Vôbec sa preto nedivím, že cez víkend internetová Pravda na stránke
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/296651-byvali-vojaci-a-policajti-chcu-peniaze-aj-od-poistovne/
zverejnila článok, ktorý je podľa mňa, úmyselne napísaný tendenčne a bez podstatných znalostí odbornej problematiky. Stačí odcitovať napríklad túto vetu: „Sociálna poisťovňa je v týchto dňoch zavalená tisíckami žiadostí bývalých ozbrojencov, ktorí od nej požadujú vyplácanie starobného dôchodku, a to aj za ušlé roky.“ Pritom fakt je ten, že títo "ozbrojenci" žiadajú len to, čo im zákon umožňoval už od roku 2003, ale Sociálna poisťovňa (SP) im to celých 10 rokov upierala. No zákon je taký, že každému občanovi dovoľuje od SP požadovať nevyplatené nároky iba 3 roky spätne. Čiže SP takto 7 rokov nezákonne oberala „ozbrojencov“ o ich zákonné nároky. Preto sa „ozbrojenci“ súdili a Najvyšší súd im v ich sporoch so SP dal takmer vždy za pravdu. Keď sa to, ale všetko prevalilo na verejnosť, a to cez voľne prístupné znenia rozsudkov Najvyššieho súdu SR, začalo vedenie SP na nátlak profesijných organizácii „ozbrojencov“ konečne konať tak, ako malo konať už v roku 2003. Na podporu tvrdenia uvediem jeden citát z rozsudku Najvyššieho súdu SR ....“ Ustanovenie § 274 ods.1 zákona č.461/2003 Z.z. zakotvuje zásadu zachovania získaných nárokov, rešpektujúc predchádzajúcu právnu úpravu (zákon č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov), podľa ktorej sa nároky vyplývajúce zo zaradenia zamestnaní do I. a II. pracovnej kategórie zachovávajú do 31.decembra 2023. Z toho dôvodu pre posúdenie vzniku nároku na starobný dôchodok z titulu výkonu zamestnaní zaradených do zvýhodnenej pracovnej kategórie nie je možné pre navrhovateľa stanoviť iné (menej výhodné) podmienky, ako boli stanovené predchádzajúcou úpravou. Toto ustanovenie umožňuje vznik nároku na starobný dôchodok pred dovŕšením 62. roku veku.“
A keďže „výsluhový dôchodok“ je iba jednou z dávok výsluhového zabezpečenia „ozbrojencov“, preto SP vždy pri výpočte starobných dôchodkov (SD) „ozbrojencov“ ich vypočítaný SD alikvotne o tento „výsluhový dôchodok“ kráti. V jednom z rozhodnutí SP sa to zdôvodňuje takto: „. Suma SD zodpovedajúca obdobiu dôchodkového poistenia získaného vo všeobecnom systéme sociálneho zabezpečenia sa vypočíta ako rozdiel sumy SD určenej s prihliadnutím na dobu výkonu služby a pomernej časti sumy dôchodku za výkon služby...“ Inak povedané "ozbrojenci" majú v skutočnosti vypočítaný iba jeden dôchodok, ktorého jednu časť vypláca príslušný služobný úrad a druhú časť SP.
Hoci zákonom č.235/1992 Zb, boli v ČSFR pracovné kategórie zrušené po 31.12.1992, na Slovensku sa tak stalo až 1.1.2000. Pričom nároky vyplývajúce zo zaradenia zamestnaní do I. a II. pracovnej kategórie alebo služby do I. a II. kategórie funkcií sa priznávajú do 31. decembra 2023. Pre tých čo o tomto probléme nevedia nič si dovolím odcitovať text z dôvodovej správy k vyššie uvedenému zákonu:... „ Systém pracovních kategorií postupně vznikal v letech 1927-1933 v SSSR za podmínek, kdy stát neměl dostatek prostředků na přiměřené důchody pro všechny občany a vybral proto některé skupiny pracujících, kterým přiznal vyšší důchodové nároky než jiným občanům. V padesátých letech došlo k převzetí tohoto systému i do československého sociálního zabezpečení. Na základě společenského významu práce, zdravotní rizikovosti pracovního prostředí a dřívějších představ o rozvoji národního hospodářství cestou preference těžkého průmyslu, byly mezi prioritní odvětví zařazeny nejprve zejména hornictví, hutnictví a těžké strojírenství. Postupně, zejména úpravami v r. 1964 a 1978, byl systém preferovaných pracovních kategorií rozšiřován i na další odvětví národního hospodářství. V období po 17. listopadu 1989 počet žádostí o přiznání preferovaných pracovních kategorií dále neúměrně vzrostl. K počátku roku 1990 byly u federálního ministerstva práce a sociálních věcí uplatněny požadavky na zařazení celkem více než 4 milionů pracovníků do I. a II. pracovní kategorie. Ke spravedlivému a rovnoprávnému důchodovému zabezpečení občanů nový systém sociálního pojištění preferované pracovní kategorie nepotřebuje.“... Takže veľmi stručne. Priznania SD, ktoré vychádzajú z uplatnených nárokov vyplývajúcich zo zaradenia v zamestnaní I. a II. pracovnej kategórie, sa týkajú iba časti „ozbrojencov“, ktorých počet nie je možné vierohodne uviesť, a to preto, lebo nikto nesleduje, či poberateľ výsluhovej dávky ešte pracuje alebo nie a či predtým pracoval v zamestnaní I. alebo II. pracovnej kategórie.
Podstatnejší je fakt, že SD od dovŕšenia 55 rokov veku života, sa týkajú všetkých občanov, teda nie iba „ozbrojencov" vtedy, ak do 31.12.1999 pracovali v zamestnaní zaradenom do I. a II. pracovnej kategórie a mali v ňom odpracovaných najmenej 20 (15) rokov a celkove odpracovali najmenej 25 rokov. Samozrejme, že keď niekto po 55 roku veku SD nepoberal a pracoval ďalej, čiže do SP odvádzal odvody na starobné poistenie, tak potom sa jeho SD zhodnocoval ročne o 6%. Teda za 10 rokov môže byť SD vyšší až o 60%. Inak povedané, ak SP vyrátala a alikvotne upravila SD napr. vo výške 300 €, tak zhodnotený SD za 10 rokov bude celkom vo výške 480 €. Ešte raz podtrhujem, že toto sa týka každého občana SR, ktorý splnil zákonné podmienky, teda nie iba výlučne „ozbrojencov“. Samozrejme je tiež aj to, že títo zamestnanci mali počas ich produktívneho veku oveľa vyššie platy než bol celoštátny priemer, preto mali aj vyššie odvody do SP a teraz teda majú zákonite aj vyššie dôchodky. Tak im to prajme a nie záviďme! Veď chcú len to, čo im umožňuje zákon! Všetkým prajem príjemný, nedeľný večer. doko
Viac na podobnú tému píšem na http://doko.blog.portal.sk/detail-od-1.-jula-2013-sa-konecne-valorizuju--vojenske-a-policajne-d%F4chodky.html?a=6e07522da37e947e941afe4b6aef8215
Komentáre
výsluhový dôchodok
To, že ho majú oddelený od SP neznamená, že si ho vytvárajú z vlastných zdrojov. Silové zložky nemajú vlastné zdroje a ani žiadne nevytvárajú. Tieto zložky vlastne parazitujú na štátnom rozpočte a neúmerne ho vyciciavajú. Sú v plnej miere dotované z rozpočtu svojho ministerstva, na činnosť ktorého prispieva v rozsahu 100% štát, čiže daňoví poplatníci!
Štát pritom sociálny systém silových zložiek dotuje. Suma postupne narastá. Kým v roku 2009 dostali z rozpočtu 78,5 milióna eur, v roku 2010 to bolo 100 miliónov a v roku 2011 to bola suma 104 miliónov eur. E šte bývalá vláda vypočítala, že deficit osobitného účtu dosiahne do roku 2015 527 miliónov eur, my sme sa rozhodli pre novelu, ktorá má možnosť ušetriť 193 miliónov eur,“ vyhlásil Robert Kaliňák. Tak a kde si ušetril tých 193 mil. eur, ty tupec. Vyslovil si, že má možnosť ušetriť! To však nie je ušetrené! Tak, prosím vás, už tu netrepte, že si to silové zložky samé refinancujú!
Do osobitného systému patria okrem policajtov a vojakov aj colníci, horskí záchranári, hasiči, tajní agenti či väzenskí dozorcovia. Vo výške výsluh týchto skupín sú však výrazné rozdiely. Kým priemerný dôchodok je pri policajtoch na úrovni 619 eur, v prípade vojakov je to až 800 eur. Počet poberateľov penzií v oboch rezortoch presahuje 33-tisíc ľudí.