Výlučnosť artificiálneho mémplexu môže byť selektovaná dvoma smermi (evolučná diverzita, dve vývojové vetvy). Jednak tým, že určité dielo môže byť výlučným vlastníctvom vládcu a nikto z ovládaných ho nesmie používať (sytém tabu). Tento variant je ovšem výhodnejší pre jedného symbionta: pre memplex moci, preože je viazaný na konkrétne miesto moci a arteficiálny memplex sa nemôže volne replikovať medzi oddelenými mocenskými centrami.
Druhá možnosť je selektovanie výlučnosti artificiálneho memplexu na jeho výlučnej vnútornej štruktúre. Čím je artefakt vnútorne komplikovanejší, jeho stavba symbolickejšia a rafinovanejšia, tým je výlučnejší. Takýto memplexový symbiont má väčšiu šancu šíriť sa v mocenskej populácii, je ťažko viazateľný na určité centrum moci. Preto sa takáto forma symbiózy medzi memplexami moci a artificiálnymi mempexami postupne úspešne presadila v Európe a na celom svete. Zároveň sa výlučnosť nositeľa moci potvrdzuje zvláštnosťou jeho správania sa. Vládca číta čudné veci, počúva čudnú hudbu, obklopuje sa čudnými predmetmi, robí veľa vecí, ktoré jeho poddaní nerobia a nerozumejú im, ergo vládca je skutočne vládca, lebo je výnimočný. Tento memetický trik využívajú aj náboženské memplexy pre kastu svojich výlučných nositeľov - kňazov.
Vzájomná symbiotická výhodnosť štrukturálne obohatila jednak memplexy moci, tak aj memplexy umenia. Pôvodné životne viazané účely hudby, rozprávania príbehov, výtvarného znázorňovania, sa za pár storočí v elitnej kutúre spojili s inými mémami: kompozičných postupov, harmónií a disharmónií, alúzíí, hyperbolizácie, paralelizácie, symbolizácie a podobne. Tak ako v živej prírode, aj v kultúre sú parazitické mémy, ktoré sa v našom prípade úspešne priživia na tele arteficiálneho memplexu v podobe kultúrneho odkazu, narážok na mémy z iných memplexov, odkazov a parafráz na iné memplexy, čomu sa hovorí kultúrny kontext diela.
Memplexy moci sa ovšem touto symbiózou stali tiež komplikovanejšie, štrukturovanejšie. Vládca, ktorý je replikantom tejto symbiózy musí meniť v jej záujme čiastočne štruktúru spoločnosti, ktorú ovláda. Musí podporovať umelcov, prípadne vytvárať vzdelanostný systém, musí venovať časť svojho života príprave na replikáciu zložitých arteficiálnych memplexov do svojej hlavy, a preto musí reorganizovať štruktúry svojej moci, napríklad priberať špecialistov (ministrov) a podobne. Už nestačí vyskočiť na koňa a zamávať mečom. Ba čo viac - už ani netreba vedieť vyskočiť na koňa a mávať mečom. Výlučnosť je aj vďaka arteficiálnym memplexom zabezpečená inak.
pokračivanie v pondelok...
Obsah cyklu
Mystifikácia kultúrnymi elitami IMystifikácia kultúrnymi elitami II
Mystifikácia kultúrnymi elitami III
Komentáre
DvC, umenie je potreba a nie memetický trik.
k tejto casti by ma zaujimalo