Priama vražda - kde má vrah úmysel zabiť človeka a jeho činnosť k tomu aj priamo smeruje.
Nepriama vražda - keď človek nemal úmysel vraždiť, ale konal činnosť, ktorá mala vedľajší efekt a nebola mu táto činnosť dovolená (tak nebolo potrebné konať, nezariadil bezpečnostné opatrenia, zanedbaná povinnosť, starostlivosť...).
Vražda vykonaná v okolnostiach priťažujúcich sa menuje kvalifikovanou: vražda otca, matky, súrodencov, Bohu zasvätenú osobu alebo na posvätnom mieste, vražda manžela - manželky, panovníka, lúpežná vražda).
Za nedokonalé vraždy pokladáme: zmrzačenie-poranenie, udretie, zbitie...
Predčasný pôrod sa aplikuje na plod, ktorý nie je ešte úplne zrelý, ale je schopný žiť mimo matky v inkubátori.
Vražda môže mať aj svoj motív ako politika, sexualita, rasa, pomsta, náboženstvo...
Vražda patrí medzi hriechy volajúce do neba (Gn 4, 10; Jn 3, 15)
Interrupcia je úmyselný zákrok, ktorým sa priamo v živote matky ničí živý plod. Interrupcia má rôzne názvy: foeticidium, embryotomia, craniotomia, cefalotomia, abortus, potrat, výškrab.
a/ Interrupcia je vždy nedovolená, je to usmrtenie nevinného; je vždy ťažkým hriechom, je to usmrtenie nevinného. Je to zločin, ktorý výborne charakterizuje morálny úpadok modernej spoločnosti.
b/ Nepriame prerušenie môže sa bez viny vykonať, keď úmysel nebol taký, ale z činu sa predvída odstránenie, čo sa robí z úmernej príčiny a usmrtenie plodu sa iba pripúšťa. (Chorá tehotná matka berie liek, pričom predvída potrat a pripúšťa sa, avšak choroba musí byť vážna. Tu sa aplikuje zásada:
Indiferentný čin s dvojakým účinkom: dobrý, na ktorý sa mieri a zlý sa pripúšťa z rozumnej príčiny. Nie je dovolené chcieť zlý účinok.
c/ Nedovolený je i tzv. eugenický potrat.
d/ Z dostatočnej príčiny je dovolené urýchliť pôrod ak je morálna istota, že dieťa bude žiť. Ak niet dostatočnej príčiny, je to nedovolené.
Cirkev trvá na zásade, že neslobodno zasiahnuť priamo život nevinného dieťaťa v lone matky. Ani jeden lekár nesmie vynášať rozsudok nad nevinným a zákrok vykonať, ale robiť až do konca všetko na záchranu matky i dieťaťa. Ak by sa prijalo, že v nebezpečenstve sa obetuje život dieťaťa pre záchranu života matky, materstvo prestáva byť obetou a stáva sa egoizmom. Obeta patrí podtstatne k materinskej láske. Matke Boh život zveruje a lekár svojím povolaním má byť strážcom života. Lekár nepodáva len liek, ale i lásku k životu. Neusmrcuje, ale pomáha.
Abort – potrat, podlieha cirkevným trestom.
Komentáre
Mali by sme vzdy stat na strane ochrancov zivota
Pomahat buducim matkam, ktore sa ocitli v tiesni, pomahat v utrpeni a chorobe ,v starobe, v umierani. Snazit sa o prakticku pomoc, ale snazit sa i verejne ziadat zakonodarcov, aby mudrym prijimanim zakonov napomahali dostojnemu zitiu cloveka i ochrane pred usmrtenim.
Dieta v lone matky, stary, ci chory clovek....Ti, ktori su najbezbrannejsi...Cakaju na moju pomoc, Tvoju pomoc, nasu pomoc....Necakajme, ale konajme. Kazdy tak, ako moze. Som presvedcena, ze moze kazdy, kto len trochu chce.