Dnes sa vrátime k pravidelnému rytmu, ktorý sme načrtli už v minulej časti. Hlavne pri pevných formách básne, ako sú sonety, rispety, hexametre, štvorveršia, trojveršia, je veľmi dôležitý. Bravúrnym predstaviteľom takýchto básní bol napríklad Vojtech Mihálik. Keďže sa však učíme na pôde blogu, poďme sa pozrieť, kto ho má v malíčku.
Pravidelný rytmus najlepšie cíti Martin.
Jesenný červotoč pochmúrnym dychom
napadol veselé mysle,
pohltil radosti vo víchre rýchlom,
na tvárach - výrazy kyslé.
Páči sa mi to jeho trojslabičné spevavé pohupovanie, ktoré krátko utne dvojslabičným. Má to podtón pesničky. Veď si skúste všetky jeho slová preložiť na tramata tramta. Vyzeralo by to takto:
Tramtata tramtata tramtata tramta
Tramtata tramtata tramta
Tramtata tramtata tramtata tramta
Tramtata tramtata tramta.
Jasne z toho vyplýva, že pravidelný rytmus vo viazanom verši sa dá najlepšie naučiť ,,pesničkovaním“. Používajú ho najmä textári. Skvelou ukážkou je napríklad text piesne Voda čo ma drží nad vodou, ktorú napísal jeden z najlepších slovenských básnikov, dnes už mŕtvy Jožko Urban.
Martin má všetky predpoklady stať sa kvalitným textárom práve vďaka tomuto cíteniu pravidelného rytmu vo viazanom verši.
Prirodzené nadanie na pravidelný verš a pevný rým má aj Anubis, len sa mi zdá, že s tým svojim talentom pláva kdesi po povrchu, akoby sa mu nechcelo viac pracovať na sebe. A je to škoda, pretože na rozdiel od Martina má omnoho hlbšie preniknutie do témy. To je zas však celkom iná kapitola, ktorú si rozoberieme v inej časti Malej školy poetiky.
pokračovanie-4.lekcia
@rozpravkarka
Komentáre
Ja teda poetiku neviem,
A že želám skorý návrat.
Aj tento blog ma už riadne. S prepáčením za výraz.
Aj keď...malo byť
Trochu kontroverzie:
Mihálik bránil v publikovaní mnohým básnikom (vtedy) mladšej a strednej generácie, napr. I. Štrpkovi, Š. Moravčíkovi, M. Richterovi, J. Švantnerovi, ktorí vďaka jeho politickým zásahom boli sčasti alebo úplne vylúčení z literárneho života najmä 70. rokov minulého storočia (niektorí až do konca 80. rokov).
zdroj:Enciclopedia escolar
http://209.85.135.132/search?q=cache:7qrJadXF_L4J:www.encyclopaedia.es/sk/wiki/Vojtech_Mih%C3%A1lik.html+Vojtech+Mih%C3%A1lik:+Erotikon&hl=sk&ct=clnk&cd=48&gl=sk&client=firefox-a
Mito: Aj keď ťa s....... tak ti oznamujem,
Koniec hlásenia.
zase opravim
duše a samy?...
nie v slove duše
A kto tu teda vlastne vyučuje poetike?
Ste vôbec akreditovaní?
Skôr som sa nestihol, ale ma prekvapilo, že si tu nejakej nick otvorí školu, bez toho, že by mal aspoň toľko slušnosti, že napíše, prečo si myslí, že má právo tu niekomu radiť, nie ešte hodnotiť. V poriadnej škole, žiaci poznajú učiteľov
Ale pretože som sa nazapísal, tak to berte ako nezaujímavý, nerelevantný názor.
Ahoj.
Ehm, oznamujem tu verejne, že rozprávkarka je vyštudovaná
Xenia: my sa netvárime, že sme tie, ktoré musia niekoho učiť.
Čo sa týka tvojich názorov na gramatiku: daj si do jazykového korektora slovenčiny spornú vetu a hneď mi uveríš:DD
No tak se ospravedlňujem, Rozprávke, autorke O troch vianočných stromoch,
No, keď to nevadí vyučovaným, tak prečo nie. Ja si nájdem niečo iné.
Ale, keď je niekto nádejný textár, čo keby tak na nejakú melódiu nám taky niečo napísal?
A keď má niekto medzery, čo keby sa aj vyjadril? Ako v škole, deti, moje.
Alebo sa tu naozaj iba hráme na t
ešte aj teraz ma otravujú a hrabú sa mi v NB, prepáčte,
Väčšinou.
Som otravný? Máte pravdu, dozaista.
Pracujem
Toto nie je sporná veta. Toto sa uvádza ako príklad nesprávneho používania zámena samý, samá, samé namiesto zámena sám.
Ale, podobne ako Mito nadobúdam pocit, že som otravná.
Aspoň niektorí máme sebareflexiu.
A ja s Xéniou súhlasím, nie preto, že je múdra,
Teraz myslím suplovanie a komentovanie. A mentorovanie, tak to je u mňa kapitola sama o sebe.
Ale na druhú stranu to viem pochopiť. Iba nerozumiem tomu, prečo je Boozin taký presvedčená ( to píšem zámerne, lebo tu je žena raz za muža, raz za dvadsaťročné dievča), že tu nie sú ľudia, ktorí toho vedia viac ako on, teda Bookzin.
Nič v zlom, každý niečo vieme lepšie, ako niekto iný.
Ja sa netvárim, že niečo učím, a ani naozaj neučím. Celú kauzu
Preto sa nevyjadrujem na danú tému, lebo nie som profesionálna poetka. Počkajte si na rozprávkarku.
Ja si tu, na tomto mojom blogu uverejňujem pod svojím nickom iba prózu.
Xénia, áno, máš samo pravdu. Urobila som gramatickú chybu v perexe k článku. Stačí? máš satisfakciu?
veta
nechcem spochybňovať nikoho presvedčenie, no nejaký ten svoj názor ešte mám. A tak ho vyjadrím.
no> dík. Mne to tiež nelezie do ucha. Je to nepoetické.
gratulujem k vynikajúcemu nápadu
Nedaj sa odradiť všelijakámi rýpalmi bez nadania. Držím palce.
dakujem DvC,