Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Informačné inferno

Faktom je, že žijeme vo svete informácií. Často stačí len načiahnuť ruku (a vyťukať heslo v gúgli) a už sa to na nás valí ako lavína. Sme obklopený názormi a faktami, číslami a grafmi, obrázkami a vzorcami, až sa nám z toho motá hlava a keď chceme ujsť, zo všadiaľ na nás ešte hučia ďalšie a ďalšie informácie reklamného charakteru bez toho, aby sme o ne žiadali.

Tak dosť!!! Každá minca má dve strany a byť úplne uväznený vo víre informácií nie je tiež zrovna výhra. Keby aspoň všetko to info vôkol nás bolo pravdivé a podľa možnosti čo najobjektívnejšie, ale to by sme asi chceli veľa. Zrazu sa pristihnem, ako sám sebe kladiem jednoduchú otázku: Čomu mám vlastne veriť? Kto mi vraví pravdu?

Médiá? Tlač, rozhlas, televízia... síce to vzniklo za účelom informovať spoločnosť, avšak súčasný trend vytĺcť zo všetkého maximálne zisky tento účel mierne deformuje. Tak ako kvantita vo výrobnom procese získala konkurenčné výhody nad kvalitou, tak i bulvárnosť vo svete médií sa ďaleko lepšie predáva ako inak hodnotnejšie informácie ktoré majú tú smolu, že nie sú až tak zábavné, či jednoduché.

Ľudia radi prijímajú jednoduchú pravdu, odmietajú rozmýšľať. Bohužiaľ, informácie o skutočných problémoch a hrozbách spoločnosti nemajú tak celkom jednoduchý charakter. Informačné médium však chce byť čo najviac ziskové a tak sa ženie skôr za správami odhaľujúce chýbajúce nohavičky Britney Spearsovej. Často vo vlaku počúvam rozhovory rozoberajúce udalosti typu: jedna celebrita sa vyspala s druhou, aký je to strašný malér a kam táto spoločnosť speje, ako keby to bolo to najzávažnejšie, čo sa na tomto svete deje.

Jednoduchá pravda vie taktiež veľmi výrazne prekrútiť skutočnosť. Často sa zverejní tá šokujúca časť, avšak zamlčia sa podrobnosti, ktoré možno nie sú až také zaujímavé, ale môžu vrhnúť na celú vec úplne iné svetlo. Napríklad stane sa veľké letecké nešťastie, spadne lietadlo, je kopec mŕtvych. A je to o to väčšia senzácia, že ono lietadlo vyrobila firma XYZ, ktorá sa chváli tými najbezpečnejšími strojmi na svete. Hneď sú toho plné noviny, urobia sa rozhovory s ľuďmi, ktorý už "dávnejšie" tvrdili, že vo firme XYZ kašlú na bezpečnostné normy atď. Je to proste trhák a reportérov už až tak nezaujímajú ďalšie podrobnosti, pokiaľ nie sú spojené s ďalšou senzáciou. Ale tie podrobnosti môžu byť i takéto. Príčina nešťastia: zlyhal motor. Firma XYZ však do lietadiel montuje motory inej firmy, ktorá v tomto prípade dodala vadný kus a keďže sú to ich motory, starajú sa i o údržbu. Za nešťastie by teda mala niesť hlavnú vinu firma na výrobu motorov, ale koho už zaujímajú nejaké technické detaily. (Spomínaný príklad som našiel v knihe Michaela Crightona - Drak: záhada letu 545)

Rozrastajúci sa reklamný priemysel, taktiež urobí svoje. Reklamy je v médiách čoraz viac a človek má takmer problém rozlíšiť, čo je zaplatená inzercia a čo spravodajský materiál. Reklamám som sa už venoval v článku Vplyv reklám na spoločnosť, hlavne odstavec o ich informačnej hodnote popisuje ich "prínos" k informovanosti tejto spoločnosti.

No, možno som to s tým osočovaním médií trošku prehnal, nie všetci reportéri idú len za senzáciami, ide skôr o akýsi nastupujúci trend. Napríklad vysoká predajnosť, bulvárnych médií, ponúkajúcich vykričané titulky, obrovské škandalózne fotografie a až príliš málo sprievodného textu hovorí za všetko. V konečnom dôsledku sa stávame obklopený inak nepodstatným informačným balastom, ktorý pomaly ale isto vytláča oveľa hodnotnejšie informácie, ku ktorým je prístup čoraz zložitejší.

Samozrejme raz za čas nejaká tá odľahčená správička padne dobre, avšak doslova postaviť na senzačných správach svoj pohľad na svet vôkol seba... to je akoby sme na všetko hľadeli len cez ružové okuliare a čudovali sa, prečo všetko nejde tak, ako by malo.

Hlavnú vinu na tomto má asi ten náš prekliaty konzumný spôsob života. Očakávame všetko pekne naservírované, čo by sme mohli použiť s čo možno najmenším fyzickým, či duševným úsilím. A keďže sme ochotní za to i štedro zaplatiť, médiá ženúce sa sa čo najvyšším ziskom nám to i ponúknu, ignorujúc svoje pôvodné poslanie, ktorým je čo možno najobjektívnejšie informovať človeka o tom najpodstatnejšom.

Takže ak to zhrniem: Sme síce obklopený obrovským množstvom informácií, otázne však je, aká je ich reálna hodnota. Ľudia na jednej strane chcú byť informovaný, avšak sú dosť pohodlný a tak hľadajú skôr akúsi jednoduchú pravdu, ktorú im poskytuje hlavne bulvár. Cesta k pravde však býva kľukatá a bombastické a jednoduché odhalenia k nej často bohužiaľ... nevedú.


Iný uhol pohľadu | stály odkaz

Komentáre

  1. Posledný odstavec je krištáľová pravda,
    ale nedá sa stým nič robiť. Klebety v čsopicoch fungujú už od vzniku žurnalistiky. Začalo to pamfletami v parížskych uliciach a skončilo pri TIMESoch...
    publikované: 08.08.2007 17:49:50 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014