pánu Holováčovi za to čo robí nech sú jeho pohnútky akékoľvek. Neverím ale, že by mu šlo o zviditeľnenie. Prečítajte si jeho knihu a pochopíte. Ja mu rozumiem úplne a to mám dosť odlišný problém. Nie som krstený, pretože moja mamina katolíčka a môj otec žid sa dohodli, že právo výberu ponechajú na mňa. Prebrali to so mnou keď som mal 16 rokov a tri roky som strávil riešením tejto otázky. Samozrejme okrajovo, popri kapele, strednej a vysokej škole a pod. Prečítal som starý aj nový zákon, pár krát som sa stretol na výške s kresťanskými veriacimi, rozprával som sa s pánom rabínom, sledoval som kroky jednotlivých cirkiev opäť len okrajovo - keď boli správy v novinách o niečom súvisiacom s cirkvou zbystrill som pozornosť. Až na moju prababičku som nestretol skutočného veriaceho, alebo aspoň niekoho kto by bol schopný rešpektovať iný názor. Hlavne som nestretol niekoho kto by z veriacich prečítal Bibliu. Jediný sympatický bol rabín, ktorý mi len povedal, že si to mám rozrišiť sám. Naproti tomu, že sa mi kresťanský spolužiaci na výške porestali zdraviť keď som im tvrdil, že Bilbiu napísalo viacero ľudí a že si odporuje v mnohých veciach.
    Myslím si, že sme ešte stále blízko k ľudoopom a potrebujeme v niečo veriť aby sme sa mohli niekam utiecť. Neverím, že existuje niekto kto neverí skutočne v nič. Každý má to svoje: "Verím v niečo, ale nenazývam to ani Bohom, ani Alahom, ani .....". Nuž aj ja verím.
    Dnes mám 32 rokov a za tých 16 rokov premýšľania som sa dostal pomali až k hranici nenávisti k cirkevnej ustanovizni. Je to najväčšia mafia sveta s najväčším počtom zavraždených ľudí a navyše nás kresťanstvo zdržalo vo vývoji cca 14 storočí. Zapudili všetko nielen nové ale aj to čo bolo dobré a pokrokové napr. hygiena, kalokagatia a podobne. Nebudem sa rozpisovať tieto veci ovládate sami.
    Môj problém je, že som obklopený "veriacimi" ktorý neboli v kostole od ich krstu. Jedna takáto veriaca je aj moja snúbenica, pri ktorej som za 5 rokov nevidel, že by sa pomodlila alebo že by šla do kostola.
    Prišiel čas posunúť sa ďalej a napriek tomu, že všetky tieto moje názory pozná vyrukuje s tým, že chce svatbu v kostole a naše deti majú byť krstené. Ohromujúce je, že mikto v mojom okolí mi nerozumie. Každý vraví to isté čo aj vy, že si predsa môžem veriť tomu čo chcem a deti môžem a nemusím viesť do kostola každú nedeľu. 5 rokov nie je malo a iste každý pochopí, že s mojou drahou máme toho veľa spoločné ak sme tak dlho spolu, takže rozchod je úplná kravina.
    Takže, rozumiem úplne pánu Holováčovi a myslím, že to nie je len boj proti cirkvi ale proti spoločnosti, ktorá je z valnej väčšiny apatická voči kostolu ale reaguje cholericky kedykoľvek niekto nechce niekam patriť.
    publikované: 20.02.2008 14:28:12 | autor: Kundera (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Kundera..neviem,čis to meno neznevažil..ale..to už nech si rieši p. Kundera..
    dotyčný pán sa krstom nikam nezaradil. Maximálne tak medzi nepraktizujúcich veriacich..skôr by som to pomenovala..pokrstených neveriacich..aj take veci sa stavaju..ale..čo už..jeho rodičia tak rozhodli za neho..a on nech rešpektuje nie vôlu cirkvi,ale vôlu svojich rodičov..

    Myslim,že taký krst nebráni v živote..ani v žiadnej ceste..Snád len,keby sa chcel stať židom..ale..v tomto tiež nemam jasno..)))

    mohol bys to ozrejmiť..ak sa ti chce..)))
    publikované: 20.02.2008 14:37:16 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Hm
    Určite znevážil. Ale hádam sa neurazí. Skôr sa tým snažím vyjadriť svoj obdiv k pánu Kunderovi ako to, že sú to jeho názory :) To by som si fakt netrúfol.
    Problémom nie je ani tak konverzia z jednej viery na druhú ale skôr ostať nepopísaným listom :) A to ako to vydno na príklade pána Holováča problém je. Moje deti už nebudú môcť byť židia ani keby chceli - "dedí" sa to po matke. Porblémom je to ako to vníma cirkev a spoločnosť. Myslím krst. Vysvetľovať čo všetko predstavuje krst je dúfam zbytočné. Takže to nie je len nejaká triáda ale zaradí to človeka k ovečkám. Bezohľadu na to ako to ten ktorý pratkizuje je v zozname církve. Je to brána cez ktorú sa vstúpi a tým (to je jeden z argumentov mojej drahej) je už zabezpečená ochrana dieťatka a ak by sa mu nebodaj niečo stalo tak automaticky ide do neba. Ak nie je krstené tak do pekla.
    Ja som len chcel reagovať na negatívne ohlasy na konanie pána Holováča nechcel som aby sa to zvrtlo k môjmu problému.
    publikované: 20.02.2008 15:02:02 | autor: Kundera (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. ale my sa nebavime o tvojom probleme..ale o probleme pana holovača..
    ako mu bráni krst v dalšej existencii?..stačí keby to od malička popieral,že krsteny bol..kto by na to prišiel?..sice..jeho rodičia by sa asi necitili dobre,ale..myslim,že ani teraz sa necitia..

    tých židov som spomenula len preto,že na židovsku vieru asi nemôže prekonvertovat pokrsteny..či ano?..

    čo sa tyka dedenia viery po matke..si na omyle..vzdy ide po otcovi..ak chce matka vychovavat dieťa v inej viere,ako je otcova,musi otec písomne potvrdiť suhlas..tolko zase viem..))))
    publikované: 20.02.2008 15:11:37 | autor: MissEllie (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Hm
    Židovská viera sa dedí po matke. To je naozaj tak. Môj otec je židom po svojej matke a ja kedže mám matku katolíčku už nemôžem byť plnohodnotným židom. Majú na to aj výraz niečo ako prišelec len si neviem spomenúť na to slovo.
    Problém pána Holováča nie je v tom, že by bol konsternovaný a nedokázal existovať. Existoval tak 53 rokov. Problém je, že s tým nie je vysporiadaný vo svojom vnútri. Nesúhlasí s tým čo táto firma robí, čo hlása ako sa správa. (Mimo iné poznám viacero ľudí ktorí mali problém nájsť v malom meste školu kde by nenútili deti mať kresťanskú výchovu). A krst ako aj sama cirkev vraví je vstupnou bránou. A kedže s tým nesúhlasí chce len proste odísť aby mal sám pred sebou (preto neverím, že sa chce len zviditeľniť) čistý šťít. Proste pre princíp.
    Príklad: ako malá ešte nerozumná, trebárs 6 ročná by si sa dala zmotať a podpísala by si sa pod členstvo v nejakom SS klube (nech je to pekný porovnateľný extrém :)) a v dospelosti by Ťa to dobehlo - trebárs by chceli členské, trebárs by Ťa uverejňovali na stránke vo svojich zoznamoch a nejaký známy by Ťa upozornil. A nedalo by sa Ti z tej organizácie odísť. Postupne by si skúšala všetko vrátane súdov a začala by si možno aj nenávidieť. :) Mýlim sa. A pritom by Ti to v ničom nebránilo. :)
    publikované: 20.02.2008 15:41:15 | autor: Kundera (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. okej..Kundera..ale keby tam bol môj otec,alebo mama..tak by tam brali aj mna..aj celu rodinu..
    a o tom píšem ja..skratka..rodičia by ma tam,ako zakonní zastupcovia zapísali..a čo teraz?..prevratim svet hore nohami,lebo ja nechcem?..a ono sa to neda?..určite nie..myliš sa..ja som realista..a nebudem žalovať Nemecku republiku za to,že moji rodičia ma zapísali do SS a ja s nimi nič nechcem mať..a ono sa to už neda vymazať..lebo sa to už stalo..niekedy dávno..pred 53 rokmi..prípad Bohdalovej..že?..))))
    publikované: 20.02.2008 15:52:11 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  16. ok
    Preto mám rád život, ľudí ale hlavne ženy. Vecný pohľad na svet bez zbytočných a hlavne prehnaných emócií. Máš pravdu. Je to o emóciách, vášňach a pod. Nemá to nič s logikou. A je to každého súkromná vec. Priznávam pat. :) Hádam to môžme takto ukončiť. :) A to je vlastne podstata mojej prvej reakcie. Ak by väčšina ľudí reagovala rozumne tak ako Ty neriešili by sme tieto "problémy". :)
    publikované: 20.02.2008 16:33:55 | autor: Kundera (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. dakujem..))))..uznaničko..)))..to ja rada..))))))
    ale..aj tak ma zaujima..žid a katolička?..ako to prebiehalo v tej vašej rodine..čo vianoce?..a velka noc?..a chanuka..atd..jooj...zvedava som..nechceš začať blogovať?..)))
    publikované: 20.02.2008 16:40:53 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  18. :)
    Trochu sme odbehli :) U nás doma bolo a je všetko normálne "krestanské" - vianoce, veľká noc atď. Obaja rodičia nepraktizujú svoju vieru takže žiadne tajuplnosti nemám. :)
    publikované: 20.02.2008 17:26:12 | autor: Kundera (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. čo znamena "kresťanske..?..)))
    obaja rodičia nepraktizuju..to znamena,že su skôr ateisticke..nie?:..)))
    publikované: 20.02.2008 17:30:22 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014