Cena zahŕňala aj platbu za energie, vlastnú schránku, vraj aj upratovanie (to som si nevšimol, že by niekedy prebehlo), prístup k WC – proste klasika. Cena sa mi zdala prehnaná. Pri ukončení nájmu výpoveďou som majiteľovi naivne navrhol ukončenie nájmu pred uplynutím výpovednej doby – tri mesiace. Evidentne však nemal náhradu, a tak mu nájomné za tie tri mesiace padlo celkom vhod.
Druhý prípad je môj kamarát. Zháňal niečo pre kapelu. V nejakom starom štátnom podniku zohnal miestnosť za 70 eur mesačne. Prítup len vo vymedzených hodinách (17:00 -20:00), aby nerušili ostatných...Málo? Veľa? Opäť tvrdím, že prehnaná suma.
Tretí prípad je ďalší kamarát. Pomohol som mu osloviť majiteľov jednej bytovky ohľadom priestorov na prízemí (predtým obchod). Kamarát tam chcel vybudovať jeden zo svojich neziskových projektov. Cca 40 m2 zjednal na 300 eur. Podľa mňa stále veľa. Vlastne sme to ani nezjednávali, jednoducho sme majiteľovi povedali, že to je maximum, čo si môžeme dovoliť. Majiteľ mal najprv silné reči, že má „na lane“ iného záujemcu, ktorý chce dať viac, ale asi po dvoch týždňoch sa sám ozval. Priestory neboli ani nikde inzerované, a ani na dverách nemali oznam , že sú na prenájom... Nakoniec kamarátovi umožnili aj stavebné úpravy – plastové okná, drevo na steny, nový strop. Signál, že s ním počítajú do budúcnosti.
U nás v práci máme na poschodí dlhodobo nevyužívané priestory. Sú na prenájom, no buď ich nikto nechce, alebo si inzerát na nástenke nemal kto poriadne všimnúť. Môjmu zamestnávateľovi to zjavne nevadí, radšej priestory nechá ležať "úhorom", akoby ich mal ponúknuť za lákavú cenu...
Po našom meste pomerne stabilným tempom ubúdajú rôzne prevádzky. Reštaurácie, večierky, obchody. Dokonca aj v nákupných centrách sa zriaďujú rôzne galérie, kútiky pre deti a pod.. Zdá sa, že ide skôr o zamaskovanie nechcených priestorov, ako o vznešené úmysly majiteľov.
Týmto článkom chcem len poukázať na to, aká je situácia na trhu. O zákazníkoch sa síce zvykne hovoriť, že majú vo vzťahu spotrebiteľ - podnikateľ slabšie postavenie, avšak to platí len v prípade, že je obmedzená ponuka. Pri nebytových priestoroch však ponuka podľa mňa výrazne prevyšuje dopyt. Ceny sa však hýbu minimálne.
Vysvetľujem si to tak, že Slováci sa ešte nenaučili zjednávať. Nenaučili sa rozposlať cenové ponuky na všetkých inzerentov a čakať kto sa chytí. Ceny v inzerátoch berú ako pevné, pritom sú umelo nafúknuté a je tu priestor na zjednávanie. Mnohí záujemcovia radi zhodia pár eur, len sa netreba báť. Zjednávaním môžete poveriť aj realitku.
Komentáre
internetovy obchod