Film režiséra Toma Tykwera Parfum podľa rovnomenného románu Patricka Süskinda prevzal aj knižný podtitul Príbeh vraha. Dva mätúce názvy. Koho zaujímajú parfumy, obvykle ho nezaujímajú vrahovia a vice versa. Pritom kniha ani film v zásade nie sú ani o parfume, ani o vraždách. Sú alegóriou alchymistu narodeného v špine, smrade a krvi, ktorý sa napriek tomu celou silou svojho bytia koncentruje na hľadanie dokonalosti. Absolútna.
Chlapec Grenouille čupí v prachu dvora sirotinca. Sem patrí halúzka, sem listy, sem jablko. Skladá strom. Nerozpráva. Načo. Tráva, mokré kamene, rybie ikry ... dievča s mirabelkami. Dokonalé, dokonalé. Typický Aspergerov syndróm, odbil by to súčasný psychológ šmahom ruky. Liečte ho, blázna. Tá ostrosť vnímania reality, tá potreba systematizácie, obsedantná túžba dokonalosť zvečniť. Skutočné umenie. Tykwer ho nesprznil, nevyrobil sprostý snuff. Citlivo a decentne vedie divákov napĺňaním dvanástich parfumérskych nádobiek esenciami dokonalosti, aby to s podprahovým odkazom na Herma Trismegista a legendu o egyptskom parfume prežívajúcom tisícročia zavŕšil trinástou. "Legenda? Čo je to legenda?", pýta sa Grenouille. Vo veľkolepom finále necháva Tykwer Grenouilla plakať pred záverečným gestom pohŕdania svetom zápachu, špiny, žravosti. A vnímaví diváci chápu význam výkriku Je nevinný! Je nevinný! Kto nad ním vyriekne profánny ortieľ o nejakom mäsito-smradľavom zle? Nikto. "Prežil som pozemské peklo, lebo môj život má vyšší zmysel."
Film síce trvá vyše dve hodiny, ale tvorcovia ho vybrúsili ako diamant, každú plochu, vrátane reálií dobového Francúzska. Fascinujúce obrazy - novorodenec vyvrhnutý do prachu rybieho trhoviska, nahá osamelosť a bezmocnosť, hrôza koželužní (väčšina ľudí nevie, ako strašne smrdia koželužne, mŕtva zvieracia koža, chemikálie), "si len otrok, odpad s cenou siedmich vindier", vietor na lúke, skaly, levandula na poliach Provence, zelený labyrint, poprepletané súložiace telá ... a skvelá hudba. Je to hypnotické dielo.
Umenie lezie pod kožu. Film Parfum, rovnako - a to je treba zdôrazniť ako poctu režisérovi - ako kniha, vyvoláva v ľuďoch istú nepohodu, lebo im pod ňu zadrapuje neobvyklé otázky. O prchavosti, pominuteľnosti. Dráždi predstavu dokonalosti. Večnú ľudskú túžbu.
V kine bolo po celý čas napäté ticho, len občas sa ozval chcichot. Ventil stresu.
"Ty kokos," hlesla vyjašená šestnástka, čo sedela vedľa nás, keď zažali svetlá. Jej kámoška nehlesla nič, lebo ešte stále civela na plátno.
Myslím, že neboli jediné, kto z kinolály odchádzal iný ako tam vliezol. Jo, sila umenia.
Komentáre
vdaka
porušenie zákona zachovania plôch:
Ak stojaci človek zaberie plochu (0,5x0,5=) 0,25 m2, tak ležiaci už plochu aspoň 4x väčšiu - ale námestie sa adekvátne nezväčšilo apritom všetci v poho ležali...
Asi to bude tým, že som sa nemohol sústrediť na dej, pretože som nemal takých ohľaduplných susedov, chalani puberťáci prerušovali atmosféru filmu neprístojným rehotom!
Alan Rickman a Dustin Hoffman boli skvelí, hlavnému hrdinovi ešte musím prísť na chuť. Tie dve ryšavky potešili - aj ukážky techológie - destilácie vodnou parou.
Inak dosť naturalistické...
Ešte niečím je film zaujímavý
Je to oslobodzujúci aspekt toho diela. Veľa ľudí ho možno nedokáže zanalyzovať, len proste podvedome cíti sympatie ku Grenouillovej priamočiarej sile.
amor a psyche
je to dobry film
ema, vidim, ze to musim vidiet :-)
Hej, AAbelovič, je to neobvyklý film
Sinuhe, ako dochtora- pôrodníka ťa
aký zmysel mala smrť 13 panien?
A: No ale potom by ho n-ema-li za čo popraviť
Q: Prečo parfém neodskúšal na trhu alebo ešte lepšie - počas omše? :)
A: Nevynika by jeho sila, zhrnutá vo výkriku kata: innocent!
Q: Prečo, keď prišiel do Paríža, nešiel za kráľom (v Ríme za pápežom) a nestal sa vládcom, či Mesiášom, ale biedne skončil?
A: To by bola lacná fantasy, takto sa film tvári realisticky, odpovedá histórii - a BTW, Mesáša si nezaslúžime a BTW2 "čeho je moc, teho je príliš!"
IMHO, s mŕtvolami sa kniha / film / lepšie predáva
FAQ k dramatickemu umeniu.
1. Ano, autor by nemal scenu popravy a bez nutnosti zahubit dievcata by nevyniklo, ze dokonaly parfum bol pre genia absolutne bezkonkurencna hodnota
2. Ano, v popravcej scene autor mohol najlepsie znazornit, co chcel.
3. Nie, nemohol ist do Pariza za kralom, pretoze pochopil, ze to nie je ono. To by mal pochopit aj divak, a nie cakat koniec v style fantazy.
BTW. Film sa netvari, ze zodpoveda historii.
BTW. Plati bod 1 - mrtvoly.
K AA: "Knizka bola poklonou analytike,..." presne ten vyraz som pouzil po filme. Mame na to rovnaky nazor.
fakticka poznamka
ano, vrazdit panny nie je ono.
nie som,
Tak ja sa do umeňá
http://judeopundit.blogspot.com/2006/12/daily-star-you-too-can-smell-like.html
"if you want to smell like Nasrallah"
Ak je aj film taký brilantný ako recenzia, tak sa už neviem dočkať kedy ho uvidím.
Dávam špeciál do pozornosti soundtrack
Berlínskych filharmonikov.
to azda nebola jedina myslienka
to, co s ibol ty schopny pochopit nema hodnotu nie ze 30 miliionov, ale ani tej tvojej stovky.
offtopic
Čím sa teda vyriešili aj úvahy o drastickej zmene vizuálu. Ako hovorila pani exprezidentová v Kurvahošigútntág, Nic nebude. Už nie je treba.
Lebo ako hovorí zasa iný klasik, Každá zmena vedie k horšiemu. A my tomu čo? Predídeme. Tým, že nič meniť nebudeme.
Správne!
Otestujeme, koľko tam vydržia, idar
http://www.sme.sk/c/3097496/Dnes-vyplava-do-Perzskeho-zalivu-druha-americka-lietadlova-lod.html
a na veľkohubé reči Lantosa (hej, to je ten, co bol na Slovensku v septembri 2006 vrešťať a vyhrážať sa kvôli tzv. nacionalistovi, inak takto neškodnému debilkovi Slotovi, ale v decembri 2006 sa bez problémov stretol s nacistom Avigdorom L.
http://electronicintifada.net/v2/article6230.shtml
s ktorým sa, mimochodom, pred dvoma dňami stretla aj Condoleeza Riceová - a žiadal od nej nasadiť 30 tisíc (muhehe) vojakov NATO do koncentráku Pásmo Gazy - na čom sa rehotalo veľa ľudí, že lepšiu demonštráciu vplyvu sionistov na čcargu, čo majú USA v administratíve, si ani nemožno predstaviť. Ako fakt, že sionisti donútili Rajcku diskutovať an najvyššej úrovni s nacistom)
no ale späť k tým aktuálnym veľkohubým rečiam zo včerajška z recepcie na rozlúčku s izraelským ambasádorom USA, kde sa Lantos vyhrážal nešťastníkovi Pan Ki-Munovi a celej OSN, že ich USA kopne do zadku a prestane im platiť príspevky - čo teda historicky zdatnejším musí nutne pripomenúť, že presne rovnaký postoj zaujalo k medzinárodnému spoločenstvu hitlerovské nemecko. Hm, lenže - onen obsiahly arogantný článok bol podľa všetkého svižne stiahnutý z mediálneho priestoru. Lebo to bol príliš výpovedný znak, že USrael chystá totálnu vojnu. Cíti sa byť sakra pri sile a mieni to demonštrovať doslova celému svetu.
Šahrezád bude asi musieť prichýliť utečencov.
A keď už sme teda zas pri politike,
http://www.haaretz.com/hasen/pages/rosnerBlog.jhtml?
itemNo=813767&contrassID=25&subContrassID=0&sbSubContrassID=1&listSrc=Y&art=1 (linku treba z technických dôvodov zlepiť)
.
"The Iranians need to know, and the Syrians need to know," said Rice in yesterday's (15. január 2007) hearing, "that the United States is not finding it acceptable and is not going to simply tolerate their activities to try and harm our forces or to destabilize Iraq." This drops the ball, yet again, on the Iranian side of the court. It is high noon: If Tehran doesn't stop its nefarious activities - and assuming Washington doesn't go back on its pledge to "not tolerate" - someone, somewhere, is going to pull the trigger."
.
To je slovník: High noon, nefarious (sic!) activities ...
.
A úžasná diskusia. Hneď prvý príspevok "the axis of evil still exists but the richest of them all needs to be hit and hit hard. the diplomatic rational is non sequitur. "alea iacta est"; "a fronte praecipitium a tergo lupi"; "audaces fortuna iuvat!" GOD bless the usa and Israel."
Jeden by fakt neveril, nech to nevidí na vlastné oči.
zas pri politike
Arton -> Ema
Alebo niekde inde, kde sa citia bezpecni.
Iranski zidia na tom nemozu nic ziskat, su v hrozivej pasci.
Vlastne ziadni zidia na tom nemozu nic ziskat.
Sionisti ich zasa raz zenu na bodaky, pripadne az na smrt, v zaujme ich chorych teologicko politickych dogiem.
Boze, ake trapne, nudne divadlo.
Ale nejako je na Sme ticho, byvali aktivisti uz zaliezli, ako je to u nich zvykom, uz neprovokuju, zostavaju len natvrdli pucfleci...
Arton -> Kriq
Chod spat, ty ozran.
povedz teda
No však uvidíme
http://www.uni-muenster.de/PeaCon/wuf/wf-94/9431102m.htm
http://www.cdi.org/issues/bmd/Patriot.html
Faktom je, že USA sa vzhľahom na svoju dlhodobú útočnú stratégiu vedenia imperialistických asymetrických vojen neunúvali vyvinúť žiadnu schopnú protiraketovú obranu. Len si to porovnajme s Rusmi, koľko rozličných systémov protivzdušnej obrany majú oni. Zase ale podstatne zaostávajú napríklad v tých lietadlových lodiach. Logicky, na obranu vlastného teritória ich nikdy nepotrebovali. Takže tak. Na porovnanie, nekompletné(!) S300vky a iné SAMky v Juhoslávii zvesili >75% cieľov. Ale aby sme zostali pri tej kultúre;):
http://www.kommunisten-online.de/Kriegstreiber/seite7.htm
Ó Idar,
sahrezad, aby sme sa držali témy článku:
heh, idar, dojče kommunistn
Arton, iránski židia boli sionsúkmeňovcami
http://www.forward.com/articles/iranian-jews-reject-outside-calls-to-leave-1/
.
Toto ma vždy fascinovalo, tá predstava kreténov, že niekto sa proste na kmeňový povel zbalí a radostne vypadne z domova, kde žili generácie a generácie jeho predkov. NIKTO dobrovoľne neodíde.
Zdržím sa historických exkurzií na poukázanie metód, akými konkrétne sionisti takéto odchody organizovali. V prípade židov aj Palestínčanov.
to bude asi
A, ema, aj keď je to mojim zvykom, tentokrát som nezviedla reč ja. Tuším tu máš tu nového prehadzovača.
Sinuhe (teda ak si to Ty, co tam tých mnoho smajlíkov máš), Ty si radsej nechaj zajst vsetkych 100 chuti! Nebodaj by si do recenzie zahrnul aj tapajuci vstup do tmy a doma dostanem zaracha :-)
Viac ako o hladanie absolutna
ved inac, ema,
Interpretacia... hm, pozoruhodne, ze Ty si v Grenouillovych ociach videla nejake opovrhnutie... pricom Grenouillova zakladna charakteristika je, ze NEMA ZIADNU vonu, a tudiz ze pre ostatnych je NIC - akokeby ludsky neexistoval - je to netvor, este skor ako genialny alchymysta - preto ma ani neprekvapuje, ze ho nemozno vstylizovat do pozicie obete (vsak on bol seriovy vrah). Pokial ho nemozu vyuzit (cisto ekonomicke vztahy), tak ho chcu zabit (znicit), pretoze ta jeho nicota na nich posobi hrozostrasne... Scena v provensalskych vrchoch: ON IM TO dokaze. Komu, preco?
Arton -> Cyrano
Cyrano, ty si tu knihu cital?
Ak nahodou nie, si dokazom, ze ten film dokazal hovorit a byt pochopeny aj ludmi bez znalosti textu.
I ked ty urcite nie si preimer, skor naopak, predsa len si dokaz :)
Arton -> Cyrano
Ten druhy sa uz tyka detailov ci subjektyvnych pohladov .. k tomu sa nevyjadrujem:)
Tam sa mi ale zda, ze si to predsa len cital:)
Hm, ze by sme sa v predvecer mozneho dlasieho absurdneho zabijania predsa len bavili o kulture?
Ktovie, co povie Sefka.
Arton,
PS: musim uznat, ze nebyt tych preventivnych "kydov" tu na blogu a naslednej entuziasmom preplnenej recenzie, tak na film nejdem. Ked som vysiel zo saly, tak mojou myslou prebleslo hlavne jedno: Suskind napisal kopec knih, len ten Parfem sa ujal tak, ze vsetko ostatne zostane navzdy v tieni... pre autora literata hotova pohroma.
Inac,
creegue
Arton -> Cyrano
V preventivnych obavach ci naslednej prekvapenej chvale tu na blogu by som problem nevidel . ma to svoju logiku.
Okrem toho, az taku chvalu som nezaznamenal.
Ty lutujes, ze si na tom filme bol?
A co sa tyka Suskinda - nepovazujem to za katastrofu pre autora, ak ma len jedno uspesne dielo.
Prave naopak.
Proste sa mu podaril najst jeden silny namet, ktory ludi pritahuje.
Jeho menej uspesne knihy su indiciou, ze ten uspech nie je dany nejako jeho osobou, ale naozaj jehokonkretnym dielom.
Ja som jeho ine knihy necital, a ani ma to akosi moc nelaka, nezaujal ma nejaky jeho osobny styl, nejaky jeho "prstokladl alebo co - zaujal ma namet, a zopar zakladnych myslienok, motivov.
Zvysok su detaily.
Ale mozno ma nieco aj v tych dalsich, kto vie:)
Cyrano, ja teda neviem, prečo dávaš
Hermes Grenouille dokonalosť vytvoril - a bola osúložená a zožratá. Jo, ľudská láska.
Vo filme bola zakomponovaná jedna veselá Tykwerova zlomyseľnosť. Obraz lariev v mŕtvom potkanovi na začiatku a obraz nahých tiel v trtkacej scéne končiacej kocovinou.
Šahrezád, odpusť ožranovi kriqovi
Ale nech ho len privoláva - a dozvie sa. A poserie sa.
Arton -> Cyrano
Ale ked uz teda povdzme hladal moc:
preco pises, ze chce moc, a ked ju ziska, je sklamany z toho, ze neziskal lasku? Kde tam je "laska"?
Cez "tuzbu", cez tuzbu v zadnom mozgu, podobnu tej, ako pribehol pes tej prostitutky mu lizat ruku.
A myslim,ze ano, ze hlavny hrdina takej tuzbe sam podlahnut ocividne nechcel.
Ved konieckoncov to je odpoved, preco ju nasledne nepouzil, preco to ani nik necakal.
Arton -> Sehrezad
Opat raz jeden z jeho humusov.
Ale ved vies - on dokaze kopat len do bezbrannych.
privolávam Mahdího?
Ale parfum by mohol byť, keď Iránom podporovaný hizballáh má svoj "ODPOR" :D
http://www.sme.sk/c/3075661/Hizballah-uz-ma-aj-vlastnu-vonu-Odpor.html
A čo sa týka "opilstva", chystám sa až v piatok...;)
BTW, I´m sorry, shrzd!
Štek o juhobejrútskom parfume
http://www.lgic.org/en/lebanonphotos_files/Israel-Lebanon-war-2006/israel-massacre-03.JPG
http://www.flickr.com/photos/12011945@N00/sets/72157594217117891/
Parfum IDF.
Jo, arton, kriq vždy kope do najbezbrannejších
Neviem, či si kriq všetku empatiu prechlastal alebo má zdegenerovanosť - citové kriplovstvo - vrodenú.
Arton,
ema,
Laska a moc, to spolu uzko suvisi. Posledny priklad: stary nacko karabass v debate: prisiel Novy Poriadok (Tretia Risa), a ludia ho MILOVALI). Tento myslienkovy pochod je presne o tom, o com tu tocim.
A ked uz sa v tom prpleme:
A Cyrano v plnom rozsahu
Hoci tam mystika je. To už dodávam ja.
Ako dobre, že si tam každý môže nájsť svoje.
Cyrano, točiť o tom môžeš,
To je vcelku humorny
A Cyrano potretie
Prvá bola vulgárna prostitútka. Najzemitejší tón základu. Posledná bola éterická panna. Trinásta koruna dokonalosti.
Arton: nie,
Arton -> Cyrano
Cele sa to krutilo o DOKONALOM ... parfume.
O dokonalom diele.
Dokonalost=absolutno.
(ale viem, ze kopa ludi dava pojmu "absolutno" prilis metafyzickych vyznamov, az tak som to ja asi nemyslel :-)
btw pekne interview s reziserom
http://www.signandsight.com/features/954.html
Ano ema?
A napokon: niekto akokeby zaspal scenu, ked Grenouille zacal miesat - on kasla na vsetky zauzivane schemy. Ukazal to Baldinimu, a presne tak miesal aj ten SVOJ parfem.
Cyrano, miera abstrakcie je u teba
Grenouille poriadne neovládal jazyk. Považoval to za zbytočné. Naša debata sa dostala do bodu, kedy som pochopila, že prečo:p
Arton
Na skole sme casto vravievali, ze autor by sa k vlastnemu dielu vobec nemal vyjadrovat. A pozri ho, reziser na rovinu vravi to, co som z velkej casti v jeho diele zachytil. Vysledok: dobry artefakt. Povedzme ze brilantny artefakt, ale zial nie fascinujuce dielo.
Arton -> Cyrano et Ema
nebol to ani "sebzorika", ani "mystika", ale poklan analytike - a rozobratu ludsku psyche nakoniec autor odmietol.
Mam tu knihu v ruke (uz sa via bavime o samej knihe, nie fime") atu je to jasne
prva obet bola 15 rocna panna (ostatne som nehladal, ale myslim, ze boli tiez - to len vo filme urobili VYNIMOCNE drobnu zmenu s jednou z nich, koli vysvetleniu procesu ziskavania vone:)
na konci hlavny hrdine (cize autor, co si budeme nahovarat),citi:
"A odrazu vedel, ze uspokojenie nikdy nenajde v laske, ale vzdy len v nenavisti .. cim vecsmi ich on v tej chvili nenavidel, tym vacsmi ho oni zboznovali".
Btw. Cyrano mas pravdu, ze posledne scena ma byt groteskna. Nevycitam nikomu, kto sa tam (aj) smial. Malo to groteskne, a odporne. Ecce homo.
Holt, absolutne mysleinky:-)
vone (apchy) a city ...
Pre jednoduchsie formy zivota je cuch nevyhnutnostou na prezitie.
O feromonoch sa popisalo mnoho a vieme, ze posobia aj na nas. Ako to vtipne svojho casu glosoval jeden znamy psychiater: Azda by sa nemalo hovoril o laske na prvy pohlad, ale o zavonani na prvy pohlad ... Takze ja istu vazbu medzi "materialnym" parfumom a "eterickou" laskou vidim :-)
Hej, AAbelovič to napísal stručne a jasne
ema,
V podstate, ked to teraz zhrniem, tak si mi svojou recenziou pripomenula seba sameho, uz peknych par rokov dozadu, ked som nadsene vychadzal z kinosaly, kde davali 5 prvok, a rozculoval sa nad tym, ze vsetci naokolo debatovali o vsetkom moznom len nie o ekologickej a mystickej tematike, ktoru som tam asi ako jediny zaregistroval :-)
Ale ano, tiez
Ale potlacme tu myslienku dalej: frcka analytike, chvala umeniu (Grenouille je tvorca). Mozno aj preto, ema, nemal nejake nutkanie komunikovat slovom. Ale tu sme snad na komunikacii slovom friendly platforme. Nie?
dovolim si este unuvat ctihodnu spolocnost
Kazdy z nas ma svojo osobitu pachovu stopu. je jedinecna ako otlacok palca - napr. vycviceny pes ju dokaze identifikovat, sledovat a odlisit od inych prekryvajucich pachovych vnemov. Dovolim si predpokladat, ze asi kazdy z nas by mohol najst niekoho s pre neho "kompatibilnou" vonou. Niekomu proste voniame a niekomu smrdime. Otazka znie, co sledujeme, ak svoj prirodzeny pach potlacame neieln umyvanim (co nas pach nepotlaci, ale iba zredukuje na spolocensky unosnu mieru :-), ale ho aj prekryvame parfemami ci toaletnymi vodami a doezodorantami. Robime to preto, aby sme prekryli unikatne vzorce svojej pachovej stopy (ktora je prijatelna povedzme pre uzky okruh ludi) a prekryvame ich vseobecnejsim typom pachovej stopy parfemu - aby sme sa stali atraktivnejsimi pre sirsi okruh ludi?
Alebo sa takto maskujeme, aby nas druhi nevedeli identifikovat? (podobne ako dravec v prirode, ked ide na lov sa vyvala napr. v zdochnutej rybe, aby prekryl svoj pach - len s tym rozdielom, e namiesto zdochnutej ryby pouzijeme sofistikovanejsiu metodu?)
Co sa to tu deje?
Inac,
Ci to teda bola nahoda, ze do tej destilacnej aparatury hodil Grenouille (Jean-Baptiste, nie Hermes) cisto bielu macku bola nahoda alebo nie.
"upravený" kocúr
hej, kriqu,
Cyrano,
Šunkes ale bezpochyby personál má...;)
Cyrano, nerozumiem ti
Arton -> Cyrano & co.
.
Sorry, bol som prec, kde sme skoncili...?
jaj," drive for recognition, his desire to be recognised and loved."
To je v pasazi o tom, ze hlavyn hrdina nie je svojim charakterom ziaden masovy vrah, ale ma to byt fascinujuca postava, a teda "deeply human".
Jedno slovko "love" v interview s reziserom... , nerobil by som z toho zavery (anglictina ma malu slovnu zasobu:)
Inac sa s tym interview tiez stotoznujem, paci sa mi, ze stoji za kazdym svojim zaberom, ze to je naozaj autorsky, jeho film, alebo to, ze najprv zlozil hudnu, a az potom obrazy.
Som rad, ze sem Ema dala tanto clanok.
Sinuhe, ľudia sa vo veľkom plácajú
Historicky videné boli parfémy súčasťou luxusu. Tak ako šperky a drahé látky. Aj vôňa bola súčasť statusu. Chudoba smrdela, bohatstvo šírilo vôňu pačuli.
Arton
Reziserovi sa podarilo presne stvarnit to, co chcel povedat, kedze som to tak pochopil aj ja, celkom prizemny clovek (v protiklade ema & co :-).
Arton -> Cyrano
2x recogniton,1x na konci loved.
Kedze mame vsetci dobru volu, empatiu a inteligenciu,
kazdy sa sam zamysli, minutu, a pride na to, ze recognition jes i r o k y pojem.
A inac ja s tebou v mnohom suhlasim, ved som sa vlastne len pytal, ci patris k tym, co citali a pochopili, alebo k tym, co necitali a pochopili aj tak.
S Emou zdielam odpor k tomu slovu "loved" - ten roman,aji fiml, rozhodne nie je ziaden sladak, a pri takomto popise to tak trocha vyzera.
A este dodam, ze co mi pripada pri tejto knihe zaujimave, to je aj to, ze to mnohi poznaju,a ze sa mnohym pozdava.A ze si o nej vlastne ludia skor zhodnu Nieco na anej bude, nechce sa mi verit, ze je to len lacna moda.
Ak ta ale debata uz znervoznuje, kasli na to, to nie je politika, ja som mal pauzu, ja som odpocaty, ale nemienim sa hadat ...(ake neobvykle:-)
Why is
Úchylom liddelovského typu
Na rozdiel od obsedanta Liddela, ktorý si chce na spoločnosti vydupávať akceptáciu osliznievania reálnych malých dievčat.
Tému agresívneho pedofila som definitívne uzavrela v Q2 2006 a nemienim tu metafyzický námet Parfumu zasierať čo i len jeho porovnávaním so sexuálnymi zvieratkovskými túžbami Liddela fixovaného na lolitky. Sexuálni devianti ako on sa môžu ísť vytešiť na Volver.
Dám sem najnovší text od M. Chossudovskeho
aby sa raz ľudia nestažovali, že im nikto nič nepovedal, a tak nič netušili.
Pre sväté prostoty,
To je všetko, každý si nad tým môže rozmýšľať ako chce.
Arton -> neznamemu pedofilofilovi (no error)
Stotoznovat TVOJU vlastnu slabost s umeleckou alegoriou.
Preco to neskusis rovno takto - ked mohli byt grecky polobohovia na chlapcov a dievcatka (nieco sa uz niekde v tych haldach alegorickej mytologie azda najde), preco nie aj Ty?
"Ked mohol byt Dionisos boh, preco by poloprichlosteny spinavy ozran nemal byt akceptovany?"
PS. Ty urcite nie si cudzi. Nebudem ti vycitat tvoju anonymitu - zatajovanie tvojeho standardneho nicku, ani ju ziadat odlozitt ... ale spytaj sa sam seba - preco sa tak hanbis, ze ani tu, na necenzurovanom mieste, neodhalis svoj nam znamy nick? Preco, ak sa za svoje myslienky nehanbis?
sahrezad, idar,
sahrezad, zelala by som Ti, aby si mala hlavu prazdnu od starosti a naladu na hluposti.
Idar, Ty si taky vsevedko. Nevies nahodou, kam sa odstahovala pani Galliova?
Všetkým zúčastneným dávam na známosť - v prípade ponúknutia vhodnej motivácie možno budem vedieť poskytnúť príklad názorovej nekonzistentnosti našej obľúbenej vedúcej :-))
syska,
Idar na moj posledny prispevok neopisal a tak len cakam. Hadam sa nebudem zhovadzovat a pisat mu prva dvakrat ja. Este mam nejaku hrdost,nie? Idem sa radsej ucit, zajtra mam pisomku.
este jedna vec, Sisi
spravna otazka shahi.
Ale mam embargo. domace. ale az prehrmi... no, nechajme to :-)
tak nech to mas za jedna.
To sa opýtaj vedúcej
Shahi, tak sa potom ozvi, za koľko to bolo, nech si teda konečne spravíme obraz o tých tvojich povestných odborných znalostiach;).
Sahrezad,
Ale inac, podla tonu, akym to pises, mam taky pocit, ze tymto terminus technicus oznacujes argumentaciu, ktora baziruje na zviditelnovani psycho-logickej originalnosti kazdeho prispevku.
Ak je to naozaj tak, ako predpokladam, potom odporucim pomeditovat nad nasledovnym: ako inac by to TU v pripade emy asi mohlo ist, ked jej pozicia je dana - myslienky odtrhnute od reality sadla, spiny a krvi kazdeho prachsproste ludskeho jedinca, a ja sa v ramci oponenturi staviam do pozicie opacnej? Tak iniciativne dialekticky, ak Ti to nieco hovori. Ale mozno s tym prestat, samozrejme, a zborovo nadavat na sionistov, a cas od casu si zalaskovat, v ramci prestavky.
Tak ako je to?
Dylan? Bob Dylan?
Cyrano, ty sa teda štylizuješ
ema,
Ná šak teba,
vsak upresni,
No tak znovu dokola
Ty tvrdíš, že nie, nie, Grenouille chcel späť do sračiek, vládnuť im.
A mne je to jedno. Vykladaj si tému Parfumu ako chceš. Hoci aj ako primitívny chtíč ovládať masy. V umení na rozdiel od politiky nejde o hubu.
---
Ešte jeden obraz z filmu by som spomenula, čo sa mi páčil a súvisel práve s analytikou. Ako Baldini sedí v pracovni a horúčkovito sa snaží analyzovať zloženie Amora&Psyché. "Je tam toto. A toto. A ešte toto ... nie! ... žeby toto? ... nie!" a škriabe brkom po papieri, škrtá napísané - proste to nevie. Grenouille to dokázal. S absolútnou istotou a priamočiaro. Tak ako robil VŠETKO. Pretože to nebol žiadny vychcaný akademický špekulant, žiadny šarlatán.
Takmer. Ale predsa nie.
A) Toto TU oznacovat ako sracky je Tvoj osobny vklad.
Mohol by som rozviest npkd takto: Grenouille sa na to vsetko mohol hned po narodeni vykaslat - nespravil tak, chytil sa moznosti do tych sraciek padnut tak silno, ze ho nedokazal odstavit nik.
B) Ja netvrdim, ze Grenouille chcel nejakym fiktivnym im, od ktorych sa Ty odclenujes, lebo Ti to subjektivne vyhovuje, vladnut. Tvrdim: tak, ako bol v tomto zrezirovani podany, Grenouille sa od malicka citil vyobcovany z ludskej spolocnosti. Nik ho nemal rad. Nuz a tak z pozicie vyobcovaneho netvora pracoval na tom, aby ostatnych donutil vziat ho medzi seba - aby teda medzi nimi vznikol nejaky iny vztah ako len instinktivna nenavist, respektive cisto ekonomicke vztahy. Chcel prist na koren inej kvality medziludskych vztahov. A toto mozno do detailov rozobrat.
Ale principialne, naozaj nejde o zivot. Len si treba ujasnit, ci diskusia na tuto temu ma nejaky zmysel, aj ked nemusime suhlasit. Podla mna ma. Ked sa na to pozriem teraz retrospektivne, je tu vcelku hutna vymena nazorov na taku fajn temu, akou je film (europsky - kde vazi bryndziar), literarne dielo, magia, mystika, laska, neurologia, fenomenologia, platonizmus, dualizmus atd atp...
No škoda
Ešte zaujímavejší je však dnes na Pravde rozhovor s poľským vicepremiérom Leppertom. Vysvitlo, že kurvička Anetka Krawczyková doteraz nevie prísť na to, ktožekto je vlastne biologickým otcom jej dcéry. Po otestovaní N osôb, pričom N sa blíži k nekonečnu (zahŕňajúc pochopiteľne aj jej manžela), sa doteraz zodpovedného nájsť nepodarilo. Ktovie, či si dotyčná vôbec ešte spomína, kto všetko ju to vlastne v danom období pri jej kariérnom raste sexuálne vydieral, alebo či len tak random triafa ;). Nebola by totiž prvá, čo v tom má prepytujem bordel.
Kubis
NATO elegantne odignoroval. Pri otvarani dvier Kaukazu ma prekvapil...
Ale no tak, Cyrano
Prečo netvor? Preto, že ho za netvora označil "ľud"? On sa za netvora nepokladal. Objektívne videné, netvormi boli skôr ľudia okolo neho. Počnúc matkou, čo ho nechala čerstvo vyrodeného pod stolom cez malých smradov, čo ho hrdúsili v sirotinci až po majstra v Grasse.
Nik ho nemal rád, muhehe. Ľudia sa v zásade nemajú navzájom radi, a si myslíš, že si to Grenouille nevšimol? Žil snáď niekde v sklenej veži ako rozmaznaný fracek? O čom bola tá scéna v slamníku, kde sa deva akože onačila a keď ten trtko, čo po nej pásol, zistil, že mu nedá bez komplikácii, kľudne drbol dvermi na šope a ešte na ňu zvonka čosi vytočené zahučal? Ako ju len mal rááád, no niečo úžasné.
A si Grenouille aj experimentálne potvrdil, že ľudia v tomto údolí sračiek tej "inej kvality medziľudských vzťahov" schopní nie sú. O tom bol záver: dokonalosť sa nedá zdieľať. Na chvíľu dav omámila a potom z toho mali všetci kocovinu. Aj komický pán biskup, či kto to bol.
Milí moji, presvedčili ste ma
Idar, jasné, že mám..
Nad jednou mojou kamoškou sa zatvorila hladina alebo, lepšie povedané, zem zľahla, tak som chcela vedieť, či v tom nemá prsty Galliová. Nevadí, Bibi Ondrejková mi to zistí.
Páni, dá sa sem, prosím, dať linka
G.did it.
Am I missing something in your explanation?
link
Arton -> Cyrano, Ema ....
Ci je vyraz sracky Emin vklad? Mozno,povedzme, ze nepadol v knihe.
Ema pekne prirovnala larvy v potkanovi k ludskej mase na konci ... ale Gernuille k ym larvam najprv prirovnaval, na konci nadludskou masou zaplakal (v knihe sa pise len ze citil nenavist, slzy som tam nenasiel, ale povazujem to za vystizne, ten plac, ten smutok bol aj v knihe).
Cyrano, ja som tam v tom celom videl okrem ineho este jeden archetyp - pribeh carodejnikoveho ucna. Alebo ucna indickych sadhuov a vobec pribeh vsetkych mystikov vsetkych cias. Grenuille ma talent, chce spoznat, a tak sa uci. Uci sa u majstra (aj ked uz slabeho), uci sa sam.
Ten aspekt moci, co spominas ty, tam mozno je, aj aspekt snahy outsidera byt s ludmii, aby ho vnimali, aby mali k nemu vztah (ta chronicky znama "laska").
Ale moc dosiahol ci mohol dosiahnut uz v Parizi, mal tisice receptov, mohol mat uspech, uznanie, vsetko...
Cyrano, aj ty pises, chcel to mat na inej urvni - ano, tak odisiel. Odisiel ale najprv do hor, z hladiska deja dost nepochopitelna cast, ... ale tam dospel k spoznaniu sameho seba. Uz tam urcitym sposobom pochopikl, zavrsil svoje alchymisticke dielo (ako je uz takmer vseobecne zname, prava alchymia je o vlastnej psyche, osobnosti)
Az potom sa evidentne rozhodol, ze tuto dokonalost zrealizuje aj fyzicky. Urobil tak ..., aj za cenu velkych nakladov (colateral demage,hm)
a potom tu dokonalost odhalil-daroval ludstvu.
Ale ludstvo zlyhalo.
Ako zatial vzdy.
--------
Ale aj tak je celkovy dojem pozitivny.
Dokonalst jestvije.
lem ju nespoznate:-)
------------
Disclaimer: nechcem v ziadnom pripade kritizovatt vase nazory. Mam dojem, ze na tuto temu maju vsetci ludia (okrem tych, co spali) rovnake nazora.Je to proste archetyp, co tam spracoval Suskind:)
Arton :oprava
reda ho zaujimali aj tie sracky.
Taky je svet,srackovity, co uz:)
Tak ideme dalej
Nehladal nutne dokonalost - podaril sa mu fantasticky parfem. Nikde nie je dane, ze absolutny. Co to je, absolutny parfem? V com bolo absolutno daneho parfemu?
-"Prečo netvor? Preto, že ho za netvora označil "ľud"?"
Nie, pretoze bol objektivne netvor - bez nejakych emocionalnych podtonov, ktore v tom slove pouzivas Ty. Netvor: na rozdiel od vsetkych ostatnych, ktori mali SVOJU, svojsku vonu.
-"On sa za netvora nepokladal."
Neviem posudit.
-"Objektívne videné, netvormi boli skôr ľudia okolo neho. Počnúc matkou, čo ho nechala čerstvo vyrodeného pod stolom cez malých smradov, čo ho hrdúsili v sirotinci až po majstra v Grasse."
Nie, len obycajni ludia, s cisto zivocisnou reakciou: co Ti nahana strach, co Ta ohrozuje, co Ta obtazuje, znic. Ale je pravda, ze v tomto by sa este dalo uspesne posprtat - lebo v mene coho sa ho snazili jednotlive postavy zbavit? Mimochodom, deti v tom sirotinci, na zaklade coho si od Teba vysluzili zmrdilost? Preco Ti je Grenouille tak SYMPATICKY?
-"Nik ho nemal rád, muhehe. Ľudia sa v zásade nemajú navzájom radi, a si myslíš, že si to Grenouille nevšimol? Žil snáď niekde v sklenej veži ako rozmaznaný fracek?"
ema, slovo "laska" neznamena len to pejorativum, ktore na to lepis. Tak aj mat rad sa da vselijako. Nedokazem tu asi dost jasne vykreslit podstatu veci: uz je jedno, AKO ho mohli mat radi - oni ho ako nieco mimo ludskeho zivota nemohli mat radi NIJAKO - bol mimo akehokolvek vztahu, ktory by sa mohol zaradit do kategorie lasky. A svojim sposobom ano: ako fiktivna postava s fiktivnym darom (ci prekliatim) sa okamzite dostal do sklenenej veze - bol odkazany iba sam na seba, na svoj vnemovy svet.
-"O čom bola tá scéna v slamníku, kde sa deva akože onačila a keď ten trtko, čo po nej pásol, zistil, že mu nedá bez komplikácii, kľudne drbol dvermi na šope a ešte na ňu zvonka čosi vytočené zahučal? Ako ju len mal rááád, no niečo úžasné."
Tu sa radsej cudne zdrzim akehokolvek komentara.
-"A si Grenouille aj experimentálne potvrdil, že ľudia v tomto údolí sračiek tej "inej kvality medziľudských vzťahov" schopní nie sú. O tom bol záver: dokonalosť sa nedá zdieľať. Na chvíľu dav omámila a potom z toho mali všetci kocovinu. Aj komický pán biskup, či kto to bol."
Logicky vyvod. Nezdielam, vid vyssie preco. Alternativa: vyvoj super instrumentu na ovladnutie ludskych emocii a vasni mu bol z pohladu jeho existencie na prd. Nedalo mu to nic take, co by jeho prazdnotu zaplnilo, co by zmiernilo jeho radikalnu (absolutnu) samotu.
Actually,
Arton -> Cyrano
"ovladnutie ludskych emocii a vasni mu bol z pohladu jeho existencie na prd. Nedalo mu to nic take, co by jeho prazdnotu zaplnilo, co by zmiernilo jeho radikalnu (absolutnu) samotu. "
Ale preco?
No dobre - ludia nereagovali, tak ako azda cakal, neobjimali ho tak, ako chcel, tak naozaj ... to je klasicky mysleinka, laska sa neda kupit ci ziskat podvodom, bla bla...
Lenze jeho samota zostala samotou AJ preto, ze ani ON nezostupil k nim, nepridal sa k bakchanaliam. Opat tak nespravil, rovnako ako nikdy predtym.
Bezpochyby aj ludstvo odmietol, To ludstvo sa nezmenilo, ani ked im ponukol to najlepsie, co si dokazal predstavit (ked uz nebudeme hovorito dokonalosti).
Ergo - inac povedane,ten film hovori o tom, ze nemame robit kompromisy.
Velmi prijemna myslienka.
Preto je ten filmy dobry a prijemny.:)
Lepšie je ísť vyššie ako ďalej
Nedieľam tvoj pohľad na Grenouilla z pozície "jedného so SVOJOU, svojskou vôňou - tzv. obyčajného živočíšneho človeka", a preto ho nebudem popisovať ako netvora. Tiež to bol tvor, koniec-koncov.
ISTEŽE MI JE ALEGÓRIA GRENOUILLA SYMPATICKÁ! Mein Gott, to si zistil až teraz?! To mi mali byť akože sympatické zvieratká hrdúsiace iné bezmocné zvieratko? Zjazvený brutálny šéf koželužní? Flákačskí mantáci v Grasse? Táravý biskup? Snaživí šľachtici?
Ešte raz: ľudia sa nemajú radi. Ani "vo vnútri" ľudského života. Ale ja tu nie som od toho, aby som ťa oberala o ilúzie. Maj si ich. Ale sú to práve ilúzie, čo ma chcú presviedčať, že ľudia nemali radi LEN Grenouilla pre jeho inakosť. Grenouille ilúzie nemal. teda jednu hej, ale na záver sa z nej definitívne prebral.
Och, senník bez komentára. Cyrano nebude komentovať prepytujem lásku, lebo sa mu to nehodí. Lenže tá scéna nebola nedôležitá.
Všetci žijeme v absolútnej samote. Zas len tvoje ilúzie z teba hovoria, Bú, bú neboj sa, nie si tu sám, mágame sa tu všetci pekne pokope, smrad, ale teplúčko, chvíľu sa hryzieme do krkov, chvíľu si ich cmúľame a je to fajn, láska bože láska, vole.
Arton:
Hm, zoci voci grupacu v tom bol akosi vyjavene: pozoroval, co to s nim robi, hladal suvis s tym, co ho nastartovalo k tomu vsetkemu (zachytenie jedinecnej pachovej stopy jednej rusovlasky, ktoru ked zabil, tak mu uz neposkytovala to JEHO, vonave potesenie).
Svoju volbu kona nasledne: ved ma v rukach priam absolutnu moc, vracia sa do Pariza... Ale necha sa zozrat, kvazi sentimentalne, tam, kde sa bol narodil a rozhodol udrzat sa pri zivote.
Cize mozno to vidiet aj tak, ze sa k bakhanaliam pridal jedinym sposobom, ako to on vedel urobit :-)
ema,
Este raz si prosim pozorne precitaj moje tvrdenia: nezdielam Tvoju redukciu POJMU laska na to, co Ta v jeho roznych konkretizaciach irituje najviac. Bavme sa zmysluplne.
O mojich iluziach sa mozno pobavime neskor :-)
inac povedane:
Mimochodom,
Plné znenie odpovede
Pojem láska má istý fixný obsah. Süskind slovom a Tykwer obrazom skarikovali materskú lásku aj mileneckú lásku aj manželskú lásku ... len lásku pani Baldiniovej k Baldinimu vzali na milosť. Za cenu klamstva, ktoré mu podsúvala. Ilúzií, ktoré v ňom pestovala. A on aj tak vedel, že pravda je inde. TO mala byť tá skutočná láska?
Ale veď práve Grenouille chcel lásku neredukovanú na živočíšno. A zožrali ho.
Fakt si ten film neprespal? Teda aspoň niektoré časti.
Cyrano, ale predsa sám autor
Arton -> Cyrano
Mrzi ma, ze tu prezradzujeme zavery, ludia, co to chcu vyskusat na sebe a videt, by to tu nemali citat ....:)
Teda: autor necha spachat Grenouilla tento typ odchodu, lebo pri tom moze zopakovat, ze zostupit medzi ludi uz aj v Grasi by pre hrdinu bolaprakticky "samovrazda", len ineho typu.
Za druhe autor tak bokom jasne naznacil klasicku myslienku:
ukaz dokonalost prascom, uvidia pomyje,
ukaz dokonalost sedlaikom na vidieku,uvidia sex a uacnu sulozit,
ukaz dokonalost uplne zdegenerovanym zobrakom v Parizi -ktorii dokazu uz len zrat - a zozeru ju.
Bol to len taky menej pdostatny vtip bokom na zaver romanu, ale bol tam.
Vlastne je to trocha inac zobrazena hlavna mysleinka, co som spomenul uz vyssie - ludia reaguju podla svojej urovne, a teda ludszvo opat zlyhalo.
-------
Hrdina sa nechava zozrat v Parizi vobec nie preto, ze sa tam narodil, ale len preto, ze tam najlahsie nasiel taky dokonaly vrazedny nastroj:-)
A aby aj ten citatel, ktory azda neuvidel hnus v obraze sexujucich vidiecanov, bol prinuteny ho pochopit pri pohlade na kanibalskych zobrakov.
-
Neviem, teraz ma napadlo, ci by azda nepomohlo explicitne priam upadiisovske poucenie cez cele platno na zaver, urcene pre mentalne prispatych divakov
"To ste vy" :-)
Apropo, Cyrano, prekvapuje ťa trivialita,
Arton -> Cyrano, Ema ....
Neviem, ci Cyranovi staci Emino vysvetlenie.
Ja mam otazku, bez ironie:
Cyrano, ty si sa s hrdinom akosi nestotoznil?
Je klasicka vec, ze divak-citatel je zatiahnuty do stotoznenia sa s hlavnym hrdinom, zvlast ked je dielo tak "autobiograficke"
Cyrano, preco mas zabrany sa s nim stotoznit, ci si to priznat? ( nevycitam ti to, ani ta psychologicky nenapravam, fakt sa len pytam)
Koli tym alegorickym "vrazdam"?
Ved sme uz spominali, ze ich mozno chapat ako symbol toho, ze dokonalost je draha. A nebespecna. Grenouille bol dieta svojej doby, zabili tisice ruzi, aby ziskaligram esencie,ocividne nevidel v dielach prirody rozdiel.
--
Mimochodom, bolo by to dielo prijatelnejsie,bolo by moralnejsie, bol by hrdina prijatelnejsi, keby devy nezabijal? Keby ich len nejako oplacal tukom a oskraball, zneuzil "len" l takymto sposobom?
Nie, dielo by nebolo moralnejsie, on by ich aj tak vykradol, zneuzil, znicil, a varovanie pred tym, ake su toto nebezpecne cesty, by nebolo.
A nejde ani tak o varovanie, ako o to, ze by to bol falosny obraz reality.
--
PS Ema, naco ta animozita?
Arton -> Cyrano
(aspon z mojej strany, a docasne)
este k jednej veci.Je menejpodsttana, ale chcem nou podporit moj vykald.
Pises:
"zoci voci grupacu ..., hladal suvis s tym, co ho nastartovalo k tomu vsetkemu (zachytenie jedinecnej pachovej stopy jednej rusovlasky, ktoru ked zabil, tak mu uz neposkytovala to JEHO, vonave potesenie). "
Nepovedal by som, ze "hladal suvis", ze cokolvek hladal ...
Ten obraz len pripominal, ze Grenouill v cervenovlaske zachytil nieco prinajmensom unikatne, uchvatne. Kedze mal mimoriadny dar, citil to len on, ini ocividne nie.,A tak to chcel sprostredkovat aj inym.Ffyzicky sa mu koncentrat podaril, a v masovej scene bolo pripomenute, ze CO za koncentrat vlastne Grenouill masam ponuka. Taky parfum, ze aj jeho nadchynal.
Aby kazdy mohol vidiet a porovna jeho rekaci s reakciami davui.
Ergo, aj preto sa clovek lahko stotozni s Grenouillom.
Myslim, ze kazdy:)
Ale mozem sa mylit:)
Treba ťa, Arton, odkazovať
Mám proste k úchylom ohrozujúcim deti hlboký odpor a nemienim sa zaň hanbiť.
Gastro 2007, Incheba
Arton,
Kedze som nemal ziadne ocakavania, nejako som do toho nezacal klast, ze chlapik hlada nejake absolutno, a ze je to teda fajn chlapik.
Ale preco by bolo treba poukazovanim na Hannibala Lectera mileho suskinda automaticky degradovat? Vsak samotny Parfem je prezentovany ako thriller. Moralisticky sa k nemu staviate akurat Vy dvaja, tu :-)
Este raz: Vy do toho uplne ne-logicky tlacite, ze stvoril DOKONALY parfem, a teda, ze bol posadnuty dokonalostou (z coho potom logicky vyplyva, ze kedze hladat dokonalost je fajn, pretoze je to in, na rozdiel od hnusneho plebsu, ktory toho nie je schopny, pretoze je to plebs, a teda mu zostane len zranica a trtkanie, tak Grenouille je niekto, s kym sa nielen mozno - lebo je to klasicky trik - ale aj hodno stotoznit sa). No, nechcem sa nikoho dotknut, ale zrejme si do dosledkov neuvedomujete, kolko vysmechu (a platneho) voci tejto pozicii prave Vas, a prave tu, je ukryteho v tej kratkej vete od The Question...
ema,
Pokial viem, titul nie je Grenouille,vrazedny parfumeur, ale Parfem - pribeh vraha. Alebo to opat mimoriadne neelegantne odpinkas tym, ze to oznacis za tanecky?
Arton -> Cyrano
(a to nechcem Hanibala nejak degradovat, napodiv, aj toho som cital, ale predsa len je to rozdiel. V aprili bude v kinach takpovedic minus prvy diel (ten som necital) - a som skepticky, ale ktovie - dufam ze Ema napise blog aj o nom:)
Ja zopakujem, ze reziser sam explicitne zdoraznil to, ze Grenouilel nie je ziadne negativum, ale ze klasicky ma byt spristupneny divakovi (ak dobre pametam). Ta kniha jetiez taka. Je plna pasazi o snazeni sa, a az naozaj naozaj na koniec sa vyskytnu vrazdy.
.
Podla mna na tom nic nemeni, ci je to alebo nie je realisticke.Nnaopak, cim menej realisticke, tym lepsie pre "filozoficke" uzavery autora.Jja povazujem vsetko to o vonach len za alegoriu, za alegoriu tej ludskej hlbokej psychologie (ako pisal Sinuhe - vone - zadny mozog - presne to).
Mozeme sa bavit, ci teda ja a Ema to neposuvame prilis do symbolickej abstrakcie, ale urcite ten vyklad nie je " nelogicky". To si zas teda..hm.. vyprosim:)
Ak by to dielo bolo ponimane len ako obycajny thriler, tak je to naozaj nudne - ako sa to stava niektorym nepozornym ci nepripravenym navstevnikom.
Ti potom zostanu obmedzeni len na rafinovanu vizualizaciu ci hudbu - ale to je malo.
Arton,
Mam priatela, ktory kedysi, za studentskych cias, navstevoval kinosaly takmer kazdy den. Bolo to s nim fantasticke: dodnes si pamatam, ako mi otvoril oci v pripade Last Action Hero, s Arnoldom Schwarzeneggerom v hlavnej ulohe. Ohne Scherz, fakt to stalo za to.
To len tak usmevne, na margo toho klasickeho triku zosobnenia sa s hlavnou postavou :-)
No ja neznam
Co se témy týče, prekvapujúco zdieľam skoro do botky názor, ktorý tu odprezentovala ema. Ale keďže sa jedná, ako tu už bolo správne spomenuté, o jeden veľký metafór, každý si do prázdnych políčok môže podľa ľubovôle doplniť čo mu srdco ráči. Zámer autorov, jedného aj druhého, to v každom prípade splní. Tak nám zostáva len pevne veriť, že medzi oslovenými masami sa nájdu aj takí, u ktorých to vyvolá myšlienky, s ktorými sa mali zapodievať už dávno, keby tu práve nebola tá smradľavá
http://jeanieb11.tripod.com/thebaileyconnection/id15.html
Arton -> Cyrano
Len k tvojmu predoslemu prispevku, ze Ty si azda neuvedomujes, kolko zavisti je ukrytej v tej kratkej vete od theQuestion.
.
Ale blizsie vysvetlenie nepodam, lebo som sice ochotny verejne analyzovat umenie, ale psychopaciu uz nie.
Naco si kazit nadhernu noc.
hey
film som nevidel, knihu necital (O. Kral a jeho vone vychodu ma zatial zamesnavaju viac) ale tesim sa, ze s vami znova mozem chvilu pobudnut... ;)
Hanba!!!
Som hrdý, že do alembiku
Úplne som poO.Král, že tu vidím šouhotela z východu. Včera ukazovali v telke východného papagája žaka, z Prešova či odkiaľ. Rozprávajúceho. On si sám kládol otázky, i si na ne hneď aj odpovedal. Konkrétne túto:
- Ako robíme mačička?
Mňau.
- A ako robí cigánska mačička?
Bhňau.
Mal perfekt výslovnosť ten vták, skoro som sa ušťal. A ešte tam ukazovali rozprávajúceho kavoňa, ktorý žije v Maďarsku a aj už trochu po maďarsky vie, ale keď ho kúpili vo Francúzsku, hovoril len po japonsky.
.
Idar, odchod z hitparádových rebríčkov, ktoré majú cimlich ďaleko od tých symbolických Jákobovych, personál zabezpečil. Urobíme všetko pre udržanie lokálnej intímnej atmosféry.
jáj, zle som to tam napísal
Stále je v diskusii ako nepriama
.
Že poprvé: v implicitnej požiadavke, aby bol Grenouille neškodný mončičák, poddajný dobráčik, sa zrkadlí kresťanské tradícia s jej svätcami, ktorých zlý-zlý svet nepochopil a znivočil, všelijakí tí svätí Pištíkovia či svätí Valentínovia. Obraz Grenouilla, samozrejme, nezodpovedá tomuto ubedákanému, hlavne teda katolíckemu klišé, a preto vyvoláva rozpaky.
.
A že podruhé: bol to priamo Süskindov zámer, včleniť alegóriu hľadania dokonalosti do konkrétneho historického obdobia, kde bol ľudský život prakticky bezcenný. Dokonca aj v prvoplánovej (keď už chce byť niekto hlupák a vnímať umenie takto) rovine potom tie vraždy vyznievajú ako bežná súčasť drastickej doby. Normálka. Okolo Grenouilla sa veselo zabíjalo ako keby nič, dokonca jeho narodenie je spojené so smrťou, keď spravodlivo rozhorčený dav poslal na smrť obesením jeho matku.
A špeciál komický bol záver, keď sa dav prebral z lásky (ako by možno povedal Cyrano, veď to bola láska, ne?, hádam dav netrtkal len tak, z ničoho nič:p) s ťažkou kocovinou a prvé, čo urobil - obesil masjtra z Grasse. Hoci vedel, že nič zlé nespáchal. To bol tiež skvelý obraz, tá zúrivá potreba masy udržať si za každú cenu ilúziu spravodlivosti.
.
Je vskutku zaujímavé, že keď ľudia cez film nahliadajú na zobrazenú brutálnu dobu optikou súčasnej spoločnosti - v mnohých ohľadoch bezosporu a gottseidank humánnejšej - tak ich neirituje stredoveká zabijácka tuposť, čo bola všade naokolo Grenouilla. Len tie jeho "vraždy" ich oslovujú.
Jo, a ešte idar
syska,
syska, co si im porobila?
p.s. film som este nevidela,
ahojte
Film som sice este nevidel, ale cital som knihu. A tiez som mal pocit, ze autorovi islo najviac o vyjadrenie symboliky tvorcu, jeho snahy o dokonalost a cenu, ktoru za to musi zaplatit. Ten pribeh vnimam ako provokativnu otazku na com vlastne zalezi. Aj ja som sympatizoval s Grenouillem. Trinast literarnych panien je zanedbatelna cena, kedze tam naozaj islo o vytvorenie dokonaleho diela :-)). Myslim si, ze divak/citatel ak dielo vnima, musi sympatizovat s niektorou stranou (sympatie su emocie, nie racionalita. Druha vec je, ze clovek ich musi analyzovat, tym sa lisi od spominanych zvieratiek - sorry Sunkes).
Este jednu vec by som sem ale ako budhista rad napisal: katarzia z tohto diela spociva prave v tom, aby sme neboli prilis racionalnymi netvormi nehladiacimi na obete. Riesenim aj tohto rebusu je nadhlad a sucit so zivymi bytostami.
Ludze,
Lepsie ako nic, ale vskutku malo zoci voci moznostiam umenia, a v podstate pohodlne, burzuazne pohodlne ("vsak doprajme si chvilku poezie, na osviezenie")...
Akokeby tu islo o to, na koho stranu by sa clovek pridal. Ked nastolenie alternativy nevyprovokuje nic ine nez zgrupovanie - ano, svorkovanie (nie je to paradox, ema?), je cas ist spat. Bud zlyhal reziser, a spravil tuctovy film pachnuci hollywoodom, alebo som svojim sposobom blazon. Pekny vecer.
film som este nevidel,
Arton -> Cyrano
Co sa tyka tejto diskusie: preco, ked je text prelozeny, ho zahodit a tvarit sa, ze nema zmysel? Pretoze si nie sme isty prekladom? Prekladatelom?
Je iste, ze pytat sa na (hoc len subjektivne) pochopenie umenia ma zmysel,
ale zaroven je iste, ze pokusat sa tlmocit to (hoc len subjektivne) pochopenie druhemu je priam sisyfovska uloha.:)
Zhodnime sa teda aspon na istote, ze ten film urcite nie je tuctovy ;)
Ani sa ti nedivím Šunkes
http://www.ways-of-christ.com/sk/sk56.htm
Hen kukni, a tu je žako západný, tiež s bezchybnou výslovnosťou:
http://www.zako.cz/video.html
hej priatel idar
ale uz sa neviem dockat nejakej chutnej ferovky tu na dvorceku slecny emy ;p takze let's go rock'n'roll
Tak som to videla - ako to vidím ja
Nie vraha. Ani nadaného parfuméra. Ani jedinca túžiaceho po absolútnej moci. Ale tvorcu DIELA.
Jeho predpoklady - cieľavedomosť, systematičnosť, sústredenosť, neúnavnosť, bezcitnosť (nie zlo, ale absencia citov - láska aj jej opak sú pre zvýraznenie motívu zredukované na odozvu senzorických vnemov) a nadanie majú potenciál z neho spraviť majstra v akejkoľvek oblasti. Potom už len ide o to, čo si zadefinuje, ako "dokonalosť".
Táto alegória mi pripadá poněkud obludná. Pretože je príliš blízka. Aké doby dávno minuté, vážení? Ospravedlňte ma, prosím, ale nič výstižnejšie ma nenapadá - ak má byť výsledkom snaženia, hľadania a predvedenia dokonalý jedinec (budúcnosti) - alegória stráca svoj obrazný význam a nadobúda konkrétne, znepokojivé kontúry.
Knihu som nečítala, pretože sme ju mali ako povinné čítanie. Film sa mi páčil.
ze sa ukazes kamoska moja!
A Sinuhe? - vytuzena slobodaaaaaa. Viac dodat netreba.
Pani, mozte dementovat. Idar, varujem Ta, nieze napises, ze Ta pri pohlade na mna presli vsetky zarty. To by sa ma dotklo.
tie larvy sa nedali spocitat. Neukazali ich vsetky.
Sinuhe, prepac
Priateľu, nenechať sa ojebáváť
Pre našu milú emele je pekný príklad ojebávačky napríklad tu:
http://www.youtube.com/watch?v=e1aKxAN7bAs&NR
Jedná sa tu pochopiteľne o vyretušovanú kópiu MIGu-25. Človek ani nemusí byť video-grafik, aby sa na tom dobre zasmial. Syska, snaha bola a aj sa cení ;).
Jedna nedelna chvilka poezie o krajine idiotov
http://www.youtube.com/watch?v=HCkYfYa8ePI
Arton,
Jaronovo upresnenie (z odkazu sme.blog) že:
Hladnej svini sa o kukurici sníva - a preto si pozrite spätne debatu, kto a ako film vysvetľoval :)
Arton -> Cyrano
mam dojem ze ironicka Kriqova poznamka k tomu je jedine, co si to zasluzi :).
Arton -> Kriq et cetera
.
Ja, Ema, a ini tu spominame dokonale dielo, abstrakciu Cesty...
Cyrano (a teraz sa k nemu pripajas aj ty) sa opakovane vracia k moci nad ludmi.
.
Nechcem Cyranovi nic vycitat, ale neberem ti tvoj nazor, Kriq :)
K linke na smeblog
:p
.
Ja su tak slabošská, že Buissona ani nepoznám.
ano ema,
Ja tiez Buissona osobne nepoznam. Ale jeho pribeh pozna na svete snad kazdy, kto ma televizor a sleduje spravy. Aj Ty.
Inac,
Ak by to nevadilo (vsak ja nemam citanost takeho VIP blogera), tak to rad prelinkujem.
Kľudne to prelinkuj, nech je zrejmé,
Mne vadia rebríčkové hitparády, nie občasné kontextuálne odkazy.
Cyrano, naozaj pozerám telku málo a netuším, kto ten Buisson je. Nejaký sériový vrah?
buisson
:-)))
hm
No vidíš, nepozná. Asi to bude tým, že ho zatiaľ neobesili.
:p
No a v prípade, že si mal na mysli jelito Buša,
Prekvapujuce, nakolko
Neviem, ci dramaturg ma naplanovanu taku potupnu smrt, akou smrt obesenim urcite je. Buisson samotny sa vraj raz uz takmer pridlavil...
Ema, sorry,
theQuestion je fakt Liddel?
inac,
Nie, ani to by som
Nie je to Liddel.
Zmenil som to na Arbusto,
Cyrano, napíšem ti to priamo
To je moje posledné slovo k tejto téme. Nemienim sa podieľať na jej zahnusovaní USraelskou zahraničnou politikou.
ema,
A teraz Tvojimi obdivnymi slovami: Grenouille mal gule ist za DOKONALOSTOU bez ohladu na to, co si o nom mysleli ostatni, a bez ohladu na to, co to "stalo", lebo o takej trivialnosti ako, ze vsetko nieco stoji, sa netreba ani bavit.
Preto od zaciatku upozornujem: v tvarou tvar umeleckeho diela vseobecne, a pred Parfemom obzvlast (vzhladom na tematiku), radsej nemoralizuj, a premyslaj. CQFD. Ani by som Ti to mozno nevyviedol, keby si si dokazala odpustit kokotizaciu oponentury.
Arton -> ludom, co (ne)dokazu rozoznat, ked je dost
Toho Questa, na ktoreho nik radsej nereagoval, a ked, tak odmietavo?
Cim ta tak velmi fascinuje to nemehlo, ktore to tu skusilo podkopat? Tak velmi, ze sa k nemu chces pripojit, a cele to tu na zaver pospinit?
.
Marxisti by vo filme videli (len) triedne rozpory 18. storocia.
Ty si vo filme uvidel aspekt moci,ok, ale co je horsie, ten sa ti este postupne nafukol do moralistickej terminus technicus primitivnosti.
.
Ako som napisal vyssie - ked je ludom ponuknuta dokonalost (nie, film/kniha ako taky nie je dokonaly, ale o nej hovori), tak teda ked je ludom ponuknuta dokonalost, kazdy vidi len to svoje.
Neber si to osobne, aj Suskind hovori, ze vsetci mame hranice:)
.
Ale fakt to tu predsa nebudeme dehonestovat pedofiliou, americkou politikou, alebo inymi spinavostami.
cyrano,
V istom vyzname ten film beriem ako memento.
Na rozdiel od Teba si mylsim, ze G. netuzil po moci.
Aj ked moc moze byt prostriedkom k uskutocneniu DIELA. Moc moze byt Cestou.
Hrdina bol, aky byt musel - nie je dovod ho odsudzovat ani blahorecit.... - kym ne(s)pozname jeho predstavu dokonalosti. Ja by som ho skor prirovnala k tomu, ktoreho metou je (bola) dokonala rasa. Tebou spomenuty pajac pouziva vyssi ciel (a mystiku) na zamaskovanie lacnosti po moci. Ale mozem sa mylit, kedze TV ani spravy az tak casto nepozeram a vela necitam.
Is this blog
nuz
Arton,
z debaty u Jarona
johmfowles: Grenouille nesiel za parfemom, ale za mocou, ktoru parfem poskytoval. Pocul som peknu paralelu s Hitlerom -- clovek, ktory nema ziadne vyzarovanie, ziadnu charizmu, ale vie ako ju napodobnit a zahrat a tak ziska moc nad ludmi. Grenouille nemal ziadny pach, ale vedel ako vyrobit parfem, ktory by bol jeho nahradnou vonou a pomohol mu ziskat moc nad ludmi.
PS: Cyrano je moja srdcovka, skvely citat.
---------------------------------------------------
Hitler :-))
Nebolo by treba Parfum zakazat?
Pre zaujimavost, Suskindov otec bol znamy zidovsky spisovatel.
Ahoj syska,
Vtip je v tom, ze ja si nemyslim, ze G. "TUZIL" po moci.
Ja si myslim, ze netreba hladat, po com G. tuzil. Lebo kto sa z neho snazi robit cloveka, ktory je svojim sposobom nadradeny ostatnym (pretoze ma npkd drive po dokonalosti), tak velmi rychlo, a tvrdo, padne na hubu. Odtial tie tunajsie "negativne" emocie.
Arton -> Cyrano
Uz sa nebavime ani o filme, ani o knihe, ale o svetonazore.
Kazdy, kto tuzi po dokonalosti, velmi rychlo a velmi tvrdo padne na hubu?
Noooo, povedzme.
Ale azda este k tomu nechces povedat, ze si to dokonca zasluzi? :)
je osemetne sa dohadovat o zamere autora
Ale jeden zvlastny motiv mi nie je nieze jasny, ale ani hmlistu predstavu o jeho po/do/vode nemam. Preco, preboha, vsetci, len co sa od nich G. odputal (odisiel, bol odvedeny), museli zomriet?
veru syska,
Len nech nevravia, že porušil Novozákonné: "Zadarno ste dostali, zadarmo rozdávajte" (Baldini napísal doporučujúci list, až keď dostal od učňa 100 receptov na parfumy - a chystal sa na nich zbohatnúť:)
bez nazvu :-)
Nuz takto a podobne vy sa dali rozvijat myslienky nad dielom mojho (materialistickeho :-) pohladu :-)
oprava
Kisses to girls and cheers to boys :-)
s trochou do mlejna
link of london
Kisses to girls and cheers to boys :-)
http://www.elinkslondonsale.com/
Pandora Charms