Totiž slovenská Ústava prikazuje, že štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Ale každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá. Tiež sa tam dá dočítať, že povinnosti možno ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd. Ale aj to, že na vykonanie zákona a v jeho medziach môže vláda vydávať aj nariadenia. Teda nie uznesenia ! Medze základných práv a slobôd možno upraviť za podmienok ustanovených touto ústavou len zákonom. Zákonné obmedzenia základných práv a slobôd musia platiť rovnako pre všetky prípady, ktoré spĺňajú ustanovené podmienky. Podrobnejšie o tvorbe legislatívy hovorí zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Ten upravuje základné pravidlá tvorby všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými sú Ústava Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony, nariadenia vlády Slovenskej republiky, vyhlášky a opatrenia. Ale uznesenie vlády sa v kategórii všeobecne záväzných právnych predpisov ako vidíme nenachádza ! Slovenské právo pozná ale iné akty, ktoré sa vyhlasujú v zbierke zákonov. Áno to sú uznesenia vlády, o ktorých vláda rozhodla, že sa majú vyhlásiť v zbierke zákonov. Žiadosť o vyhlásenie uznesení vlády podáva Úrad vlády Slovenskej republiky. Je to preto, lebo o všetkom, čo bolo v zbierke zákonov vyhlásené, sa má za to, že dňom vyhlásenia sa stalo známym každému, koho sa to týka. Uznesenie vlády SR č. 665 z 18.10.2020 ale v zbierke zákonov nebolo vyhlásené. Prečo ? No ja sa domnievam, že zrejme nespĺňalo všetky legislatívne a zákonné požiadavky medzi, ktoré patria napr. takéto:
„Právny predpis musí byť stručný, vnútorne bezrozporný a musí obsahovať ustanovenia s normatívnym obsahom, ktoré sú systematicky a obsahovo vzájomne previazané. Právny predpis ustanovuje práva a povinnosti tak, aby dotvárali alebo rozvíjali sústavu práv a povinností v súlade s ich doterajšou štruktúrou v právnom poriadku a nestali sa vzájomne protirečivými. Vykonávacím právnym predpisom nemožno ukladať povinnosti, meniť alebo dopĺňať právnu úpravu nad rámec zákona alebo upravovať spoločenské vzťahy v zákone neupravené.“
Viete vôbec sa nedivím starostom obcí, keď v TV hovoria, že síce úlohu testovania splnia, ale nevedia podľa akej právnej normy. V tých dvoch právnych normách, o ktorých tu píšem, nie je napr. ani pol slova o dobrovoľnosti účastníkov, alebo o povinnosti občanov preukazovať sa certifikatmi. Čí o povinnosti plnenia príkazov príslušníkov ozbrojených síl. Ale je tam napr. napísané, že testovať sa budú všetci obyvatelia Slovenskej republiky starší ako 10 rokov. O 65 a viac ročných tam tiež nie ani pol slova. Samozrejme, že nie som proti testovaniu, ale nech je vykonávané podľa platných slovenských právnych noriem, ktoré platia aj v čase núdzového stavu. Príjemný víkend praje doko.
Komentáre
V čase socializmu koloval vtip. Vraj na každom ministerstve bol jeden dobré
Dnes už asi toto miesto zrušili. Škoda ako vidieť, ešte by sa zišlo.
Výber z vyhlášky ÚVZ k obmedzeniu vstupu: Zákaz sa nevzťahuje naky