Nemenovaný bloger nedávno vytiahol tému blogovania ako takého, za čo mu buď vďaka. Predovšetkým za upozornenie na český A2 kulturní týdenník venovaný tento raz weblogom a špeciál za linku na text Martina Zoula Pokřivená zrcadla reality. Iste má zmysel pýtať sa, kde nájsť realitu nepokrivenú, ale pre tento prípad si vystačíme s odpoveďou, že ani v tom článku verného zrkadla niet.
Prevádzka weblogu je obdobou ochotníckeho divadla. Javisko je unifikované, kulisy a scenár zostávajú na hercovi. Ako v reálnom živote. Kto chce, hrá svoje blogové divadielko rok-dva a potom to nechá a robí niečo iné. No a čo. Nenormálne je skôr naznačovať, že kto raz začne blogovať, má tak činiť dovtedy, kým do virtuálneho sveta nepodá poslednú správu, že už vidí žiaru tunela na onen svet ... edit, publish, viszlát, v diskusii ma nečakajte.
Najčastejším blogovým úkazom sú monodrámy, v ktorých blogeri vyvrhávajú do virtuality svoje emočné útroby, čo je pohľad spravidla nevábny. No ale máločo je ľudskejšie ako práve tento druh odhaľovania svojho isteže vzácneho emočna. "Som skvelý človek, ale život je kurva, o ľuďoch ani nehovoriac, a preto som nešťastný, psychicky stýraný, kmáše mnou neistota a dokonca som smutný" - to je červená niť, ktorá sa ťahá týmto typom intimít určených na verejnú prezentáciu. Ľudia to majú obvykle radi, lebo cítia súzvuk - aha, aj jeho ten život jeb... oné, ničí. Na tomto festivale pocitových trivialít sa len málokedy nájde výnimka, ktorá sa z pocitových klišé absolútne vymyká - napríklad talent ako Anna Vlčková zo Smeblogov s jej textami plnými archetypálnej ženskosti, ktoré sa tu nebudem pokúšať charakterizovať svojím tupým slovníkom, pretože by som im ublížila.
Iní píšu o svete okolo seba. O práci, o svojich záujmoch.
Niektorí píšu o politike. Ich blogy majú skôr charakter súkromného politologicko-spoločenského časopisu.
Tí, čo sa hrajú na ochotníckych hercov - a tých je najviac - si vytvoria istý okruh divákov. Ľudí, ktorí majú radi ochotnícke divadlo. Každý vie, že herci nehrajú podľa povinného scenára Ťapákovcov, ale scenár si robia sami. Prečo sa potom blogeri pozastavujú - ako sa uvádza v Zoulovom článku - nad tým, že sú na základe svojej blogovej autoštylizácie vnímaní aj offline. (Tak sú vnímaní nakoniec aj tí, čo píšu o politike. Nikto by D-Fensa v pravej identite nepovažoval za Paroubkovho hošana alebo zmrda a on by si to iste ani neprial). Prostredníctvom blogu predsa poskytujú INFORMÁCIE o sebe a sami sú zodpovední za všetko, k čomu to vedie. Nikto ich do toho nenútil, bol to dobrovoľný akt. Že si niekto neuvedomuje dôsledky svojho konania, svojho kvákania o súkromí, jeho vec. Kto mu za to môže, že je blb.
V texte p. Zoulu je tiež nabádanie na networking. Medzi riadkami sa uchechtáva veselá myšlienka, že ak chceš, aby niekto čítal tvoje banality, musíš prebrowsovať banality konkurenčné a zapichnúť do diskusie vlajočku s odkazom na svoj blog. Zas nič iné len to, čo robí drvivá väčšina ľudí aj v reálnom živote. Nadväzujú vzťahy, aby ich niekto napríklad vypočul pri krčmovom stole, pochválil, poľutoval, lenže na oplátku musia vypočuť jeho a tváriť sa, že ich to strašne interesuje. Prípadne niečo poznamenať, ale nie kritické, pretože tak sa networking nerobí.
Autor tiež spomína zodpovednosť za úroveň weblogov. A ja sa pýtam, či nie je naivné žiadať to od ľudí, ktorí sa nenaučili byť zodpovední za svoje slová ani v realite, kde to môže mať ďaleko fatálnejšie dôsledky a aj má. Potom sa beží skučať do blogísku, aký je život prasák a nedajboch, aby niekto v diskusi v rámci spätnej väzby nabádal k sebareflexii. S takým sa nenetworkuje.
A sme pri komentároch k článkom, čiže podstate weblogov. "Komentář by měl být přirozenou součástí komunikace mezi autorem příspěvku a jeho čtenářem, potvrzením, že autorovy myšlenky našly svého adresáta. Dočíst příspěvek do konce, udělat si na věc vlastní názor a nepodělit se o něj s autorem je oproti tomu komunikační faux pas a důkaz čtenářovy bezohlednosti."
Ja teda neviem, ale nepovažujem za bezohľadnosť, že po dočítaní textu na nejakom blogu nenapíšem nič. Buď text považujem za sprostosť nehodnú akejkoľvek reakcie (a teší ma, že iní pristupujú k mojim textom rovnako, ergo mlčia), alebo za dobrý text, ku ktorému nie je čo dodať (trebárs preto, lebo sa mi aktuálne nechce). Najcennejšia je, samozrejme, kritická analýza a vlastné stanovisko. Vyžaduje si to istú intelektuálnu námahu. Je to najvyššia pocta textu i autorovi. Že text stál za úvahu a sformulovanie vlastného názoru. Moja vlastná skúsenosť v pozícii diskutujúceho: štandardnou reakciou autora je, že sa naserie. Že čo mu nejaký anonym tuto čosi vykladá. Tak načo plytvať energiou.
Celkovo je to s blogovaním ako s posedávaním v krčme s kamarátmi. Ľudia kvákajú, blabla. Niektorí tam chodia popisovať svoje pocity a rozprávať príbehy denne, niektorí občas. Tí, čo tam chodia občas, p.čujú na tých, čo sú tam denne, že či nemajú čo iné na práci. "Si predstav, sú tam DENNE, treba na nich vymyslieť psychiatrickú diagnózu." Síce aj oni by radi denne, ale nedá sa, a tak sa budú pohoršovať nad tými, čo môžu.
Niektorí v tej krčme občas povedia niečo múdre, ale zvyčajne klebetia, ohovárajú, frflú, podľa hladiny vnútorných chemikálií rozprávajú buď srdcervúce príbehy, verbálne plačú a rozplačú aj poslucháčstvo, pretože tento svet stojí v podstate zahovno a rozplakať niekoho nie je žiadne umenie, alebo rozprávajú srandovné príbehy a svoje poslucháčstvo rozosmejú - niekedy aj nechtiac - a tým buď večná sláva, lebo kto rozosmeje čo i len jediného človeka, tomu patrí kráľovstvo nebeské.
Nemenovaný bloger, ktorý na A2 kulturní časopis upozornil, za čo mu ešte raz touto cestou ďakujem, vo svojom článku spomína aj texty, ktoré sú len pre predplatiteľov. Nie som predplatiteľ, a tak budem z nemenovaného blogpostu citovať citát z článku Adama Zbiejczuka Nová publicistika, nebo nová zpovědnice?:
"Sociální vědy, jak si již dávno povšiml Marshall McLuhan, pohlížejí na nová média vždy „zpětným zrcátkem", z pohledu médií v dané době tradičních. Jejich schopnost reflektovat nebo dokonce předvídat trendy je velmi omezená. Během uplynulých šesti let nastoupily mobily s takovou silou, že dnes si lze život bez nich jen stěží představit. Co znamenaly tyto změny pro společnost, komunikaci, jak se odrážejí na myšlení lidí? Nevíme, dnes totiž ještě stále analyzujeme změny ve společnosti spojené s televizí. Poučí se sociální vědy a začnou si všímat nástupu weblogů dřív, než se stanou samozřejmostí?"
Nebudem komentovať termín "sociální VĚDY", len stručne poznamenám, že termín veda by sa mal užívať tam, kde má opodstatnenie. Každopádne je jasné, že ideové dietky klábosníka McLuhana - toho, čo vymyslel fascinujúce delenie médií na teplé a studené a mala by si ho za to hoci aj in memoriam podať nejaká nadnárodná homosexuálna organizácia - majú problém. Ešte nezanalyzovali vplyv televízie - a hovada ľudia už bežne používajú mobily a weblogy. A niektorí, napríklad ja, dokonca televízne programy prakticky sledovať prestali.
Myslím, že ľudstvu je egál, či si "sociální vědy" začnou weblogů všímat aneb nikoli. Weblogy sú tu, používajú ich milióny ľudí - každý podľa svojho naturelu a na fundované odborné názory tých, ktorí zaspali pri televízii, sa môžu .... veď vieme, čo.
Komentáre
myšlienky si našli svojho adresáta
Ema, cesky clanok je mizeria
Ema, Ema
Píšeš, že najväčšou poctou pre vás, odhaľovačov svojich myšlienok, pocitov (pche), poryvov (fúj), zážitkov... je slušne formulovaný nesúhlas, kritika s hlavou a pätou, ktorá o oponentovi napovie, že mu stojí Tvoj názor za to, aby si ho (pre)hodnotila aj z jeho pohľadu, skúseností, či poznatkov. Lenže ako môžeš čakať, aby to niekto, kto Ťa nemal príležitosť vidieť, ako človeka so srdcom, niečo také skúsil? Nielen Ty ho s prehľadom, napohľad povýšenencky "zotrieš", ešte aj prítomní povzbudzovači priložia svoje polienko. Nie každý dokáže s nadhľadom prijať, keď si z neho iní robia prču. Niekoho sa to dotkne a vyvolá aj neprimeranú obrannú reakciu, niekto si len povie, že s Tebou sa nedá vecne baviť a len mávne rukou - viac mu nestojíš za to, aby formuloval svoje výhrady......
Rada Ťa čítam, aj preto, že som si Ťa obľúbila už predtým, aj preto, že sa dozviem zaujímavé veci, aj kvôli krásnym fotkám, ani podobne zmýšľajúcim filtrom vyselektovaná odporúčaná literatúra nie je na zahodenie a tiež preto, že sa tu dá zasmiať a zabudnúť, aký je život sviňa. Fakt je sviňa?
n-e-v-e-r-í-m
Veď si v tej sprche prežila.
Dúfam, že som si týmto hostiteľku dostatočne uctila a idem spať. Peknú nedeľu všetkým.
veru tak syska,
patrim do sudku tych co by radi aj blogovali alebo viac sa zucastnovali diskusii, ale nemozem.
Kedze mam taktiez vyvinuty zmysel pre sebakritiku, nie je to skoda. Blogosfera je fakt zaujimavy fenomen.
Prosim vas, prestante nadavat aky je zivot svina.
Neudavate dovody. Ak by ste aj udali dovody, ktovie ci by ste si ich nevymysleli.
zivot je vandrovka
pocut od nich, ze zivot je svina nie je ani tak ich konstatovanie faktov ako skor vyjadrenie ich zivotneho postoja putnika.
ale dost uz reci, lebo tao o ktorom mozno hovorit nie je vecnym taom.
buheh, oné
Oné, ja protestujem proti pokrytectvu. Keď na jednej strane tu majú niektorí ľudia plnú papuľu tolerancie aj tam, kde nie je namieste a na druhej strane si frustráciu z toho ventilujú rýpaním sa v tom, čo a ako robia ľudia vo svojom súkromnom čase vo svojom súkromnom priestore, pričom tým nikoho neobmedzujú ani neohrozujú.
syska, takto zvonka
Ja nemám dobré srdce. Na to zabudni. Ušetríš si rozčarovanie zo straty ďalšej ilúzie.
iris
Ak by ťa zaujímalo, kde má korene pestovanie ilúzie o krásnosti života, za ktorú treba ďakovať bohu (hoci je jasné, že v tíme programátorov by dostal okamžite padáka), tak napodiv v období boja proti ranokresťanskému gnosticizmu, kedy sa ako vírus masovo rozšírili samovraždy a čerstvo vznikajúca mocenská centrála musela ideologicky zasiahnuť, aby ovečky neodišli na večnosť vlastnou rukou skôr, ako sa rozmnožia a odovzdajú požadované mémy potomstvu.
Každopádne realistickejším životným postojom ako čakať na svetlé zajtrajšky je, že Haleluja, radujme sa, lebo zajtra bude horšie:)
emele, je to konštatovanie
Ale nikomu nebránim, aby svoj postoj pútnika vyjadroval v duchu kresťanského memplexu. Pamätal na poučný príklad Jóba. Že nakoniec sa dostal do kráľovstva nebeského.
Blažený, kto tomu verí. Len nech sa nepokúša infikovať svojimi ilúziami aj mňa.
ééé
-- anketa--
Takto po ranu v nedelu v konecne teplom pocasi to vyzera sice trocha inac.... ale ono je to ako s tou chutou pracovat: staci chvilu pockat...:-)
Velmi ma povzbudi, ked sa najde aspon jeden.
Za odmenu s bude moct ako prvy hodit kamenom.
ja
že oné
buheh
Obsah rovnaký. Všetko jeden pes. Aj tá sviňa:p
Neznepokojuj sa obsedantne kvôli dĺžke. Čítaj potál, pokál považuješ za únosné.
A je to.
oné
ani pes ani sviňa nie sú skutoční
devätina mačky
Nemuselo to byť také dlhé, veru. Keby sa mi chcelo prihlásiť do editora, vyhodím odstavce
2,3,6,7,8,10,11,12,13,15,16
aj z prvého odstavca všetko okrem prvej vety, na záver ešte raz poďakujem a máme to nekonfliktné, neprovokatívne, kulatné a la vita è bella zas raz.
off topic
šak to
ema
Tvoja odpoved je priam ucebnicova a musim priznat ze vdaka vyhranenosti k humanitnym vedam, o ktoru sa stoj co stoj snazis, istym sposobom aj zaujimava.
Ema v stredoveku
malokto ti rozumie. Ludi s mentalitou aku mas ty inkvizicia vyradila z obehu.
Musim ti pripomenut tvoj povod. to nie je nahoda, ze anarchistky ako Goldman feministky ako Steinem a ine ostre baby su z uzavreteho spolocenstva na ktore nemala inkvizicia dosah.
Ema ja ta nekritizujem. mne sa to ako drsne rozmyslas paci viac ako mentalne krestanky pre ktore je jedinou rebeliou mimomanzelske sulozenie.
Andrej (AT), skopírujem sem
"Nebudem komentovať termín "sociální VĚDY", len stručne poznamenám, že termín veda by sa mal užívať tam, kde má opodstatnenie."
Medicína vedou nie je. Vedou nie je ani to, s čím šaškuje sekcia virgulí Geofyzikálneho ústavu SAV.
A už vôbec ňou nie je mcluhanovská mediológia s jej skučaním, ako nič nestíha. Pars pro toto si zacitujme z McLuhanovho dielka Ako rozumieť médiam: "Je ľahké objasniť transformujúcu silu médii, ale nie je vôbec ľahké vysvetliť ignorovanie tejto schopnosti."
Dig, hrôza. Ľudia proste na mcluhanovské žvásty s.., no dobre, kašlú a správajú sa po svojom. Čím pochovali celú mediológiu aj so srsťou.
Veda je napríklad to, čo dostalo sondu WMAP do vonkajšieho Lagrangeovho bodu. Presné výpočty, vďaka ktorým mesiac sondu gravitačne urýchlil a vyslal na miesto určenia. Odkiaľ začala posielať na Zem informácie, ktoré môžu významným spôsobom prispieť k nášmu obrazu o ranom vesmíre.
AA
No hej,
Andrej mimo...
svina je zivot
krestanske memy by som sem vobec neplietla, tie sa nesnazia o poznanie bytia, ale iba o apologetiku bachoriek urcenych na ovladanie oviec.
ale nie o tom som chcela: cestovatel Shunkes sa preslavil vyrokom 'Svina je zivot', ked po piatich tyzdnoch putovania pustou Gobi pri rieke Kerulen zastreli divu svinu. cely cas hladoval, ostavali mu uz iba dva zivoty, lebo mu kazdy tyzden jeden zdochol. tymto ulovkom jeden opat ziskal a mal dost sil sa vratit nazad do Tibetu, kde sa zregeneroval uplne. na zivobytie si zarabal natieranim fasad budov (ma horolezecky vycvik). niektore nesu teraz distinktne stopy jeho labkopisu.
emele
Človek by mal o tom, čo napíše, občas trochu popremýšľať.
Aby potom nerobil to, pred čím sám varuje. Nepokúšal sa popisovať tao.
Dynamika bytia, súboj protikladov ... ty moja majsterka epitafov:)
Andrej T - off topic
myslím, že si to napísala príliš krátke
Ale sahrezad,
Prosim Ta!
pauzy medzi textami
iris
No je mozne, ze sa mylim.
Ema
Dobro a zlo môžu byť zameniteľné pojmy. Nespomínala som žiaden z nich.
syska, zatrpknutosť
A nijako to neovplyvní jeho zvedavý a činorodý prístup.
Vidieť realitu neznamená rezignovať, predsa. To tu došlo zjavne ku generálnemu nepochopeniu.
Dobre, kvôli vyjasneniu zmätkov použijem na záver eufemistické konštatovanie bez mätúceho slova sviňa: Život je utrpenie.
wag the word
však si to nemusela také
Utrpenie je sviňa.