Už štúdiom informatiky mi bolo zrejmé, že som si vybrala oblasť neustále sa rozvíjajúcu, a teda vynucujúcu si neustálu pozornosť v sledovaní nových trendov jednak vo vývoji výpočtovej a telekomunikačnej techniky, ako i informačných technológií, aj nových metód vo výučbe predmetu informatika a v aplikácii IKT aj do ďalšieho vzdelávania študentov. Keďže ponuka školení pre informatikov bola veľmi slabá zo strany Metodického centra v Prešove, hľadala som rôzne alternatívy, z mála ktorých môžem menovať Klub učiteľov informatiky pri Ústave informatiky UPJŠ Košice, školenia organizované v rámci projektov, do ktorých sa naša škola zapojila a školenia organizované Asociáciou Infovek (+workshopy a prednášky v rámci konferencií Asociácie Infovek).
So vstupom Slovenska do EÚ sa o málo ponuka školení rozšírila, ale tematicky všetky tieto školenia nedávali účastníkovi možnosť komplexne rozvíjať odbornú pripravenosť v oblasti informatiky, zdokonaľovať sa v didaktike informatiky (organizovanie procesu vzdelávania, použitie vhodných metód výkladu a precvičenia učiva a hodnotenie vedomostí) a v aplikovaní poznatkov užitočných k premene tradičnej školy na modernú s akceptovaním medzipredmetových vzťahov a požiadaviek praxe. Svoje skúsenosti, vedomosti a zručnosti v oblasti IKT som sa počas celej svojej praxe snažila odovzdávať ako študentom (informatika a využívanie IKT v matematike a fyzike), tak predovšetkým kolegom (formou školení – ESF, PIRŠ, Digitálni Štúrovci, Otvorená škola, Škola Budúcnosti, či individuálnou formou), ktorí mali pred výpočtovou technikou „rešpekt“ a skepticky nazerali aj na využívanie IKT ako na pracovný nástroj užitočný pri príprave na vyučovanie, vedenie agendy, aj priamo vo výučbe rôznych predmetov. Vo svojom snažení pokračujem aj mimo rámec vyučovania (a plánujem aj naďalej pokračovať) zapájaním sa do rôznych projektov, súťaží, krúžkov, resp. s pomocou pri realizovaní projektov na báze IKT (LST, MMRP, Škola budúcnosti, Spring day in the Europe, TIB, Zaujímavé pokusy, Musíme si pomáhať, Virgal, ESF-Sektorový operačný program Ľudské zdroje, iBobor, Zodpovedne.sk, Imagine vo vyučovaní, Palma Junior, a ď., multimediálny krúžok, krúžok webdizajnu a grafiky), prezentovanie školy na verejnosti (webová stránka, školský časopis, konferencie, workshopy, články),
Prínos IKT pri vyučovaní vidím v nasledovnom: umožňujú efektívnejšie získavať, spracovať a predovšetkým prezentovať rôzne druhy informácií (vizualizácia javov, simulácia procesov, príprava študijných materiálov, spracovanie a prezentovanie výsledkov prác), uľahčujú komunikáciu (rozvoj kooperácie i na diaľku, e-learning), umožňujú študovať individuálnym tempom, efektívne precvičiť a kontrolovať vedomosti, atď.
Vlastné vyučovanie informatiky: napriek dlhšej praxi sa neustále vzdelávam, pripravujem, prispôsobujem, resp. inovujem obsah i metódy vzhľadom na potreby študentov, potreby vzdelávania v iných predmetoch, potreby praxe, mením spôsob hodnotenia, snažím sa pracovať s modernými IKT technológiami (iniciujem ich získanie), ale s meniacou sa dobou mi vlastná samostatná práca a tvorivosť už nepostačuje, uvítala by som pravidelnú motiváciu a koordinovanú výmenu skúseností.
IKT je nástroj, ktorý umožňuje iným vedným disciplínam napredovať. Preto informatiku vo všeobecnom vzdelávaní chápem ako časopriestor pre študenta, kde sa naučí, ako tento nástroj funguje a predovšetkým ako ho ovládať a efektívne používať, aby sme dosiahli stanovený praktický cieľ (napr. navrhli súčiastku – výpočty, grafický návrh, štatistika záťaž. skúšok, analýza výrobných nákladov...). Od DVUI očakávam, že účastníkom pomôže posunúť vzdelávanie v oblasti princípov a využitia IKT z chaotickej či rutinnej záležitosti do užitočnej zážitkovej oblasti.
Komentáre