Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Archa reloaded

"archa je trapas...aj ty co tam robia hehe sa furt na daco hraju a pritom nic nesu...dzigaju tam 13rocne deti...co to za sex uplne o nicom... proste spodina fuj"

Mesto Košice (na fotografii Jerryho Peeka, 2003, photomondiale.com) nepoznám a nemám dôvod tento stav meniť. Košičania sa mi zo skúseností spájajú s mafiánskym lokálpatriotizmom, keď po zistení, že ten_a_ten je z Košicov, bolo pre nich typické očividne pookriať a začať spolu piecť. Kým my zo Západu sme maximálne tak  útrpne vzali na vedomie, že aj tento je z Nitry, treba si dať na neho pozor. Lebo tiež napáchol nitrianskym malomeštiactvom ako zajačí ladviňák naftalínom a sami dobre vieme, aké je ťažké zbaviť sa toho.

Na vzťahu ku Košiciam nezmenil nič k lepšiemu ani ich bývalý primátor a potom prezident komplet celej podkarpatskej krajinky s jeho štrúdľami, makarenami a inými megalomanskými hovadinami.     

Napriek tomu rada vyhoviem žiadosti jedného člena našej miestnej posádky a zverejňujem text o Košiciach:

Som z Kosic a studovala som na gymnaziu na Kovacskej 28. Je to stara kosicka ulica rovnobezna s Hlavnou ulicou a gymnazium bolo hned za kostolom premonstratov v byvalom klastore, ktory patril ku kostolu. Do gymnazialnej hlavnej brany na rohu budovy viedli (dobre si ich pamatam) stare obdrate schody. Gymnazium bola malebna budova s romantickym schodiskom, velkymi priestrannymi triedami, hned oproti Pravnickej fakulte. Pre 14-rocnych ziacikov z kosickych proletarskych sidlisk bola prislubom buducnosti,  pretoze  obsahovala v sebe odkaz, ze ten, kto v tejto budove studuje, je NIEKTO. Niekto, kto moze nieco dokazat, ak sa bude vzdelavat.
Studovali tam mnohi moji priatelia a dokonca aj ich deti. A potom prisiel zlom.
Budova gymnazia bola byvaly klastor a cirkev si uplatnila narok na svoj majetok.
Nebola som doma, ked sa to vsetko zomlelo. Z pocutia viem, ze napriek mnohym peticiam to skoncilo tak, ze studenti a profesori musli skolu opustit a vystahovali ich na ine miesto. Prec z centra mesta, niekde na okraj, do nejakej serednej budy. Byvaly klastor - a vtedy uz aj byvale gymnazium, vsak cirkev nepouzila na vlastne ucely, ale dala ho do prenajmu obchodnickom. V byvalej telocvicni je teraz cinska restauracia a v mojej byvalej triede kadernictvo. V suterene je dokonca nocny bar s erotickymi sluzbami. V historickej  starej ulicke medzi Pravnickou fakultou a klastorom su dvaja ohavni sadrokartonovi draci.
Tento stav mi neda spavat. Ked pridem v zime domov, pojdem na faru spytat sa biskupa, ako to s tou mojou cirkvou je. Chcela by som vsak vediet, co si o tom myslia ludia a ci maju nejake napady, co s tym, kde zacat a ako to zmenit.

Pripomeňme, že gymnázium, ale aj celá Kováčska ulica majú za sebou slušnú históriu. Sú na nej renesančné domy zo 17. storočia, v ktorých bývali majstri spracovania kovov. Dvoma najväčšími budovami sú Právnická akadéma z konca 19. storočia a gymnázium, slávnostne otvorené v roku 1905. Budovu gymnázia vystaval rád demeterov podľa architektonických plánov Alexandra Baumgartnera a škola nadviazala na košickú gymnaziálnu tradíciu siahajúcu do roku 1657. Začiatkom 19. storočia gymnázium prevzal rád premonštrátov a neskôr k nemu pripojili dva filozofické ročníky Kráľovskej akadémie. V lete 1853 zbavilo viedenské ministerstvo školstva premonštrátov vedenia školy a za riaditeľa vymenovalo českého spisovateľa Jakuba Dragoniho, predtým profesora gymnázia v Banskej Bystrici. V roku 1861 (po vydaní októbrového diplomu) prevzal premonštrácky rád školu znova viedol ju až do skončenia WWII. Iné zdroje však udávajú, že škola bola od roku 1919 prvým československým štátnym reálnym gymnáziom a jeho prvým riaditeľom bol Karol Murgaš, ktorý má na budove pamätnú tabuľu. Po roku 1945 sa škola stala štátnym gymnáziom.

Po roku 1989 bola budova v rámci reštitúcie vrátená do správy cirkvi. V septembri roku 1997 bolo najstaršie košické gymnázium vysťahované do priestorov základnej cirkevnej školy na ulici Laca Novomestského a základná cirkevná škola sa mala nasťahovať do budovy na Kováčskej ulici. K tomu nedošlo a dnes sú v budove umiestnené obchody a rôzne prevádzkarne, vrátane klubu Archa. Tu je pohľad na vstup do Archy v historickej budove bývalého gymnázia a tu je vox populi, vox dei, čiže diskusia o kvalitách klubu. Z nej som si dovolila vypožičať aj úvodnú časť tohto textu.

Isteže aj cirkev musí na niečom zarábať a prilepšiť si k štátnym dotáciám. Nič proti. Otázkou zostáva, prečo mesto budovu neodkúpilo, aby tam mohlo udržať gymnázium s dlhou históriou. A ak to teda zaboha z nejakých dôvodov nešlo, je ďalšou legitímnou otázkou, prečo cirkev namiesto vzdelávania detí v triedach prevádzkuje ich kurvenie sa v Arche. Názov klubu je iste kresťanskému uchu lahodne znejúci, ale ak je majiteľom objektu inštitúcia,ktorá má moralizovanie priam v popise práce, mala by sa trochu zaujímať, čo sa v jej pivnici deje.

Ja neviem, čo by som v tomto prípade poradila. V Košiciach sa neorientujem, nepoznám pozadie tejto kauzy a personálne prepojenia, ale poznajú ich iste tisíce Košičanov, ktorí podpísali petíciu. A zmohli čo? Lobogo. Pritom Košičanov aj vzhľadom na to, čo som spomenula vyššie o ich lokálpatriotizme, považujem za veľmi schopných vybavovačov.

Vráťme sa k textu od bývalej košickej gymnazistky:

Chcela by som vediet, co si o tom myslia ludia a ci maju nejake napady, co s tym, kde zacat a ako to zmenit.

Názory sú vítané a keby mal niekto nejaký nápad, sem s ním. Najlepší zožne standing ovations.

            

Peri fyseos anthropu - O ľudskej prirodzenosti | stály odkaz

Komentáre

  1. nie som Košičan, takže priamo neporadím,
    v Košicoch sa zastavím cestou tak 2x ročne.
    Neviem čo s tým, prinajmenšom to ponechať na Božie mlyny, už melú správnym smerom (aj keď nie tempom), napr. KDH už nie je vo vláde :)
    publikované: 21.09.2006 23:21:09 | autor: kriq (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. hm,
    tieto pripady nemaju dobre riesenia: insitucie tohto typu sa nemylia a nevahaju. najnovsi pripad trnavskeho Gymnazia Jana Holleho nech je dalsim mementom... ked pride ten ich vytuzeny Armagedon, myslim, ze proti sebe budu stat ich PanBoh a cirkev, co je vcelku dobra sprava, my sa budeme moct venovat bohumilejsim cinnostiam :)
    publikované: 22.09.2006 01:04:49 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Pripomina mi to
    pripad mojej zakladnej skoly. Na zaciatku pribehu boli dve skoly: statna, ktora bola este aj za totaca jedinou zakladnou skolou s rozsirenou vyucbou cudzich jazykov v okoli; a cirkevna, zriadena po revolucii v budove, ktora sa cirkvi vratila v restituciach. Rim.-kat. cirkev si vsak neskor uplatnila velmi obskurne naroky aj na budovu statnej skoly. Prestahovala do nej vlastnu, cirkevnu skolu, cim si uvolnila druhu, velmi lukrativnu budovu. Na konci pribehu je teda uz len jedna skola - cirkevna. A co sa stalo s druhou budovou? Cirkev ju prenajima obchodom a restauraciam.

    Jeden napad by tu bol. Kedze sa cirkvi vratil majetok (dokonca aj ten sporny), treba ju konecne oddelit od statu. Nech si zbiera peniaze tak, ako vsetky ostatne mimovladne organizacie - od vlastnych clenov a sympatizantov. Potom by samozvani cirkevni predstavitelia prestali zit z nasich dani a sucasne by si museli zacat vazit vlastne "ovecky".
    publikované: 22.09.2006 01:43:10 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. to AT
    mozno by na zaciatok stacilo oddelit cirkev od viery ;)










    publikované: 22.09.2006 01:58:45 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. V Trnave
    sa riaditeľ gymnázia zaťal a arcibiskupovi Sokolovi odkázal, že nemieni budovu vypratať
    http://www.sme.sk/clanok.asp?vyd=20060918&cl=2900035
    Asi považuje za lepšie miesto na vybavovanie sporu dobrú právnickú kanceláriu než farské kutice.
    publikované: 22.09.2006 08:39:07 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. ale deti
    a načo sú nám v našej montážno-predavačskej republike školy? Čo budeme potrebovať, sa naučíme pri páse alebo za pultom. Cirkev svätú, s.r.o., nám treba viac, lebo ona je výhradným zastúpením Boha v SR. Ámen.
    publikované: 22.09.2006 12:05:48 | autor: buheh (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. stale mam pocit, ze vas to nemrzi tak,ako mna.
    Oddelit vieru od cirkvi a cirkev od statu.
    Mam zmysel pre humor, ale tato kauza ma velmi mrzi. Tentokrat sa zatnem ja, ale nenecham to tak.
    To je nehoraznost a brutalna hrubost. Kedysi bola cirkev symbolom vzdelania a osvietenia. A teraz?
    Ked to vsak vsetko nechame len tak, naozaj to dopadne ako hovori buheh...studenti odidu do Ciech alebo do zahranicia a my pojdeme v ustrety Rumunsku a Bielorusku. Budem sa snazit dostat tuto nehoraznost do novin. Nenecham to tak. Toto este olutuju. A horko.
    publikované: 22.09.2006 13:40:09 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. to iris
    sice nie som velkym obdivovatelom predestinacie, ale kauzy ako tato sa prinajlepsom uhraju do stratena. kazdopadne, 'nasa' cirkev neprehrava. je to, akoby si si zmyslela, ze v krajine nechces mc'donalds...
    a kedyze to bola cirkev symbolom vzdelania a osvietenia ? ;) tak si pripomenme minutou ticha vsetkych tych cirkevnych otcov, bogomilov a inych odpadlikov, ktorym ta tarcha osvietenectva zlomila vazy...
    ale drzim palce s tymi novinami a jasne, nenechaj to tak, mozno ich prevalcujes... ;)
    publikované: 22.09.2006 14:41:55 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. to ema
    a je sice pekne, ze sa riaditelko zatal, ale plati vyssie spomenute. bohuzial. akurat cakam na spravy od kamosky, ktora sa pre trnavske noviny zaobera tymto pripadom. a za vraj je to celkom huste... :)
    publikované: 22.09.2006 14:44:25 | autor: s (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. iris, vo farnosti
    sv. Alžbety, Košice-Staré mesto, sa práve koná druhá etapa Modlitby za školy.
    :D
    - Metodické odporúčanie pre stredné školy, spojené so „žltou stužkou“, nájdete od polovice novembra na stránke www.kpkc.sk alebo na Katechetickom úrade či strediskách.
    II. etapa:
    a) Od 23. 9. 2005 až do 23. 12. 2005 sa žiaci 1. roč. ZŠ až 2. roč. SŠ budú na konci každej hodiny náboženskej výchovy modlievať spomínanú modlitbu za školu. V tomto období sa ju odporúčame modlievať aj v rámci spoločných prosieb (teda bez záverečného zvolania „Amen“) pri bohoslužbách pre deti a mládež vo farnostiach, zboroch, v PC i v malých spoločenstvách detí a mládeže.
    http://dom.rimkat.sk/search.php?rsvelkost=sab&rstext=rimkat&rstema=57&stromhlmenu=57
    (Na stránke je aj rubrika Čo bolo, bolo...)
    Ale inak sú tam užitočné kontakty, keby si sa chcela spýtať majiteľov budovy, ako sa im darí a tak.
    Ty si už zrejme odtiaľto príliš dlho preč a netušíš, čo sa tu okrem školstva udialo trebárs aj so zdravotníctvom.
    My tu prevádzkujeme drsný prírodný výber. Prežijú sprostí (čo sa neondejú s blbosťami ako etika a morálka) a zdraví.
    publikované: 22.09.2006 15:58:19 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Rado, v Trnave
    mocnej bašte katolíkov, je výsledok vopred jasný. Aj bez zmluvy s Vatikánom, ktorá by expertov na profánne právo z takýchto prípadov zrejme odstavila, lebo bohumilú vec zbytočne komplikujú:)
    publikované: 22.09.2006 16:09:03 | autor: ema (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. showhotel
    McDonaldy mi nevadia. Sice do historickych jadier europskych miest sa nehodia, ale gyc nezakazes, lebo sa neda presne definovat.
    Moj problem je jasne definovatelny. Hrubost a bezcharakternost o to vacsia, ze vlk sa preobliekol do ovcieho runa. Cirkev nema pravo kazat o moralke, motlitbe, lutosti a pokani, ak to sama hrubo porusuje. Ta kosicka urcite.
    publikované: 22.09.2006 16:33:17 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. ema
    Zdravotnictvo ide dopredu. Poznam trochu situaciu v kosickej fakultnej a maju tam pristrojove vybavenie, ktore mozno aj predbehne niektore univerzitne nemocnice v USA. Nehovoriac samozrejme o toaletnom papieri. Tem vsak nepovazujem za potrebny, pokial si ludia budu umyvat ruky :o).
    Vdaka ema.
    publikované: 22.09.2006 16:38:26 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. hey ;)
    ale ved ja ti rozumiem, moja skepsa je mozno nemiestna, ale o to uprimnejsia... ;)
    mc'donalds a cirkev: tam ide o princip - firmy, zaoberajuce sa vykrmom atrap ludskych bytosti pracuju akoby ich jedna mater mala.
    a co sa tyka gyca: ten je velmi presne definovatelny - a ma opat mnoho spolocnych znakov s cirkvou - ako to, co je jednorozmerne (na rozdiel od umenia)
    publikované: 22.09.2006 17:28:55 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. showhotel
    vzdy sa oplati bojovat, lebo nikto nedokaze ustavicne vyhravat. Opat priklad z BB: Tebou spominany McDonald's chceli otvorit fast food na historickom namesti. Magistrat povedal razne nie a retazec ustupil. Druhy priklad z BB: Biskupsky urad, ktory ma v BB skutocne silne postavenie, navrhol pred navstevou papeza odstranit z namestia pomnik padl sovietskym a rumunskym vojakom. Narazili na taky odpor, ze sa vzdali a vlastny napad zahrali do autu. Kto nebojuje, nic neziska. Tazke drzim iris palce.
    publikované: 22.09.2006 17:32:27 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. showhotel
    ani ja nie som majster diskusii, ale showhotel, ty pises a pises, ale je to prazdne. Zadefinuj gyc.
    K tej skepse, skepsa je skepsa. Houby na tom zalezi, ci je uprimna alebo nie. Na tvoju skodu.
    AT suhlasim. Kto nebojuje nic neziska. Ozvi sa mi na mail.
    publikované: 22.09.2006 17:54:52 | autor: iris (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. to AT & iris
    viete, ked sa budeme hrat na konkretne priklady, tak ja vam mozem z rukava vysypat tucet z mojho okolia, kde nepomohlo absolutne nic. podstatne je, ze sa snad zhodneme v tom, ze tie vase su vynimocne...
    co sa teraz deje pri Sade Janka Krala? Preco skoncila Stoka? Preco postavili Tesco hned za historickym jadrom Roznavy, na mieste, kde stali doteraz nepreskumane zaklady sedliackych stavenisk? preco Billa v Roznave nepostavila svoj hypermarket na vopred dohodnutom mieste, ale mafianskym sposobom doteraz spekuluje s touto nehnutelnostou? co sa deje v Tatrach? to si vazne myslite, ze tu funguje ta vysnivana obcianska spolocnost? tu nejde len o cirkev, tento skurveny system je nastaveny presne tak, ze si tu mozeme navzajom tak akurat fukat do zadku.
    a viete preco si kazdy zapameta len tie vitazstva obcianskych iniciativ? lebo ich mozno zratat na prstoch oboch ruk. su vynimocne a v podstate nahodne. je mi to luto, ze to povazujete za prazdne tliachanie, ale ja realitu vidim takto.
    howgh :)
    publikované: 22.09.2006 21:42:15 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. to iris
    prosim ta, s takymi naivnuckymi tautologiami, akoze 'skepsa je skepsa' na mna nechod, matersku skolku sme uz dufam vsetci zdarne absolvovali... :) moja skepsa vyviera z mojich zivotnych skusenosti. ty mas svoje, pravdepodobne odlisne a ja ti drzim palce. uprimne. ale presviedcat ma nemusis, tak ako to neocakavaj odomna
    publikované: 22.09.2006 21:55:17 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. to AT
    a ten tvoj napad s odlukou cirkvi od statu, nehnevaj sa priatelu, ale slovne spojenia akoze 'treba' a tak, to ta nie je hodne... Kto to ma urobit? kedy a na akej pode sa to uskutocni? aky bude pravny ramec tejto zmluvy?
    ten napad je na slovensku usalaseny nehorazne dlho. a co KONKRETNE sa zatial uskutocnilo? Plebsu je to jedno, jeho excitacie sa zuzili na obligatne predvolebne gulase, reality shows a problemy s alkoholizmom. a ti, co sa prsia, aki su oni intlektualni, to je povacsine taka luza, ze konec.
    len jednu otazocku na zaver: co by asi urobili njuujorcania, keby sa nejaki developeri rozhodli o 20 yardov zmensit Central Park? a to su len hluuuupi amici, vsakze?
    publikované: 22.09.2006 22:03:37 | autor: showhotel (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. showhotel
    neverim, ze na Slovensku v dohladnej buducnosti dojde k odluke cirkvi od statu. Neexistuje jedina relevantna politicka strana, ktora by takuto ideu presadzovala. Takze ano, mas pravdu, tliachal som do prazdna. Jedini, kto tu netliachali do prazdna, boli ema (lebo zverejnila info o probleme) a iris (lebo sa ho chce pokusit riesit).

    Co sa tyka skepsy, neviem do akej miery je opravnena. Pocas mojho kratkeho zivota som sa aktivne zapojil do vselijakych aktivit, ktore by sa dali zhrnut pod nazov "obcianska spolocnost". Niektore vysli, ine nie. Myslim, ze skore je jemne v prospech tych, co vysli.

    Kazdopadne, je to cele o ludoch. Tam, kde sa naslo aspon par motivovanych a aktivnych ludi, sa dalo zrealizovat vela. Tam, kde nikomu na vysledku nezalezalo, sa ani nic nedosiahlo. Problem je, ze vacsina z nas, Slovakov, sa vzda dopredu. A ak sa o nieco pokusi, tak to nedotiahne do konca. Namiesto rozmyslania nad tym "ako sa veci daju urobit", mame sklon hladat dovody "preco sa veci nedaju urobit". Kedze som typicky Slovak, tiez som namiesto boja s "duchom naroda" radsej emigroval:-) Ale iris sa uz zjavne amerikanizovala a rozmysla inak.
    publikované: 23.09.2006 03:57:57 | autor: AT (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. beam storage
    <a href="https://www.suntech-machinery.com/">suntech textile machinery</a> has over 50 years of developing history, providing automation and intelligent solution for weaving machines, nonwoven machine production lines, and fabric inspection and packing lines.
    publikované: 03.04.2023 09:59:45 | autor: Vivan (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014