Ako pociťujeme svoju slobodu? Je naša sloboda bezhraničná?
Som presvedčená, že skutočne slobodný dokáže byť len ten, kto dokáže naplno vnímať svoju individualitu. Kto dokáže vnímať sám seba a svoju jedinečnosť bez ohľadu na to, čo z nás vychovali rodičia a škola, bez ohľadu na to, ako na nás vplývali a vplývajú spoločenské podmienky, v ktorých žijeme. Kto si túto svoju jedinečnosť dokáže pestovať napriek tlaku týchto vonkajších okolností. Slobodný je ten, kto dokáže nielen v mene slobody vyslovovať myšlienky druhých, ale kto je schopný kreovať svoje vlastné myšlienky. A nielen o slobode.
Viem, je to ťažké v spoločnosti, ktorá nenápadne od raného detstva ľudskú individualitu a jej jedinečnosť potláča. Potláča a vťahuje do spár kolektívneho myslenia a správania. Dosadzuje do mysle schémy a štruktúry, ktoré majú pomôcť našim myšlienkam „správne“ myslieť. A naša jedinečnosť sa pomaly rozplýva.
Žili sme v komunizme, no myslím, že práve v ňom malo oveľa viac ľudí chuť a vôľu vyslobodiť sa zo spár kolektivizmu. Pre slobodu indivídua nastali časy oveľa nepriateľskejšie. Prostredie konzumnej spoločnosti má onakvejšie lákadlá a je oveľa príjemnejšie, nechať sa hojdať v pomyselnej slobode hojnosti a dostatku. Je oveľa ťažšie odolávať jej nástrahám, ktoré nás atakujú tými najprimitívnejšími spôsobmi. Spôsobmi, ako je napríklad neustále prezentovanie iluzórnych modelov správneho a naplneného života.
A je také ľahké a často i príjemné dostať sa do tejto mašinérie a nechať v nej rozplynúť našu jedinečnosť. Stať sa súčasťou nadindividuálneho kolektívneho vedomia. A ako sa čím ďalej naša jedinečnosť stráca, stráca sa s ňou i naša sloboda.
Ale slobodu začíname strácať oveľa skôr, ako na nás začne útočiť mašinéria konzumu. Naša individualita a jedinečnosť sú potláčané už od ranného detstva. Ako deti prichádzame vinou dospelých o možnosť spontánneho konania. Ako deťom sú nám vštepované modely správania, ktoré potláčajú prirodzené detské city a emócie, prirodzenú a spontánnu odozvu na podnety prichádzajúce zvonka. Ako deťom nám dospelí zdôrazňujú našu príslušnosť k čomusi (národu, sociálnej vrstve, rase, pohlaviu, náboženstvu). Dospelí len výnimočne rozvíjajú našu jedinečnosť.
A tak je detskej mysli a jeho konaniu predurčovaná cesta. A dieťa stráca zmysel pre hľadanie - nielen cesty samej, ale i svojej identity. Prestáva viac či menej konať spontánne, prestáva rozvíjať svoju myseľ.
Ale kto nevie konať spontánne, kto sa riadi myšlienkami iných, ten je podľa mňa neslobodný. Tu by som chcela ešte zdôrazniť, že tým nemyslím získavanie vedomostí a zručností, ktorým dieťa treba učiť (a hoci aj toto je často problém, nechcem teraz otázku školstva do témy vťahovať).
Vychádza mi z toho, že hoci sa niekto môže navonok chovať slobodne, jeho skutočná sloboda je podmienená slobodou jeho mysle. Úrovňou spontaneity a schopnosti utvárať si vlastné názory na svet, formulovať vlastné myšlienky.
Komentáre
Rusalko zelená...
No predsa si dovolím k bezhraničnej slobode.
Niekto veľmi, veľmi múdry povedali, že naša sloboda končí tam, kde začína sloboda toho druhého. Aj to by aj detičky mali vedieť.
Ja to ale fakt nebol. Ver mi.
Miťo
jej, kranse napisane!
A ked raz dospejeme k tomu, ze nam dospeli urcovali cestu, tak je velky krok. Pretoze, ked vieme, ze nam niekto urcoval castu, mozme si teraz svoju cestu budovat my.
A na to nikdy nie je neskoro. Potom nastava dobrodruzna cesta spoznavania sameho seba. Potom vyzyva clovek svoje stare zauzivane sny a vytvara si novy sen (alebo identitu).
Namiesto identity to volam sen cloveka.
Lebo mysel sniva :). Nahovarali nam, ze sme "nejaky" a my sme to prijali, lebo sme im verili a vytvorili o sebe predstavu. Potom nastava
chvila, kde si vytvarame nove predstavy o sebe, nove sny :)...
Tak to je potom cesta ku slobode :)
Krasny clanok!!!
rusalka
Slobodu si predstavujem asi tak, ako zije napriklad jeden kmen v Australii, hovoria si Naozajstni ludia,ale o tom som uz pisal v komentare z vcera v clanku Marthybielskej. Ak ten kmen skutocne existuje, mozu sa nazvat slobodni ludia, lebo nie su nicim nikomu zdpoevdni, akurat Matke prirode, ziju v harmonii s prirodou, ale to sa tazko da v par vetach vysvetlit.
dalo by sa povedat ze slobodne je dieta, ale ani to nie je pravda, aj dieta musi dodrziavat nejake dohody, alebo postupy, ktore su mu iste nie vsetky po srsti.
Uff, ale to som napisal ja?...este sa zp mna stane filozof, desi ma ta predstava, radsej budem reagovat na jednoduchsie temy :))))
Dufam ze ma nedaju do ucebnice :))))
believer
Ale ak mas slobodnu mysel, dokazes zit v takej harmonii s prirodou, aj s ludmi a mestom, ako ti v kmeni v Australii, ktory si hovoria Naozajstni ludia.
Cital som o nich. Ale my nemozme byt ako oni. Neda sa to, preto musime hladat vlastnu slobodu a harmoniu tam, kde prave zijeme.
Orifiel
A naozaj potom nastáva dobrodružstvo. Dobrodružstvo poznávania a hľadania cesty k poznaniu. A približovanie sa k nájdeniu svojej jedinečnosti a slobode, ktorá jej bola daná :-)
Som rada, že sa Ti môj príspevok páčil
zelenarusalka
Všetko je inak...
som sa dostal k filozofickej literatúre. Začali sa mi otvárať oči. Začal som
chápať že zmyslom našeho bytia je krása. Má niekoľko podôb. Myšlienka
vzorec,socha,divadelná hra,obraz,film... Človek sa stretáva často hoci
len s jedným atribútom. Dostal som do daru výtvarný talent. Začal som
robiť sochy (v sádre). Aby sa dostali medzi ľudí bolo ich treba odliať do
kovu. A tak je krása na mojích fotkách aby som mal aspoň spomienku
Sloboda je poznanie nevyhnutného.(Spinoza) Ja som nevyhnutné poznal a je mi nanič. Sloboda je niečo neuchopiteľné a nie všetci sme
predurčení ju poznať. Ale ten čo ju poznal a nemôže ju podať ďalej
je viac nešťastný ako ten čo nevie o nej nič.
Believer
kici
je viac nešťastný ako ten čo nevie o nej nič. "
A ten slobodny je stastny, ktory nema potrebu podavat ju dalej.
Dalej ju podava iba ak ho niekto o to poprosi :)
Kici
Ja píšem o svojom pohľade na slobodu. Na slobodu mysle... ktorá u nás bola v detskom veku prítomná a ktorá bola časom potlačená.
A to, že sa stala zmyslom Tvojho bytia krása je tiež Tvoj individuálny postoj k bytiu. A čo potom všetko to ostatné? Všetko čo stojí mimo kategórie krásy?
orifiel
believer
Preto je pre nas dolezite mat aspon slobodnu mysel, aby sme sa v nasich podmienkach dokazali scasti oslobodit :-)...
Takze si rozumieme ;)
orifiel, believer
prečo sa neoslobodiť celkom? možno to nedokáže každý, možno po tom každý netúži, ale tí čo skutočne chcú to predsa môžu skúsiť... i keby to bola cesta na celý život. Orifiel, ako si to sám napísal, bolo by to obrovské dobrodružstvo :-)
rusalka
Pre mna je dobrodruzstvo spoznavat aj ciastocnu slobodu. Ved to je tiez dobrodruzstvo. Byt stastny a radovat sa tam, kde som. V systeme, kde je sice obmedzovana sloboda, ale moja mysel je vesela. Je to velka skusenost. A radsej budem s ludmi, ktory su v tomto systeme, ako sam slobodny, kde niet nikoho.
Radsej si pockam az sa vsetci oslobodime (ale nemusim sa toho dozit) a pomahat oslobodzovat mysel, ako sa sam oslobodit a byt v tom sam :-). Taka je moja filozofia
orifiel
Veď pôžitky toho vonkajšieho sveta, sveta zdieľaného s tými druhými sú také nádherné :-)))
rusalka
orifiel
rusalka
believer
tazkal som si,
zdroj sa mi nepomestil:
meditacia
Ved nie zbavit sa myslienok je cielom. To by sme stratili schopnost tvorit. Ale ide o to co chceme a ako chceme tvorit. Ci pozitivne ci negativne. Ked mas ciel a myslienky ti pomahaju sa k nemu dostat a nie ta od neho odradzat, vtedy si svojim panom.
Panom svojej mysle. Ked vies myslienky spravne smerovat, nie sa ich vzdavat :)
labrys
Ale ako sme pisali, ked uz vie, ze mu mlademu kridla utali, tak nie je neskoro, aby si nechal narast nove kridla :), nie je neskoro zacat mysliet. Cesta k slobode je vzdy otvorena :)
oprava:
rusalka
Labrys
believer
to nic, orifiel,
k slobode mysle: povedal by som, ze ked sa dokaze aktivne rozhodnut, cim sa bude zaoberat (asi to bude priaznive, lebo nepriaznou sa iba nechava strhnut) a dokaze pri tom aj vytrvat. sem patri aj schopnost mysle uvedomit si, ze nie je fyzickym telom, a to je zaciatok cesty k oslobodeniu sa od tvrdej zavislosti od neho a od ega. a to uz je najvacsia sloboda, aku si viem predstavit.
rusalka
believer :-)
rusalka
Detom mozeme
rusalka, pár otázok a pochybností...
naozaj?
je rovnako slobodný imbecil a génius?
telesne postihnutý človek a špičkový športovec?
človek prenasledovaný depresiami a nevyliečiteľný optimista?
ad Cítime sa slobodní a pritom ... konáme podľa vzorov a predstáv iných
je konanie podľa vzorov a predstáv iných vždy nevyhnutne o neslobode?
nie je neraz nevyhnutnosťou a uznaním faktu, že predstavy iných sú správne?
ad Skutočne slobodný dokáže byť len ten, kto dokáže ... vnímať sám seba a svoju jedinečnosť
ako súvisí vnímanie samého seba a svojej jedinečnosti so slobodou?
stáva sa človek naozaj slobodný len tým, že si uvedomí svoju jedinečnosť?
ad Skutočne slobodný dokáže byť len ten, kto dokáže ... kto je schopný kreovať svoje vlastné myšlienky.
čo sú to „vlastné myšlienky“?
o ktorej myšlienke môžeme s istotou tvrdiť, že je naša vlastná?
ad spoločnosť ... ľudskú individualitu a jej jedinečnosť potláča a vťahuje do spár kolektívneho myslenia a správania.
je kolektívne myslenie a správanie len o neslobode?
nie je aj o dobrovoľnom, slobodnom stotožnení sa s hodnotami iných?
nie sú pozitívnym prejavom kolektívneho myslenia a správania aj tradície a kultúra?
je to ťažká téma :/
myslím, že by sme skutočne mohli povedať, že ľudské Ja úzko súvisí s jeho slobodou...nemám na mysli individualitu a jedinečnosť človeka, skôr vedomie jeho pôvodu, podstaty, zmyslu jeho existencie, cieľa, jeho Ja....čím viac má človek utvrdené, prečo je na svete a kam smeruje jeho vývoj, tým je menej slobodný...pretože svoje činy, myšlienky, pocity odvodzuje od určitého princípu...a väčšina ľudí bez svetonázoru, princípu bytia nedokáže existovať...
stačí "zabiť" boha (či už náboženstvo alebo ideológiu), stať sa pánom svojho osudu a sme slobodní? netuším, skôr si myslím, že nie, aj naša ilúzia o slobodnej vôle nás robí neslobodnými, pretože konáme a myslíme na jej základe...vraj je prejavom slobody vzdor voči nátlaku,prostest, povedanie "nie"....pretože to "Ja nechcem"...
Hmm....
Škoda, že neviem zistiť názov a autora tej knihy, ktorú som tu spomínal. Novinár uväznený v pieskovej jame v tej dedinke nakoniec zostane "slobodne" žiť. Nadobudol pocit šťastia.
Možno aj ja sa podobne cítim. Stredoslovák z kopcov bol neslobodne presadený do Bratislavy. Zvykol som si, prežil fúru krásnych chvíľ. Podriadil som sa okolnostiam, stále túžim po kopcoch, ale neprežívam neslobodu, resp. nejakú traumu z toho.
:-)
diuška, otázka...
Niekedy mám pocit,
Myslím, že sama som bola kedysi veľmi ovplyvniteľná a vypomstilo sa mi to ... dnes sa v rámci možností snažím robiť veci tak, ako sama považujem za najsprávnejšie a občas som považovaná za konfliktnú ... so slobodou je to zložité :o))
... a tak sa v rámci slobodnej komunikácie idem pobaviť so žehličkou ... no, keby som bola úplne slobodná, radšej by som sa ešte bavila na blogu :o))
las, blízkosť s inými ľuďmi...
Veď ja viem, hf :o))
las, ak sa plusy...
rusalka, vravíš, že...
sa mi zdá, že niečo na tom je, len ten vzťah je myslím si opačný alebo obojsmerný.
neviem, či je spontaneita podmienkou slobody, no sa mi vidí, že je jej nefalšovaným prejavom.
nádherne to vyjadrila vo svojej 13. komnate česko-rómska speváčka Ida Kellarová, sestra Ivy Bittovej.
spomínala na to, ako sa jej otec, pôvodom Róm, pri návrate domov, na Slovensko, vždy zmenil na vnútorne slobodného človeka, len čo vstúpil do rodného dvora. z človeka zapierajúceho svoj rómsky pôvod sa razom zmenil na Róma, ktorým sa v hĺbke duše cítil. odrazu sa stal sám sebou, bol plný emócií a jeho príbuzní tiež. a Ida povedala, že na ňu silne zapôsobili chvíle, keď jej otec so svojimi blízkymi sedeli okolo stola, spomínali, bolo im veselo i smutno... a keď sa niekto rozcítil a rozplakal, za chvíľu plakali všetci, aj nikto nevedel, prečo...
podobnú emocionálnu slobodu, či v radosti či v smútku, vyznávali haličskí židia, chasidi.
hfw áno :)
len vyslovujem svoj pocit, že sa človek v každej dobe snažil vysvetliť svoju podstatu, to, od čoho závisí a akú zohráva úlohu v hre zvanej život...čím podrobnejšie to človek dokázal, ukázalo sa mnoho pravidiel, ktoré v záujme vlastného šťastia a naplnenia svojho určenia, musel (mal) urobiť...byť tým, čím mám byť sa mi zdá príliš skľučujúce a obmedzujúce...celý život sme potom nešťastní z toho, že niekým stanovenú a nami prijatú normu, predstavu o človeku nespĺňame...
ak si myslíš, že si človekom stvoreným na obraz Boží, svoje poslanie naplníš vtedy, ak budeš slobodne milovať Boha...
ak si človek - slobodná bytosť zodpovedná za svoje činy a nemôžeš ňou nebyť (slobodnou), pretože aj to je tvoje rozhodnutie (nebyť zodpovedným a nebyť slobodným), aj tým potvrdzuješ pôvodnú tézu, a teda, že si slobodný človek...
to sú príklady téz, ktoré nás podľa mňa obmedzujú...presne stanovené predstavy o človeku a jeho možnostiach...proti ktorým sa väčšinou vzpierame a vytvárame si vlastnú predstavu o človeku...znovu obmedzujúcu
znie to direktívne: "takto to je a inak nie, toto musím (mal by som) robiť, aby som bol človekom, slobodným...byť sám sebou, dohliadať na svoju individualitu a vlastné ja, nájsť si vlastné názory na pozadí spoločenského vedomia...."
v momente dištancu (odmietnutia, vzdoru) sa možno stávame na chvíľu slobodnými...to je však len jedna z foriem slobody...sme neslobodní vo svojej slobode....tak by som to zhrnula...
kým je naše vedomie podmienené chcením, konanie hodnotami, normami...sme obmedzovaní možnosťami, aj keď si volíme...ak by sme na ničom nelipli, ani na živote (svojom či iných), naše konanie by postrádalo zodpovednosť a strach z trestu...čo sa dnes deje...trest za "nesprávne konanie" sa vzdialil, máme vlastné predstavy o človeku, čoraz menej jasné...jednoducho sme...a sme z toho frustrovaní, pretože sme dlhú dobu žili v neslobode a so slobodou nedokážeme narábať...kým si uvedomíme, že nič nemusíme, žiadny cieľ neexistuje a naša nová sloboda nám neurčuje, "čo je nutné, aby"...
slobodu vnímam ako nadhľad, odstup od všetkého konkrétneho...a to ako opačný jav, od väzby na vlastné Ja k jej strate a rozpýleniu v univerze...
diuška, sa mi vidí, že...
už som ti raz písala,
och, keď takto mudrujem, moje (druhé) ja tu pri mne krúti hlavou nad tým, že zase zbytočne veci komplikujem :(
Spinoza je autorom tej okrídlenej vety
diuška, vďaka za vysvetlenie :)
rado sa stalo
diuška, utešuje ma len to, že...
hfw, skúsim za seba
imbecil má trošičku nevýhodu, pretože nemá dokonaný hardvér. z môjho hľadiska žiadny tragický problém, lebo hmota jeho vedomia nemôže nebyť, takže keď nie teraz, tak niekedy inokedy (to platí pre každého).
génius je niečo, čo možno vybudovať. IQ je vôbec pohyblivé a platí pre moment zisťovania. môže sa znížiť aj zvýšiť bez vedomia i s vedomím človeka.
telesne postihnutý - žiadny problém
depkáč - ak sa dostane z depiek, môže začať rozmýšľať aj o slobode
>Skutočne slobodný dokáže byť len ten, kto dokáže ... vnímať sám seba a svoju jedinečnosť<
áno
>ako súvisí vnímanie samého seba a svojej jedinečnosti so slobodou?<
keď neviem, čo môže byť slobodné, môžem o slobode ozaj len snívať.
>stáva sa človek naozaj slobodný len tým, že si uvedomí svoju jedinečnosť?<
nie
>Skutočne slobodný dokáže byť len ten, kto dokáže ... kto je schopný kreovať svoje vlastné myšlienky.<
podľa mňa je slobodný ten, kto bez zábran prijíma akékoľvek myšlienky bez nároku na autorstvo a dokáže ich použiť spôsobom jemu vlastným (ktorý vyplýva z jeho individuality).
>čo sú to „vlastné myšlienky“?<
to je dobrá otázka... bude veľmi zle, keď poviem, že je to fuk? :-)
>spoločnosť ... ľudskú individualitu a jej jedinečnosť potláča a vťahuje do spár kolektívneho myslenia a správania.
je kolektívne myslenie a správanie len o neslobode?<
kolektívne vedomie je vývojovým predstupňom vedomia individuálneho. kolektivista sa cíti bezpečne iba v kolektíve. individualista síce tiež potrebuje aj ostatných, ale búri sa proti tomu:-) a indivíduum, ktoré získa slobodu, sa už nijako nemôže cítiť ohrozené kolektívom. kolektívny individualista predstavuje stav dialektickej jednoty.
>nie sú pozitívnym prejavom kolektívneho myslenia a správania aj tradície a kultúra?<
kultúra čoho?
tradície aj kultúra určite nie sú negatívne. na slobodu pôsobí negatívne postoj spočívajúci v opieraní sa o to, čo je mimo indivídua, a to je všetko s výnimkou jeho spomienok. všetko, čo máš, ti môžu vziať, zničiť, pošpiniť, ale nikto ti nemôže vziať to, čím si (teda spomienky a nič iné ako spomienky).
labrys, ď. :)
hfw, že praj ilúzie?
ak z tehoto volačo uhádneš, panvice ani nebude treba :-)
balfaszjancsi, šak ty tú panvicu...
ná, hfw,
balfaszjancsi, jaké že prennos vešáš?
balfaszjancsi
já vašeho andela masochistického!
že neni sme? xi xi :))
jaaaj, balfaszjancsi, jeden mislel...
očúvaj ma, jancsi
vidzíš, jancsi...
hfw,
to dionea
mam jeden dodatok, nemohla som scucnut tuto vetu a dlho mi trvalo co mi na nej nesedi. No a nieco ma napadlo
"ak si človek - slobodná bytosť zodpovedná za svoje činy a nemôžeš ňou nebyť (slobodnou), pretože aj to je tvoje rozhodnutie (nebyť zodpovedným a nebyť slobodným), aj tým potvrdzuješ pôvodnú tézu, a teda, že si slobodný človek..."
je spravne bohuzila aj jej negacia
ak si človek - NEslobodná bytosť NEzodpovedná za svoje činy a nemôžeš ňou nebyť (NEslobodnou), pretože (aj) ANI to NIE je (LEN) tvoje rozhodnutie (byť zodpovedným a byť slobodným), aj tým potvrdzuješ pôvodnú tézu, a teda, že si NEslobodný človek...
z toho teda vyplyva ze ak je clovek slobodny nemoze uz byt neslobodny (inak spor ) a ak je clovek neslobodny tak uz nemoze byt slobodny (inak spor).
z toho teda vyplyva ze clovek je cim sa narodi .
teda cely zivot slobodny alebo neslobodny.
mislím, že to bolo jenna-jenna... alebo né?
vôbec sa mi nepáči,
hedvig, šak nélen tu sa zneužíva...
tých som už zažaloval :-/
Pekný večer všetci
to labrys
to je sice zaujimava myslienka, ale vzapati si ju poprel .
>imbecil má trošičku nevýhodu, pretože nemá dokonaný hardvér.
vlastne si uviedol silne priklad naviazania tvojej definicie "duse" na fyzicno "hardware"
takze alebo tvoja definicia alebo vyklad na prikladoch nie spravny
Ale zvysok, ponatie kultury , individualnosti vramci kolektivizmu a nepotrebnost definicie vlastncyh myslienok sa mi fakt velmi praci .
sygon :)
k negácii...potom by to nesedelo so Sartrom, možno som to zle sformulovala...snažila som sa to opraviť, ale negácia jednoducho asi neplatí...základom je myšlienka, že každý je slobodný a aj keď sa rozhodne pre opak (a stane sa neslobodným), udeje sa tak z jeho vôle, rozhodnutia, nech by sa toho rozhodnutia trebárs i zriekol...aj rezignácia na akékoľvek rozhodnutie je rozhodnutím...
na druhej strane platí "nikto nie je neslobodný" a ak by sme konali (podľa nás) slobodne či neslobodne, zakaždým existenciu slobody potvrdzujeme...nech urobíš jedno či druhé, sloboda sa neruší...neviem, ako by to logik nazval :/
to dionea
Ja som ho rozviedla a odvodila ze plati aj opak, nie ze vyrok sam je sporny.
Mojim zaverom, je ze clovek sa narodi slobodny alebo neslobodny na zaklade toho vyroku. A tak som slobodu/neslobodu posunula na zrod cloveka. Rodi sa clovek slobodny alebo neslobodny ?
abo inak sygon,
rodí sa vždy slobodný...
oprava
a rusalku zdravím ;)
sygon,
a či sa rodíme slobodní? áno i nie. keď sa človek narodí, nemá ešte sformované ego, ale je tvrdo závislý od svojho tela. takže akosi čiastočne:-) plnú slobodu môže beztak dosiahnuť až vtedy, keď si neskôr uvedomí, že nie je jedným ani druhým. a o tom hovoriť je najužitočnejšie, či nie?
labrys, filozofi sa snažia
takže dve otázky na teba: vari je človek v čase, keď má sformované ego zároveň nezávislým od tela? čo znamená byť závislým od tela? o ktorých štádiách vývinu človeka hovoríš?
odlišnosť od prostredia a druhých si človek uvedomuje už v troch rokoch, je potom slobodný? prečo je to najužitočnejšie?
no dobre, je to viac otázok...
to dionea
Proste ten vyrok nehovori nic preborne len, ze ak plati A nemozem A neplatit . V matike nic ine ako A->non(non A).
Porste ten vyrok hovori , ak si slobodny nemozes byt (NIE si ) NEslobodny skratene. Dvojita negacia
Potom som uz spravila len dalsi ukon a to , ze plati samozrejme
non A -> non A, co je ze ak si NEslobodny tak NIE si slobodny .
Tiez nic prevratne.
Zaver ostal , proste sa rodis alebo slobodny alebo neslobodny a to ani jeden z vyrokov neriesi.
to dionea
ale neplatia obe...sygon
neplatí: "ak si neslobodný, tak nie si slobodný", pretože sa tam mieša postojový výrok s tým iným (ktorý nedokážem teraz pomenovať, nespomínam si, ako sa volá, proste korešpondenčný, vychádza zo skutočnosti, kým postojový z postoja človeka a človek si môže myslieť aj nepravdu, teda "že je neslobodný" a je to pravda, kým si to myslí...avšak všeobecne je človek VŽDY slobodný, nech si myslí čokoľvek, pretože omyl a rezignácia je tiež prejavom slobody, môže sa rozhodnúť "byť neslobodným", ale len naoko, aj týmto rozhodnutím potvrdzuje svoju slobodu)
podľaneho sa aj zo zbabelca
dionke
to neze neplati ale je to to iste inak napisane. ale na tom nezalezi.
Chapem to takt:
ak je clovek slobodny uz nemoze byt neslobodny.
a ak je clovek neslobodny vzdy slobodny moze sa stat .
To je to co myslis ?
hfw
Ad sloboda verzus konanie podľa predstáv. Modelové správania sú súčasťou nášho života. Tak, ako sme my súčasťou istého spoločenstva. Zdravíme, chodíme do školy, pracujeme... Každopásdne som presvedčená, že aj si uvedomujeme svoju individualitu a ak nič z toho, čo konáme v rámci týchto modelov, nekonáme v rozpore s týmto uvedomením, zostávame slobodní.
A nemyslím, že by sme sa nemohli nestotožniť i s predstavami druhých.
Na druhej strane je podľa mňa skutočne slobodný naozaj len ten, kto si svoju individualitu napriek tomu dokáže uvedomovať.
Vlastné myšlienky? Vlastnou myšlienkou je vyrieknutá každá veta, ktorú vyslovujeme nie preto, že nám ju niekto napovedá. Nemusí to byť nejaká filozofická myšlienka.
Myslím, že kolektívne myslenie je často istým poukazom na neslobodu. Najmä, ak to Tebou spomenuté stotožnenie sa s hodnotami iných nie je o skutočne vnútornom sa stotožnení. Pozri okolo seba, koľko ľudí preberá modely myslenia len preto, že je to veľmi pohodlné a jednoduché (najlepším príkladom je politika, či manipulácia masmédií).
Kultúra je veľmi široký pojem. Ak myslíš masovú kultúru tak odpovedám nie...
Dia
hfw
Áno, v rómskej komunite je asi viac cítiť vnútornú slobodu. Nie je to len o prejavoch akejsi revolty a veľakrát asociálneho správania. Ale práve ich spontánne správanie je dôkazom tejto slobody. Možno je to spôsobené aj ich prístupom k "výchove", ktorý oveľa menej zasahuje do prirodzeného vývoja dieťaťa.
Ich sociálna nezaradenosť do spoločnosti nie je o slobode, o ktorej tu píšem.
nie sygon...
ak sa cítiš neslobodný, môže sa to zmeniť a ty si zase uvedomíš, že si slobodný, nech tú svoju slobodu prijmeš, alebo nie...takto som to heh, musím bežať, ale dík za rozhovor, aj som si niečo ujasnila ;)
pekný večer, idem tanikaať, aspoň chvíľku xi :)
rusalka, prečítaj si všetko, čo som napísala,
OK Dia, idem postupne
Sivá(či)k
Vystihol si to presne...
laskonka
vadí Ti veľmi, že si považovaná za konfliktnú?
Dia
A naozaj si myslíš, že to predchádzajúce obdobie "neslobody" bolo pre našu slobodu horšie???
dionea
nezávislý egocentrizmus? veď nič proti vzťahom. ja slobodou nenazývam bezuzdnú voľnosť konania, ale voľnosť myslenia - nezávislosť mysle od podnetov z vonkajšieho prostredia, ktoré spôsobujú informačný šum a tým jej neschopnosť sústrediť sa na rozmýšľanie o veciach dôležitých pre usporiadanosť prostredia vnútorného. to neznamená, že tie podnety prijímať nebude, samozrejme :-) už sa trochu opakujem, ale neva: čo máš, o to môžeš prísť a potom je zle. čo si, to si a basta fidli. a prečo je dôležitá usporiadanosť vnútorného prostredia? okrem iného preto, lebo o čo silnejší je každý člen spoločnosti, o to silnejšia je celá spoločnosť.
keď už máme ego, máme stále aj telo. všimni si na sebe, či si od neho nezávislá, t.j. či tvoj pocit zo života nezávisí od telesných pocitov :-)
ego sa tvorí už v ranom detstve a pri dosiahnutí dospelosti je viac-menej hotové. aj potom podlieha zmenám a už je na nás, či budeme v tom pasívne či prípadne nejako inak a či sa z nás stanú narkomani ega alebo nie :-)
dá sa síce hovoriť aj o tom, čo bolo v našom detstve a pod., ale užitočnejšie sa mi vidí hovoriť o tom, akí sme teraz a ako s tým môžeme naložiť. pochopiteľne, pre (nádejných) rodičov je dobré poznať aj svoje deti :-)
Rusalke
Sivá(či)k
Myslím, že budem písať odpovede ešte poriadne dlho...
Rusalke
Sivá(či)k
Labrys, súhlasím
dionke
Tvoje filozoficke vysvetlenie to vsak popiera s vysvetlenim, ze aj ked je clovek neslobodny , tak je v skutocnosti vzdy slobodny. Z tohto pohladu teda dojde k poretiu vyznamovemu. Takze by som to uzatvorila s tym ze oba pohlady su v svojom svete spravne.
Tak ci tak, som dosla k zaveru, ze sart , ci kto to je, zaviedol len axiomaticky system . Jeho axiomom (fakt nedokazatelny zo samotneho systemu pravidiel ) je ze clovek je vzdy slobodny .
A na tom tvrdeni vystaval zvysok.
Axiomom ale rovnako moze byt ze clovek je neslobodny a na tom by som mohla vyvstavat system tak ako som ho nastienila.
Clovek je neslobodny a nikdy slobodny nemoze byt.Ak by bol tak si to len mysli.
siváčik,
sygon
oprava pre sygon
Sygon
Preto som o slobode písala tak, ako ju sama pociťujem.
Asi by sme ťažko vybrali filozofa, ktorého názor na slobodu by vyhovoval každému z nás.
zelenahruska
Osobne nie som nijak vysporiadana so slobodou .
Dia nastolila myslienku a ja som sa s nou hrala.
Postupne pri tychto temach prichadzam na to, co sa mi snazil dedo vysvetlit, pri mojom neustalom boji s pravdami a zohladnovani vsemoznych rieseni.
vravel , ze lepsie je si vybrat a drzat sa toho ako si nevybrat.
Preto smerujem k zaveru, ze pre mna bude najlepsie zaujat jeden z postojov , a to
-alebo prijat , ze nie som slobodna a prestat s tym bojovat (spotrebuva to vela energie )
-alebo ju neprijat , rozhodnut sa , ze budem slobodna a konvertovat svoj zivot tak aby bol v sulade s tymto rozhodnutim co najviac.
A je totalne sumak ktory s tychto postojov je objektivne pravda.
Vlastne nic take neni, ze ?
Osobne mi tvoj vyklad slobody blizky neni.
Jedinecna sa citim a slobodna nie , kreujem myslienky jak sa mi zache a ani tak sa necitim slobodna, vyjadrovat sa stale slobodne (klasika empatia verzus asertivita)... Spontanost , ano , je prejavom slobody ale ako ktosi napisal, neni jej povodom.
Najblizsia z tvojho clanku mi je veta : ze clovek je slobodny ak
" Kto si túto svoju jedinečnosť dokáže pestovať napriek tlaku týchto vonkajších okolností.", ta je zaujimava
Sygon
.
- neschopnost realizovat svoje potreby (strach, vnutorna nesloboda)
-neschopnost realizovat casto svoju slobodu z obavy ako ju spracuje okolie (zla asertivita)
-uprednostnovanie potrieb cudzich pred svojimi (empatia)
-nesudna selekcia , neschopnost vybrat si => slaba sa realizacia , uvaznenie vo vlastnom kolecku co skor
- kriticizmus a perfekcionizmus - vylepsovanie na ukor slobodneho zmierenia sa s tym aka som a pozvolneho formovania sa
- vnimanie ludskeho zivota ako uvaznenie v rafinovanej neslobody sucasneho sveta a teda som sucastou tohto kolosa
:)))
koreksn
sygon, presne popisuješ...
sygon
to je plno pocitov neslobody
prečo máš strach realizovať svoje potreby? prečo Ti stojí v ceste strach z reakcie okolia?
Hmm, s empatiou je to ťažké. Na jednej strane nám je od mala dávaná za vzor akéhosi "modelového správneho správania sa k blížnym", na druhej strane vlastnú empatiu často pociťujeme ako neprirodzené správanie. Myslím, že aj s empatiou je treba narábať selektívne.
Nedokážeš uniknúť z kolosu súčasného sveta? Skús postupne.
zelenahruska
S mamkou sme na tu temu kecali kedysi, ludia maju zafixovane, ze ked s nimi clovek nesuhlasi, alebo sa hneva , alebo momentalne odsudi , tak clovek si z toho robi dalekosiahle sudy, trebars zacne pochybovat o tom, ci si ho ten druhy vazi...najhorsie ak zacne pochybovat ci ho dotycny ma rad. Preto mnohe hadky a rozbroje koncia neuveritelnymi a niekedy absurdnymi reakciami. Tym, ze nereagujem stale tak, ako to citime , tomuto spravaniu davame priechod. Tym ze sa tak aj ja spravam(neasertivita), casto zo vypadava nespokojnost naakumulovana pozde , ocakavam ju od druhych v takejto forme a casto neviem zistit z coho sakra z minulosti to prameni.
Preto taky podivny strach , neviem kedy zistim odozvu .. a robim zle zavery z negativnej reakcie.
.
zelenarusalka empatisn
Spominala som to v precp clanku, deti su od detstva k nej vedene, bohuzial aj k tomu, ze vyempatuju ako sa pri ktorej emocii rodicov je vhodne spravat...
cim viac toho vyempatujes ako model toho , co preslo ako ok, tym horsie pre cloveka
sajgón,
hfw
-neosvojene asertivne spravanie, domyslanie si ako okolie zareaguje a ocakavanie zborenia sa sveta :) ak to nebude co budu ocakavat
-neschopnost selekcie - z pefekcionizmu zdlhave kriticke vylepsovanie toho , co robim (na ukor niecoho ineho => nedostatok casu a priestoru na vybratie niecoho ineho) + nekriticizmus k vlastnym napadom , ktore este nie su odskusane
to balfaszjancsi
mno ja poloautomat ta co cakas ;)
zapajam sa bez citania komentov
bv, nič prekvapujúce...
a kritizovať víťazov je prinajmenšom nevkusné :).
ešte pridám k prežúvaniu...
a ešte k neskorším tvojim komentom, už keď sa rozhoduješ, či budeš alebo nebudeš slobodná, tento tvoj čin (vnútorné rozhodnutie) už predpokladá, že si slobodná...pretože máš na výber
Sivá(či)k, aj ja som si tvoj názor všimla...opisuješ Sizyfovský údel, byť šťastným sa dá aj v zdanlivo nešťastnej situácii...nemám k tomu čo dodať, je to jeden z najprijateľnejších názorov, prostý a pritom trefný...len premýšľam, odkiaľ má človek tú možnosť byť slobodný a šťastný?
labrys, dík že si dovysvetlil, tvoj koment sa mi zdal oklieštený o tie veci, ktoré som ti vytkla, ale zdá sa, že sa v mnohom zhodneme...pocity, aj tie telesné však neoddeľujem od toho, ako sa vnímam...znovu by som mohla ignorovať všetko okolo aj minulosť, to však jednak nedokážem a na druhej strane si myslím, že to nie je ani nutné či pre mňa to naj ;)
a k podstate článku...snažila som sa v komente vyjadriť svoju myšlienku o tom, že slobodu bytia vnímam ako niečo, čo sa dokáže odpútať od ega, resp. toho, čo nazývaš slobodu mysle...pretože tá je svojou podobou negácia a selekcia, čím tiež vždy podmienená človekom, inými a svetom...
a k poslednej rusalkinej otázke...strach z trestu vnímam ako to, čo vyššie opisovala sygon...vidí mnoho prekážok v tom, aby sa cítila skutočne slobodnou...predtým to ľudia chápali v konkrétnych podobách ako strach z pekelných trestov, strach zo zatratenia, dnes je to strach z nepochopenia, nedorozumenia...a nechcem to hodnotiť, proste to tak bolo a starovekí ľudia sa napriek neslobode, vedomia, že nedokážu zmeniť, riadiť svoj život, nevzdávali a život znášali taký, aký bol...neviem, či je to lepšie alebo horšie, dnes majú ľudia iné svoje "peklá"...
aj ja pridam lebo nespim
A k tomu rozhodnutiu o slobode... rozhodnut sa mozem ze budem lezbicka , to neznamena zo som nou bola predtym a ze nou potom budem.
dionke
:)
ale inak v reále jasan, že niektoré rozhodnutia by asi neboli realizovateľné, na druhej strane sú tuším aj teórie o sociálnej podmienenosti homosexuality....možno už prekonané, v tom prípade by sa s tým možno niečo dalo robiť ;)
aj ja ďakujem sygon a prajem dobrú nôcku :) mne to tiež veľa dalo..
Sygon
ad empatia... ak sme si ju priniesli z rodiny, dá sa s ňou predsa ešte pracovať. A postupne sa naučiť používať ju selektívne. Ani v iných oblastiach života Ti predsa nezostávajú všetky návyky prinesené z rodiny, či áno?
Bratislvavitae
Asi sa k tejto téme ešte vrátim. Huxleyho som nečítala. Ale beriem to od Teba ako dobrý tip. Otázka neslobody v oboch typoch spoločnosti mi totiž behá dosť často porozume.
A ja osobne si myslím, že rozvinuté štádium kapitalizmu, ktoré práve prežívame, je neslobode indivídua oveľa nepriateľskejšie, ako bol komunizmus.
Dia
Nechcem, by sme tu skončili ako oni tam. Len preto, že sa nám niekto do hláv stále snaží dať niečo, čo nazývame empatiou.
Prečo by aj priatelia, partneri, spolupracovníci nemohli mať občas na veci rozdielne názory?
Prečo by sa, ak ide o veci dôležité, nemohli občas aj "pohádať"? Myslím argumentačne, nie intonačne...
neviem ci ovela nepriatelskejsi
Bratislvavitae
Nebezpečenstvo kapitalizmu vidím v tom, že väčšina je s tým, čo by som nazvala jeho najväčšou zbraňou - konzumom a novým boomom masovej kultúry, spokojná. To, že sa stávajú v ich područí neslobodnými, si určite ani zďaleka neuvedomuje toľko ľudí, ako si svoju neslobodu uvedomovalo v komunizme. I keď s týmto pocitom väčšina narábala pasívne. Ale aspoň bol prítomný.
To je jedna z najzreteľnejších aspektov, prečo považujem súčastnú spoločnosť za nepriateľskejšiu a nebezpečnejšiu ľudskému indivíduu. A jeho slobode.
bv, môže dať odkaz...
rusalka ad „strach z nevyhovenia okoliu a z nepochopenia“
takéto strachy človek nemusí mať v tolerantnom prostredí, no v takom sa bohužiaľ pohybujeme len výnimočne...
bv
dionea
Dia
Môže byť človek šťastný, ak nejakú skutočnosť si vo svojom vedomí slobodne povýši na objektívnu realitu tak, ako napr. povinnosť dýchať, jesť, spať? Napr. existenciu a povinnosť dodržiavania zákonov. Áno, určite ich je veľa s ktorými vnútorne nesúhlasíme. Dodržiavame ich lebo musíme. Sme slobodní? Môžeme byť šťastní? Myslím že áno. Teda ak to neprevýši určitú hranicu unosnosti.
Prijímame ich ako nutnosť jesť, spať...
Teda nie všetci, niektorí tuším ani nespávajú, keď sa tu vyskytne zaujímavá téma. A Rusalka máva väčšinou témy zaujímavé. :-)))
Hm, hfw
Hoci neviem, či možno vždy o prostredí, v ktorom sa pohybujem hovoriť o tolerancii.
Hoci mám so strachom veľmi nepríjemné skúsenosti.
hfw
rusalka, zvláštne, že...
určite ho poznajú všetky deti.
deti žijú v krajine obrov, ktorí majú v rukách všetky zdroje a moc, dokonca aj lásku.
ak dieťa nevyhovie rodičom, bojí sa, že stratí ich priazeň, štedrosť a lásku, má strach, že ho odvrhnú.
myslím si, že vzťah dieťa-rodič je v tomto zmysle predobrazom vzťahu človek-komunita.
tento vzťah tiež skrýva mnoho (domnelých) hrozieb a zdá sa mi byť prirodzený.
hfw,
labrys ad psychologická smrť
a či je strach samotný psychologickou smrťou?
v prvom rade je strach chvalabohužiaľ prirodzenou súčasťou našej psychickej výbavy.
rád by som videl človeka, ktorý nepozná strach...
také čudo som ešte nestretol. :)
hwf :-)
Jediný skuročný strach, ktorý som v detstve pociťovala, bol z nástojčivého navracania myšlienok na Jamu a kyvadlo E. A. Poea. To trvalo niekoľko mesiacov. Strach zaspať, že sa zobudím niekde zaživa zasypaná v hrobe.
labrys, myslím si, že...
jasné, že rodič môže urobiť veľa pre to, aby taký strach minimalizoval alebo rýchlo rozptýlil, no nemyslím si, že sa mu dá úplne vyhnúť... niekedy rodič napríklad neodhadne, čo sa v duši dieťaťa odohráva, nemá jednoducho všetko pod kontrolou. nehovoriac o tom, že potenciálnych zdrojov strachu sa v okolí dieťa pohybuje more (strýkovia, tety, neskôr učitelia atď. atď.).
rusalka, o tom strachu si aj ty
Sivá(či)k :)
v tom mojom chápaní Sizyfovského údelu nejde ani tak o prijatie nutnosti, ako o zmenu pohľadu na ňu...tá objektivita tam zostáva, ja ju môžem ignorovať, resp. zaujať k nej postoj, ktorý moju myseľ urobí šťastnou...aj keby ma niekto v tejto chvíli zabíjal...
len neviem, či to funguje aj v takých extrémnych situáciách...
a k dodržiavaniu "lebo musím" by Sartre povedal, "nič nemusíš, len byť slobodným" ;) musíš tie veci, zákony dodržiavať? prečo to robíš?
:) ja mám spánok veľmi rada, len včera som sa venovala slobode mysle aj tela a vrátila sa neskoro ;) sloboda ako téma sa mi stáva čiernou morou :/
Dia, písala som
Niekedy však nehovoríme všetko nie preto, že máme strach, ale preto, lebo je to priveľmi osobné napríklad. Myslím, že hovoriť úplne všetko, nbeznamená automaticky prejav slobody.
Budem premýšľať o situáciách, kedy mlčím, miesto aby som hovorila.
hfw
Starší bez závahania povedal, že sa bál nosiť domov zlé známky, bál sa mojich reakcií.
Mladší pomenoval isté obdobie môjho života, ktoré sa prejavovalo mojou zvýšenou nervozitou a v jej dôsledku neočakávateľnými reakciami z mojej strany. Bál sa tých reakcií. On, na rozdieľ od staršieho sa nosiť domov zlé známky nebojí.
Sľúbili, že porozmýšľajú na všetky možné spojenia mňa a strachu.
aha :)
hfw
rusalka, s prežívaním strachu u detí...
človek by musel byť svätý, aby sa vyvaroval správania vzbudzujúceho strach, a ani to by nestačilo... lebo svet je zložitý a zdrojov ohrozenia a strachu je nekonečné množstvo.
hfw
hfw
Ak si vybavím to pre môjho syna traumatizujúce obdobie, bolo to obdobie "neslobody". Obdobie strát jedných ilúzií a obdobie naivného hľadania ilúzií náhradných. Ja sama, moja identita stála vtedy asi kdesi celkom bokom. Hľadala som skôr záchytné body kdesi mimo mňa. A moja nestabilnosť ohrozovala deti.
hfw
hfw
hfw
labrys, rusalka, len podotknem, že...
inými slovami: ja nedám ruku do ohňa za neotrasiteľnú psichickú silu žiadneho človeka...
hfw
hfw
labrys, chýba mi...
a čoho je myseľ schopná tuším a nie vždy je to niečo, čo si človek dáva za klobúk...
hfw
moje presvedčenie bolo kedysi založené iba na poznaní určitých zákonitostí. nazdával som sa vtedy naivne, že už bohviečomu rozumiem. ale potom som sa dostal do prostredia, kde som bol svedkom toľkých divov, z ktorých mnohé som prežil na vlastnej koži, že teoretické poznanie konečne získalo všetky potrebné dimenzie. niekto nekráčal po vode ani nevytváral niečo z ničoho; stačili zázraky v oblasti medziľudských vzťahov a vzťahu k sebe. viem, na druhých to môže pôsobiť všelijako, lebo vlastnú skúsenosť nemajú. ktosi tu už vravel, že reči pochybností nezbavujú :-)
hfw
labrys, čosi naznačuješ...
hfw
Ale inak musím súhlasiť, že i tí najvyrovnanejší z ľudí, ktorých poznám asi občas konajú skratovo.
hfw
labrys, ezplicitnejší v tom...
hfw
zelenarusalka
"Prečo Ti vadí, že nevyhovieš okoliu? Tak veľmi Ti na názoroch okolia záleží?"
-Mne nezalezi tak moc na ostatnych(velke spektrum ako na tich par ktorych mam rada ja), problem je , ze asi som zatial dost drsna , moc neftipkujem, ked nechcem spravit co odo mna sa ocakava, po pripade nesuhlasim..chce to trening, zatial ak presadzujem svoje ja som proste tvrda a ludia sa casto zlaknu a vnimaju to hodne negativne.
Myslim, ze aj na mojich komentaroch je hodne citit, kde som sa rozhodla prejst cez tu hranicu , kde mi je jedno co si clovek mysli ale
citit to aj z formy tych komentarov.
Jo a pociatok seckeho mam urcite z vychovy, uprednostnovala som emocie co salaju z ludi miesto vlastnych a prisposobovala som sa im.
"Je potrebné, aby nás každý mal rád? Potrebujeme to ich "mať rád" k svojmu životu?"
-Urcite nie je to potrebne . Ale x milion ludi sa o t v umiernenej forme snazi.
"Nebol by pre nás pozitívnejší pociť, že konáme a hovoríme skutočne tak, ako to pociťujeme? "
-tot namet na diskusiu .. bolo by to pozitivne ?
Chcela by si vediet vsetko v danu chvilu ?
Poznam ludi, ktori to vedia, ale je ich malo.
Labrys, súhlasím
hf
nie je na tom nič nebezpečné. po žiadnej stránke. a nie je to únik pred realitou ako v prípade drog (pričom drogou sú aj ilúzie, lebo od nich závisíme), ale práve jej neskreslené videnie. schopnosť myslenia a chápania je výrazne vyššia (ako je už bežné u ľudí, ktorí majú stále dobrú náladu a nemusia ju hrať).
hm, sygon
A keďže si aj uvedomuješ, že nie je potrbné,aby nás mal každý rád, tak máš ďalší predpoklad na radosť sebe vlastnú :-))
A áno, ak je možnosť, chcela by som sa pravdu dozvedieť hneď... nemám rada neistotu. A klamstvá už vôbec nie.
Naša vnútorná sloboda nám prináša radosť Sygon :-))
hfw
Nechcete sa trochu odreagovať?
:-))))
Pekné nedeľné popoludnie.
sygon
labrys, vďaka za výklad...
"ak je to také prosté, ako to, že nie je plná zemeguľa šťastných ľudí?"
"ak to človeka urobí silným a šťastným, jak to, že to nikto nemá patentované?"
jedným slovom: NEVERÍM, že to dlhodobo funguje...
nuz
rusalke
ach jo :) kopec radosti ..
mna caka kopec prace akurat teraz , prajem krasnu nedelu
hfw
2. nie všetko je na patenty a patentky.
3. môj kamarát balfaszjancsi na to možno pôjde nejako ináč.
hfw
sygon
.
to labrys
labrys, nemyslím si, že...
ukáž mi zopár ľudí, ktorých Tebou popisovaná cesta vytrhla zo spárov pochybností, depiek a iných neduhov, a ktorí sú v kuse aspoň desať rokov šťastní a psychicky silní, a začnem uvažovať o tom, že predsa len tým malíčkom aspoň trochu pohnem :).
hfw
to, čo som popísal vyššie, je iba mechanická pomôcka. keby som tvrdil, že je to jednoduché aj po psychickej stránke, bol by som naivka, ktorý ešte nespoznal naplno silu lipnutia na ilúziách :-) aj po opakovaných pokusoch človek skĺzne na staré chodníčky, až kým sa nestabilizuje natoľko, že môže začať budovať svoj skutočný život. preto som už viackrát povedal, že je to ľahké i ťažké zároveň :-)
jancsi, si ma dobre odhadol ;)
hfw, hfw,